Tým Toyota Racing je připraven na start závodu 24h Le Mans!

Tým Toyota Racing otevře se dvěma hybridními vozy zcela novou kapitolu v historii motorsportu a to startem na 80. ročníku závodu 24 hodin Le Mans.

Tým Toyota Racing je připraven na start závodu 24h Le Mans!
Tým Toyota Racing je připraven na start závodu 24h Le Mans!

Závodní tým nasadí v elitní třídě LMP1 své vozy

TS030 Hybrid s průlomovou soustavou hybridního pohonu THS-R (Toyota Hybrid System – Racing), která byla vyvinuta automobilkou Toyota speciálně pro aktivity v motorsportu.

Pro celý závodní tým jde o vyvrcholení období intenzívních příprav, během kterého byla tato nová technologie testována a postupně vylepšována pro jeden z vůbec nejnáročnějších motoristických podniků – vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans.

Během příprav se tým rozhodl použít zadní elektromotor Denso hybridní soustavy, umístěný ve skříni převodovky. Energie rekuperovaná během brzdění se uchovává ve vysokokapacitních kondenzátorech umístěných v kokpitu, které umožňují posílit výkon na výjezdu ze zatáček, a to až do předepsaného maxima 500 kJ mezi jednotlivými brzdnými zónami.

Výrobu hybridního pohonu

– zajišťovala divize Motor Sport společnosti Toyota Motor Corporation v japonském Higashi Fuji, zatímco podvozek pro vozy TS030 Hybrid vyvinula a vyrobila společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG) v německém Kolíně nad Rýnem. TMG je zároveň základnou týmu a zajišťuje personální obsazení pro závod.

TS030 Hybrid vyjel poprvé 13. ledna a postupně absolvoval 18 testovacích dnů, převážně na francouzském okruhu Paul Ricard, ale rovněž na okruzích MotorLand Aragon (Španělsko), Magny-Cours (Francie) a na samotném okruhu Le Mans. Tým Toyota Racing dosáhl značného pokroku i přes náročné úkoly spojené s optimalizací této nové technologie a ztrátu monokoku při nehodě během testování. Přijíždí tak na Le Mans pokračovat ve vývoji a současně demonstrovat výkonový potenciál svého systému THS-R.

V talentované jezdecké sestavě se kombinují ověřené zkušenosti z Le Mans s přirozenou rychlostí, stabilními výsledky a silným týmovým duchem.

Za volant vozu č. 7

– usedne dvojnásobný vítěz Alex Wurz (Rakousko), někdejší vítěz závodu 12 hodin v Sebringu Nicolas Lapierre (Francie) a bývalý jezdec Formule 1 Kazuki Nakajima (Japonsko).

V případě vozu č. 8

– bude Stéphane Sarrazin (Francie), trojnásobný vítěz pole position na Le Mans, bojovat společně s vícenásobným vítězem vytrvalostních soutěží Anthonym Davidsonem (Velká Británie) a mladým talentem Formule 1 Sébastienem Buemim (Švýcarsko).

Vlastní závod

– začíná včera – ve středu 13. června tréninkem (16:00 až 20:00 místního času) a první kvalifikací (22:00 až 00:00); dnes pak následuje druhá kvalifikace (19:00 až 21:00) a konečná kvalifikace (22:00 až 00:00). Po zahřívací fázi v sobotu dopoledne (09:00 až 09:45) začíná v 15:00 vlastní závod. Slavnostní odmávnutí začátku závodu bude mít na starosti Takeshi Uchiyamada, výkonný viceprezident Toyota Motor Corporation, průkopník hybridních pohonů a člověk zodpovědný za vývoj modelu Toyota Prius – prvního sériově vyráběného hybridního vozu na světě, který byl představen v roce 1997.

Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu:

„Tým Toyota Racing se letos učí, nicméně dáváme si vysoké cíle a chceme dokázat výkonový potenciál soustavy hybridního pohonu i samotného vozu TS030 Hybrid. Uvědomujeme si, že tak zkušeným soupeřům nebude snadné čelit a čeká nás strmá křivka učení, nicméně ve střednědobém horizontu chceme na Le Mans zvítězit, a tak si pro rok 2012 dáváme za cíl se tímto směrem výrazně posunout. Toyota je průkopníkem na poli hybridních technologií a tým Toyota Racing může z těchto dalekosáhlých zkušeností a znalostí těžit. Z pohledu motoristického sportu jde o novou technologii, a tak musíme poznat a vyvinout řadu věcí, nicméně Hisatake Murata se svým týmem společně s vývojovou divizí Toyota Motor Corporation pro hybridní vozidla pracují na těchto soustavách pohonu pro závodní účely již několik let. To nám dává jedinečné znalosti, které jak doufám budeme mít příležitost prokázat. TMG se současně věnuje vývoji podvozku vozu TS030 Hybrid v rámci týmu pod vedením Johna Litjense. Do tohoto vozu jsme vložili veškeré naše znalosti na poli aerodynamiky, simulací a systémů – a na výsledek jsme patřičně hrdí.“

Alex Wurz, vůz č. 7:

„Závody sportovních vozů mne vždy fascinovaly a zvláště vytrvalostní závod Le Mans mne zajímal již od dětství. Kdykoli sem přijedete, cítíte se tak trochu jako Steve McQueen ve filmu Le Mans. Jde o velmi zvláštní závod, je velmi radikální a v posledních letech je konkurence na Le Mans nesmírně ostrá. Při pohledu na výsledky závodu je zřejmé, že v každém kole se snažíte ukořistit setiny sekundy, protože po 24 hodinách některé vozy dělí pouhých několik sekund. Když si to rozložíte do 24 hodin tak pochopíte, jak vyrovnaný závod to vlastně je. Čeká nás nesmírně silná konkurence týmů, které se s tímto prostředím již sžily, a tak jen skromně říkáme, že letos vítězství na Le Mans neočekáváme. Ale samozřejmě budeme všemi silami tlačit na pilu, abychom s naší novou technologií dosáhli co nejlepšího výsledku, protože jde o technologii budoucnosti.“

Nicolas Lapierre, vůz č. 7:

Le Mans je pro mne jednou z nejatraktivnějších událostí na světě, nejen z pohledu pilota, ale i Francouze. Je zde ohromné množství fanoušků! Tento rok bude skutečně zajímavý a atraktivní díky nasazení této nové technologie hybridního pohonu. Hodně mi sedí moji stájoví kolegové Alex a Kazuki. Máme mezi sebou skvělé vztahy. Znal jsem oba trochu již z minulosti, ale ze současné úzké spolupráce mám opravdovou radost. Jsem také velmi pyšný na to, že zde mohu být s týmem TOYOTA Racing, který je jednoduše fantastický. Od prvního testování v lednu jsem se postupně seznámil se všemi členy týmu a přivykl si na metodu sdílené práce. Musím říci, že způsob práce týmu TOYOTA Racing mi velice vyhovuje.“

Kazuki Nakajima, vůz č. 7:

„Již během testovacího dne cítíte, že 24 hodin Le Mans je unikátní závod; pozoruje vás spousta diváků. Řada lidí samozřejmě přijde na závodní víkend. První účast na tomto závodě je pro mne intenzivním zážitkem. Dobrých výsledků samozřejmě dosahujete, když vás práce baví, a mne se pilotování na této dráze velice líbí, stejně tak jako spolupráce s týmem a spolujezdci. Všichni z nás uděláme maximum pro to, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku. Mojí nejoblíbenější částí této trati je zatáčka Porsche, nicméně stále se učím jak co nejrychleji projet šikanou a jak rychle překonávat obrubníky.“

Stéphane Sarrazin, vůz č. 8:

„Je to závod, který je pro mne stále jako sen. Dojel jsem na pódiovém umístění a párkrát jsem byl na cestě k vítězství, ale okruh v Le Mans rozhodl jinak. Možná je to jediný závod, kde tento pocit prožíváte; o vítězi rozhoduje závod. Vše můžete připravit, jak nejlépe umíte, ale na Le Mans musíte mít úspěch a štěstí na své straně. Na den D musí vše pasovat, všechna kolečka musí dokonale zapadat do sebe; tým i vůz musí být v dokonalé formě. Nehledě na radost či zklamání, které jsem zde v minulosti zažil, má pro mne Le Mans stále magické kouzlo a v určitých ohledech je tato soutěž jedinečná. Jsem hrdý na to, že jsem na Le Mans třikrát získal první startovní pozici. Každý vám řekne, že u závodu na 24 hodin není pole position tak důležitá, ale jde o ten jedinečný pocit a něco, co podpoří motivaci celého týmu.“

Anthony Davidson, vůz č. 8:

Z pohledu pilota a vlastně i celého týmu je Le Mans závodem, který nemá srovnání. Ve vlastním závodu musíme nastolit správné tempo v průběhu noci a také se vyrovnat s frekvencí vozů, což zde není nikdy lehké. Le Mans je závod náročný nejen po fyzické stránce, ale i psychické, kvůli tlaku a ohromnému rozsahu. Chcete-li uspět, musíte být ve špičkové formě, prostě tak to je. Výsledky z testovacího dne nás povzbudily a tímto směrem musíme pokračovat, abychom byli na závod dobře připraveni. Jsem optimista a současně realista; doufám, že budeme mít vůz schopný bojovat v čele, ale zároveň si uvědomuji, že v roce 2012 teprve začínáme, a tak máme hodně co se učit.“

Sébastien Buemi (vůz č. 8):

Již se nemohu dočkat, až budu na startu tohoto slavného závodu; tento pocit během testovacího dne ještě vzrostl, když jsem zjistil, že trať je skutečně výtečná. Libí se mi poslední fáze, zatáčky Porsche a Ford. S tímto závodem jsem spojen i emocionálně, neboť zde závodil i můj dědeček a jsem šťastný, že mohu jít v jeho stopách. Moje rodina je zároveň spojena se značkou Toyota, a tak je to skutečně neobyčejné. Mé první poznatky během testování na Le Mans byly pozitivní, a tak se nyní těším na odhalení atmosféry během závodního týdne, na detailní prohlídku v centru, na noční kvalifikaci, na prezentační jízdu; myslím, že mne čeká zajímavý a vzrušující týden. Přál bych si, aby má první účast na Le Mans byla příjemnou vzpomínkou, zvláště díky nové hybridní technologii vyvinuté automobilkou Toyota.“

O účasti týmu Toyota Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA:

Světového šampionátu vytrvalostních závodů FIA se Toyota poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních závodech, včetně několika účastí v závodu 24 hodin Le Mans. Vozy Toyota se v minulosti zúčastnily 13 závodů 24 hodin Le Mans, kde bylo nasazeno celkem 36 vozů této značky. Toyota třikrát získala pódiové umístění, pokaždé za dojezd na druhém místě. Při započtení těchto výsledků skončila Toyota celkem devětkrát mezi šesti nejlepšími. V kvalifikaci získala Toyota čtyřikrát startovní pozici v první řadě, včetně jedné pole position. V roce 2012 se Toyota vrací do světového šampionátu vytrvalostních závodů FIA s vozem TS030 Hybrid (LMP1 s hybridním pohonem). Podvozek závodního speciálu navrhla a zkonstruovala společnost Toyota Motorsport GmbH (TMG), kde má závodní tým své sídlo. TMG je někdejší domovskou základnou továrních týmů Toyota světového šampionátu v rallye a Formule 1. V letech 1998-99 TMG rovněž zajišťoval konstrukci a provoz vozu Toyota TS020 (GT-One) Le Mans. TMG nyní kromě zajišťování zázemí továrního týmu v motoristických soutěžích sleduje nový směr coby poskytovatel „high-performance“ konstrukčních služeb třetím stranám, stejně tak jako pro vozy automobilky Toyota.

Sledujte tým Toyota Racing na Twitteru (@Toyota_Hybrid) a Facebooku (www.facebook.com/toyotamotorsport).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...