Toyota Yaris – nová generace 2011 v podrobném popisu

Od historie k dnešní nové Toyotě třetí generace včetně technických dat a ostatních údajů.

Uvedením třetí generace modelu Yaris se začala psát další kapitola úspěšného tažení tohoto modelu na evropských trzích.

Toyota Yaris – nová generace 2011 v podrobném popisu

V průběhu posledních deseti let si Yaris vždy udržel více než 5% podíl ve své třídě. Významným způsobem přispěl k nárustu prodeje vozů Toyota v celé Evropě, posílil image této značky a stal se klíčovým pilířem výrobních aktivit Toyoty na území Evropy.

Nový Yaris se utká se svými soupeři ve třídě malých vozů

– ta zaujímá 26% podíl v rámci celého automobilového trhu. Této třídě dnes vévodí automobily poháněné zážehovým motorem, které představují více než dvě třetiny celkových prodejů.

Během několika posledních let se roztříštěnost trhu ve třídě malých vozů ještě urychlila, neboť se stále objevují nově typy modelů, jako jsou malá SUV nebo MPV řazená do této kategorie. Nejdůležitějším a nejlépe prodávaným typem karoserie nicméně zůstává hatchback, který představuje plných 50 % z celkového počtu prodaných vozů v této třídě.

Očekává se, že prodeje ve třídě malých vozů (segment B) se v blízké budoucnosti nezmění. Důvodem jsou stále rostoucí ceny paliva a také snahy o zdaňování emisí CO2, které zákazníky motivují k přechodu z jiných tříd na menší vozy.

U modelu Yaris druhé generace

byla oceňována především vnitřní prostornost, odolnost, všestrannost, nízká spotřeba a snadná manévrovatelnost v městském prostředí. Nový Yaris staví na všech silných stránkách svého předchůdce a současně nabízí dynamičtější a sofistikovanější pojetí designu, zřetelný posun v otázkách vnímané kvality, cenově dostupnou multimediální konektivitu (v dané třídě nevídanou), hospodárné pohonné jednotky, pokrokovou převodovku a vyšší míru agility, která je pro jízdu v městském prostředí zcela zásadní.

Klíčovým atributem modelu Yaris je i nadále kvalita.

Vysokou kvalitu dílenského zpracování nedávno vyzdvihla i souhrnná statistika německé organizace TÜV za rok 2011. Úzká spolupráce závodu TMMF (Toyota Motor Manufacturing France) s dodavateli, a to od nejranější fáze výrobního cyklu, bude zárukou vysoké celkové kvality stavějící na prvotřídní kvalitě jednotlivých komponent.

Nový Yaris přináší promyšlenou kombinaci výhod.

Jde vstříc požadavkům progresivních zákazníků zaměřených na technologie, ale současně i konzervativnějších uživatelů kladoucích důraz na kvalitu, praktičnost a samozřejmě i hodnotu za investované peníze.

První Yaris zaznamenal premiéru na evropských trzích již v roce 1999.

Vývoj každé další generace stavěl na klíčové koncepci „kompaktní zvenku, prostorný zevnitř“. Yarisu se velmi rychle začalo přezdívat „Piccolo Genio“ (malý génius) – což je zřejmým důkazem vynalézavosti uplatněné při návrhu vnitřního prostoru u prvních dvou generací tohoto modelu.

Yaris třetí generace zdědil promyšlený koncept karoserie předchozích generací, avšak exteriér je nyní atraktivnější díky odvážnějším, dynamičtějším a elegantním křivkám, které dokonale splňují představy o kompaktním vozu pro evropské trhy.

Celková délka vozu nyní činí 3 885 mm, což ve srovnání s předchozí generací znamená nárůst pouhých 10 cm. Průměrná délka vozů v segmentu B je dnes 4 m, a tak nový Yaris zůstává jedním z nejkompaktnějších zástupců této třídy. Tomu odpovídá v daném segmentu špičkový poloměr otáčení pouhých 4,71 m, který novému Yarisu propůjčuje skvělou obratnost, oceňovanou zejména v městském prostředí.

Šířka nového Yaris zůstává na hodnotě 1 695 mm, zatímco výška poklesla o 20 mm na výsledných 1 510 mm, a tak se vůz může pochlubit nižším těžištěm a sportovnějším postojem. Při zachování správných proporcí se rozvor náprav prodloužil o 50 mm. Z krátkých předních i zadních převisů a vystouplých podběhů kol vyzařuje stabilita, vysoká obratnost a dynamika.

Design nového Yarisu

Smělé tvary čelních partií dávají Yarisu zcela novou tvář – jako vůbec prvnímu zástupci z příští generace vozů Toyota. Klíčovým znakem nového stylistického pojetí čela vozu je změna proporcí horní a spodní poloviny masky chladiče, nyní s akcentem na větší spodní část.

Horní část masky chladiče konkávních tvarů v celé šířce je elegantně tvarována tak, aby přitáhla pozornost k logu Toyota; po stranách je lemována novými protaženými světlomety v horizontálním uspořádání. Štíhlé tvary světlometů ukrývají dvojici světel a u některých stupňů výbavy i ‘mračítka‘ s kouřovým efektem zdůrazňující agresivnější styl čelní partie vozu, která je nyní vyvedena více v horizontální rovině.

Uprostřed nápadného předního nárazníku zaujme velký otvor přívodu vzduchu, který přitahuje pozornost ke spodní části vozidla, čímž ještě akcentuje nízké těžiště Yarisu, který nyní působí doslova jako „přilepený“ k vozovce.

Stylistické ztvárnění čela vozu si zachovává tradiční grafiku ve vzoru písmene „Y“, ale díky novým designovým prvkům působí Yaris dynamičtějším a dospělejším dojmem.

Při pohledu z boku pak dynamiku zdůrazňuje markantnější, rychle se svažující okenní linie, která je pro model Yaris charakteristická již od jeho první generace.

Základna předního A-sloupku se posunula směrem vpřed, aby zvýraznila stylovou siluetu vozu s kabinou posunutou k přední nápravě (koncepce „cab-forward“). Výsledný sklon čelního okna pomohl ke snížení součinitele aerodynamického odporu Cd na hodnotu 0,287, což je parametr představující špičku v dané třídě. K lepšímu výhledu z vozu šikmo vpřed a vzad napomohlo větší boční okno vpředu a absence dělicího sloupku v prosklení zadních bočních oknech, což zároveň přispělo k dynamičtějšímu vzhledu zadních bočních partií.

Nízké těžiště nového Yarisu zdůrazňuje hladká charakteristická křivka dveřních prahů a aerodynamické provedení rohů v přední i zadní části vozu, stejně tak jako elegantní profil s dlouhým rozvorem. Tyto stylistické prvky v kombinaci s mnoha komponentami na usměrnění proudění vzduchu ve spodní části karoserie rovněž zlepšují celkové aerodynamické vlastnosti vozu, a snižují tak spotřebu paliva.

Klasickou grafiku ve vzoru písmene „Y“ najdeme i při pohledu zezadu, kde si lze povšimnout vizuálního spojení tvaru sdružených zadních světel, výklopné zádě zaříznuté do zadního nárazníku a provedení spodní části nárazníku. Přesunutí registrační značky do vyšší pozice pod chromový ozdobný pás na pátých dveřích vnáší do celkového designu image prémiové kvality.

Yaris třetí generace vyjíždí na 15″ litých kolech nebo 16″ kolech s novým designem a je možné vybírat z 10 různých odstínů karoserie.

Ve snaze rozšířit barevnou paletu se do modelové řady Yaris dostalo pět barev z nabídky Toyoty, přičemž dvě barvy laku jsou zcela nové Gin Buck (stříbřitá břidlicová) a Turquoise (tyrkysová).

Hlavním cílem návrhu interiéru nové generace modelu Yaris bylo vytvořit kabinu s větší orientací na řidiče a se symetrickým uspořádáním.

Na přístrojové desce upoutají nápadné horizontální křivky, které vnitřní prostor opticky rozšiřují. Přístrojové desce dominují prostorově tvarované měkčené plasty, které směřují od místa pro řidiče a navazují na opticky sladěné panely v horní části dveří, čímž se ještě zdůrazňuje pocit celkové vzdušnosti interiéru.

Barva přístrojové desky a dveřních výplní odpovídá barvě panelů na čalounění sedadel (v závislosti na stupni výbavy), a přispívá tak k pozitivnímu dojmu z kvalitně zpracovaného interiéru.

Na vysoké vnímané kvalitě má podíl i prémiová povrchová úprava použitých materiálů, které jsou velmi příjemné na dotek. Ukazatele před řidičem, multimediální dotykovou obrazovku a výdechy ventilace lemují ozdobné prvky s konkávním profilem a povrchovou úpravou v matně modrošedé barvě. Naopak všechny ovládací prvky a spínače lemují chromové prvky s konvexním profilem.

Na rozdíl od předchozích generací je kaplička přístrojů umístěna přímo před řidičem, přičemž všechny ovládací prvky a spínače určené pro řidiče jsou uspořádány maximálně ergonomicky a v pohodlném dosahu. Nový sdružený ukazatel, kterému vévodí centrální rychloměr, vyniká čitelností a podsvícením v tónu jantarové/červené. K vyššímu komfortu řidiče přispívá i tříramenný volant obšitý kůží s novým průřezem pro pohodlnější úchop. Úhel sklonu volantu byl snížen o 3 stupně s ohledem na příjemnější pozici při řízení a rovněž se zvětšil rozsah výškového nastavení sedadla řidiče o 15 mm na maximálních 60 mm. Pro vyšší pohodlí během jízdy se u vyšší výbavy (Style) nabízí i loketní opěrka pro sedadlo řidiče.

Samotná přední sedadla mají zcela nový rám, který lépe drží tělo a zaručuje vynikající jízdní pohodlí. Došlo k rozšíření sedadel a zároveň zvýšení bočnic kvůli lepšímu bočnímu vedení. Zvětšila se plocha sedáku a zvedla se také výška posedu pro větší pohodlí při jízdách na dlouhé vzdálenosti.

Rozvor náprav narostl o 5 cm a šířka interiéru se zvětšila o 3 cm. Díky výše uvedeným opatřením společně s dalšími konstrukčními postupy na úsporu místa v celém interiéru je nový Yaris jedním z nejprostornějších vozů v dané třídě. S ohledem na maximální vnitřní prostornost byla ztenčena výklopná záď i opěradla předních a zadních sedadel – přirozeně bez jakýchkoli negativních dopadů na pohodlí cestujících nebo jejich bezpečnost. Tímto se prostor pro nohy zadních pasažérů zvětšil na výsledných 645 mm. Hloubka zavazadelníku přitom narostla na špičkových 71 cm.

Celkový objem zavazadelníku s dvojitou podlahou se zvětšil na 286 l, při sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60:40 je možné zavazadelník zvětšit na 768 l. Pro vyšší pohodlí při manipulaci se zavazadly se nakládací otvor rozšířil o 20 mm.

K pocitu prostornosti a vysoké vnímané kvality v novém interiéru přispívá i velké panoramatické střešní okno vyrobené ze skla. Konstrukce je rozdělena na přední a zadní část se samostatnými slunečními roletkami s propustností 20 %, pro maximální pohodlí zastínění z pohledu předních i zadních pasažérů.

Hospodárné a lehké motory, pokroková převodovka

Nový Yaris navazuje na úspěšnou paletu pohonných jednotek z předchozích generací a nabízí zákazníkům volbu ze tří motorů: zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i, resp. přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D.

Všechny tři pohonné jednotky staví na výhodách technologie Toyota Optimal Drive, která zahrnuje celou řadu konstrukčních opatření, jejichž smyslem je zajistit maximální výkon a potěšení z jízdy při co nejnižší spotřebě paliva a hladině emisí CO2 .

Technologie Toyota Optimal Drive se zaměřuje na několik klíčových hledisek vývoje pohonných jednotek, jako je nízká hmotnost, kompaktní rozměry, vysoká účinnost spalování, použití komponent s nízkým třením a řešení šetrných k životnímu prostředí. Výše uvedené přístupy v součinnosti s opatřeními na snížení hmotnosti a vylepšení aerodynamiky napomáhají snížit spotřebu paliva i emise CO2, nicméně bez negativních dopadů na výkon či točivý moment.

Všechny tři pohonné jednotky charakterizuje nízká hmotnost, kompaktní rozměry a dostatečný výkon i točivý moment nezbytný při jízdách po městě. Motory přitom nabízejí vysoce konkurenceschopnou spotřebu paliva a současně i nízké emise CO2, které znamenají daňové výhody a splnění požadavků normy Euro V.

Trendem současnosti je tzv. downsizing pohonných jednotek, tedy zmenšování zdvihového objemu při zachování výkonových parametrů. Příkladnou ukázkou těchto snah je zázrak miniaturizace, zážehový tříválec Toyota 1,0 l VVT-i. Tato jednotka je stále etalonem z pohledu kompaktních rozměrů a hospodárnosti. Tato nejlehčí pohonná jednotka ve své třídě získala několikrát za sebou ocenění Motor roku v kategorii do 1,0 litru.

Poslední verze zážehového tříválce o zdvihovém objemu 998 cm3 ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou generuje max. výkon 69 k při 6 000 ot/min a vyvine nejvyšší točivý moment 93 Nm při 3 600 ot/min.

Spotřeba paliva se snížila na 4,8 l/100 km, přičemž emise CO2 poklesly na pouhých 110 g/km.

Pro zážehovou jednotku 1,33 Dual VVT-i se mohou rozhodnout ti zákazníci, kteří vyžadují motor s vyšším výkonem a točivým momentem. Tato pohonná jednotka je lehká a kompaktní, používá malé vrtání a dlouhý zdvih, což se odráží ve vysokém kilogramovém výkonu. Výtečné dynamické parametry staví na výkonu 99 k při 6 000 ot/min a dostatečném točivém momentu, jehož hladká křivka vrcholí na 125 Nm při 4 000 ot/min. Ve spojení s novou převodovkou Multidrive S pak vůz vykazuje spotřebu paliva pouhých 5,1 l/100 km a emise CO2 pouze 118 g/km.

Nová převodovka MultidriveS

– dodávaná na přání se zážehovým motorem 1,33 l je ukázkou toho nejlepšího z technologie bezestupňových převodovek CVT automobilky Toyota. Nyní nově nabízí i manuální režim sekvenčního řazení, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů. Ty může řidič volit buď řadicí pákou, nebo pomocí páček pod volantem.

Převodovka Multidrive S pracuje se širším spektrem převodových stupňů než tradiční přímo řazené převodové ústrojí, a tak umožňuje lepší akceleraci z místa i nižší spotřebu při ustálené jízdě. Při aktivaci režimu Multidrive S Sport se přesněji sladí otáčky motoru s rychlostí jízdy ve snaze poskytnout lineární odezvu při akceleraci způsobem, který připomíná tradiční manuální převodovku. Režim Sport zlepšuje odezvu při zrychlování vozidla a poskytuje řidiči vyšší požitek z ještě dynamičtější jízdy.

Vznětový motor 1,4 l D-4D

Zákazníci preferující spojení vyššího výkonu a nízké spotřeby paliva pak mohou zvolit vznětový motor 1,4 l D-4D, který je vybaven filtrem pevných částic (DPF). Pohonná jednotka ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje nejvyššího výkonu 90 k při 3 800 ot/min a maxima točivého momentu 205 Nm v pásmu 1 800 až 2 800 ot/min. Spotřeba paliva přitom poklesla na 3,9 l/100 km a emise CO2 na pouhých 103 g/km.

Nové stupně výbavy: vyšší protihodnota pro zákazníka a širší standardní výbava

Pro novou modelovou řadu Yaris jsou k dispozici tři odlišné stupně výbavy: Entry, Active a Style. Jednotlivé stupně výbavy jsou koncipovány tak, aby se vzájemně odlišovaly a nabídly zákazníkům jedinečný styl a charakter, včetně vyhrazených zón v interiéru s možností osobního přizpůsobení.

Stupeň výbavy Active

– nabízí vysoce kultivovaný interiér a velmi širokou nabídku standardně dodávaných prvků výbavy. Očekává se, že ke značce Toyota přitáhne nové zákazníky a v prodejích nového Yarisu bude mít nejvyšší zastoupení.

Tento stupeň výbavy charakterizují obkladové panely přístrojové desky a dveřních výplní z měkkého materiálu příjemného na dotek, kovové dekory v matně modrošedé barvě, ovládací prvky audio soustavy a telefonu (s připojením Bluetooth) na volantu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo obšití volantu a hlavice řadicí páky kůží se stříbrným stehováním. Plně multimediální audio soustava s displejem 6,1“ podporuje připojení pomocí Bluetooth® a konektorů USB/Aux a zahrnuje i zadní parkovací kameru. Součástí standardní výbavy je i manuální klimatizace. Nejvyšší úroveň bezpečnosti již ve výbavě Active zajišťuje sedm airbagů, ABS a VSC (systém řízení stability vozu).

Stupeň výbavy Style

– míří na mladší zákazníky, kterým nabízí nejvyšší úroveň standardní výbavy a nejdynamičtější ztvárnění interiéru ve sportovním duchu. Z vnějšího pohledu pak nabídne tužší nastavení podvozku, 16″ litá kola, přední mlhovky s chromovým dekorem a zabudovaný zadní spojler. V interiéru pak zaujme speciální barevné provedení, obklady a ukazatele před řidičem určené jen pro tento stupeň výbavy, výškové nastavování sedadla řidiče a předního spolujezdce, loketní opěrky nebo stehování v oranžové barvě na volantu a páce ruční brzdy.

Systém Toyota Touch

Ve společnosti protkané sociálními sítěmi volají zákazníci stále častěji po palubních multimediálních systémech, a to ve všech automobilových třídách, bez ohledu na cenu vozidla nebo stupeň výbavy. Tito zákazníci požadují systém umožňující centrální ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky, a to pro co nejširší spektrum funkcí vozidla, který současně umožňuje připojit externí zařízení, jako jsou mobilní telefony a přenosné hudební přehrávače.

Nový přístup k cenově dostupnému multimediálnímu systému představuje rozhraní Toyota Touch s plně barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1″. Systém standardně nabízený v novém Yarisu již od stupně výbavy Active zahrnuje tuner AM/FM, přehrávač CD/MP3, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth® s funkcí streamování hudby a automatickou synchronizaci seznamu kontaktů při každém připojení. Port USB umožňuje připojit přenosné hudební přehrávače, včetně možnosti zobrazovat grafiku alb z iTunes.

Informační displej palubního počítače zobrazuje jízdní dosah při aktuálním stavu paliva, okamžitou spotřebu paliva, průměrnou spotřebu paliva po jednotlivých minutách za posledních 15 minut a čas od posledního spuštění motoru.

Standardní součástí tohoto systému je i zadní parkovací kamera. Obraz kamery se přenáší na obrazovku systému Toyota Touch po zařazení zpětného chodu, a pomáhá tak především při parkování ve stísněných prostorách

Rozhraní Toyota Touch & Go

Systém Toyota Touch & Go staví na základní multimediální jednotce Toyota Touch a přináší do nového Yarisu navigační soustavu představující cenově nejvýhodnější nabídku na trhu.

Soustava zahrnuje nejoblíbenější navigační funkce, jako např. detailní informace o hustotě dopravy, nastavitelná rychlostní omezení, upozornění na radary měřící rychlost a dopravní značky na rychlostních silnicích.

Kromě toho nabízí řidiči na výběr nejen nejrychlejší a nejkratší trasu do cíle, ale rovněž trasu s nejnižšími dopady na životní prostředí – volba trasy „Eco“. Ve spojení s kompatibilním mobilním telefonem (prostřednictvím Bluetooth) se mohou uživatelé připojit k vyhledávací službě Google Local Search – největší a nejaktuálnější vyhledávací databázi na světě. Prostřednictvím funkce Google Maps lze zadávat cílová místa i na dálku z pohodlí domova či kanceláře. Uživatel též může stáhnout body zájmu (POI) a snadno je zadat jako cíl cesty.

Touch & Go dále rozšiřuje základní multimediální jednotku o funkci odesílání a přijímání SMS zpráv prostřednictvím obrazovky, včetně obrázku kontaktní osoby a funkce zobrazování fotografií ze zařízení připojeného přes USB.

Již od uvedení modelu se bude nabízet ke stažení několik aplikací Touch & Go, jako např. informace o cenách paliva, počasí nebo volných parkovacích místech. Kromě toho byla vyvinuta speciální aplikace Facebook App, aby majitelé vozu Yaris mohli zůstat po celou cestu v kontaktu se 180 miliony evropských uživatelů na Facebooku.

Rozhraní Toyota Touch & Go bylo navrženo tak, aby nabídlo dostatečnou flexibilitu při zachování cenové dostupnosti. Systém lze aktualizovat a stahovat nejnovější funkce nebo mapy okamžitě jak budou k dispozici.

Speciální balíčky výbavy

Zájemci o nový Yaris mohou volit z několika pečlivě koncipovaných a cenově výhodných balíčků dodatečné výbavy přinášejících na palubu vozu ještě vyšší míru pohodlí.

Balíček „VIP“ zahrnuje částečné kožené čalounění, zatmavená okna a osvětlení prostoru pro nohy u řidiče a předního spolujezdce. Součástí balíčku „Sound“ (Ozvučení) je duální zesilovač o výkonu 280 W a 8 špičkových reproduktorů. Balíček „Panoramic“ nabízí zákazníkům panoramatické střešní okno s nezávisle ovládanými slunečními clonami (vpředu a vzadu). Balíček „Senso Smart“ zahrnuje automatické stěrače i světlomety a dále elektrochromatické (automaticky stmívatelné) vnitřní zpětné zrcátko a bezklíčové nastupování do vozu. V balíčku „Design“ najdeme 15″ litá kola a přední mlhová světla. Balíček „Cool“ přínáší do vnitřního prostoru ještě více komfortu v podobě automatické duální klimatizace s klimatizovaným boxem u spolujezdce. Navíc je možné tyto cenově výhodné balíčky kombinovat k naprosté spokojenosti zákazníků.

Závod TMMF (Toyota Motor Manufacturing France)

Model Yaris se v závodě TMMF vyrábí již deset let. Francouzský závod se dlohodobě zasazuje o výrobu takových automobilů, které se mohou pyšnit nejvyšší úrovní kvality dílenského zpracování ve třídě malých vozů.

Yaris si vydobyl vynikající pověst pro svoji výjimečnou úroveň kvality, odolnosti a spolehlivosti.

Projekt vývoje nového modelu Yaris v závodu TMMF stavěl na třech klíčových pilířích:

  • vyhledání možných zlepšení ve všech oblastech výroby stávajícího modelu Yaris, a co nejrychlejší začlenění těchto požadavků do vývoje nového vozu.
  • zajištění hladkého přenosu know-how v oblasti montáže nového modelu Yaris na všechny zaměstnance závodu prostřednictvím důkladného školení a prověření všech nejdůležitějších dovedností.
  • průběžné zlepšování vysoké kvality dílenského zpracování v rámci firemních výrobních postupů, v souladu se zavedeným systémem výroby automobilky Toyota.

Konstruktéři ze závodu TMMF se vývoji nového Yarisu věnovali po tři roky před spuštěním výroby – to je o rok a půl déle, než tomu bylo u modelu předchozí generace.

Všechna oddělení výroby a řízení kvality vyslala několik techniků do Japonska, kde tito pracovníci strávili 6 až 18 měsíců studiem a dalším vylepšováním konstrukce vozu. Takto získané informace se ukázaly jako vysoce přínosné z pohledu minimalizace možných problémů s kvalitou během výroby.

Závod TMMF se dále zaměřil na návrh jednotlivých dílů takovým způsobem, aby byla zajištěna konzistentní kvalita po celý cyklus opakované výroby, což je zárukou vyšší kontroly nad přesností montáže i kvality celkového dílenského zpracování. Tento přístup je z pohledu udržení vysoké kvality dílenského zpracování v dlouhodobém horizontu zcela klíčový.

Založeny byly i pracovní skupiny „Business Reform“ s širokou funkční působností v oblasti designu, kvality, subdodávek a výroby. Jejich hlavním cílem je posuzovat nejdůležitější charakteristiky používaných procesů, aby byla garantována kvalita zpracování v pěti nejdůležitějších oblastech – brzdění, akcelerace, zatáčení, netěsnosti palivové soustavy a místa potenciálního vzniku požáru.

Na zajišťování nejvyšší možné kvality má podíl i přímé zapojení dodavatelů do postupů předvýrobní přípravy nového modelu. Toto zapojení se uskutečňuje formou nejrůznějších aktivit. V rámci programu intenzivního rozvoje dodavatelů se umísťují technici Toyoty ve strategických závodech dodavatelů, kde poskytují potřebné znalosti a pomáhají plnit očekávané kvalitativní standardy.

V případě nových komponent pak Toyota využívá program Paralelního konstrukčního návrhu (Simultaneous Engineering). Zde se jedná o včasnou výměnu názorů a nápadů v oblasti konstrukce dílů a postupů výroby mezi společností a dodavatelem. Dále jde o sledování dodávaných komponent a řadu návštěv u dodavatelů, jejichž cílem je zajistit splnění kvalitativních cílů, a vyřešit tak potenciální problémy ve velkém předstihu před vlastním spuštěním výroby.

Bezprostředně před spuštěním sériové výroby nového Yarisu se v závodu TMMF pravidelně objevovali zástupci všech dodavatelů, a to před zkušební montáží i během ní. Díky tomu vznikl prostor k širokým diskusím a revizím celého konstrukčního návrhu s možností zkušební montáže nových dílů, s cílem odhalit v předstihu veškeré potenciální problémy.

Delší časový předstih vývojového projektu přímo v závodu Toyota a včasné zapojení dodavatelů v konstrukčních postupech se odrazilo v nejrychlejším možném odhalení možných problémů. Takováto opatření jsou charakteristická právě pro kulturu neustálého zlepšování, kterou Toyota vyznává. Nový Yaris tak nabízí zákazníkům nejvyšší úroveň dílenského zpracování ve třídě malých vozů.

Vybrané údaje a data nové Toyoty Yaris

(pokud je uveden v řádku ve sloupci pouze jeden údaj, platí stejný pro všechny motory)

MOTOR
Typ 1,0 l VVT-i 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D
druh benzin benzin nafta
Počet válců tříválec čtyřválec čtyřválec
Ventilové ústrojí 12v DOHC 16v DOHC 8v SOHC
rozvod řetězový VVT-i technologie časování Dual VVT-i
Zdvihový objem 998 cm3 1 329 cm3 1 364 cm3
Vrtání x zdvih (mm) 71,0 x 84,0 72,5 x 80,5 73,0 x 81,5
Kompresní poměr 10,5 11,5 16,5
Max. výkon kW(k) 51 (69 k) 73 kW (99 k) 66 kW (90 k)
při ot/min 6 000 6 000 3 800
Max. točivý moment 93 N.m 125 N.m 205 N.m
při ot/min 3 600 4 000 1800 až 2800
Hladina emisí EURO V EURO V EURO V
PŘEVODOVKA
Typ 5st. man. 6st. manuální 7st.MultidriveS 6st. manuální
VÝKONOVÉ PARAMETRY
Nejvyšší rychlost 155 km/h 175 km/h 175 km/h 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 15,3 11,7 11,7 10,8
SPOTŘEBA PALIVA
Kombinovaná (l/100 km) 4,8 5,4 5,1 3,9
Město (l/100 km) 5,7 6,8 6,2 4,8
Mimo město (l/100 km) 4,2 4,5 4,5 3,4
Emise CO2
Kombinované (g/km) 110 123 118 103
PODVOZEK
Zavěšení vpředu nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson
Zavěšení vzadu s torzní příčkou
Brzdy vpředu s odvětráváním 278 x 9 mm, kotouče
Brzdy vzadu 203 mm, bubnové
Bezpečnostní systémy ABS + EBD a BA
Řízení hřebenové
Počet otáček volantu 3
Min. poloměr otáčení 4,7 m
VNĚJŠÍ ROZMĚRY
Celková délka (mm) 3 885
Celková šířka (mm) 1 695
Celková výška (mm) 1 510
Rozvor (mm) 2 510
Rozchod kol vpředu (mm) 1 460
Rozchod kol vzadu (mm) 1 450
Převis vpředu (mm) 790
Převis vzadu (mm) 585
VNITŘNÍ ROZMĚRY
Délka interiéru (mm) 1 915
Šířka interiéru (mm) 1 420
Výška interiéru (mm) 1 250
Prostor v oblasti ramen – Vpředu / Vzadu (mm) 1 334/1 315
Prostor pro kolena-vzadu (mm) 120
Rozestup mezi pasažéry (mm) 866
ZAVAZADLOVÝ PROSTOR
Objem základní 286 litrů
Objem (sklopená zadní sedadla) 768 litrů
Délka x šířka (mm) 7101 x 365
HMOTNOSTI
Pohotovostní (kg) 950 až 1005 1 005 až 1 045 1 005 až 1 045 1 035 až 1075
Celková vozidla (kg) 1 430 1 480 1 480 1 525
Objem palivové nádrže 42 litrů

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se měří za použití sériově vyráběného vozu se základní výbavou. Při určování spotřeby paliva a emisí má vliv i styl jízdy a další hlediska (jako např. stav vozovky, hustota dopravy, stav vozidla, zabudovaná výbava vozidla, zatížení, počet cestujících apod.).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...