Honda HR-V přichází po modelu Hondy CRV, která zaznamenala mimořádný prodejní úspěch na našem trhu. Honda HR-V není však její odvozeninou, svým osobitým designem je určena jako auto pro radost nové skupině zákazníků. Karoserie mě zaujala svou jednoduchostí a čistotou linií: od předního širokého nárazníku přes mírně stoupající přední kapotu a střešní spoiler k přirozeně nenásilně useknuté zádi, kde mě zaujaly skupinová světla, která zakrývají po celé délce oba zadní sloupky karoserie. Karoserie ve mě vzbudila přes svou nespornou atraktivnost pocit, že vše co obsahuje – linie, sklony, zaoblení, umístění světel, velikosti skel, nárazníků, všechny tvary – do sebe zákonitě zapadají, na sebe navazují a celkově tvoří harmonický celek.
Tak jako na mě zapůsobil vnější design karoserie tak na mě osobitě zapůsobil i její interiér: od řešení palubní desky s modrým osvětlením přístrojů, anatomických sedadel s trojúhelníkovými opěrkami hlavy až po použití pestrých barev čalounění. Nastupování na zadní sedadla je přirozeně obtížnější, naproti tomu je přes očekávání pro cestující na zadních sedadlech dostatek místa. Kladně musím hodnotit dostatek odkládacích prostor i prostor na zavazadla objemu téměř 0,3 m3. Vozidlo se mi velmi dobře vedlo pro vyšší posez řidiče, který mi umožnil velmi dobrý výhled a přehled dopravní situace a tím vyšší pocit bezpečnosti a jistoty.
Benzinový motor o obsahu 1,6 l s šestnáctiventilovým rozvodem OHC má nejvyšší výkon téměř 105 k při 6200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 135 Nm dosahuje při 3400 ot/min. Nejvyšší rychlost vozu s převodovkou CVT udává výrobce 152 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km za 13,1 sekund. Motor hodnotím jako dostatečně pružný a tichý. Je dobře odhlučněn.
Samočinná bezstupňovitá převodovka CVT má plynulé převody, spojka je automatická. Při normální jízdě probíhá plynule změna převodových poměrů. Při náhlém přidání plynu se řidiči zdá reagování plynulé převodovky podobné reakci při přidání plynu u automatické převodovky – jako by si podřadila o dvě rychlosti níž. Není to však tak jako u automatické převodovky – u plynulé převodovky CVT se pouze na základě informace, že chceme prudce akcelerovat, bez prodlení změní převodový poměr tak, aby podstatně vyššími otáčkami nám motor mohl zajistit prudkou akceleraci vozu. To dělá dojem jako by si převodovka podřadila, ve skutečnosti pouze skokem náhle změní převodový poměr. Opačný dojem je při ubrání plynu, elektronická čidla neprodleně reagují na náš pokyn, že již nechceme akcelerovat a skokem sníží převodový poměr a nám se zdá, jako by zařadila o stupeň nižší rychlostní stupeň – v podstatě však jde o to, že pouze skokem náhle změní převodový poměr. To vše si můžeme ověřit sledováním otáček na otáčkoměru při prudkém sešlápnutí plynu nebo naopak při ubrání plynu následujícím po prudké akceleraci. Na plynulou převodovku jsem si velmi brzy zvykl. Jízda jak ve městě tak i v terénu bez řazení a spojky je pohodlná a i bezpečnější, protože svou pozornost jsem nemusel rozptylovat řazením. Je třeba ještě zdůraznit, že ocelový článkový tlačný řetěz v převodovce má životnost vozu a není jej třeba měnit.
Samočinně na prokluz kol bez prodlevy reagující systém Real Time 4WD přiřazuje automaticky náhon i zadních kol, což umožňuje vozu bez problémů jízdu po zledovatělé, zasněžené anebo blátivé cestě. Vůz nemá redukci převodových stupňů a nemá ani uzávěrku diferenciálu. Pro mírnější terén jsem však tato zařízení nepostrádal. V těžším terénu by nám uzávěrka diferenciálu i redukce jistě chyběla, ovšem musíme si uvědomit, že tato zařízení by podstatně zdražila cenu vozu, který by se tak stal pro mnohé zájemce nedostupný z finančních důvodů. Brzdy s posilovačem jsou účinné a ani po delším brždění jsem nepozoroval jejich únavu. Pérování i na našich horších silnicích umožňuje pohodlnou jízdu.
Průměrnou kombinovanou spotřebu s plynulou převodkou CVT jsem docílil během testu 8,1 l na 100 km. Třetinu kilometrů jsem ujel ve městě, většinou jsem jezdil pouze sám, ale spíše sportovním způsobem jízdy. Spotřeba byla tedy nižší než s mechanickou 5ti stupňovou převodovkou, přestože ostatní automatické převodovky spíše spotřebu zvyšují.
Rozhodně velkým kladem celkového řešení vozu je, že Honda HR-V je vůz, který můžeme s úspěchem používat celý týden ve městě a pak se s ním vydat na víkend do přírody i do terénu.
Cena Hondy HR-V s plynulou převodovkou CVT je 649 000 Kč, cena však zahrnuje opravdu bohatou výbavu: ABS + EDS, přední airbagy, posilovač řízení, stěrač zadního skla, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a boční posuv oken, klimatizaci a další.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií