Tento supersportovní vůz nabízí puristický design, důslednou lehkou konstrukci, vynikající dynamiku jízdy a samozřejmě nejvyšší míru bezpečnosti.
Nový supersportovní vůz fascinuje svým jedinečným technologickým zázemím, ke kterému patří lehká hliníkové karoserie s prostorovým rámem a křídlovými dveřmi s horizontálními úchyty, 6,3 litrový motor AMG v uspořádání V8 se suchou klikovou skříní o výkonu 420 kW/571 k a s točivým momentem 650 Nm umístěný za přední nápravou, dále sedmistupňová dvouspojková převodovka v uspořádání transaxle, sportovní podvozek s dvojicí hliníkových příčníků na každé nápravě a hmotnost 1620 kg. Tato kombinace garantuje dynamiku jízdy na té nejvyšší úrovni. Nekompromisní koncepci sportovního vozu dále podtrhuje ideální rozdělení hmotnosti v poměru 47:53 % mezi přední a zadní nápravou a jeho nízko uložené těžiště. Z nuly na 100 km/h zrychluje tento vůz během 3,8 s a jeho rychlostní maximum je elektronicky omezené na 317 km/h. Spotřebou paliva v kombinovaném provozu 13,2 l/100 km se tento supersportovní vůz řadí na špičku vozů tohoto zaměření.
Design: puristický, markantní a vášnivý
„Design nového modelu Mercedes-Benz SLS AMG je něčím mimořádným nejen díky exkluzivním křídlovým dveřím. Naším cílem je vytvořit klasika pro budoucnost a na silnici přijít s nejhezčím sportovním vozem 21.století“, říká Gorden Wagener, šéf designu Mercedes-Benz Cars.
Markantní design nového vozu Mercedes-Benz SLS AMG fascinuje náruživým sportovním vystupováním a novou interpretací úžasných tvarů modelu Mercedes-Benz 300 SL. Svým stylově čistým designem ukazuje SLS AMG nový přístup k moderní stavbě sportovního vozu. Dva metry dlouhá kapota, plochá, směrem dozadu posunutá kabina a krátká záď s vysouvacím křídlem jsou aspekty hovořící pro dynamiku, obdobně jako dlouhý rozvor náprav, široký rozchod kol a velikost kol samotných. Krátké převisy určují jeho proporce stejně tak jako koncepce supersportovního vozu s dozadu až za přední nápravu posunutým a nízko uloženým motorem a dvouspojkovou převodovkou v uspořádání transaxle. Stylistickou lahůdkou jsou bezesporu křídlové, vzhůru otevírané dveře, dávající vozu SLS AMG nedostižné charisma.
Nejen křídlové dveře vytvářejí reminiscenci na Mercedes-Benz 300 SL, ale také charakteristická maska chladiče s velkou hvězdou Mercedesu a příčnými profily křídel jsou vzpomínkou na tvář sportovní legendy. Třírozměrná čelní partie s hluboko posazeným šípovitým spoilerem dává této novince na silnici silácký vzhled. Dominantu tvoří šest velkých vstupů vzduchu a značně do boků zapuštěné a směrem vzhůru prodloužené světlomety. Jejich centrální bixenonové tlumené světlo je v horní partii orámováno dvojicí LED směrovek a dole pak LED denním světlem.
Vlivy ze stavby letadel
Podobnost se stavbou letadel dává, kromě centrální hvězdy Mercedesu, jejíž tubus v profilu připomíná vstup vzduchu do proudového motoru, prodloužená kapota, jejíž zakřivení se směrem dopředu urychluje. Podobný tvar mají elementy zdobící mřížku otvorů na konci kapoty. Toto pro letadla typické ztvárnění způsobuje, že SLS AMG působí výrazně dynamicky i v klidu.
Obdobné prvky nalezneme i na boku vozu a znalec okamžitě odhalí typický rys modelu 300 SL. Z bočního výstupu vzduchu vznikla stylisticky charakteristická linie, která společně s klenutým profilem této partie a její perfektní povrchovou úpravou propojuje estetickou stránku s vyjádřením síly. Jako okouzlující a nezaměnitelný se prezentuje kompaktní prostor pro cestující, který s vysokými boky, plochými bočními skly a s čelním sklem ve strmém úhlu dostává charakter hledí. Dynamiku v pravém smyslu zprostředkovává dopředu nakloněný B-sloupek s elegantním zakřivením směrem k zadnímu sklu.
Boční partie i záď vozu s image síly a výkonu
Při pohledu na bok vozu si můžeme představit sval napnutý od přídě až po záď. Z boční stěny vystupující výřezy pro kola vyplňují výrazná kola z lehké slitiny s průměrem 19“ vpředu a 20“ vzadu. Všechny tři jejich různé varianty umožňují pohled na bohatě dimenzované vysokovýkonné kompozitové brzdy.
Dynamikou a silou hýří také záď vozu. Ploché, svažující se zadní víko opticky vůz rozšiřuje obdobně jako výrazné boční partie a horizontálně uspořádaná světla. Ta jsou vybavena technikou LED, která dovoluje jejich zajímavé členění vytvářející fascinující noční design. Uprostřed v dolní partii zádě je umístěna LED svítilna integrující mlhovku a zpětný reflektor ve stylu formule 1. Další inspirací z motoristického sportu je v černé barvě provedený díl pro difusor a dvojici chromových koncovek sportovního výfuku. Tvar zadního prodloužení umožňuje nerušený pohled na široká kola a vozu propůjčuje sebevědomé postavení na silnici. Spoiler, který je integrovaný do zadního víka, vyjíždí automaticky ze své základní polohy po dosažení rychlosti 120 km/h a stará se o výbornou jízdní stabilitu při vysokých rychlostech.
Nové barvy: “AMG Alubeam silber“ a dva matové laky
Pro SLS je určeno celkem devět exkluzivních barevných tónů. Na jejich vrcholu je lak s označením „AMG Alubeam silber“, který světově zcela jedinečnou metodou získává lesk obdobný kovu v kapalném stavu. Jeho barevný tón se rozlévá po karoserii jako kovová slupka, takže fascinující designové linie vozu zvýrazňuje daleko více než jiné laky a dosaženými světelnými odlesky je ještě zvýrazňuje.
Interiér podobný letadlu s funkčností závodního vozu
Kdo vyklopí křídlové dveře a zasedne do sportovního sedadla, zažije interiér zcela mimořádného provedení. Při jeho vytváření se designéři Mercedesu nechali inspirovat opět stavbou letadel a také se ihned dostaví asociace s kokpitem letadla. Výrazným stylistickým elementem interiéru je přístrojová deska ve formě profilu křídla, která se stará o jeho optické rozšíření. Na přístrojové desce jsou markantní galvanizované nastavitelné koncovky vstupu vzduchu s tvarem připomínajícím motory proudového letadla v barvě „Silver Shadow“. Také kombinovaný přístroj s ukazatelem řazení rychlostí a dvojicí bíle podsvícených kruhových přístrojů se prezentuje jako sportovní v kovové barvě „Silver Shadow“. Ve stříbrné barvě provedené číselníky mají červené ukazatele a stupnici sahající do rychlosti 360 km/h. Centrálním přístrojem mezi oběma středními vstupy vzduchu je multimediální systém COMAND APS se 7“ obrazovkou.
Také střední konzole v kovovém provedení a s matovou úpravou připomíná svým uspořádáním kokpit letadla. V ní je kromě jiného integrována jednotka AMG DRIVE UNIT, která dovoluje řidiči jeho ryze osobní nastavení. Ovládání sedmistupňové sportovní převodovky AMG SPEEDSHIFT přebírá páka voliče E-SELECT, která má stylistickou souvislost s regulací tažné síly v proudovém letadle. Veškeré ovládací prvky jsou provedeny v kvalitě čistého kovu s lesklým povrchem „Silver Shadow“.
Konkávní tvary čalounění křídlových dveří, vysoké bočnice a mohutné boční prahy završují dojem z kokpitu a zároveň zprostředkovávají pocit ergonomie typické pro sportovní vůz.
Vysoko vyklápěné křídlové dveře pro pohodlné nastoupení
I přesto, že sportovní vůz má typický hluboký posez s výškou pouhých 369 milimetrů nad vozovkou, křídlové dveře vyklápěné ve velkém úhlu dovolují pohodlné nastupování. Při jejich konstrukci byl kladen velký důraz na co možná největší úhel otevření – ten je 70 stupňů. Důležitá je také vzdálenost mezi otevřenými dveřmi a vozovkou, která měří velkorysých 1,50 metru a dále vzdálenost (1,08 m) mezi otevřenými dveřmi a horní hranou bočního prahu, která je dalším měřítkem snadného průchodu do kabiny. Výška pro vstup, tedy míra mezi vozovkou a horní hranou bočního prahu, činí pouhých 45 centimetrů. Mezi dvojicí závěsů dveří uložený plynový tlumič zaručuje, že pro otevření a zavření dveří je i při nízkých teplotách zapotřebí vynaložit jenom mírnou sílu, což je další důležité kriterium pro bezproblémové nastupování a vystupování.
Vyklápěcí křídlové dveře potřebují k jejich otevření méně místa než dveře obvyklého vozu kupé a je možné je v normální garáži kompletně otevřít. K vyklopení křídlových dveří z vnitřku vozu slouží madlo. V loketní opěrce vnitřní strany dveří integrované držadlo umožňuje jednoduchou manipulaci s dveřmi při jejich zavírání. Na dobře dosažitelném místě v čalounění dveří jsou spínače pro elektrické ovládání jejich skel, centrální uzamykání a seřizování zpětných zrcátek. Na dobrém pocitu prostoru se rozhodující měrou podílí šířka v oblasti ramen (1483 milimetrů) a šířka v loketní oblasti (1606 milimetrů). Ve spojení s velkorysou výškou v oblasti hlavy (990 milimetrů) a efektivním prostorem pro nohy řidiče (reprezentuje je rozměr 1058 milimetrů) byla dosažena nízká a zároveň uvolněná poloha pro sezení.
Sportovní sedadla vyrobená z hořčíku
Opěradla sportovních sedadel jsou vyrobena z hořčíku, což je látka vyznačující se nízkou hmotností a vysokou pevnostní. Pozitivně tedy ovlivňují hmotnost vozu a přispívají ke snížení jeho těžiště. Sportovní sedadla využívají tzv. dvouzónové sedáky. Jejich vytvarované bočnice z tvrdé pěny vytvářejí optimální boční vedení, zatímco vnitřní zóny sedáků a opěradel jsou uzpůsobeny pro komfortní jízdu na dlouhé vzdálenosti.
U sportovního sedadla je možné optimálně seřídit podporu polohy páteře, pohyblivé bočnice v opěradle zlepšují držení těla v rychle projížděných zatáčkách. Do sériové výbavy dále patří třístupňové vyhřívání sedadel a funkce rozpoznávání obsazení sedadla spolujezdce nebo použití dětské sedačky.
Prostor pro cestující modelu SLS AMG přesvědčuje také řadou odkládacích míst přizpůsobených běžné denní praxi. V přístrojové desce před spolujezdcem je odkládací skříňka s objemem 3,7 litru a místo pro odložení brýlí. Vpravo od voliče rychlostí E-SELECT mají cestující přihrádku s 12 voltovou zásuvkou a popelník s cigaretovým zapalovačem. Loketní opěrku za střední konzolí je možné ve dvou stupních posunout a využít prostor, který je pod ní. V něm se nachází dva držáky nápojů a možnost pro odložení telefonu (výbava na přání). Pro další předměty je k dispozici odkládací systém na zadní stěně mezi sedadly a síťová kapsa v prostoru pro nohy spolujezdce. Na opěradlech sedadel jsou namontovány dva pevné háčky na zavěšení šatů, další jsou umístěny na stropu, jsou sklopné a tlumené teflonem. Pod spínačem osvětlení je spínač pro uvolnění zadního víka. Alternativně je možné zavazadlový prostor otevřít také klíčkem od vozidla. Objem tohoto prostoru je 176 litrů.
Hliníkový prostorový rám s vysokou pevností
Novými cestami jde SLS také u koncepce karoserie. Poprvé prezentuje Mercedes-Benz a AMG automobil, u kterého jsou podvozek a karoserie vyrobeny z hliníku. Oproti tradiční oceli se tak snižuje hmotnost; ta je u modelu SLS AMG 1620 kg.
Zcela nově vyvinutý základ vozu tvoří hliníkový prostorový rám. Tato exkluzivní konstrukce spojuje inteligentní lehkou stavbu s vysokou pevností a podporuje tak mimořádnou dynamiku modelu SLS. Lehké hliníkové profily propojeny silovými uzly vytvářejí stabilní strukturu. Velké, v dolní partii umístěné, průřezy těchto hliníkových profilů zaručují odolnost i vysokým silovým momentům a zabezpečují vyžadovaný přímý přenos hnacích a brzdných sil a sil působících na podvozku. Tato struktura potlačuje nežádoucí elasticitu a vůz reaguje jako tuhý celek.
Inteligentní, hmotnostně optimalizovaný, prostorový rám z hliníku tvoří ze 45 procent hliníkové profily, z 31 % hliníkové plechy, z 20 % hliníkové odlitky a ze 4 % ocel. Pro další zvýšení bezpečnosti posádky je u střešních A-sloupků použita ultra vysokopevnostní, tepelně tvářená ocel. Hmotnost této konstrukce obnáší 241 kilogramů – vztaženo na nejvyšší výkon 420 kW/521 k se jedná o absolutní špičkovou hodnotu v segmentu supersportovních vozů.
Nízko uložené těžiště a příčné vyztužení pro perfektní dynamiku; pasivní bezpečnost na nejvyšší úrovni
Celý vůz je koncipován tak, aby bylo jeho těžiště co nejníže. Na to byl brán zřetel při propojování hnací větve i při uspořádání nosné struktury. Příkladem může být vyztužení získané propojením přední a zadní části vozu s bezpečnostní kabinou realizované v nejnižší možné výškové úrovni, které působí proti ohybu a silovým momentům.
Další pozoruhodností této lehké stavby jsou příčné výztuhy integrované do struktury v místech přední a zadní nápravy. Tyto profily propojují podélné nosníky přesně tam, kde při dynamické jízdě působí největší síly. Předností tohoto náročného řešení je bezkonkurenční příčná tuhost a vyhnutí se použití sekundárního vyztužení nebo konzolí, které hmotnost konstrukce navyšují.
Hliníkový prostorový rám vytváří základ pro příkladnou pasivní bezpečnost. Rozsáhlá bezpečnostní výbava zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy, jejich napínače a omezovače síly a až osm airbagů: adaptivní čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče i spolujezdce, dva boční airbagy integrované do sedadel a dva okenní airbagy ve dveřích.
Dále vyvinutý motor AMG V8
Srdcem nového modelu SLS je výrazně upravený 6,3 litrový V8-motor AMG realizující svůj nejvyšší výkon hodnotou 420 kW/571 k při 6800 1/min. Stává se tak jedním z nejsilnějších sportovních vozů ve svém segmentu. Ve spojení s nízkou hmotností celého vozu lze dospět k výkonové hmotnosti 2,84 kg/k. Maximální točivý moment 650 Nm dosahuje tento osmiválec s atmosférickým plněním při 4750 1/min. Předběžné hodnoty se týkají zrychlení z klidu na 100 km/h – 3,8 s a nejvyšší rychlosti elektronikou omezené na 317 km/h. Tento vysokovýkonný motor V8s interním označením M159 a pracovním objemem 6208 cm3 byl vzhledem k jeho základnímu provedení (M156) kompletně přepracován a získal tak rysy typické pro silný závodní agregát.
Pro navýšení výkonu bylo třeba vyvinout zcela nové sání, přepracovat ventilový rozvod včetně vačkových hřídelů, z hlediska proudění optimalizovat ocelová sběrná potrubí a podle možností odstranit odpory v celém výfukovém systému. Tato opatření vedla k výrazně zvýšenému plnění válců, což se projevuje v nárůstu výkonu o téměř devět procent. Osmiválec reaguje agilněji na pohyb plynového pedálu a v celém rozsahu otáček je jejich nárůst spontánnější. Přechodem na mazání se suchou klikovou skříní bylo umožněno uložit motor ve voze o něco níž. To se samozřejmě projevilo na snížení těžiště vozu zvládající vyšší příčné zrychlení což zvětšuje prostor pro dynamiku jízdy.
Perfektní syntéza lehké konstrukce a pevnosti
Použití dílů s vysokou pevností kompenzuje vyšší zátěž motoru vyplývající z nárůstu výkonu. Opatření ve formě kovaných pístů, zesílených uložení klikového hřídele, optimalizované struktury klikové skříně a zdokonaleného mazání vysokovýkonným čerpadlem provozovaným pouze v případě potřeby se postarala o potřebnou odolnost motoru. I když nároky na motor vzrostly, jeho hmotnost se dále snížila. Značný podíl v tomto směru mají kované písty válců. Po této optimalizaci se hmotnost hnacího agregátu dostala na 205 kg a to představuje bezkonkurenční výkonovou hmotnost 0,36 kg/k. Náročná technika katalyzátorů umožňuje plnění aktuálních i připravovaných limitních hodnot exhalací daných normami jako EU 5, LEV 2 a ULEV.
Splnění náročných cílů ve spotřebě
Přes bezkompromisní sportovní charakter vozu bylo možné realizovat náročné cíle týkající se spotřeby. SLS AMG konzumuje 13,2 litru na 100 kilometrů (kombinovaná spotřeba, předběžný údaj) a v konkurenčním prostředí se tak dostává do čela. Ve výčtu opatření zvyšující účinnost najdeme kromě u AMG exkluzivně aplikované vrstvy povrchu pracovních válců a regulace dodávky oleje řízené podle optimální charakteristiky také inteligentní řízení generátoru. V každé fázi, kdy vůz jede setrvačností nebo brzdí, je jeho kinetická energie využívána k dobíjení akumulátoru a nepřeměňuje se v nevyužité teplo. V opačném případě při zrychlování vozu dochází k jeho vypnutí a motor není zatěžován.
Dvouspojková převodovka v uspořádání transaxle s Torque Tube
Vysoký točivý moment 6,3 litrového motoru V8 AMG je přenášen prostřednictvím mimořádně lehkého hnacího hřídele vyrobeného z karbonu k zadní nápravě – obdobně jako u závodního vozu třídy C jezdícího závody DTM. Převodovka má svoje místo na zadní nápravě (princip transaxle) a s blokem motoru je pevně propojená torzní rourou („Torque Tube“), v níž otáčkami motoru rotuje karbonový hřídel. Předností tohoto náročného řešení je pevné propojení motoru a převodovky, které vytváří optimální podmínky pro zachycení vznikajících sil a momentů.
Přenos točivého momentu zprostředkovává nová sportovní převodovka AMG SPEEDSHIFT DCT. Tato dvouspojková převodovka se sedmi stupni dovoluje rychlé řazení bez přerušení hnací síl. Řidič disponuje čtyřmi různými jízdními programy od komfortního až po extrémně sportovní: „C“ (Controlled Efficiency), „S“ (Sport), „S+“ (Sport plus), nebo „M“ (Manuell). K dispozici je také funkce RACE START. V jízdních programech Sport, Sport plus a Manuell se aktivuje automatická funkce meziplynu. Optimální trakci zajišťuje mechanická závěra diferenciálu integrovaná do kompaktní skříně převodovky.
