Automobilka Volkswagen má s pohonem všech kol zkušenosti jako málokdo jiný. Už v roce 1942 se vyráběl legendární Brouk se zvýšenou světlostí podvozku a pohonem všech kol, díky kterému si poradil i mimo zpevněné silnice. Tento model se však v poválečné nabídce automobilky neobjevil.
Novodobá historie pohonu všech kol začíná u Volkswagenu rokem 1986, kdy se na trhu objevil první Golf syncro. Systém syncro, charakteristický svými viskózními spojkami, získal po celém světě mnoho nadšených příznivců, kteří oceňovali suverénní chování vozů Volkswagen syncro. Určitý hendikep se ukázal až postupem času, s příchodem složitých elektronických systémů. Limitujícím momentem byla především problematická spolupráce s stále modernějšími protiblokovacími systémy brzd ABS, protiprokluzovými systémy ASR či nově zaváděnými stabilizačními systémy ESP.
Volkswagen se proto spojil se švédskou firmou Haldex, která je v tomto oboru uznávanou špičkou. První ovoce této kooperace, do které se zapojila také rakouská společnostSteyr Daimler Puch, přinesl rok 1992. Zkoušky prototypů dopadly na výbornou a zavedení nového systému pohonu všech kol, nazvaného „4motion“, se stalo jednou z priorit vývoje Volkswagenu Golf nové generace.
Mezinápravová spojka Haldex je ve Volkswagenu Golf 4motion umístěná až u zadní nápravy. Princip její práce je na pohled jednoduchý, spojka Haldex je však mimořádně náročná na přesnost výroby a citlivé seřízení svých elektronických řídících systémů.
Základem spojky Haldex je lamelová spojka ponořená do olejové lázně. Při zvyšování tlaku oleje ve skříni lamel dochází k jejich propojování a se stoupajícím tlakem se tedy na výstup ze spojky přenáší stále větší část vstupního točivého momentu. Tlak oleje ve skříni vytvářejí axiální pístová čerpadla, která však pracují pouze tehdy, začínají-li se lišit otáčky vstupu a výstupu ze spojky.
Celý systém je řízený soustavou přesných regulačních ventilů, které dostávají pokyny z centrální elektronické řídící jednotky. Ta vyhodnocuje údaje mj. i z protiblokovacího systému brzd ABS. Velkou výhodou spojky Haldex je rychlost její reakce – už při protočení vstupního a výstupního hřídele o 45 stupňů dá elektronická jednotka pokyn ke zvýšení tlaku ve skříni a během jediné otáčky může lamelová spojka přenášet na výstup potřebný točivý moment. Spojka Haldex tedy rychle a přesně rozděluje podíl momentu, přenášeného zadní a přední nápravou vozu Volkswagen Golf 4motion od nuly až po 50:50. Výhodou spojky Haldex v Golfu 4motion je i její velká kapacita přenášeného výkonu až 3200 Nm.
převzato z VOLKSWAGEN magazínu podzim/zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií