Výchozí situace a výzkum
Současná generace Hondy Civic, která byla uvedena na trh v roce 2006, přinesla změnu prostorového uspořádání díky unikátní podvozkové platformě s palivovou nádrží umístěnou uprostřed. Praktické výhody tohoto řešení spočívají v prostorné kabině, která uspokojí požadavky evropských zákazníků kladené na vůz C-segmentu. Honda Civic byla navržena a vyvinuta pro evropský trh a její vzhled, variabilita a praktičnost se setkaly s kladným ohlasem. Na těchto silných stránkách staví nová generace modelu Civic svůj nezaměnitelný vzhled s futuristickými rysy a praktičnost danou objemným zavazadlovým prostorem a variabilitou uspořádání interiéru díky „magickým sedadlům“.
Od samého počátku výzkumu vývojový tým bral tyto silné stránky současné generace Hondy Civic jako základ pro svou další činnost, během které si konstruktéři dali za cíl tyto vlastnosti zachovat a ještě vylepšit. Tým si dal za cíl vytvořit nový emotivní design, který obsahuje prvek překvapení a přináší neočekávanou prostornost a praktičnost. Zároveň přispívá ke zlepšení viditelnosti i výhledu, čímž dále rozšiřuje pozitivní stránky vozu.
Již současná generace Hondy Civic se oproti svým konkurentům vyznačuje mimořádně prostorným interiérem a objemným zavazadlovým prostorem. Úkolem vývojového týmu bylo takto prostorný interiér zachovat, a zároveň dále vylepšit jeho uspořádání a efektivitu využití prostoru. Tímto způsobem bylo možné dosáhnout nových tvarů karoserie, lepší aerodynamiky a snížit hmotnost.
Na procesu vývoje úzce spolupracovali evropští a japonští designéři a inženýři. Testy probíhaly nejprve v Japonsku a následně opakovaně v Evropě, aby se zajistilo, že vůz bude schopen splnit požadavky nejnáročnějších zákazníků na světě.
Vývojáři se obrátili na řidiče, dealery a média s žádostí o zhodnocení současné generace Hondy Civic a o vytvoření seznamu jejích vlastností a kvalit, které by měly být zachovány. Zároveň se snažili zjistit priority zákazníků, pokud jde o nový model. Řidiči oceňovali především výrazný styl a tvar vozu, jeho futuristický vzhled a praktičnost. Z jejich názorů však zároveň vyplynulo, že záď vozu by mohla mít propracovanější design a že by bylo vhodné zlepšit výhled dozadu. V interiéru Hondy Civic řidiči ocenili moderní a uživatelsky přívětivý kokpit, prostornou kabinu a variabilní „magická sedadla“. Na druhou stranu často vyžadovali zlepšení kvality použitých materiálů. Majitelé často kladně hodnotili jízdní vlastnosti, ale zároveň se přimlouvali za snížení hluku od kol a za zvýšení jízdního komfortu.
Výzkumy ukázaly, že typického řidiče Hondy Civic oslovuje unikátní svěží design, sportovní výkony a nejmodernější technologie. Také ochraně životního prostředí přikládali respondenti velký význam, což se odrazilo zejména v nárocích na nízkou spotřebu paliva a nízké emise.
Koncept a vývoj
Prvotní návrhy nové Hondy Civic vycházely z myšlenky střízlivého energického designu. Slovo „střízlivý“ zdůrazňuje v současnosti aktuální ohleduplnost k životnímu prostředí, zatímco slovo „energický“ vyjadřuje vitalitu značky Honda. Tento designový směr se nakonec přeměnil do koncepce „čistého dynamického designu“.
Designéři se při své práci často vraceli k hlavním zdrojům své inspirace, které vedly ke vzniku definice čistého dynamického designu – k letadlům, jejichž trup a křídla se snoubí do jednoho celku, který se vyznačuje špičkovou aerodynamikou, nízkou hlučností a přívětivostí k cestujícím. Dalším zdrojem inspirace byly plavky a běžecké kombinézy používané atlety, které mají nízký aerodynamický odpor.
Prvotní nákresy kladly důraz na elegantní aerodynamický design připomínající trup letadla a high-tech plavky bez viditelných předělů mezi jednotlivými povrchy – nárazníky a blatníky byly u tohoto řešení integrovány jako nedílná součást karoserie. Tato koncepce se ukázala jako zlomová – místo, aby se spoléhala na výrazné rysy a výkon motoru, vyznačuje se nová Honda Civic ucelenou karoserií s nízkým aerodynamickým odporem, která vyjadřuje vyspělost a promyšlenost nového modelu.
Design exteriéru
Designéři nové Hondy Civic chtěli zachovat sportovní povahu a futuristické prvky z předchozí generace, přitom však chtěli tyto rysy upravit tak, aby novému modelu dodávaly ještě více elegance a dynamiky.
Aby mohla být tato koncepce uplatněna v praxi, je nový vůz nižší a širší než předchozí generace.
V rámci výzkumu designéři přemýšleli o tom, jak dodat karoserii pětidveřového vozu rysy navozující sportovní charakter obvyklý u třídveřových automobilů. Posun kabiny směrem vpřed je u nové Hondy Civic zdůrazněn zmenšením bočního prosklení vzhledem k celkové boční ploše vozu, což je patrné zejména v oblasti zadních oken. Oproti tradičněji vypadajícím pětidveřovým vozům v evropském C-segmentu tak vůz působí dojmem menší, uhlazenější kabiny.
Linie karoserie byly u nového modelu Civic navrženy tak, aby podtrhovaly celkový nízký a stabilní vzhled. Nejvyšší boční linie karoserie obvykle prochází na úrovni klik. U nové Hondy Civic je však tato linie umístěna níže – v polovině výšky panelu dveří. Výsledkem je nízko umístěná nepřerušovaná linie procházející od předního nárazníku, pokračující přes celý bok až k zadnímu nárazníku, čímž vzniká dojem nízko položeného těžiště. Oproti tomu horní část se vyznačuje poměrně rovným tvarem, který kontrastuje s robustním vzhledem spodní poloviny karoserie, jež společně s bočními prahy přitahuje nejvíce pozornosti a zdůrazňuje robustnost celého vozu.