Náročný podvozek se závěsy kol tvořenými dvojicí příčníků
Zvolené řešení uložení motoru za přední nápravou spolu s principem transaxle přináší ideální rozdělení hmotnosti v poměru 47/53 na přední a zadní nápravu. Jsou tak vytvořeny předpoklady pro perfektní dynamiku jízdy s vlastním řídícím efektem, nižší moment setrvačnosti při spontánních změnách směru jízdy a výbornou trakci. Těmto náročným cílům vychází vstříc i technika podvozku kde jsou přední i zadní kola vedena dvojitými příčnými rameny ve tvaru trojúhelníku, což je technika používaná v motoristickém sportu včetně formule 1. U takto konstruované nápravy jsou od sebe odděleny funkce vedení kola a odpružení, jednotka zajišťující odpružení a tlumení je opřená o spodní příčné rameno. Kola jsou u této koncepce nápravy s mimořádnou tuhostí vedena naprosto přesně s téměř eliminovaným elastickým pohybem, takže řidič má i v náročných situacích citlivý kontakt s vozovkou.
Všechny základní komponenty podvozku jsou kované z hliníku, což vede ke snížení neodpružených hmot s následným kvalitnějším odpružením. Dlouhý rozvor náprav (268 cm) přináší nejen stabilní jízdu v přímém směru, ale také menší změny v přesunu zatížení kol, takže pohyb karoserie při zrychlování a brždění je tlumený. Široký rozchod kol – 1682 milimetrů vpředu, 1653 milimetrů vzadu – potlačuje změnu zatížení kol v zatáčce, takže pneumatiky mají větší záběr.
Přímé řízení, závěra diferenciálu a třístupňová funkce ESP®
Převodovka řízení s ozubenou tyčí dává při konstantním mechanickém převodu 13,6:1 důsledný pocit přímého řízení a splňuje tak vysoké očekávání od supersportovního vozu. Parametrické řízení pracuje s posilovacím účinkem v závislosti na rychlosti a zlepšuje tak zpětnou vazbu pro řidiče při stoupající rychlosti vozu, což je nepostradatelný faktor při rychlé jízdě v přímém směru. V sériové výbavě nového SLS je také třístupňová funkce ESP®, kterou řidič ovládá tlačítkem pro nastavení jedné z těchto tří možností: „ESP ON“, „ESP SPORT“ a „ESP OFF“. I v modu „ESP OFF“ jsou při pohybu brzdového pedálu opět všechny funkce ESP® k dispozici.
Také ve všech stupních ESP® je trakční logika regulace prokluzu ASR aktivní. Při začínajícím prokluzu jednoho z hnacích kol je cíleným brzdným zásahem docíleno výrazné zlepšení záběru – speciálně ve spolupráci se sériovou mechanickou lamelovou závěrou diferenciálu.
AMG vysokovýkonný brzdový systém s využitím keramiky a nová kola vyráběná technologií Flow Forming
Nejkratší brzdnou dráhu i při enormní zátěži slibuje vysokovýkonný brzdový systém AMG používající brzdové kotouče na předních kolech vyrobené z kompozitního materiálu. Vysoký brzdný účinek a nižší neodpružené hmoty zaručuje nově vyvinutý systém na přání vybavený keramickými brzdovými kotouči v ještě větší dimenzi. Keramické kotouče s vyšší tvrdostí mají ještě dále zvýšenou tepelnou bezpečnost a jejich hmotnost je asi o 40 % nižší než u klasických materiálů. Snížením neodpružených hmot se tak zlepšuje ovladatelnost vozu, především v rychle projížděných zatáčkách.
Lehké provedení bylo také ve středu zájmu techniků AMG, kteří měli na starosti kola. K jejich hmotnostní optimalizaci přispěla technologie „Flow Forming“ spočívající v kombinaci odlévání a dodatečného válcování. U předních kol se jedná o rozměr 9,5 x 19“, u kol zadních pak o rozměr 11,0 x 20“, přičemž jejich speciální obutí tvoří vpředu pneumatiky 265/35 R19 a vzadu 295/30 R20. Kromě sériových AMG kol z lehké slitiny v sedmipaprskovém provedení jsou na přání k dispozici kola v pětipaprskovém designu a kovaná kola se sedmi paprsky. Sériově je vůz vybaven systémem permanentně kontrolujícím tlak v pneumatikách.
Nová interpretace legendárního vozu s vyklápěcími křídlovými dveřmi bude mít svojí prodejní premiéru na jaře 2010.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas