V roce 1996 byla ve španělské Vitorii zahájena výroba užitkových automobilů Mercedes Benz Vito, a to ve skříňovém provedení nebo jako „mikrobus“, včetně verzí Vito L a Vito F určených především pro volný čas. Z modelové řady Vito byla pak odvozena luxusní třída V (nezaměňovat tedy s Vitem), která v loňském roce prošla rovněž modernizací.
Ta spočívala v menších kosmetických úpravách karosérie, např. čelní maska chladiče včetně nárazníků, které jsou nyní lakovány v barvě karosérie. Mnohem větších změn doznal prostorný interiér se šesti pohodlnými samostatnými sedadly, mezi nimiž lze procházet i během jízdy. K druhé a třetí řadě sedadel se nastupuje velkými posuvnými dveřmi na pravé straně vozu. Na přání mohou být namontovány i vlevo. Mezi sedadly poslední řady je pak ještě uložen rozkládací stolek. Zadní sedačky lze sklopit dozadu až o 37 stupňů a zakotvit buď po směru nebo proti směru jízdy.
Jednotlivá sedadla lze prakticky libovolně rozmístit včetně tzv. konferenčního uskupení, umožňující práci i za jízdy. Tím je Mercedes Benz V vhodný i pro podnikání, méně už pro přespání. Zadní čtyři sedáky můžeme sice lehce vyjmout, ovšem jejich vyndání z vozu vyžaduje silné muže. Rovnou podlahu bohužel uprostřed narušují větrací otvory, takže spaní není právě pohodlné. Mnohem výhodnější pro přespání je verze Vito F, v níž lze variabilní zadní lavici snadno proměnit v lůžko o rozměru 125 x 200 cm, případně do sériově vyklápěcí střechy ještě zabudovat na přání střešní lůžko. Standardní lůžko skrývá v sobě i další výhodu: vzhledem k tomu, že je rozložené až nad podběhy zadních kol, tak mohou být pod ním uložena zavazadla. V tom vidíme jedinou nevýhodu Mercedesu Benz V jako rekreačního vozidla. Při obsazení pouze dvěma sedačkami vznikne úložný prostor 4564 litrů (základní 681 l).
Největší změnou modernizované třídy V je zavedení moderních vznětových přeplňovaných čtyřválců CDI s vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail. Výhoda systému spočívá v tom, že okamžik vstřiku, stejně jako jeho přesné množství je elektronicky řízeno velmi rychlými elektromagnetickými ventily. Tak je palivo vstřikované do válců mnohem lépe rozděleno a výrazně efektivně a čistěji spáleno. Výsledkem je nízký hluk i spotřeba.
Zájemce o třídu V (základní cena 998 000Kč pro 220 CDI a 230) si může zvolit jak jednu ze tří výbav (Trend, Fashion, Ambiente), tak jeden ze dvou turbodieselů stejného objemu 2,2 litru s výkonem 75 kW nebo 90 kW (k dispozici jsou také dva zážehové) a mezi pětistupňovou převodovkou nebo samočinnou čtyřstupňovou.
My měli k dispozici „automat“ Fashion 220 CDI o výkonu 90 kW (122 k). Největší hodnota točivého momentu 300 N.m byla k dispozici už od 1600 do 2500 otáček. S Mercedesem Benz V jsme najezdili takřka 1800 kilometrů po silnicích všeho druhu včetně dálnic, na nichž jsme využili i tempomat.
Vylepšená čtyřstupňová samočinná převodovka je přizpůsobena přenosu vyššího točivého momentu a ve spojení s CDI doplněna dynamickým řadicím programem DSP. Elektronické zařízení vyhodnocuje okamžitou polohu plynového pedálu, způsob jízdy, zatížení vozu a na základě všech zjištěných údajů vystihuje nejlepší okamžik pro změnu převodového stupně. Tím se stává jízda velice klidnou a příjemnou.
Na pohled sice velký automobil je však svými vnějšími rozměry (4660 x 1880 x 1875 mm) hodně blízký osobním vozům a tak ani jeho řízení se neliší od běžných automobilů. K zaparkování potřebuje málo místa, vejde se do mycích linek i garáží. I přes dvoutunovou pohotovostní hmotnost (užitečné zatížení 690 kg) poskytuje motor vozu dostatečnou dynamiku, která je navíc „vykoupena“ velice příznivou spotřebou. U nás se pohybovala něco málo přes sedm litrů nafty na sto kilometrů, a právě to je jedna z předností moderních motorů „common-rail“.
Protismykový systém ABS doplňuje trakční systém ETS. Zadní náprava je vybavena vzduchovým pérováním s elektronickou regulací výšky vozidla ENR, která udržuje stálou výšku vozidla nezávisle na zatížení.
Mercedes Benz V se řadí k nejprostornějším a nejvšestrannějším automobilům ve své třídě, nabízí vysokou úroveň bezpečnosti, komfortu a kvality, jak se ostatně od vozů Mercedes Benz očekává. Za první pololetí letošního roku bylo prodáno 44 ks. Vzhledem k dosavadnímu vývoji se tak předpokládá prodej ca 90 vozů oproti pouhých 27 v loňském roce.