Podběhy kol byly navrženy tak, aby nenarušovaly linie karoserie, což přispívá k čistým a elegantním tvarům nového vozu. U mnoha vozidel podběhy kol vystupují z karoserie. U Hondy Civic je linie oddělující karoserii od podběhu naopak tak hladká, že je obtížné poznat, kde který díl začíná a kde končí.
Příď vozu obsahuje prvky charakteristické pro značku Honda. Potkávací i dálkové světlomety jsou tvořeny projektorovými čočkami s xenonovými výbojkami. Vůz je vybaven funkcí automatického přepínání dálkových světel, která využívá CMOS kameru umístěnou za čelním sklem v prostoru vnitřního zpětného zrcátka. Kamera dokáže rozpoznat světlomety protijedoucích vozidel nebo zadní světla vozidel vpředu a podle potřeby přepne z dálkových světel na tlumená. Řidič se díky tomu může plně soustředit na řízení a nemusí se rozptylovat ručním přepínáním mezi dálkovými a potkávacími světly.
Unikátní zadní skupinová světla byla optimalizována s důrazem na maximální vizuální efekt a na aerodynamickou efektivitu. Podobně jako u dosavadní generace je záď vozu rozdělena výraznými horizontálními prvky, které zdůrazňují šířku vozidla a dodávají mu nezaměnitelný tvar. U nové generace byla zadní světla posunuta ještě výše než u předchozí generace, aby byla z dalších vozidel co nejlépe viditelná. Horizontální brzdové světlo zároveň působí jako aerodynamický spoiler upravující proudění vzduchu přes horní část vozu. Také samotná zadní světla plní aerodynamickou funkci. Díky svému vyčnívajícímu tvaru mají optimální pozici pro odtrh vzduchu proudícího podél boků vozidla. Tři výrazná žebra na bocích zadních světel snižují aerodynamický odpor tím, že minimalizují turbulence vzduchu na zádi vozu.
K dispozici jsou dva nové typy kol z lehkých slitin – 16palcová „Sporty“ a výrazná 17palcová „Dynamic“. Celý vnější vzhled vozu je skvělou ukázkou spolupráce designérů a inženýrů – aerodynamiku každé součásti se podařilo optimalizovat i přes výrazné tvary a linie, které požadovali konstruktéři.
Špičková aerodynamika v dané třídě
Aerodynamika byla při vývoji vozu jedním z nejdůležitějších aspektů. Vyžádali si pomoc inženýrů s praktickými zkušenostmi ve Formuli 1, což je sport, ve kterém optimalizace proudění vzduchu hraje mimořádně důležitou roli.
Cílem bylo poskytnout zákazníkům pocit stability i při jízdě vysokou rychlostí. K tomuto cíli značnou měrou přispělo také řízení proudění vzduchu pod vozidlem pomocí aerodynamického krytu zakrývajícího celý spodek vozidla. Společně s většími kryty zavěšení zadních kol zlepšuje zakrytí podvozku celkovou stabilitu vozidla.
K lepší aerodynamické efektivitě přispívá také použití uzavíratelné mřížky chladiče u modelu s dieselovým motorem. Toto řešení vede k dosažení potřebného chladicího výkonu a zároveň snižuje aerodynamický odpor. Nový Civic s dieselovým motorem analyzuje údaje o teplotě chladicí kapaliny, rychlosti jízdy a venkovní teplotě a podle toho se mřížka automaticky otevírá nebo uzavírá. Při nízkých rychlostech, kdy aerodynamika nehraje tak velký význam, je mřížka otevřená. Otevřená zůstává také při vysokých rychlostech, kdy zajišťuje stabilitu řízení snížením vztlaku na přídi. Při středních rychlostech je mřížka chladiče obvykle uzavřená, čímž se snižuje spotřeba paliva. Otevírá se tehdy, pokud je zapotřebí zlepšit chlazení a zvýšit odpor vzduchu.
Celkové zlepšení aerodynamiky u nové Hondy Civic s dieselovým motorem lze vyjádřit zlepšením hodnoty Cda o 12,6 % oproti předcházející generaci.
Nejbezpečnější Civic v historii
Bezpečnostní inovace použité u nové Hondy Civic zahrnují konstrukci kabiny rozptylující energii nárazu.
Vnější zpětná zrcátka byla nahrazena novými stylovými s integrovanými LED ukazateli směru. Zrcátka jsou širší než u současného modelu, díky čemuž poskytují řidiči lepší výhled vzad. V kombinaci s menší šířkou A-sloupků má řidič lepší výhled do všech stran, což je významný aspekt z hlediska bezpečnosti.
Praktičnost pro každý den
Nová Honda Civic má nové venkovní kliky dveří, které jsou pohodlnější na ovládání, a také skleněnou střechu, která posiluje dojem prostornosti interiéru.
Model s dieselovým motorem je také vybaven novým hrdlem palivové nádrže bez víčka. Prvotní motivací pro tuto inovaci byla snaha předejít natankování nesprávného paliva, které může vést až k poškození motoru.
Zadní okno má nový tvar a je vybaveno stěračem a rozmrazováním. Dolní hrana svislého zadního okna je umístěna níže, což zlepšuje výhled řidiče vzad při couvání. C-sloupek byl posunut přibližně o 100 mm vzad, což přispělo ke zlepšení výhledu a ke zmenšení mrtvého úhlu při pohledu směrem vzad. Dvě koncovky výfuku byly nahrazeny jednou integrovanou koncovkou, která zůstává skryta za nárazníkem.
Barvy pro každý vkus
Nová Honda Civic bude nabízena v devíti barvách, z nichž tři jsou nové. Všechny barvy lze kombinovat buď s černým, nebo s šedým interiérem. Tři nové barvy jsou: metalíza Yellow Topaz Metallic, perleťová White Orchid Pearl a perleťová Woodland Green Pearl. Tyto barvy zdůrazňují čisté, dynamické a sofistikované tvary vozu. Další barvy zahrnují výraznou perleťovou Deep Sapphire Blue Pearl a Milano Red a dále sofistikovanou metalízu Alabaster Silver Metallic, perleťovou Crystal Black Pearl, metalízu Polished Metal Metallic a metalízu Urban Titanium Metallic.
Design interiéru
Prostorný interiér orientovaný na řidiče
Současná generace modelu Civic je známá svým unikátním futuristickým interiérem, sportovním zevnějškem a také rozměrným a variabilním prostorem pro cestující. Tyto nejdůležitější rysy byly zachovány i u nové Hondy Civic, významně se však zlepšil celkový pocit z interiéru. Jako zdroj inspirace posloužilo uspořádání ovládacích panelů v kokpitech tryskových letadel a v závodních automobilech, které se vyznačují přirozeným a intuitivním rozmístěním všech ovládacích prvků. Po usednutí za volant z interiéru vyzařuje orientace na řidiče, komfort a pocit klidu a kontroly. Celek působí dojmem, že automobil byl zkonstruován „kolem řidiče“. To přesně vyjadřuje filozofii značky Honda – man maximum, machine minimum.
Tento nový funkční kokpit je rozdělen na dvě zóny – zónu informačního rozhraní a zónu rozhraní řidiče.
Zóna rozhraní řidiče shromažďuje důležité informace o hlavních důležitých aspektech. Zóna informačního rozhraní je umístěna blíže středu palubní desky. Hluboký prostor přímo před očima řidiče odráží elegantní design interiéru, zatímco oblast informačního rozhraní umožňuje snadné ovládání zařízení, jako je audiosystém či navigační systém, topení a klimatizace, která mají řidič i spolujezdec snadno v dosahu.
Mezi předními sedadly se nachází odkládací prostor pro dvě litrové láhve a pro dvě láhve s objemem 350 ml. Dále je zde umístěna elektrická zásuvka, USB a AUX vstupní port pro připojení audio zařízení. S ohledem na co nejsnazší používání byly tyto odkládací prostory pečlivě umístěny přímo v přirozené linii pohybu ruky řidiče. Také řadicí páka byla posunuta blíže k věnci volantu a způsob jejího ovládání byl pozměněn s ohledem na ergonomii. Ruční brzda byla přemístěna vedle sedadla spolujezdce, kde ji řidič může snáze ovládat.
Nové sedadlo řidiče zintenzivňuje pocit propojení s vozidlem a je vybaveno bederní opěrou a bočními opěrami tvořenými vzduchovými polštáři. Díky nim lze sedadlo nastavit tak, aby poskytlo komfort a oporu řidičům všech proporcí a velikostí. Kompaktní kompresor podle potřeby zvyšuje tlak ve dvou polštářích ve spodní části opěradla, čímž lze podle přání upravit tvar bederní opěry. Změnou tlaku vzduchu v dalších polštářích umístěných po stranách sedáku lze změnit boční oporu tak, aby sedadlo vyhovovalo i menším a štíhlejším řidičům. Zlepšila se také opora v oblasti ramen a kolen.
Displeje před řidičem zachovávají dvouúrovňové uspořádání známé z předchozí generace Hondy Civic. Jedná se o intuitivní řešení, které klade nejdůležitější informace (jako je například digitální ukazatel rychlosti) na nejvyšší místo palubní desky, kde je řidič může libovolně sledovat, aniž by musel odvrátit zrak od dění na vozovce. Sekundární informace a ovládací prvky jsou umístěny níže. Pod volantem se nacházejí tři kruhové přístroje – otáčkoměr, ukazatel teploty chladicí kapaliny a ukazatel množství paliva. Tyto kruhové přístroje jsou lemovány kovovými kroužky, které zdůrazňují dojem preciznosti a sportovní charakter.
Širší a nižší exteriér nové Hondy Civic umožnil vytvoření nejprostornějšího interiéru mezi všemi vozy segmentu C. Prostor v oblasti ramen mezi řidičem a spolujezdcem je 1 431 mm, zatímco tandemová vzdálenost (mezi řidičem a cestujícím na zadním sedadle) dosahuje plných 795 mm. Také zavazadlový prostor nabízí špičkový objem 401 litrů. Snadno přístupná schránka pod podlahou pak tuto hodnotu zvyšuje o dalších 76 litrů.
Nižší hlučnost a kvalitní materiály
Již ve fázi výzkumu bylo zřejmé, že pro dosažení uvolněného a příjemného zážitku z jízdy je zapotřebí nízká úroveň hluku v interiéru. Tichý automobil rovněž dává cestujícím pocit většího bezpečí při vyšších rychlostech a snižuje únavu.
Inženýři společnosti Honda provedli komplexní testy, během kterých se snažili určit zdroje hluku a také ty druhy hluku, které mají největší vliv na komfort. Zaměřili se nejen na omezení nejsilnějších zdrojů hluku, ale také na minimalizaci kontrastu mezi různými zvukovými frekvencemi dostávajícími se ke sluchu řidiče zvenčí, například kvůli změnám povrchu vozovky.
Pro testování zvukové izolace u nové Hondy Civic byl vyvinut zcela nový zkušební program. Úroveň hluku se měřila pomocí následujících 8 scénářů: pocit bytelnosti při nástupu do vozidla, při nastartování motoru, při rozjezdu, při popojíždění v hustém provozu, při ustálené jízdě nízkou rychlostí ve městě, při akceleraci, při jízdě na rozbitých cestách a při jízdě na dálnicích. Díky tomu bylo možné celkově vyhodnotit způsob, jakým řidiči vnímali souvislost mezi typy produkovaných zvuků pronikajících do automobilu a těmito oblastmi. Poté provedli komplexní testy, během kterých se snažili určit zdroje hluku a také ty druhy hluku, které mají největší vliv na komfort. Tým se zaměřil nejen na omezení nejsilnějších zdrojů hluku, ale také na minimalizaci kontrastu mezi různými zvukovými frekvencemi dostávajícími se ke sluchu řidiče zvenčí. Například hluk vznikající při jízdě na různých površích, který pronikal zvenčí do kabiny.
Opatření na snížení hluku spočívala v úpravě součástí podvozku a hnacího ústrojí. Do podběhů zadních kol byly například přidány velké izolační panely, střecha byla speciálně navržena s ohledem na eliminaci vibrací a v motorovém prostoru byla použita izolace z minerální vlny. Pokud se týče kabiny, do čelního skla byl vložen nový zvukově izolační materiál, přední dveře jsou vybaveny silnějšími skly a v celém voze jsou použita nová těsnění. V důsledku toho si mohou řidič i cestující při jízdě vychutnat tichou kabinu.
Kromě snížení hlučnosti a komfortu při ustálené jízdě je pro moderní osobní automobil důležitá možnost nerušené telefonické konverzace prostřednictvím hands-free. Konstruktéři společnosti Honda se snažili dosáhnout u nové Hondy Civic ve všech ohledech skutečného komfortu a kvality. Poprvé byl u řady Civic použit nový systém tvořený polem mikrofonů. Toto unikátní řešení zachycuje hlas řidiče a zvuky na pozadí prostřednictvím několika mikrofonů a při digitálním zpracování zvuku je hluk na pozadí efektivně odizolován. To platí i v případech, kdy řidič právě nehovoří. Tím se významně zvyšuje kvalita zvuku i rozpoznávání hlasu a snižuje se stres při konverzaci při rychlé jízdě nebo s otevřenými okny. Jak řidič, tak účastník na druhém konci telefonní linky si mohou vychutnat příjemnou a ničím nerušenou konverzaci.
Materiály v interiéru byly pečlivě vybírány s důrazem na měkkost a příjemný pocit na dotek. Kokpit je tvořen plastem vyznačujícím se zvláštní zrnitou strukturou, která kombinuje vzhled kůže s geometrickým vzorem přispívajícím k high-tech image celého interiéru. Obložení dveří je osvětleno atraktivním modrým ambientním světlem. K dispozici jsou dvě barvy interiéru: černá Glamorous Black a šedá Cool Grey.
Civic také přichází se zcela hladkým, kůží potaženým věncem volantu. Švy jsou jemnější a byly posunuty dozadu, kde nepřicházejí do častého kontaktu s prsty. Tvar místa úchopu byl optimalizován, takže lépe padne do ruky. Průměr volantu se kvůli optimalizaci kontroly o něco zvětšil.
Také hlavice řadicí páky byla navržena s ohledem na sportovní dynamiku. Umožňuje hladké a přesné řazení, které odráží pokrok dosažený u celého hnacího ústrojí nového modelu. Řadicí páka byla přemístěna blíže k řidiči a úhel jejího ovládání je nyní přirozenější.
i-MID
V prostoru informačního rozhraní se nachází inteligentní multifunkční displej Honda i-MID (Intelligent Multi-Information Display) – barevný QVGA LCD displej zobrazující údaje o spotřebě paliva, venkovní teplotě, hodiny a denní počítadlo ujetých kilometrů. Kromě toho poskytuje řidiči informace o audiosystému, například název autora či přehrávané skladby. Dále nabízí celou řadu možností uživatelských a pomocných informací, například údaje týkající se tlačítka ECON (viz níže), nastavení hlasitosti audiosystému, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy, údaje o nastavení klimatizace atd. Na displeji i-MID může být také zobrazena informace o stavu systému Idle Stop (vypnutí motoru při zastavení).
Variabilita a pohodlí
Hlavní výzvou pro konstruktéry společnosti Honda bylo zlepšit ovladatelnost vozu.
Snadným řešením by bývalo bylo opustit torzní nosník použitý v zavěšení zadních kol. To by však bylo vykoupeno ztrátou místa v zavazadlovém prostoru a zadních „magických sedadel“. Na základě osobních zkušeností vývojářů získaných při průzkumu spokojenosti zákazníků, inženýři usoudili, že praktičnost magických sedadel byla natolik vysoká, že se rozhodli je zachovat.
Díky palivové nádrži, která je u modelu Civic umístěna uprostřed, existuje u tohoto vozu prakticky neomezená flexibilita, pokud jde o umístění sedadel. Jedním snadným pohybem lze opěradla sedadel sklopit a vytvořit tak zcela rovný zavazadlový prostor s délkou 1 600 mm a šířkou 1 350 mm. Takto vzniklý prostor je dostatečný například pro přepravu tří horských kol (s demontovanými předními koly), tří extra velkých kufrů Samsonite nebo tří velkých golfových bagů. To je možné dokonce i tehdy, jsou-li přední sedadla posunuta zcela vzad. Sedáky zadních sedadel lze také zvednout vzhůru a na podlaze vznikne prostor pro přepravu vysokých předmětů. Díky dělení sedáků v poměru 60:40 je k dispozici mnoho možností pro současnou přepravu osob a nákladu. Toto místo lze využít také jako praktický prostor v případech, kdy je omezený přístup do zavazadlového prostoru. Třetí možností je umístit kryt zavazadlového prostoru na podlahu a použít jej jako polici pro přepravu vysokých předmětů. Díky své variabilitě, pokud jde o přepravu nákladu, představuje Honda Civic atraktivní volbu pro rodiny, sportovní nadšence a pro každého, kdo požaduje prostornost a flexibilitu.
Výhled vzad
Ze zpětné vazby získané od zákazníků vyplynulo, že záď vozu by mohla mít propracovanější design, a že by bylo vhodné zlepšit výhled dozadu. Atraktivní design a praktičnost (v tomto případě výhled vzad) je často obtížné kombinovat. U nové Hondy Civic se designérům podařilo integrovat do zadního spoileru třetí brzdové světlo a tak z něj vytvořit dominantní rys celého vozu. Zároveň toto řešení přispělo ke zlepšení výhledu směrem vzad.
Dolní hrana zadního okna je oproti předchozí generaci kvůli lepšímu výhledu umístěna níže a totéž platí i pro třetí brzdové světlo. Řidič díky tomu může ve zpětném zrcátku sledovat světlomety a ukazatele směru automobilů za ním. Při parkování pak absolutní jistotu poskytne parkovací kamera (volitelná výbava).
Bezklíčové odemykání a kliky umožňující otevření jedním zatažením
Systém bezklíčového odemykání u nové Hondy Civic byl navržen tak, aby jeho použití bylo co možná nejsnazší. V kombinaci s novými a pohodlnějšími klikami dveří a tlačítkem pro startování motoru lze do vozu snadno nastoupit a nastartovat jedním stiskem tlačítka. Také vystupování z vozu je velmi snadné.
Motory, převodovky a systém ECO Assist
Nová Honda Civic bude nabízena se třemi motory: benzínovými motory 1.4 i-VTEC a 1.8 i-VTEC a dieselovým motorem 2.2 i-DTEC. Všechny motory jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, jsou vybaveny systémem ECO Assist a funkcí vypnutí motoru při zastavení vozu. Kromě toho jsou všechny vozy vybaveny asistentem pro rozjezd do kopce. Motor s objemem 1,8 l může být spojen se speciálně navrženou pětistupňovou automatickou převodovkou.
Přes zvýšení výkonu se u motoru 2.2 i-DTEC podařilo oproti minulé generaci dosáhnout snížení spotřeby paliva téměř o 20 %, zatímco u motoru 1.8 i-VTEC je tento pokles 10%.
Systém Eco Assist
V průběhu vývoje hybridního modelu Insight konstruktéři společnosti Honda zjistili, že rozdíl ve spotřebě paliva při různých stylech jízdy může dosahovat až 15 %. Model Civic je proto poprvé vybaven systém ECO Assist, který optimalizuje spotřebu paliva minimalizací rozdílů ve spotřebě daných různými styly jízdy. Tento systém, který byl původně vyvinut, aby pomáhal řidičům hybridních modelů Insight, CR-Z a Jazz Hybrid, mění barvu podsvícení ukazatele rychlosti v závislosti na tom, jaký má styl jízdy řidiče vliv na spotřebu paliva. Systém pomáhá řidičům snižovat spotřebu při každodenním používání vozidla a nabízí jim v reálném čase zpětnou vazbu o tom, jaký vliv má používání brzd a plynového pedálu na spotřebu i na životní prostředí. Kromě toho systém řidiče vede a ukazuje mu, jak je možné snížit spotřebu paliva využitím setrvačnosti a prevencí nadměrné akcelerace či brzdění. Pokud vozidlo stojí, je podsvícení ukazatele rychlosti modré. Stejnou barvu má také při prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič jede úsporně, změní se barva podsvícení na zelenou. Modrozelená barva se objevuje při mírné akceleraci či zpomalování, kdy řidič lehce překračuje nejvhodnější úroveň otevření škrticí klapky.
Na palubní desce se navíc nachází tlačítko „ECON“, které aktivuje nejúspornější a z hlediska ekologie nejvhodnější nastavení vozu. Tato nastavení zahrnují nastavení optimální pozice škrticí klapky s ohledem na sešlápnutí plynového pedálu tak, aby akcelerace byla co nejhladší. Systém ECO Assist také zvyšuje efektivitu systému klimatizace. Podle podmínek, jako jsou teplota či vlhkost vzduchu, ovládá kompresor a snižuje napájení pohonu ventilátoru, čímž se snižuje zatížení motoru a tedy i spotřeba.
Vypnutí motoru při zastavení
Všechny verze Hondy Civic jsou vybaveny systémem vypnutí motoru při zastavení (Idle Stop), který velkou měrou přispívá k dosaženému snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u všech tří motorů – například u dieselového motoru tento rozdíl činí přibližně 5 g/km. Dosavadní zkušenosti se systémy Idle Stop (Start-Stop) ukázaly, že jejich účel a funkce někdy řidiče matou. Tým vývojářů pracujících na vývoji nové Hondy Civic proto kladl velký důraz na vytvoření snadno použitelného systému, který by řidiči poskytl pocit jistoty a kontroly. Výsledkem tohoto úsilí jsou konzistentně hladké a spolehlivé starty a rozjezdy. Řidič navíc může systém kdykoliv vypnout. Stav systému Idle Stop a pokyny pro jeho ovládání jsou čitelně zobrazeny na standardně dodávaném displeji i-MID, aby se vyloučilo nebezpečí, že řidič bude aktivaci systému považovat za poruchu motoru. Systém prošel rozsáhlými testy, aby se zajistila jeho bezchybná funkce za všech dopravních podmínek.
2,2litrový motor i-DTEC – čistý dieselový motor s nízkou spotřebou a vysokým výkonem
Nový 2,2litrový motor i-DTEC vyvinutý pro model Civic představuje špičku v C-segmentu, pokud jde o vyváženost výkonu a úrovně odstraňování škodlivin z výfukových plynů. Přes působivě nízkou hodnotu emisí CO2 (pouze 110 g/km, což je oproti předcházejícímu modelu zlepšení téměř o 20 %) vozu s tímto motorem akcelerace z 0 na 100 km/h trvá pouhých 8,5 sekundy. Maximální výkon je oproti předchozí jednotce až o 7kW k vyšší) (110 kW) a vzrostla také hodnota točivého momentu na 350 Nm mezi 2 000 – 2 750 ot./min).
Motor je napříč uložený čtyřválec s rozvodem DOHC, čtyřmi ventily na válec, vyvažovacím hřídelem, systémem přímého vstřikování paliva common-rail třetí generace, novou spalovací komorou a turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a s čidlem natočení lopatek. Dále je motor vybaven elektricky ovládaným ventilem recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysoce účinným systémem chlazení recirkulovaných spalin. Sací i výfuková soustava byla navržena s důrazem na optimální výkon a kompaktní rozměry. Také mezichladič stlačeného vzduchu byl upraven pomocí unikátního konstrukčního řešení, kdy byl filtr pevných částic (DPF) kvůli úspoře hmotnosti přemístěn na stranu motoru.
Spotřeba paliva pouhé 4,2 l/100 km je zárukou toho, že nový Civic bude šetřit jak vaši peněženku, tak i životní prostředí. Nový Civic 2.2 i-DTEC může být zajímavou volbou především pro firemní zákazníky – nejen že se vyznačuje mimořádně ekonomickým provozem, ale navíc splňuje požadavky emisní normy EURO 5.
Působivých hodnot spotřeby paliva se podařilo dosáhnout díky řadě opatření zahrnujících úpravy aerodynamiky či změnu převodových poměrů. Největší úspory však bylo pochopitelně dosaženo u samotného motoru i-DTEC, který je vybaven novým systémem Idle Stop a optimalizovaným systémem vstřikování paliva common-rail. Nejdůležitější podíl na dosažení těchto úspor hraje snížení tření motoru ve všech myslitelných oblastech. Konstruktéři se na řešení tohoto problému zaměřili ze dvou směrů: z hlediska optimalizace proudění oleje a z hlediska snížení tření.
Optimalizace proudění oleje:
- Optimalizace olejových trysek.
- Použití nového materiálu ložisek s excentrickým tvarem drážky pro snížení úniků oleje
- Menší vůle ložisek vyvažovacího hřídele.
- Optimalizace mazání řetězu vyvažovacího hřídele.
- Zmenšený průměr mazacích trysek vahadel ventilů.
- Přívod oleje na klikový hřídel byl redukován díky novému systému mazání ložisek.
- Celkové množství oleje bylo sníženo a byla upravena jeho distribuce, což přispělo k vyšší účinnosti.
- Snížený výkon olejového čerpadla snižuje třecí ztráty.
Snížení tření:
- Byl zmenšen blok motoru a průměr pouzder hlavních ložisek klikového hřídele.
- Kvůli snížení hmotnosti byla zmenšena výška pístu, průměry hlavních a ojničních čepů klikového hřídele.
- Snížil se tlak na boky pístu a byla použita tenčí ojnice.
- Bylo sníženo předpětí pístních kroužků.
- Kvůli snížení odporu byl zmenšen průměr vyvažovacího hřídele.
- Byla snížena rychlost průtoku paliva vysokotlakým čerpadlem.
- Kvůli zmenšení třecích ztrát má povrch čepů vačkových hřídelů nižší drsnost.
- K uzavření sacích ventilů dochází o něco dříve, což snižuje tlakové ztráty při nižších otáčkách.
- Pro snížení spotřeby byl vyvinut nový motorový olej určený pro dieselové motory.
- Byla optimalizována účinnost vodního čerpadla.
Spotřeba paliva byla dále snížena použitím nízkotlakého palivového čerpadla a řídicího systému ACG využívajícího zařízení pro monitorování stavu baterie, čímž se snížila spotřeba energie.
Je vhodné zmínit, že hodnoty spotřeby uváděné společností Honda jsou údaje naměřené v reálném provozu.
1,8litrový motor i-VTEC – Nízká spotřeba a čisté emise
1,8litrový motor i-VTEC v nové Hondě Civic je příkladem nejnovější technologie proměnlivého časování a zdvihu ventilů (VTEC) vyvinuté společností Honda a systémů řízení motoru. Od samého počátku byl nový motor konstruován tak, aby fungoval jako součást vyspělého a přitom snadno ovladatelného hnacího ústrojí s prvotřídními vlastnostmi v každé fázi jízdy včetně startování, řazení, zrychlování a zpomalování. Startování je rychlé a snadné, řazení je plynulé a ovládání plynového pedálu je lehké a předvídatelné. Zrychlování i zpomalování jsou vždy hladké a komfortní – ve městech i na běžných silnicích. Totéž platí pro zrychlování a jízdu vysokou rychlostí na dálnicích. Hluk a vibrace se podařilo do velké míry omezit a v této oblasti je nový 1,8litrový motor i-VTEC mnohem lepší než jeho předchůdce.
S výkonem 104 kW (142 k) při 6 500 ot./min. a s točivým momentem 174 Nm při 4 300 ot./min. je motor pružný v nízkých a středních otáčkách a zároveň nabízí hladký projev a vytříbené vlastnosti v celém rozmezí otáček. Systém sání byl vyladěn s důrazem na vyšší výkon.
S emisemi pouze 137 g CO2 na km (snížení o 10 % oproti předchůdci) nový motor splňuje emisní normu EURO 5. Tato hodnota emisí CO2 motor řadí mezi špičku dané třídy. Těchto skvělých výsledků se podařilo dosáhnout i přes zlepšení dynamických vlastností. Vozu s tímto motorem stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h pouhých 9,1 sekundy.
Kromě přínosu spočívajícího v použití systému Idle Stop se podařilo spotřebu paliva snížit mnoha dalšími způsoby:
- Snížením tření díky zmenšení předpětí pístních kroužků a použití nového povlaku na povrchu pístů.
- Zavedením vícefázového řízení ACG.
- Vylepšením systému řízení klepání.
- Hlava válců byla upravena, aby se podpořil tzv. swirl efekt v sání, který přispívá ke zlepšení procesu spalování; pro nižší spotřebu a čistší emise se nově používají zapalovací svíčky s prodlouženým závitem a se dvěma elektrodami.
- Díky lehčímu vačkovému hřídeli a lehčímu chladiči se podařilo snížit hmotnost.
- Materiál katalyzátoru byl upraven s ohledem na efektivnější čištění výfukových plynů a lepší tepelnou odolnost.
- Byl zaveden motorový olej snižující spotřebu paliva.
Kromě výše uvedených změn bylo provedeno několik dalších vylepšení. Systém sání včetně vzduchového filtru má jednodušší konstrukci snižující jeho hmotnost, zvyšující výkon a omezující hluk a vibrace. Změny se dotkly také startéru, a to zejména pokud jde o zvýšení jeho odolnosti kvůli vyššímu počtu startů vynucenému použitím systému Idle Stop.
1,4litrový motor i-VTEC – Nízká spotřeba a čisté emise
Také 1,4litrový motor SOHC určený pro řadu Civic využívá výhod nejmodernější technologie Honda VTEC určené pro efektivní nakládání s palivem. Podobně jako ostatní motory, také tento motor byl vyladěn a modernizován s důrazem na dynamiku, výkon a ekologické parametry. Emise CO2 se podařilo snížit na pouhých 129 g/km a motor splňuje požadavky normy EURO 5. Motor disponuje maximálním výkonem 73 kW (100 k) a točivým momentem 127 Nm při 4 800 ot./min.
