Jak důležitá je pravidelná výměna brzdové kapaliny?

Nová generace brzdových kapalin řady Ferodo® DOT5.1.

Brzdovou kapalinu je třeba v souladu s doporučením výrobce měnit každé dva roky bez ohledu na to, jak moc se vozidlo používá. Pomocí testerů lze nicméně kapalinu kontrolovat průběžně a mít tak stále jistotu, že budeme brzdit bezpečně.

Brzdové komponenty jsou pravděpodobně nejdůležitějšími bezpečnostními díly vozu, proto je dobré znát, jak a kdy mají být udržovány. Nadměrné vibrace brzdového pedálu mohou například vznikat v přímém důsledku deformace brzdového kotouče, po jehož výměně může auto najet ještě dalších 80 až 100 tisíc kilometrů. Pískání a další nepříjemné zvuky při aktivaci brzd mohou být zase projevem opotřebení brzdových destiček, jejich výměna je velmi jednoduchá a umožní dalších 40 až 50 tisíc kilometrů bezpečné jízdy.

Existují však i další díly, které jsou z hlediska bezpečnosti stejně kritické, ale ne vždy je lidé berou do úvahy. Například brzdová kapalina: přestože je co do nároků na výměnu zcela nejjednodušší součástí brzdového systému vozu, lidé na ni často zapomínají. Postupem času si většinou zvyknou na postupné zhoršování stavu a méně účinné brzdy. Na výměnu brzdové kapaliny přitom nezapomínají jen řidiči, ale někdy i mechanici v servisu. Interval výměny by v jejím případě neměl být dán čistě jen ujetou vzdáleností (obvykle se doporučuje po 40 až 80 tisících kilometrů), ale spíše časovým úsekem. Důkladné prověření se doporučuje každé dva roky, protože brzdová kapalina má sklon k absorpci vlhkosti, která pak ovlivňuje její výkonnost. Levné tužkové testery přitom nejsou nikdy stoprocentně spolehlivé, protože většinou hodnotí stav brzdové kapaliny jen na základě měření její elektrické vodivosti. Je nějaká jiná možnost?

Tester brzdových kapalin Ferodo® prověřuje zdravotní stav brzdové kapaliny kdykoli a kdekoli. Tester za méně než za minutu přesně změří teplotu bodu varu brzdové kapaliny.

Testery brzdové kapaliny, jaké vyrábí například Ferodo®, využívají jinou metodu. Měří přímo teplotu bodu varu pomocí ohřívání kapaliny a díky tomu poskytují spolehlivé výsledky. Jedním z hlavních problémů s brzdovou kapalinou je uvolňování páry, k němuž může snadno dojít při běžném použití vozidla; horší kvalita kapaliny se totiž projevuje snížením bodu varu. Přímo v brzdovém systému tak mohou vznikat nebezpečné bubliny, které kladou při stačování menší odpor, což snižuje účinnost brzdových destiček a brzdových třmenů. Při výměně brzdové kapaliny je ovšem třeba věnovat velkou péči jak správnému postupu, tak i výběru vhodné kapaliny. Řidiči by neměli být v pokušení podlehnout zdánlivě cenově výhodným nabídkám.

Federal-Mogul Motorparts průběžně provádí zkoušky nejběžnějších typů brzdové kapaliny: jejich výsledky potvrzují nižší účinnost v důsledku nestability, zejména při obou teplotních extrémech. Při vysokých teplotách může být kapalina příliš řídká, v chladu zase naopak téměř tuhá. Zkoušky odhalily často i příliš vysokou hodnotu PH brzdové kapaliny. Kyselé prostředí přitom působí velmi agresivně jak na kovové, tak i pryžové díly brzdové soustavy. Odborníci na výrobu brzdových systémů jak pro aftermarket, tak i pro prvovýrobu, jako například Ferodo, proto doporučují pečlivý výběr ze známých a osvědčených značek brzdových kapalin, které zaručí jízdu bez problémů.

Vhodný přístroj

Tester brzdové kapaliny Ferodo dokáže kdykoli a kdekoli prověřit stav brzdové kapaliny. Za méně než minutu poskytuje přesné digitální stanovení teploty bodu varu brzdové kapaliny. Tester Ferodo využívá pro přímé měření teploty varu sondu; neměří tedy teplotu nepřímo, jako přístroje založené na principu měření elektrické vodivosti. Speciálně u nových generací brzdových kapalin, jako třeba značky Ferodo, se totiž tyto metody ukazují jako málo přesné a poměrně nespolehlivé. Testery založené na měření elektrické vodivosti tak nemohou zaručit správnou funkci z hlediska bezpečnosti klíčových dílů vozu.

Nová generace brzdové kapaliny Ferodo® DOT4.

Dodržovat doporučení výrobců

Intervaly výměny musí vycházet z hygroskopických vlastností kapaliny, tedy jejího sklonu k absorpci vlhkosti, ať už při poškození hadičky nebo v důsledku přirozené degenerace kvality kapaliny. Kapalina DOT5 na bázi silikonu je přitom hygroskopičtější než DOT3 nebo DOT4 na bázi glykolu. Při prudkém brzdění se může kapalina ve styku s pryžovými součástmi a písty brzdových třmenů zahřát až na 200 °C. Zadržovaná vlhkost se při vysokých teplotách mění na páru, které je stačitelná. Úplné sešlápnutí pedálu pak trvá nebezpečně dlouhou dobu a postupně se zhoršuje i účinnost brzd. Stačí jediný rok, aby se bod varu kapaliny snížil až o 80 °C. Minimální bod varu nejběžnějších kapalin je dán následovně: DOT3, 205 °C; DOT4, 230 °C; DOT5, 250 °C; DOT5.1, 260 °C. Je třeba brát do úvahy, že s vyšším DOT a vyšší hodnotou bodu varu roste i sklon k pohlcování vlhkosti. Proto by třeba kapaliny DOT5.1 měly být za běžných podmínek obměňovány každých 6 měsíců.

Praktické tipy

Po několika tisících kilometrech začněte uvažovat o doplnění brzdové kapaliny. Mírné snížení její hladiny je často způsobeno postupujícím opotřebením třecích povrchů v brzdovém systému (destiček a kotouče). Část kapaliny může z nádrže vytéct i při výměně destiček a způsobovat pak korozi dílů motoru, s nimiž by přišla do styku. Nemíchejte kapaliny DOT3 a DOT4 na bázi glykolu s kapalinami DOT5 na bázi silikonu, protože nejsou kompatibilní.

Další podrobnosti a doporučení ohledně postupu správné výměny brzdové kapaliny ve videu na YouTube kanálu F-M Campus

Jak kontrolovat a měnit brzdovou kapalinu

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...