Pilotní 3letý projekt prokázal efektivitu technologie Plug-in Toyoty s úsporou paliva 46%

Automobilka Toyota, francouzská energetická společnost EDF a Město a metropolitní oblast Štrasburk uzavřely tříletý pilotní projekt technologie Plug-in Hybrid, jenž byl ve Štrasburku zahájen 27. dubna 2010.

Pilotní 3letý projekt prokázal efektivitu technologie Plug-in Toyoty s úsporou paliva 46%

Partneři zveřejnili konečné závěry vyplývající z tohoto velkého ukázkového projektu

Cílem bylo získat věrohodné informace o praktickém využívání vozidel vybavených technologií Plug-in Hybrid od Toyoty a současně podpořit rozvoj veřejně přístupné dobíjecí infrastruktury.

O účinnosti technologie Plug-in hybrid vypovídají praktické závěry tříletého pilotního projektu, v němž uživatelé najeli více než 4 miliony kilometrů:

  • Oproti srovnatelně velkým vozidlům s běžným zážehovým motorem činila průměrná úspora paliva 46 %; uživatelé svá vozidla v průměru dobíjeli 1,1x denně.
  • Byla věrohodně prokázána přímá souvislost mezi četností dobíjení a spotřebou paliva: čím častěji se vozidla dobíjí, tím je spotřeba paliva nižší.
  • Studie odhalila, že v případě dobíjení průměrně 1,6x denně činí úspora paliva až 70 % (oproti srovnatelně velkému vozidlu s běžným zážehovým motorem), což představuje významnou každoroční úsporu na palivu ve výši cca 1 400 eur.
  • Byla vybudována speciální dobíjecí infrastruktura čítající 145 dobíjecích míst (9 na parkovištích a 12 na veřejně přístupných místech).
  • Uživatelé v 60 % případů dobíjeli v zaměstnání a ve 37 % případů doma. Veřejná dobíjecí místa vítají uživatelé pro doplňkové dobíjení.
  • Plánované dobíjení v konkrétní čas přináší 10-15% úspory emisí CO2.
  • Průměrné náklady na dobíjení představují cca 0,30 eur (zahrnuje veškeré náklady).
  • Konečné závěry
  • Oproti srovnatelně velkým vozidlům s běžným zážehovým motorem poklesla spotřeba paliva v průměru o 46 %. Tohoto podstatného poklesu spotřeby bylo dosaženo při průměrné četnosti dobíjení 1,1x denně.

Projekt věrohodně prokázal, že ti uživatelé, kteří dobíjejí častěji, jsou schopni dosáhnout podstatně výraznějšího poklesu spotřeby než ti, kteří dobíjejí méně často. Jako příklad lze uvést uživatele, který dobíjí v průměru 1,6x denně. V situaci, kdy vůz ujede 40 % vzdálenosti v hybridním režimu a 60 % v režimu elektromobilu, může dosáhnout cca 70% úspory paliva (oproti srovnatelně velkému vozidlu s tradičním zážehovým motorem). To představuje úspory v provozních nákladech ve výši 7,1 eur / 100 km (1), tj. 1 400 eur ročně (při předpokladu ročního nájezdu 20 tisíc km).

Kromě nižší spotřeby paliva jsou dalším přínosem i menší dopady na životní prostředí díky většímu podílu bezemisní jízdy na elektrický pohon. Oproti srovnatelně velkým vozům s běžným zážehovým motorem může pokles emisí CO2 činit až 61 %.

Michel Gardel, viceprezident pro komunikaci, vnější vztahy a ekologické záležitosti ze společnosti Toyota Motor Europe, k tomu uvedl:

„Díky občanům města Štrasburk, kteří se tohoto projektu zúčastnili, dokázala Toyota nashromáždit řadu cenných údajů, které využije k dalšímu prosazování technologie pohonu plug-in hybrid. Toyota vnímá technologii Plug-in Hybrid jako nejlepší řešení ekologické mobility, jaké je dnes k dispozici, a také jako důležitý krok při vývoji maximálně ekologického vozu s nulovými emisemi. Přejeme si, aby byla tato technologie ještě dostupnější a přijala ji široká veřejnost.“

Stvrzující výpovědi zákazníků

  • Účastníci projektu si v průběhu času stále více vychutnávali uvolněnou atmosféru při cestování.

M. Schoenhentz: „Když jedete městem na čistě elektrický pohon, ticho na palubě vozu je prostě úžasné. Ve městě je to velmi příjemná záležitost.“

Kromě kultivovaných vlastností si uživatelé rychle zvykli na pravidelné denní dobíjení.

M. Duval: „Kdykoli mohu – a pokud je to zapotřebí – systematicky vůz dobíjím.“

Díky této zkušenosti jsou někteří uživatelé o vyspělosti pokrokové technologie Plug-in Hybrid již přesvědčeni.

M. Dietrich: „Zpočátku jsem se poněkud pozastavoval nad složitým technickým základem vozidla a experimentálním hlediskem projektu. Byl jsme zvědav, co se nakonec ukáže… No, neměli jsme ale žádné obavy!“

M. Dieudonné je nadšeným příznivcem projektu i technologie, a to do takové míry, že dokonce zvažuje zakoupení vlastního hybridního vozu s technologií Plug-in.

„Chceme tento projekt posunout o krok dále. Zprvu jsme na něj nahlíželi pouze jako na zkoušku, ale praktické zkušenosti ukázaly, jakým směrem by se obnova našeho vozového parku měla ubírat. V současnosti zvažujeme doplnění našeho fleetu o vozy s technologií Plug-in. Dokonce uvažuji o zakoupení hybridního vozu s technologií plug-in pro svoji vlastní rodinu.“

Technologie hybridního pohonu Toyota Plug-in Hybrid

Vozy s technologií Plug-in Hybrid nabízejí to nejlepší z obou světů, tj. vhodně spojují výhody elektromobilů a vozů s hybridním pohonem. Vůz typu PHV od Toyoty používá stejnou architekturu plně hybridního systému pohonu jako klasický Prius, zde však s výkonnějším akumulátorem, který lze dobíjet z vnějšího zdroje energie (například v domácnosti). Na krátké až střední vzdálenosti se vůz dokáže tiše a s nulovými emisemi pohybovat v čistě elektrickém režimu (EV). Na delších trasách vůz využívá hybridní režim pohonu (HV), kdy kombinuje zážehový motor s elektromotorem a dosahuje vynikajících jízdních schopností při nižší zátěži životního prostředí. Velkou výhodou pro zákazníka jsou i nízké náklady spojené s vlastnictvím vozu Prius Plug-in, které úzce souvisejí s hybridní technologií pohonu.

2012 – Komerční nasazení hybridní technologie typu plug-in roce 1912

Toyota na počátku roku 2012 uvedla Prius Plug-in na japonský trh, po němž následovaly premiéry v Severní Americe a Evropě. Doposud se prodalo cca 31 100 vozů Plug-in, což je 1,5x více, než činily prodeje modelu Prius během prvního roku, kdy se tento vůz poprvé nabízel po celý rok (2000). V Evropě činí dosavadní letošní prodeje 4 417 vozů (prodej byl zahájen až v létě 2012).

V rámci dalšího vývoje vozu pro komerční nasazení byly brány v potaz i názory uživatelů vyplývající z ukázkového projektu ve Štrasburku:

  • Jízdní dosah v čistě elektrickém režimu se prodloužil o 25 % na 25 km. Tato vzdálenost je nejen optimální volbou z pohledu jízdního dosahu, výkonu a poměru hmotnosti a ceny vozidla, ale zároveň naplňuje potřeby až 80 % cest, které evropští řidiči absolvují.
  • Flexibilita jízdy čistě na elektřinu (EV) se ještě zvýšila díky tlačítku pro přepínání mezi režimy EV (elektromobil) a HV (klasický hybrid), a tak uživatelé mohou sami ve městě zvolit jízdu čistě na elektřinu. Jednou z předností často zmiňovaných zákazníky je odbourání obav z krátkého jízdního dosahu, neboť v případě vyčerpání akumulátoru se automaticky zapíná režim HV.
  • Ke snazšímu používání dobíjecího kabelu přispělo snížení jeho hmotnosti o 26 %.
  • A v neposlední řadě se o 10 % zvětšil objem zavazadelníku, jenž je nyní srovnatelný s modelem Toyota Prius třetí generace (443 litrů namísto 403 l).

Hlavní zjištění ohledně dobíjecí infrastruktury

EDF nyní disponuje klíčovými výhodami ve „světě elektrické mobility“: je globálním poskytovatelem elektrické energie, má znalosti elektrorozvodných sítí a neoddiskutovatelné zkušenosti s optimalizací celé dobíjecí infrastruktury a minimalizací odběrových špiček.

Společnost EDF za podpory své dceřiné společnosti Electricité de Strasbourg (ES group)

– dokázala dobíjecí infrastrukturu používanou v rámci projektu doplnit o řadu vysoce pokrokových řešení. Jedno z těchto řešení automaticky posouvá čas dobíjení vozidla na dobu mimo odběrovou špičku, což se odráží v nižších nákladech na elektřinu. Díky službě monitorování přes Internet si uživatelé mohou sami ověřit, že průměrné náklady na dobití nepřekročí 0,30 eur.

V zájmu ještě příjemnějšího používání vyvinula EDF společně se svojí dceřinou společností Sodetrel aplikaci pro chytré telefony umožňující vyhledat ve městě dobíjecí místa a ověřit jejich dostupnost.

V souvislosti s vlastním dobíjením máme zpětnou vazbu od uživatelů, kteří údajně oceňují trvalé připojení kabelu v dobíjecím místě, ať již doma nebo v zaměstnání. Pomocný kabel je zapotřebí i v případě příležitostného použití na veřejných dobíjecích místech.

Město a městská oblast Štrasburk

Tento tříletý ukázkový projekt v partnerské spolupráci se společnostmi Toyota a EDF umožnil městské oblasti Štrasburk získat potřebnou zpětnou vazbu k rozvoji veřejné dobíjecí infrastruktury. Díky tomuto experimentu byly elektromobily a hybridní vozy s technologií Plug-in v městském prostředí postupně přijaty obyvateli za své. Vybudováním veřejných dobíjecích míst se zmírnily potenciální obavy uživatelů z krátké dojezdové vzdálenosti, a je nezbytné takto doplnit domácí dobíjecí místa. Projekt rovněž napomohl lépe pochopit souvislosti mezi dobíjením vozidel a zatížením elektrorozvodné sítě.

Městská oblast Štrasburk se dnes posouvá dále zapojením do přeshraničního programu CROME (Cross Border Mobility for Electric Vehicle). Byly instalovány nové zásuvky splňující evropské normy pro elektromobily, z nichž některé umožňují plné dobití elektromobilu již za dvě hodiny.

EDF Group, jedna z největších energetických společností v Evropě

– nabízí komplexní energetické služby ve všech oblastech podnikání: výrobě, přenosu, distribuci, dodávkách a obchodování s energiemi. EDF je předním výrobcem elektrické energie v Evropě. Ve Francii má zejména jaderné a vodní elektrárny, kde se při výrobě 95,9 % elektrické energie neprodukují žádné emise CO2. Filiálky EDF zajišťující přenos a rozvod elektřiny ve Francii dnes provozují 1 285 000 km sítí nízkého a středního napětí (venkovní i kabelová vedení) a dále kolem 100 000 km sítí vysokého a velmi vysokého napětí. Skupina EDF zajišťuje dodávku energií a služeb cca 28,6 mil. zákazníků ve Francii. Konsolidované tržby Skupiny EDF v roce 2012 dosáhly 72,7 mld. eur, z toho 46,2 % pocházelo z tržeb na trzích mimo Francii. EDF je kótována na Pařížské burze (Paris Stock Exchange) a je uváděna na indexu největších firem CAC 40.

Toyota Motor Europe (TME) NV/SA

řídí velkoobchodní prodej a marketing pro vozy, náhradní díly a příslušenství značek Toyota a Lexus, a dále výrobní a technické provozy firmy Toyota v Evropě. Toyota v Evropě vytváří 94 000 přímých i nepřímých pracovních míst a od roku 1990 zde investovala přes 7 mld. eur. Aktivity automobilky Toyota na území Evropy podporuje síť 30 marketingových a prodejních zastoupení v 56 zemích, celkem cca 3 000 prodejců a 9 výrobních závodů. Toyota v roce 2012 prodala na evropských trzích celkem 837 969 vozů značky Toyota a Lexus.

Další informace najdete na stránkách www.toyota.eu a www.toyota.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...