Motor je také vybaven novým systémem Idle Stop a prošel stejnými úpravami jako 1,8litrový motor, včetně nového motorového oleje s nízkou viskozitou, vylepšeného materiálu katalyzátoru, vícefázového řízení ACG nebo vylepšeného systému řízení klepání. Kvůli snížení tření byly písty opatřeny novým povlakem, který přispívá k vyššímu výkonu a k nižší spotřebě paliva.
Podobně jako ostatní motory určené pro model Civic, i 1,4litrový agregát je vybaven novým robustnějším startérem kvůli zvýšenému počtu startů vynucenému použitím systému Idle Stop.
1,4litrový motor je atraktivní zejména pro mladší zákazníky a zájemce o úspornější agregát, kteří kromě atraktivního vzhledu a praktičnosti modelu Civic kladou důraz i na nižší cenu a provozní náklady. Především začínající řidiči pak ocení asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist).
i-VTEC – jak systém funguje
Systém proměnlivého časování a zdvihu ventilů VTEC umožňuje dosažení úrovní účinnosti a výkonu, které by u konvenčních motorů s pevným časováním ventilů byly nemožné. V závislosti na zatížení a otáčkách elektronika zvolí jeden ze dvou různých profilů vaček ovlivňujících činnost sacích ventilů. Podle zvoleného režimu je kladen důraz buď na nízkou spotřebu, nebo na co nejvyšší výkon.
Asistent pro rozjezd do kopce
Asistentem pro rozjezd do kopce jsou vybaveny všechny modely s manuální převodovkou. Tento systém brání pohybu vozidla směrem vzad v okamžiku, kdy řidič pustí brzdový pedál a sešlápne plynový pedál. Systém podrží brzdy ještě sekundu sevřené, takže řidič má dostatek času na hladký rozjezd, což zvyšuje plynulost jízdy a její celkovou kvalitu. Společnost Honda tento systém již v minulosti používala s převodovkami CVT a s automatizovanými manuálními převodovkami, po modelu CR-Z je tento systém použitý také zde.
6-ti stupňová manuální převodovka
V rámci komplexního vylepšení hnacího ústrojí prošla změnami také lehká a kompaktní šestistupňová převodovka, která nyní svým dílem rovněž přispívá k vyššímu výkonu a nižší spotřebě paliva. Došlo k optimalizaci 5. a 6. převodového stupně a byl prodloužen stálý převod rozvodovky. Tím se podařilo zmenšit hlučnost motoru při vyšších rychlostech a snížit spotřebu paliva. Pro zlepšení pocitu z řazení byly vylepšeny vlastnosti synchronizátoru pro 2. a 3. rychlostní stupeň. Převodovka byla také přizpůsobena s ohledem na použití systému Idle Stop – změny zahrnovaly spojku umožňující hladké startování a senzor neutrálu.
Modely s manuální převodovkou jsou vybaveny indikátorem řazení (Shift Indicator Light – SIL), který se nachází v zorném poli řidiče. Řídicí jednotka motoru zjišťuje, zda hodnota točivého momentu odpovídá aktuálním jízdním podmínkám a poskytuje řidiči vizuální informaci o tom, kdy je z hlediska spotřeby paliva nejvhodnější okamžik k přeřazení na jiný rychlostní stupeň.
5-ti stupňová automatická převodovka (pouze verze s 1,8litrovým motorem)
Od roku 2009 je verze vybavená 1,8litrovým benzínovým motorem dostupná s konvenční automatickou převodovkou. Tento systém byl vyvinut výhradně pro pětidveřovou verzi modelu Civic a nabízí hladké a snadné ovládání, které je v souladu s charakterem vozidla. Pro nejnovější generaci modelu Civic byl systém dále vylepšen s ohledem na nižší emise. Řadou opatření se také podařilo dosáhnout 2% snížení spotřeby paliva. Tato opatření zahrnovala zlepšené řízení pracovního tlaku, výkonný měnič točivého momentu, snížení tření spojky a dřívější řazení na vyšší převodové stupně kvůli snížení otáček motoru.
Podvozek
Pokud je automobil hlučný, pokud nabízí horší kvalitu jízdy nebo pokud neposkytuje cestujícím dostatečný pocit bezpečí, člověk se snadno velmi unaví. Automobil – aby dokázal majiteli poskytnout skutečnou hodnotu – musí být komfortní a tichý a to i při vysokých rychlostech a i za náročných podmínek.
Prvotřídní ovladatelnost a stabilita
Systém zavěšení zadních kol byl u nové Hondy Civic kompletně revidován. Kvůli maximalizaci prostoru v interiéru a zachování praktických magických sedadel byl ponechána zadní náprava s vlečenými rameny a torzní zkrutnou příčkou. Kvůli optimalizaci nového modelu pro různé povrchy evropských vozovek byl největší důraz kladen na zajištění stability při vysokých rychlostech, aby bylo možné poskytnout cestujícím pocit bezpečí a robustnosti bez kompromisů na straně komfortu.
Zlepšení stability se podařilo dosáhnout díky následujícím hlavním opatřením.
Zavěšení zadních kol u nové Hondy Civic obsahuje nové hydraulické silentbloky, které nahradily standardní pryžové. Výhoda tohoto řešení spočívá v menší úrovni pružení, snížení přenosu hluku od vozovky a zároveň ve zlepšení charakteristiky tlumení a schopnosti lépe pohlcovat rázy a vibrace při přejezdu nerovností. Toto řešení, které bylo použito také u Hondy Legend, je v segmentu C v kombinaci s torzním nosníkem zcela unikátní. Vlečné rameno s nosníkem ve tvaru písmene H, ve kterém jsou silentbloky upevněny, a náprava byly vyztuženy. Toto rameno je nyní silnější než u předchozího modelu a vyznačuje se dokonce vyšší torzní tuhostí, než rameno použité u verze Civic Type-R.
Komfort jízdy zlepšuje také nové uretanové uložení tlumičů. Stabilita při brzdění byla zlepšena také díky protichůdnému vinutí zadních pružin.
Konstrukce pomocného rámu byla změněna, aby se podpořila bezpečnost při nehodě. Aby bylo možné eliminovat rezonance, snížit hluk a vibrace, je pomocný rám opatřen novým tlumičem kmitů.
Zavěšení předních kol a řízení u nové Hondy Civic byly kompletně revidovány s cílem zlepšit ovladatelnost a stabilitu. Jednou z nejvýznamnějších změn, která si tuto revizi vyžádala, byl strmější poměr řízení zmenšující úhel otočení volantu potřebný pro změnu směru na silnicích s mnoha zatáčkami. Konstruktéři se rovněž zaměřili na dosažení dobré rovnováhy mezi roztažením a stlačením tlumičů a na vytvoření optimální geometrie nápravy s ohledem na komfort jízdy.
Inženýři také pracovali na optimalizaci sil vznikajících na pneumatikách při zatáčení tak, aby každá změna směru probíhala naprosto hladce. Toho se podařilo dosáhnout pečlivou analýzou velikosti závleku, délky svislé vzpěry a silentbloků. Osvědčené testované vzpěry MacPherson zůstaly zachovány, neboť přispívají ke sportovním a dynamickým vlastnostem vozu. Jsou kombinovány s elektrickým posilovačem řízení, který při jízdě poskytuje přímější a lineárnější pocit.
Nižší úroveň hluku a vibrací
Hlavní prioritou při návrhu podvozku nové Hondy Civic bylo snížit hlučnost a vibrace všude tam, kde to bude možné, aby se dosáhlo zlepšení kvality jízdy a odbourání únavy řidiče a cestujících. Podařilo se významně snížit hluk od vozovky, od zavěšení kol i aerodynamický hluk. Každá součást vozidla byla pečlivě testována s cílem odhalit všechny slabé stránky či tendence k vytváření hluku.
Nové brzdy a pneumatiky
Všechny verze modelu Civic jsou vybaveny protiblokovacím systémem brzd ABS, kompaktním a lehkým modulátorem systému VSA. Protiblokovací systém brzd je doplněn o elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), které upravuje rozložení brzdného účinku mezi přední a zadní nápravu s cílem dosáhnout maximální účinnosti a stability s ohledem na rychlost vozidla. Výkon brzd se u nového vozu podařilo zlepšit díky optimalizaci rozměru kotoučů a brzdových třmenů pro přední i zadní nápravu. Nové brzdové třmeny mají nižší tření a vyšší účinnost.
Originální příslušenství Honda
Po představení atraktivního a dynamického nového modelu Civic společnost Honda Access Europe ohlásila komplexní řadu originálního příslušenství určeného k personalizaci a vylepšení nového vozu. Originální příslušenství bylo vyvinuto v průběhu vývoje samotného vozu, aby se zajistilo, že každý produkt bude splňovat nároky na vhodnost, bezpečnost a odolnost.
Abychom každému zákazníkovi co nejvíce usnadnili možnosti personalizace jeho Hondy Civic, bude příslušenství nabízeno ve formě tří paketů. Tyto pakety nepředstavují žádné omezení výběru. Naopak – bez ohledu na to, zda zákazník klade větší důraz na komfort nebo na praktičnost, či zda ho zajímá především vzhled a exteriér, tyto 3 pakety nabídnou dokonalou kombinaci, která uspokojí každého.
Sportovní paket
Perfektní volba pro zákazníka, který chce zdůraznit sportovní vzhled své Hondy Civic.
Kromě spoileru na víko zavazadlového prostoru lakovaného v barvě karoserie paket obsahuje osvětlené prahové lišty s logem Civic a přední, zadní a boční lišty s povrchem v imitaci karbonu.
Designový paket
Ideální řešení pro individuality – nabízí skvělou rovnováhu mezi dynamikou a stylem!
Sportovní kryt palivové nádrže, lišta na vstupní vzduchový otvor, dekorace víka zavazadlového prostoru, kryty vnějších zpětných zrcátek a sportovní mřížka chladiče jsou dostupné v matně stříbrném kovovém provedení.
Komfortní paket
Skvělá volba pro praktické zákazníky nabízející více komfortu a ochrany!
Prahové lišty, boční ochranné lišty, lapače nečistot a vložka do zavazadlového prostoru zlepší funkční vlastnosti nové Hondy Civic.
Kromě těchto paketů je samozřejmě možné Hondu Civic přizpůsobit i pomocí řady individuálního příslušenství.
Nový navigační systém Honda s SD kartou
Dotykový displej o velikosti 6,1 palce je napojen na připojení i-MID. Mezi body zájmu jsou zahrnuty i adresy dealerů Honda. Hlasové pokyny a menu je k dispozici ve 12 jazycích. Mapová data pokrývají 34 evropských zemí. Aktualizace map je možná prostřednictvím SD slotu. Variabilní navigační systém umožňuje také připojení USB zařízení a přehrávače iPod®
Kola z lehkých slitin
Kromě stávajících kol z lehkých slitin určených pro model Civic byly vytvořeny čtyři další typy, které ještě více zvýrazní vzhled vozu. K dispozici jsou dva typy 18palcových kol s karbonovou středovou krytkou – Hydrogen a Krypton. Kromě toho jsou v nabídce i dva typy 17palcových kol – Radium a Cobalt, která vaší Hondě Civic dodají sportovní vzhled.
Demontovatelné tažné zařízení a nový nosič jízdních kol
K dispozici je plně demontovatelné tažné zařízení navržené speciálně pro novou Hondu Civic. Výborně doplňuje vzhled karoserie a bere ohled na výkon a tažnou kapacitu vozu. Díky jeho integrované konstrukci není po demontáži upevňovací bod vůbec vidět. Kromě toho lze na fixní i demontovatelné tažné zařízení nainstalovat nový kompaktní nosič jízdních kol s funkcí sklápění a s ochranou proti odcizení.
Více informací o originálním příslušenství pro nový Civic navštivte www.honda-access.com
Vážení čtenáři, jestli jste bedlivě četli celý článek až sem, pak Vám nezbývá nic jiného než navštívit nejbližšího dealera, absolvovat testovací jízdu a rozhodnout se, který motor a výbavu si vyberete!
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií