Toyota Yaris je v první řadě obratný automobil vhodný zejména do hustého městského provozu. K tomu jej předurčuje především jedna z nejmenších délek karoserie v nižší třídě. Jízdní podmínky v přeplněných ulicích jsou však dost náročné, a to nejen pro řidiče, ale rovněž pro některé díly automobilu. Jednou z nejnamáhanějších částí vozu je pohonné ústrojí, zvláště pak převodovka se spojkou. Častá změna stupňů a rozjezdy velmi opotřebovávají manuální převodovku, protože podle průzkumů by se u průměrného řidiče napočítaly stovky, někdy i tisíce změn rychlostních stupňů za den.
Řešením je samočinná převodovka, která je však velmi drahá a navíc zvyšuje spotřebu paliva i podíl emisí ve výfukových plynech. To je v rozporu s filozofií Toyoty Yaris, která chce být maximálně ohleduplná k okolí, v němž se pohybuje. Samočinné ústrojí navíc není u evropských řidičů příliš oblíbené, a to nejen pro zhoršenou dynamiku ale i mnohdy vyšší spotřebu. Evropané si prostě rádi řadí sami. Proto má Toyota Yaris, vůz určený výhradně pro řidiče Starého kontinentu a jejich specifické nároky, neobvyklé řešení, které kombinuje výhody obou druhů převodovek, manuální i samočinné. Jeho název zní Free-Tronic a jedná se o ústrojí, s nímž řidič sám řadí, ale nepoužívá přitom spojku. Její chod je řízen automaticky.
V automobilu vybaveném systémem Free-Tronic se nachází klasická řadicí páka pětistupňové převodovky, stejná je i řadicí kulisa. Odpadl pouze spojkový pedál, protože spojka spíná samočinně. V hustém provozu proto není nutné soustředit se na citlivou manipulaci se spojkovým pedálem a opakovaně odhadovat oblast jejího záběru. Řidič se proto může plně věnovat provozu a systém Free-Tronic při každém zařazení sám zajistí, aby změna stupně proběhla hladce bez škubnutí a v součinnosti s otáčkami motoru bez ohledu na to, jakým tlakem působí řidič na pedál plynu.
Na tento jednoduchý systém si dobře zvyknou nejen začátečníci a méně zkušení řidiči, ale vhod přijde i ostříleným řidičům s delší praxí, kteří nejlépe vědí, jak často je ve městě potřeba řadit a jaké opotřebení to pro celé převodové ústrojí znamená. Systém Free-Tronic učinil konec s problémy při vyjíždění z řady automobilů zaparkovaných v prudkém kopci a se zhasínáním motoru při necitlivém rozjezdu, ale také se zápachem spojkového obložení po špatně odhadnuté práci s pedálem během razantní akcelerace nutné třeba k rychlému a bezpečnému vjetí na hlavní silnici.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií