22YM HONDA MONKEY 125

Po dlouho očekávaném návratu v roce 2018 ikonická Honda Monkey vstupuje do roku 2022 se zcela novým vzduchem chlazeným motorem, 5stupňovou převodovkou a s homologací podle emisní normy EURO5. K pohodlnější jízdě přispívají dvoustupňové pružiny zadních tlumičů a nosič z ocelových trubek je k dispozici jako originální příslušenství.

22YM HONDA MONKEY 125

Úvod

Model Honda Monkey je pravděpodobně známý zejména jako výrazná ikona 70. let minulého století, světlo světa však poprvé spatřil již v roce 1961. Tento stroj původně disponoval motorem o zdvihovém objemu 49 cm3 a byl vyvinut jako dětská hračka pro zábavní park Tama Tech v Tokiu. Byl však natolik úspěšný, že vznikla i silniční verze, která se v roce 1963 začala vyvážet do Ameriky a do Evropy. Ta se vyznačovala výraznou chromovanou nádrží, sklopnými řídítky a napevno zabudovanými koly o průměru 5 palců.

Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti — díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, díky kterým jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.

Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Motocykl získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v miliónech srdcí; se svou 3stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl miliónům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.

A protože byl tak zábavný a tak snadno ovladatelný, sehrál při popularizaci motocyklů mezi širokou veřejností pravděpodobně větší roli, než jakýkoliv jiný stroj. Se svými tlustými koly, „opičími“ řídítky, drobnou palivovou nádrží a velkým měkkým sedlem patří Monkey nezaměnitelně do své doby, ale – stejně jako náklonnost, kterou k němu jeho majitelé chovají – je zároveň nadčasový.

22YM HONDA MONKEY 125

Informace o modelu

V roce 2018 se model Monkey znovu vrátil. Zcela nový Monkey inspirovaný původním originálem (ale zároveň praktický a zábavný 125cm3 motocykl vhodný pro 21. století) oživil evropské silnice. Do roku 2022 model Monkey vstupuje s vylepšeným motorem, větší převodovkou, pohodlnějším odpružením, zcela novou barvou a drobnými zlepšeními, která ještě více zvyšují jeho atraktivitu i každodenní použitelnost.

22YM HONDA MONKEY 125

Hlavní vlastnosti

Motor

  • Nový vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 11 Nm
  • 5stupňová převodovka zvyšuje cestovní rychlost
  • Motor plní emisní normu EURO5

Model Monkey je vybaven novým SOHC dvouventilovým vzduchem chlazeným motorem o objemu 124 cm3 (který je odvozen od agregátu použitého u MSX Grom), jenž se vyznačuje vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 6 750 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 11 Nm při 5 500 ot./min.

Jízda s Monkey je tak nejen snazší, ale i zábavnější. Proud nasávaného čerstvého vzduchu upravuje nová korekční deska, přes kterou vzduch putuje do sacích kanálů, jež byly společně s přívodní trubkou navrženy s důrazem na hladké proudění. Také tvar vzduchové komory byl upraven tak, aby podporoval hladké proudění vzduchu, pomáhal zvyšovat točivý moment a zlepšovat ovladatelnost. Efektivní plnění emisní normy EURO5 zajišťuje přepracovaný katalyzátor s menšími rozměry. Délka svodu byla upravena s ohledem na úpravy provedené v systému sání, zatímco tlumič výfuku má namísto tříkomorové nově jednokomorovou konstrukci, která zlepšuje výkon a přispívá k charakteristickému zvuku motoru.

Nová 5stupňová převodovka, která nahradila starší 4stupňovou jednotku, má lépe odstupňované převody a nabízí tak více pohodlí i při delších cestách. Maximální rychlost dosahuje 91 km/h. Ruční ovládání spojky připomíná velké motocykly, zatímco 12palcová kola umožňují agilní pohyb po městě. Malé rozměry a vynikající rovnováha v nízkých rychlostech modelu Monkey usnadňují pohyb v hustém městském provozu.

Jeho motor se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Účinné spalování zajišťuje nejmodernější elektronická řídicí jednotka PGM-FI.

22YM HONDA MONKEY 125

Podvozek a vzhled

  • Ocelový rám, inverzní vidlice a pneumatiky o průměru 12 palců
  • Dva zadní tlumiče s dvoustupňovými pružinami pro pohodlnější jízdu na nerovném povrchu
  • Pohotovostní hmotnost 104 kg, rozvor kol 1 145 mm a výška sedla 775 mm
  • Klasický styl Monkey pokračuje dále — nadčasové vyjádření individuality
  • Zadní nosič je k dispozici jako volitelné příslušenství

Ocelový páteřový rám u modelu Monkey je vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, pro které byl navržen. Kyvné rameno s oválným průřezem prvků odráží kruhové designové téma, které se prolíná celým strojem.

Inverzní vidlice disponuje zdvihem 100 mm a je opatřena prémiovým alumitovým povrchem. Dva zadní tlumiče jsou nově vybaveny dvoustupňovými pružinami a revidovanými vložkami, jež přispívají ke komfortnější jízdě na nerovných komunikacích a snižují rázy při plném stlačení tlumičů. Tlumiče zajišťují v ose kola zdvih 102 mm; maximální světlá výška dosahuje 175 mm.

O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Široká kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.

Kola mají rozvor 1 145 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 104 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.

Klasický styl modelu Monkey (se zkosenými řídítky, chromovanými blatníky, zvednutým výfukem s lisovaným ochranným krytem, širokými pneumatikami, čalouněným sedlem a typicky tvarovanou nádrží) navazuje na odkaz svého předchůdce a svými vlastnostmi dokáže oslovit nejen starší zájemce, ale i mnohem mladší generaci.

Starší jezdci si při pohledu na něj vzpomenou na 70. léta a na pocit svobody poté, co poprvé usedli na motocykl, zatímco mladší jezdci, které oslovuje retro styl, ocení nejen vzhled, ale i netradiční pojetí, které jim umožní odlišit se od jejich přátel. Jedna věc, která všechny spojuje bez ohledu na to, zda Monkey řídí, nebo kolem něj pouze prochází, je „faktor úsměvu“. Ten je s tímto motocyklem neoddělitelně spojen.

Pro rok 2022 je k dispozici jako volitelné příslušenství stylový trubkový zadní nosič, který umožňuje přepravu předmětů o hmotnosti až 3,0 kg. Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, hrdě nese historické 3-D Classic Wing designové logo Honda.

22YM HONDA MONKEY 125

Model Monkey 125 pro rok 2022 bude k dispozici ve třech barevných provedeních:

  • perleťová modrá Pearl Glittering Blue **NOVINKA PRO 2022**
  • žlutá Banana Yellow
  • červená perleťová Pearl Nebula Red

Elektronika

  • Digitální kruhový LCD panel
  • Kompletní prémiové LED osvětlení
  • Systém IMU omezuje zvedání zádi při brzdění
  • „Systém zavolání“ pro snadnou identifikaci

Klasický vzhled je protkán moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Classic Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.

22YM HONDA MONKEY 125

Technické parametry

MOTOR  
Typ Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem 124 cm3
Vrtání x zdvih 50 x 63,1 mm
Kompresní poměr 10,0 : 1
Maximální výkon 6,9 kW / 6 750 ot./min.
Max. točivý moment 11 Nm / 5 500 ot./min.
Olejová náplň 1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 5,6 litru
Spotřeba paliva 1,5 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Elektrické
Baterie 12 V, 3,5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky 5stupňová
RÁM  
Typ Páteřový ocelový rám
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 1 710 x 755 x 1 030 mm
Rozvor kol 1 145 mm
Záklon rejdového čepu 25°
Závlek 82 mm
Výška sedla 775 mm
Světlá výška 175 mm
Poloměr otáčení 1,9 m
Pohotovostní hmotnost 104 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm
Typ vzadu Dva tlumiče, 102 mm zdvih v ose kola
KOLA  
Typ vpředu 10paprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu 10paprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu 120/80-12M/C 65J
Pneumatika vzadu 130/80-12M/C 69J
BRZDY  
Typ vpředu Jedna hydraulická s 220 mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU
Typ vzadu Jedna hydraulická se 190mm kotoučem
SVĚTLA  
Světlomet LED
Zadní světlo LED

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Africa Twin zamíří v rámci třetího ročníku Adventure Roads Tour na Island

Honda Africa Twin zamíří v rámci...

Adventure Roads se v roce 2021 uskuteční na Islandu 30 jezdců na nejnovějších strojích CRF1100L Africa Twin 11 dnů Zážitek na celý život, kompletní balíček „na klíč“ Seznámíte se s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - HONDA CRF450R, MODELOVÝ ROK 2021

HONDA CRF450R, MODELOVÝ ROK 2021

Všechny části CRF450R pro modelový rok 2021 s výjimkou kol a motoru jsou nové. Komplexní modernizace přímo těží ze znalostí a zkušeností získaných během vývojových aktivit při práci na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MODEL HONDA CIVIC TYPE R LIMITED EDITION VYTVOŘIL NOVÝ TRAŤOVÝ REKORD NA IKONICKÉM OKRUHU SUZUKA

MODEL HONDA CIVIC TYPE R LIMITED EDITION...

Nový rekord ve voze s pohonem přední nápravy na okruhu Suzuka s časem 2:23:993 na kolo Model Limited Edition je doposud nejextrémnější z modelů Type R Tento rekord dále upevňuje pozici vozu Civic...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Model Honda Civic Type R Limited Edition je oficiálním bezpečnostním vozem (safety car) na Světovém poháru cestovních vozů (WTCR) pro rok 2020

Model Honda Civic Type R Limited Edition...

Nový model Civic Type R Limited Edition se stane oficiálním bezpečnostním vozem (safety car) pro rok 2020 na Světovém poháru cestovních vozů FIA (WTCR) – díky tomu bude společnost Honda při...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda představuje zahajovací akční nabídku na své novinky: Jazz e:HEV & Crosstar!

Honda představuje zahajovací akční...

Nabídka platí od 1.6.2020 do 31.8.2020. Nový model Honda Jazz přináší zážitek z jízdy díky impozantnímu výkonu, který mu standardně dodává hybridní technologie e:HEV. Pro ještě větší...