Vznětové motory včetně nejvýkonnějšího turbodieselu 1.9 jsme si v minulosti vyzkoušeli už u Octávií a vždy s vynikající spotřebou. Proto jsme byli zvědavi na Škodu Fabia se vznětovým čtyřválcem 1.9 SDi s atmosferickým plněním a přímým vstřikem paliva. Hned na úvod musíme prozradit, že byl nejen velice úsporný, ale také jízda se nám zdála příjemnější než se zážehovým čtyřválcem 1.4 MPI, a to i přesto, že 1133 kg těžkému vozu neposkytuje žádnou převratnou dynamiku. Vznětový motor se vyznačuje také příznivějším průběhem točivého momentu, který dosahuje svého maxima 125 N.m už od 1600 do 2800 otáček za minutu.
Srovnávací tabulka | 1.4 MPI | 1.9 SDi |
motor | zážehový čtyřválec | vznětový čtyřválec |
objem (ccm) | 1397 | 1896 |
výkon (kW/k/min-1) | 50/68 /5000 | 47/64/4000 |
toč.moment (N.m/min-1) | 120/2500 | 125/1600-2800 |
rychlost (km/h) | 160 | 152 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 15,5 | 18,7 |
spotřeba město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 9,4/5,5/6,9 | 6,1/3,9/4,7 |
cena Classic/Comfort/Elegance | 379 900,-/314 900,-/379 900,- | 339 900,-/374 900,-/439 900,- |
Celkem jsme se Škodou Fabia 1.9 SDi Comfort ujeli v nejrůznějších provozních podmínkách 1700 kilometrů s průměrnou spotřebou kolem pěti litrů nafty. Např. při ustálené jízdě na dálnici jsme při průměru kolem „stovky“ a obsazení dvěma osobami jeli za 4,5 litru nafty. Při nižších rychlostech se lze v pohodě dostat na čtyři litry nafty.
K přednostem modelu 1.9 SDi v provedení Comfort patří nejen přesné řazení a dobře odpružený podvozek, ale také zdařilé odhlučnění motoru, takže jen při nastartování dá o sobě hlasitý zvuk dieselu vědět.
Za „diesel“ zaplatíte sice o šedesát tisíc korun víc, tzn. u provedení Comfort 374 900,- Kč, ovšem při nižší ceně nafty oproti benzínu se tato investice vrátí zhruba po ujetí 70 tisíc kilometrů. Bohužel vyšší objem si vyžádá navíc o něco dražší poplatky za povinné ručení.