Vývoj Euro NCAP

European New Car Assessment Program (Euro NCAP), který byl založen v roce 1997, je nezávislý evropský orgán chránící práva spotřebitelů.

V současnosti s ním spolupracuje sedm vlád, dále spotřebitelská sdružení, automobilové kluby, nevládní organizace, atd.

Provádí nárazové testy (crashtesty) u nejprodávanějších vozů v Evropě, u nichž hodnotí, jak je v případě nárazu chráněna jejich posádka (řidič, spolujezdci).

Euro NCAP doplňuje a zpřísňuje stávající evropské předpisy týkající se crash testů. Evropské předpisy sice stačí k homologaci vozů a k jejich uvedení na evropský trh, ale hodnocení Euro NCAP poskytuje informace sloužící k ochraně spotřebitelů. Z testů v rámci protokolu Euro NCAP tak vyplývá mizerná image bezpečnosti prvních čínských vozů.

Od roku 1997 existuje systém známkování pomocí hvězdiček ve 3 samostatných kategoriích:

  • Dospělí: maximálně 5 hvězdiček
  • Děti: maximálně 5 hvězdiček
  • Chodci: maximálně 4 hvězdičky

V roce 2009 bude proces hodnocení nových modelů a používaná loga k označení výsledků hodnocení zcela přepracován a bude se vydávat jen jedna celková známka. Tato známka kombinuje výsledky ze 4 kategorií testů, s váženými koeficienty, aby se mohlo dojít k celkovému skóre:

  • Dospělí 50 %
  • Děti 20 %
  • Chodci 20 %
  • Asistenční systémy 10 %

Cíl, který tento orgán s novými kritérii sleduje, je trojí:

  • Podpořit auta, kterým se podaří dosáhnout co nejlepšího kompromisu z hlediska celkové bezpečnosti, a to jak pro dospělé, tak pro děti a chodce;
  • Penalizovat auta, které na některou kategorii účastníků silničního provozu nebo vybavení nedbají;
  • Racionalizovat hodnocení, aby se mohly snadno zavést nové protokoly testů nebo nová hodnotící kritéria a nemusel se přitom zvyšovat počet hvězdiček.

Do protokolu se zavádí nová kategorie, týkající se systémů aktivní bezpečnosti. Má sice prozatím jen malou váhu, ale odráží záměr Euro NCAP otevřít se primární bezpečnosti (zabránění nehodě) a hodnotit bezpečnost globálněji.

Souhrnná známka je vyjádřená v procentech a projevuje se v počtu hvězdiček (0 – 5). S tímto novým systémem hodnocení bude postupně (od roku 2009 do roku 2012) čím dál obtížnější 5 hvězdiček získat.

Typy testů po kategoriích

Kategorie „Dospělí“

  • Čelní náraz vozu do pevné deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/hod.;
  • Boční náraz do boku vozidla vozíkem s deformačním čele rozjetým na rychlost 50 km/hod.;
  • Boční náraz vozu na sloupek o průměru 25,4 cm v rychlosti 29 km/hod v úrovni sedadla řidiče;
  • Náraz zezadu, u něhož se hodnotí riziko poranění krční páteře (hyperflexe krku – Whiplash)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...