Nový zážehový motor 1,33 l s technologií Toyota Optimal Drive pro modely Auris a Corolla

Zcela nový zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i dosahuje výkon 101 k a vykazuje špičkovou dynamiku, nižší spotřebu, ničím nerušené ticho v prostoru pro cestující a výtečné ekologické parametry.

Nový zážehový motor 1,33 l s technologií Toyota Optimal Drive pro modely Auris a Corolla

Toyota současně uvádí pro modely Auris a Corolla novou šestistupňovou převodovkou.

V roce 2007 Toyota uvedla na evropské trhy modely Auris a Corolla sedan. Zvláště modelem Auris otevřela Toyota v Evropě zcela novou kapitolu, když tímto vozem nahradila osvědčený hatchback Toyota Corolla. Model Corolla spadající do segmentu nižší střední třídy se na trhu poprvé objevil již v roce 1966 a stal se jedním z nejprodávanějších vozů světa v historii – do roku 2007 se prodalo celkem přes 30 mil. kusů, tj. v průměru každých 40 sekund se prodala jedna nová Corolla.

Dva roky po uvedení nového Aurisu a modelu Corolla sedan se zákazníkům nabízí celá řada moderních pohonných jednotek využívajících technologii Toyota Optimal Drive. Ty nabízejí vyšší výkon při nižší spotřebě paliva a současně podpoří snahu Toyoty dosáhnout do roku 2009 snížení průměrných emisí CO2 u vozového parku této značky v Evropě na 140 g/km.

„Při vývoji modelu Auris náš konstrukční tým zaměřil svoji pozornost na dobré jízdní výkony ve snaze zajistit optimální jízdní polohu a vytvořit maximálně vyvážený podvozek. Vývoj současného modelu Corolla sedan se naproti tomu zaměřil na co nejpřesvědčivější design, požitek z kultivované jízdy a další posílení vnímané kvality tohoto vozu,“ uvedl Toši Ezaki, hlavní konstruktér odpovědný za modely Auris a Corolla. „Nyní budeme jízdní výkony dále zlepšovat tím, že u celé modelové řady Auris / Corolla maximálně zužitkujeme výsledky technologie Toyota Optimal Drive.“ Prvním krokem na programu je uvedení nového motoru 1,33 l Dual VVT-i, který nahradí výběhový motor 1,4 l VVT-i.

„Když jsme v roce 2007 uváděli na trh modely Auris a Corolla Sedan, chtěli jsme v segmentu nižší střední třídy nabídnout dva odlišné produkty. Z aktuálních průzkumů trhu vyplývá, že zákazníci volí Auris pro jeho prostornost, pružnost motoru, kvalitu interiéru a styl; model Corolla sedan na druhé straně zaujme svojí přesvědčivou kvalitou, dobrými jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Tato strategie se doposud ukazuje jako úspěšná, neboť evropské prodeje značky Toyota v segmentu nižší střední třídy vzrostly v roce 2007 o 23 % a pro rok 2008 plánujeme další nárůst o 9 %, a tím se přiblížíme na dohled metě 300 000 vozů,“ uvedl Andrea Formica, viceprezident společnosti Toyota Motor Europe.

V roce 2007, kdy se Auris objevil na trhu poprvé, Toyota prodala více než 156 000 vozů s tímto modelovým označením, přičemž plán pro rok 2008 představuje 166 000 kusů. Auris za prvních 12 měsíců i přes změnu názvu modelu zvýšil podíl na trhu v dané třídě na 3,5 % (za rok 2008), oproti 3,2 % v roce 2006 v případě hatchbacku Corolla.

Corolla sedan coby představitelka již desáté generace světového bestselleru mezi automobily se stala symbolem klíčových atributů značky Toyota, tedy špičkové kvality, stylu, potěšení z jízdy a inovací. Její evoluční design zaujme na první pohled a odliší tento model v davu jiných vozů. Majitel se může těšit z prostorného interiéru, vysoce kvalitního prostředí na palubě vozu a pohodlí ‘o třídu výše’.

Prodeje modelu Corolla sedan neustále rostou, a to z 98 000 kusů v roce 2007 na odhadovaných 137 000 vozů v letošním roce (platí pro všechny evropské trhy), přičemž v Rusku se plánuje prodej dalších 67 000 vozů.

Kombinovaná nabídka modelů Auris a Corolla sedan funguje velmi dobře. Společný tržní podíl modelů Auris a Corolla v dané třídě vzrostl z 5,4 % v roce 2006 na 6,2 % v roce 2008 (leden až září 2008), čímž se Toyota na vysoce konkurenčním evropském trhu v segmentu nižší střední třídy dostala na 5. místo (na úroveň modelu Renault Megane).

Očekává se, že prodeje vozů Auris a Corolla sedan dále porostou. K tomu by měly napomoci silné stránky těchto vozů, jako je bohatá aktivní i pasivní bezpečnostní výbava, nejnižší možná úroveň NVH (hluku, vibrací a přenášených rázů) a nově i technologie Toyota Optimal Drive.

Technologie Toyota Optimal Drive: Nižší spotřeba paliva i hladina emisí CO2 při maximálním požitku z jízdy

Auris nyní zákazníkům nabízí širokou řadu vznětových i zážehových motorů se špičkovými parametry: 1,33 l Dual VVT-i, 1,6 l Dual VVT-i, 1,4 l D-4D 90, 2,0 l D-4D 125 a 2,2 l D-4D 180. Pod kapotou Corolly sedan naproti tomu najdeme agregáty 1,33 l Dual VVT-i, 1,6 l Dual VVT-i a Valvematic, vedle vznětových motorů 1,4 l D-4D a 2,0 l D-4D.

Evropské výrobní závody Toyota se zasazují o trvalou udržitelnost výroby – od roku 2001 zde došlo ke snížení spotřeby energie potřebné k výrobě jednoho vozu o plných 44 %. K dalšímu omezování produkce CO2 dojde díky uvedení řady nových modelů s hybridním pohonem a nasazování technologie Toyota Optimal Drive ve spojení se zážehovými i vznětovými motory, představené v roce 2008 na pařížském autosalonu.

Cíle technologie Toyota Optimal Drive:

  • Snížit emise škodlivých plynů,
  • Zvýšit účinnost spalování paliva,
  • Zamezit kompromisům s ohledem na potěšení z jízdy,
  • Standardně využívat tuto technologii při uvádění všech nových modelů.

Konstruktéři firmy Toyota staví na pověstné tradici výroby „Kaizen“ spočívající v neustále optimalizaci a zlepšování. Na těchto základech vyvinuli nové technologie, zlepšili účinnost spalování paliva, snížili hmotnost motorů i převodovek, omezili třecí síly, a vytvořili tak nové motory o vyšším výkonu při současném snížení spotřeby paliva.

Do jednoho roku bude na 80 % všech prodávaných vozů Toyota využívat výsledky technologie Toyota Optimal Drive. Tato nová koncepce bude hrát klíčovou roli v úsilí snížit celkové průměrné emise CO2 vozů Toyota pod úroveň 140 g/km.

Již v roce 1997 si Toyota určila dlouhodobý strategický cíl „nulových emisí“. Do roku 2010 chce Toyota získat přední postavení v oblasti ekologického přístupu na všech evropských trzích a prosazováním své koncepce Toyota Optimal Drive je odhodlána neustále snižovat dopady vozů této značky na životní prostředí.

Nový zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i pro modely Auris a Corolla

V průběhu let 2008 a 2009 se v modelech Auris a Corolla sedan objeví celá plejáda zcela nových motorů využívajících technologii Toyota Optimal Drive. Prvním z nových agregátů je zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i.

Čtyřválcová zážehová jednotka využívající nejmodernější systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent) o výkonu 101 k a zdvihovém objemu 1,33 l zaručuje špičkovou dynamiku, ničím nerušené ticho v prostoru pro cestující a výtečné ekologické parametry.

Inovace dané moderní technologií Toyota Optimal Drive použité u motoru 1,33 l přispěly k nebývalému snížení spotřeby paliva o 17 % oproti aktuálnímu modelu Auris se zážehovým motorem 1,4 l.

K dalším zlepšením došlo ve všech oblastech motoru a převodového ústrojí.

Lehčí, kompaktnější a velmi výkonný

Toyota těží ze svých bohatých zkušeností ve světě motoristického sportu, kde závody vyhrávají především kompaktní a vysoce výkonné motory. Konstruktéři Toyoty zkrátili délku motoru 1,33 l o 54 mm a jeho šířku o plných 127 mm, přičemž hmotnost poklesla o neuvěřitelných 13 kg. Díky provedeným zlepšením má tento motor stejné rozměry jako zážehový tříválec 1,0 l VVT-i. Díky malému vrtání a delšímu zdvihu je blok válců užší a lehčí, což se odráží ve velmi dobrých parametrech výkonu na jednotku hmotnosti.

K rychlému a účinnému spalování paliva přispívají zcela nové písty. Zmenšením kontaktních ploch došlo ke snížení třecích sil a zvýšení účinnosti. Dále se výrazně zmenšila hmotnost pístů z 280 na 180 g (tj. o 36 %), a tak je k jejich pohybu zapotřebí méně energie. Systém s chudým spalováním těží i ze začlenění olejové trysky.

Nový motor nabízí velmi plochou křivku točivého momentu, kterou řidič ocení při běžném každodenním ježdění. Pečlivá technická konstrukce se odrazila ve skvělém parametru 100 N.m na litr zdvihového objemu, přičemž maximum leží na 132 N.m při cca 3 800 ot/min.

K ještě lepší spotřebě paliva přispívá i systém řízení dobíjení baterie. Při zrychlování vozidla se snižuje generované napětí a při zpomalování se naopak zvyšuje. Tímto způsobem se omezuje zatížení motoru vlivem funkce alternátoru.

Konstruktéři firmy Toyota vhodně upravili sací kanál, použili počítačové simulace k optimalizaci toku vzduchu, vyhladili všechny povrchy kvůli nižšímu aerodynamickému víření a také zaoblili všechny úhly a ostré hrany.

K výrazným úsporám hmotnosti došlo díky použití speciálního krytu hlavy válců a sacího potrubí z pryskyřice. Kliková skříň (olejová vana) z vysokopevnostního hliníku byla spojena s pouzdrem nápravy typu transaxle, čímž se zvýšila tuhost propojení s pohonnou jednotkou, a tím se snížila hladina vibrací i hluku. Byl použit zcela nový profil vačkového hřídele, snížilo se tření ve ventilovém rozvodu i celková hmotnost. Dále zde byl použit systém automatického seřizování ventilové vůle na hydraulickém principu.

Nová moderní šestistupňová převodovka

Konstruktéři firmy Toyota zde dokázali zmenšit převodovku o 11 % a snížit počet součástí o 15 %. Současně došlo k nárůstu dimenzování z pohledu točivého momentu, zvýšila se kultivovanost projevu při změně převodových stupňů a snížila hladina tření. Nová převodovka se dvěma hřídeli se bude vyrábět v polském závodu Toyoty. Bude využívat zdokonaleného profilu zubů, čímž se zajistí vyšší stabilita a současně sníží hladina hluku, vibrací a rázů. Ke snížení hmotnosti převodovky přispělo použití dutého výstupního hřídele. Únikům oleje brání instalované odlučovače oleje.

Investice 115 mil. eur do výrobního závodu Toyota UK v Deeside

Ve výrobním závodu v Deeside na severu Walesu Toyota plánuje vyrábět svůj nový motor 1,33 l. V případě závodu v Deeside se za poslední rok jedná již o druhou významnou investici, přičemž dosavadní investice od spuštění tohoto závodu v roce 1992 již dosáhly částky 1,12 mld. eur. V Deeside se dnes vyrábějí tři zážehové motory (1,4 l VVT-i, 1,6 l Valvematic a 1,8 l Valvematic) v objemu 185 000 kusů ročně.

Závod v Deeside dále zajišťuje lití a strojové obrábění motorových sestav určených na export do dalších závodů Toyoty v zemích celého světa – např. ve Venezuele, Brazílii, Turecku, Francii, Jihoafrické republice a Japonsku – kde se následně provádí konečná montáž.

Výroba v Deeside byla zahájena v září 1992 a v únoru 2007 tento závod oslavil již 3 mil. vyrobených motorů.

Neodmyslitelná kvalita charakterizuje i nový zážehový motor 1,33 l

Komplexní řízení kvality je v případě motoru 1,33 l postaveno na dvou základních principech: prosazování kvality v každé fázi výroby a neustálé zlepšování standardů kvality s cílem dosažení absolutní kvality a plné spokojenosti zákazníků.

Závod v Deeside v oblasti komplexního řízení kvality využívá standardizované rozvrhy práce v kombinaci s vizuální kontrolou, kdy je vždy zcela zřejmý aktuální stav a je velmi snadné zjistit případné problémy. Každý pracovník nese odpovědnost za svoji práci a usiluje o to, aby se do další fáze výroby nikdy nedostal meziprodukt horší kvality. Je-li zaznamenáno cokoli neobvyklého, pracovník má právo celý proces zastavit. Kvalita vozů a stabilita postupu výroby motorů je potvrzována mj. i důslednou kontrolou klíčových rysů a funkcí každého vozu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...