Model CBR1000RR-R Fireblade směřuje ke 30. roku své existence. V rámci konstrukčních změn pro modelový rok 2020 vznikl zcela nový stroj, jenž byl navržen s maximálním důrazem na jízdu na okruzích. Nyní, pro rok 2022, se změny jeho řadového čtyřválce o výkonu 160 kW při 14 500 ot./min. zaměřily na akceleraci při průjezdu zatáčkami a na hnací ústrojí: sání, vzduchová komora, její přívody i střední část výfukového potrubí byly revidovány s důrazem na vyšší výkon ve středních otáčkách. Ozubené kolo stálého převodu má o 3 zuby více (nově 43 zubů), což zlepšilo akceleraci na každý rychlostní stupeň. Na základě zkušeností jezdců HRC byl optimalizován také systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC), a to s ohledem na ještě lepší trakci zadního kola. Zlepšilo se také ovládání plynové rukojeti. Nový materiál a povrchová úprava pístů předních brzdových třmenů Nissin zlepšily brzdný výkon a jeho konzistentnost v podmínkách závodu. Zbytek podvozku tvořený hliníkovým lichoběžníkovým rámem, kyvným ramenem ve stylu RC213V-S, šestiosým snímačem setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU), elektronickým tlumičem řízení Honda Electronic Steering Damper (HESD) se 3 úrovněmi nastavení a odpružením Showa vpředu i vzadu zůstal nezměněn. Kapotáž a pozice jezdce zachovávají nekompromisní důraz na aerodynamiku a kapotáž je opatřena křidélky ze strojů MotoGP, která jsou schopna generovat přítlačnou sílu. Barevný TFT displej nabízí intuitivní ovládání jízdních režimů a nastavení výkonu, brzdění motorem, systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola, režimu Start a režimů ABS. Praktickým detailem je inteligentní klíč Smart Key.
Od svého představení v roce 1992 se ikonická Honda Fireblade vyvinula do pozoruhodného sportovního motocyklu litrové kategorie. Tento model často sloužil jako základ schopných závodních strojů pro okruhy po celém světě i pro silnice, na kterých se jezdí závod Isle of Man TT.
Čas ani konkurence však nečekají, a proto se konstruktéři značky Honda v roce 2020 rozhodli udělat čáru za tím, kde model CBR1000RR Fireblade do té doby stál, a zaměřit se na to, kam by se měl do budoucna vydat. Výsledkem intenzivní spolupráce s Honda Racing Corporation byly dva zcela nové motocykly – CBR1000RR-R Fireblade a CBR1000RR-R Fireblade SP*, které dostaly za úkol posunout legendu vpřed.
Oba modely do velké míry vycházejí z RC213V-S, což je závodní stroj MotoGP určený k provozu na běžných komunikacích. Aerodynamika byla odvozena od MotoGP stroje RC213V a nový Fireblade byl od základu navržen jako nový motocykl – co se týče motoru, ovladatelnosti i aerodynamiky – s důrazem na maximální výkony na závodní trati.
Rok 2022 je pro značku Honda i pro model Fireblade důležitým výročím, neboť uplyne 30 let existence stroje, který se během této doby osvědčil jako klíčový sportovní motocykl. Řada drobných změn pro tento rok přispěla k lepší akceleraci na výjezdu ze zatáček, činnosti systému HSTC i k bezchybnému fungování brzd. Na oslavu tří dekád ryzích výkonů vznikne limitovaná edice CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary*, která bude snadno rozpoznatelná díky evokujícímu barevnému provedení odkazujícímu na originální design z roku 1992.
* Podrobnější informace jsou k dispozici v samostatném press kitu CBR1000RR-R Fireblade SP.
Informace o modelu
Řadový čtyřválcový motor modelu Fireblade disponuje točivým momentem 112 Nm při 12 500 ot./min., a maximálním výkonem 160 kW při 14 500 ot./min.
Vylepšení pro modelový rok 2022 se zaměřila na výkony a akceleraci ve středních otáčkách. Jako první bylo zadní ozubené kolo zvětšeno ze 40 na 43 zubů, čímž se zlepšila akcelerace ve středních otáčkách bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň, aniž by tím byly dotčeny výkony ve vysokých otáčkách.
Vzduchová komora i sací kanály byly modifikovány tak, aby bylo zajištěno hladké proudění vzduchu. Sací otvory v hlavě válců byly upraveny tak, aby se zvýšila rychlost proudění vzduchu. Optimalizováno bylo také proudění výfukových plynů do katalyzátoru (včetně katalyzátoru samotného).
Zmenšením pružiny elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) se zlepšila lineárnost a odezva na ovládání plynové rukojeti. Na základě rozsáhlé zpětné vazby od závodních jezdců z celého světa – včetně členů Honda HRC World SBK týmu – byl systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC) vyladěn tak, aby jezdci poskytoval výkon, úroveň přilnavosti a pocit kontroly, které potřebuje, a aby se zároveň dokázal vypořádat s nárůstem hnací síly.
Stejně jako dosud jsou pro většinu podmínek připraveny tři jízdní režimy, u nichž je možnost plného nastavení výkonu, brzdění motorem, systému pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) a systému HSTC. Soubor elektronických systémů zahrnuje také nastavitelný režim Start.
Motor se vyznačuje kompaktními rozměry a nízkým zdvihem – vrtání a zdvih jsou stejné jako u RC213V. Je vybaven semi-cam gear train, finger-follower vahadly, titanovými ojnicemi, technologiemi na snížení vnitřního tření pocházejícími z RC213V-S, olejovými tryskami v pístech opatřenými uzavíracími kuličkami a integrovaným spodním obtokem vodního pláště válců. Otvor v přední kapotáži zajišťuje náporový přívod vzduchu přímo do vzduchové komory. Výfukové svody s uspořádáním 4-2-1 mají oválný tvar a koncovka výfuku byla vyvinuta ve spolupráci s firmou Akrapovič.
Hliníkový lichoběžníkový rám využívá zadní stranu motoru pro upevnění horní části tlumiče, zatímco kyvné rameno vychází z konstrukce použité u RC213V-S. Vyvážení tuhosti, rozložení hmotnosti a geometrie řízení jsou kvůli využití vyššího výkonu motoru pečlivě vyladěny, a to především s ohledem na přilnavost a pocit kontroly nad oběma koly. Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU) zajišťuje přesný 3D odhad jízdní dynamiky a poskytuje vstupní data pro řízení všech elektronických systémů. Kromě toho ovládá tyčový třístupňový elektronický tlumič řízení Honda (HESD).
43mm vidlice Showa Big Piston Fork (BPF) je kombinována se zadním tlumičem Showa Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-L). Přední kotouče jsou vybaveny čtyřpístovými třmeny Nissin, u nichž byl použit nový materiál pístů a byly opatřeny novou povrchovou úpravou zlepšující odvod tepla. Systém ABS je pro jízdu na závodních okruzích nastavitelný.
MotoGP stroj Honda RC213V poskytl modelu Fireblade část své propracované aerodynamiky, a to včetně křidélek vytvářejících přítlak a zlepšujících stabilitu při brzdění. Také pozice jezdce na stroji je velmi kompaktní. Plně přizpůsobitelný 5palcový TFT displej nabízí intuitivní ovládání prostřednictvím čtyřsměrového ovladače na levé rukojeti. K pohodlí přispívá také inteligentní klíč Honda Smart Key.
Model CBR1000RR-R Fireblade bude dostupný v krásném červeném barevném provedení Grand Prix Red, které bylo představeno v rámci modernizace v roce 2020, nově navíc s bílou plochou na číslo umístěnou na přídi.
Hlavní vlastnosti
Motor
- Řadový čtyřválcový motor s krátkým zdvihem disponuje vysokým výkonem ve vysokých otáčkách; 160 kW při 14 500 ot./min. s maximem točivého momentu 112 Nm při 12 500 ot./min.
- Nové zadní ozubené kolo se 43 zuby zkracuje koncový převod pro ještě lepší jízdu a akceleraci, čímž rozšiřuje možnosti volby rychlostních stupňů
- Otvory sání v hlavě mají nový tvar zlepšující průtok; odpovídajícím způsobem byly upraveny i přívodní kanály a vzduchová komora
- Výfukové potrubí s uspořádáním 4-2-1 s dvoudílnou střední částí a s katalyzátorem optimalizovaným pro průchod spalin
Řadový čtyřválcový motor o objemu 1000 cm3 se semi-cam gear systémem v modelu Fireblade byl navržen v těsné spolupráci s konstruktéry HRC odpovědnými za vývojový program pro MotoGP. Motor dosahuje maximálního výkonu 160 kW při 14 500 ot./min., přičemž hodnota točivého momentu vrcholí na 112 Nm při 12 500 ot./min. Pro dosažení požadované velikosti ventilů, účinnosti spalování a snížení tření, jež jsou pro takovéto výkonové parametry nezbytné, má motor modelu Fireblade stejné „nadčtvercové“ hodnoty vrtání (81 mm) a zdvihu (48,5 mm), jako RC213V. Kompresní poměr vzrostl ze 13,2:1 na 13,4:1.
Vzduch je do motoru přiváděn náporovým přívodem nacházejícím se na špici přední kapotáže; jeho velikost odpovídá otvoru u MotoGP stroje RC213V. Žebrovaný „turbulátor“ na pravé, levé a horní straně před vstupem přívodu zajišťuje maximální nasávání proudícího vzduchu s minimálním dopadem na ovladatelnost. Úhel zkosení vnitřní stěny přívodu zachovává proudění vzduchu při vysoké rychlosti a akceleraci.
Pro zachování stálého výkonu při různých rychlostech stlačený vzduch prochází nejkratší cestou hlavou řízení, kolem jejího středového sloupku a dále rovnou do vzduchové komory. Tato hladká trasa byla umožněna díky inteligentnímu klíči Honda Smart Key a úhlu řízení 25°. Aby bylo možné do motoru dodat potřebné množství vzduchu, má tělo škrticí klapky průměr 52 mm.
Novinkou pro rok 2022, která zajišťuje hladší proudění vzduchu při otevření škrticí klapky, je úprava „špinavé“ strany vzduchového filtru, která zlepšuje odstraňování nečistot z nasávaného vzduchu a zesiluje jeho víření. Na „čisté“ straně filtrovaný vzduch prochází šikmo seříznutými sacími kanály, přičemž kanály č. 2 a 3 byly zkráceny o 15 mm. Zároveň s tím byl odpovídajícím způsobem zmenšen vnitřní průměr sacích otvorů v hlavě válců, čímž došlo ke zvýšení rychlosti proudění vzduchu, ke zlepšení účinnosti plnění a tudíž i k nárůstu výkonu ve středních otáčkách. Další změnou, jejímž cílem rovněž bylo zlepšení akcelerace na všechny rychlostní stupně ve středních otáčkách (při zachování výkonu ve vysokých otáčkách) bylo zvětšení zadního ozubeného kola ze 40 na 43 zubů.
Stejně jako sací potrubí, také čtyři výfukové svody mají oválný průřez. Pro modelový rok 2022 má výfukové potrubí s uspořádáním 4-2-1 přepracovanou střední dvoudílnou část, která spaliny přivádí do katalyzátoru (včetně samotného katalyzátoru), a to s ohledem na lepší proudění plynů.
Tlumič výfuku Akrapovič je vyroben z titanu a jeho malé fyzické rozměry i nízká hmotnost přispívají k centralizaci hmoty a umožňují dostatečný úhel náklonu na pravou stranu. Také výfukový ventil byl zkonstruován ve spolupráci s firmou Akrapovič, aby byl zajištěn jak vysoký točivý moment v nízkých otáčkách, tak výkon ve vysokých otáčkách; uzavřením patentovaného omezovače zdvihu ventilu se zastaví průchod výfukových plynů a zároveň se sníží hlučnost.
Sací ventily mají průměr 32,5 mm, výfukové pak 28,5 mm; jsou ovládány finger-follower vahadly; úhel osy ventilů na straně sání je 9°, což přispívá ke snížení povrchu spalovací komory a ke zlepšení účinnosti spalování.
V motoru bylo použito množství technologií z MotoGP. Ke snížení tření přispívá vrstva diamantu podobného uhlíku (Diamond Like Carbon – DLC) na palcích vaček – stejně jako u RC213V-S. V roce 2020 to bylo poprvé, kdy byl tento proces použit u masově vyráběného motocyklu. Díky němu došlo ke snížení ztrát třením ve ventilovém rozvodu o 35 % v porovnání se systémem bez DLC.
Ventilový rozvod je poháněn semi-cam gear train systémem. Pro zajištění pohonu v takto vysokých otáčkách a s takto vysokým zdvihem je řetěz poháněn rozvodovým kolem umístěným na klikovém hřídeli přes vložené ozubené kolo; díky tomu je řetěz kratší.
Lehké kované ojnice a jejich víka z titanu TI-64A (materiálu vyvinutého společností Honda) jsou o 50 % lehčí než stejné díky z chrom-molybdenové oceli; kromě toho jsou u nich použity šrouby z chrom-molybden-vanadové oceli HB 149 (Cr-Mo-V, opět vyvinuté společností Honda), které nevyžadují matice.
Pro zajištění odolnosti je stejná konfigurace jako u RC213V-S použita u kluzných povrchů; ojniční pouzdra jsou zhotovena z tenkostěnné beryliové mědi C1720-HT (s ohledem na její spolehlivost ve vysokých otáčkách), zatímco povrchy ložiskové pánve klikové ojniční hlavy jsou opatřeny DLC.
Kované písty jsou vyrobeny z hliníku A2618 (podobně jako u RC213V-S) a vyznačují se nízkou hmotností, pevností a odolností. Pro zajištění odolnosti proti opotřebení ve vysokých otáčkách jsou boky pístů opatřeny povlakem Ober (s teflonovou a molybdenovou bází) a nikl-fosforovým galvanickým povlakem drážky pro umístění závlačky pístního čepu.
Pro řešení problému s teplotou jsou písty vybaveny vícebodovými tryskami, které v průběhu každého cyklu rozstřikují chladicí olej do různých směrů. Při nízkých otáčkách, kdy chlazení není zapotřebí, kuličky v olejových tryskách proudění oleje uzavřou, aby se omezila ztráta tlaku oleje a snížilo se tření.
Pro snížení deformací vrtání (a tudíž i tření) je válec vybaven zabudovaným spodním obtokem. Tento systém zajišťuje cirkulaci ochlazené vody z chladiče do hlavního vodního pláště, zatímco v prostoru vespod se využívá neochlazená voda. Výsledkem je nižší a rovnoměrnější teplota ve všech místech na povrchu vrtání.
Pro zmenšení šířky se startování motoru provádí tak, že startér namísto klikového hřídele roztáčí hlavní hřídel spojky. Toto konstrukční řešení umožnilo vytvoření kompaktnějšího klikového hřídele, zatímco dvojí funkce primárního poháněného ozubeného kola, jež zároveň přenáší otáčivý pohyb motoru startéru, šetří prostor. Motor je díky kratší vzdálenosti mezi klikovým hřídelem, předlohovým hřídelem a hlavním hřídelem kratší. Zadní strana bloku motoru zároveň slouží pro upevnění horní části zadního tlumiče.
Elektronika motoru
- Software systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC) byl na základě zpětné vazby od jezdců týmu HRC upraven s ohledem na hladší řízení trakce
- U elektronicky řízené škrticí klapky je použita lehčí pružina, která zlepšuje lineárnost jejího ovládání
- Tři standardní jízdní režimy včetně možnosti přizpůsobení nastavení výkonu, brzdění motorem, HSTC a systému pro zamezení zvedání předního kola
- Režim Start ve standardní výbavě
Model CBR1000RR pro modelový rok 2017 byl vybaven prvním řadovým čtyřválcem značky Honda, jenž byl opatřen elektronicky ovládanou škrticí klapkou (TBW). Tato technologie, která byla odvozena od systému použitého u RC213V-S, ovládá úhel otevření škrticí klapky (v závislosti na vstupu z rukojeti plynu) a zajišťuje lineární přísun výkonu i jeho přesné a přirozené ovládání pravou rukou jezdce. Jedná se o kritickou oblast, proto byla pro rok 2022 u škrticí klapky použita lehčí pružina, která zajišťuje lepší kontrolu nad zvýšeným výkonem motoru, zlepšuje odezvu a lineárnost ovládání plynové rukojeti.
Zároveň s tím došlo k úpravám systému nastavitelné kontroly HSTC, který disponuje 9 úrovněmi nastavení a lze jej zcela vypnout. Pro rok 2020 získal systém HSTC u modelu CBR1000RR-R Fireblade možnost regulace prokluzu (která sleduje míru, do jaké se rychlost prokluzu kol mění v závislosti na poměru otáček předního/zadního kola), která hladce reguluje rychlý prokluz zadního kola. Pro modelový rok 2022 se prodleva mezi časováním zásahu a rychlostí prokluzu ještě více zkrátila. Výsledkem je hladší a intuitivnější kontrola adheze díky softwaru, který byl vyvinut na základě rozsáhlé zpětné vazby od špičkových jezdců z celého světa včetně členů týmu HRC.
K dispozici jsou tři standardní jízdní režimy, které umožňují úpravu výkonu a charakteru motoru. Výkon (Power – P) je možné nastavit na úroveň od 1 do 5, přičemž 1 nabízí maximální a přímý výkon. Brzdění motorem (Engine Brake – EB) reguluje výkon při zavřené škrticí klapce v úrovních 1-3, přičemž 1 znamená nejsilnější brzdění motorem; Systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie – W) rovněž nabízí úrovně 1-3 (a také možnost úplného vypnutí), kdy 1 nabízí nejslabší regulaci výkonu.
Systém pro zamezení zvedání předního kola využívá informace o úhlu podélného náklonu stroje poskytované jednotkou IMU, a dále údaje o otáčení předního a zadního kola. Na základě těchto dat reguluje točivý moment a eliminuje případné zvedání předního kola, aniž by docházelo k omezení přenosu hnací síly.
Fireblade je také vybaven režimem Start pro rozjezdy v závodech. Tento systém omezí otáčky motoru na nastavenou hodnotu 6 000, 7 000, 8 000 a 9 000 ot./min., a to i při plně otevřené škrticí klapce, čímž jezdci umožňuje soustředit se pouze na uvolnění spojky a semafory.
Podvozek
- Radiálně upevněné čtyřpístové brzdové třmeny Nissin jsou vybaveny písty z nového materiálu a povrchovou úpravou zajišťující účinnější a konzistentní brzdění během závodu
- Hliníkový rám a kyvné rameno mají tuhost vyladěnou s důrazem na přesnou ovladatelnost a přilnavost
- Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU) od firmy Bosch zajišťuje přesný výpočet dynamického chování a přesnou kontrolu
- 43mm vidlice Showa Big Piston Fork (BPF) a zadní tlumič Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-Lite) poskytují široké možnosti nastavení
- 3stupňový elektronický tlumič řízení Honda (HESD) od firmy Showa zajišťuje kontrolu stability díky řízení prostřednictvím IMU
Lichoběžníkový hlavní rám byl zkonstruován z 2mm hliníku kvůli přesnějšímu vyladění a vyvážení tuhosti; po svaření čtyř hlavních součástí rámu je motor ve výrobě upevněn v šesti bodech, čímž se zlepšuje ovladatelnost stroje. Vertikální a torzní tuhost byly navzájem pečlivě vyváženy s cílem dosáhnout maximálního pocitu kontroly nad strojem.
Rozvor vzrostl o 5 mm na 1 460 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 24°/102 mm. Pohotovostní hmotnost činí 201 kg. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je v poměru 53 % / 47 %, zatímco vysoko umístěné těžiště usnadňuje naklánění stroje do zatáček.
Kyvné rameno – lisované z 18 různých tlouštěk hliníku a podobné tomu, jež je použito u RC213V-S – má délku 622,7 mm. Stejně jako v případě hlavního rámu, i zde jsou horizontální a vertikální tuhost vzájemně vyladěny s důrazem na maximální přilnavost a pocit kontroly.
Pro dosažení optimální tuhosti rámu (a také pro úsporu hmotnosti) je vrchní úchyt zadního tlumiče Pro-Link pomocí konzoly upevněn k zadní části bloku motoru. Tím je zároveň zadní kolo odděleno od hlavy řízení, čímž se zvyšuje stabilita ve vysokých rychlostech i pocit kontroly nad trakcí zadního kola.
Minimalistický podesdlový rám je tvořen kulatými tenkostěnnými hliníkovými trubkami. K hlavnímu rámu je upevněn z horní strany, čímž se zužuje prostor kolem zadní části palivové nádrže a sedla a vzniká tím kompaktní – a aerodynamicky efektivní – jízdní pozice. Sedlo je umístěno ve výšce 830 mm, řídítka jsou skloněna vpřed (pro lepší ovladatelnost) a vyvýšené stupačky jsou umístěny více vzadu.
Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU) od firmy Bosch zajišťuje přesný výpočet podélných a příčných náklonů pro zajištění přesné kontroly nad chováním stroje.
Model Fireblade je také vybaven elektronickým tlumičem řízení Honda od firmy Showa (Showa’s Honda Electronic Steering Damper – HESD), který se vyznačuje lehkou konstrukcí a je upevněn ve spodní části hlavy řízení a spojen se spodním upevněním vidlice. HESD je ovládán přes vstup ze senzorů rychlosti otáčení kol a jednotky IMU; k dispozici jsou 3 úrovně kontroly.
Ramena inverzní teleskopické vidlice Showa 43mm Big Piston Fork (BPF) jsou díky svému velkému objemu schopné efektivně snižovat hydraulický tlak vznikající při kompresi a roztahování. To má za následek pomalejší pohyb na začátku stlačování vidlice a hladší tlumení, jež maximalizuje kontakt pneumatiky s vozovkou. Pružiny i kompresní a zpětný útlum jsou plně nastavitelné. U modelu Fireblade je vidlice mírně delší, což poskytuje více prostoru pro úpravy geometrie před závodem.
Zadní tlumič je vybaven plně nastavitelnou zadní dvouplášťovou pružící jednotkou Showa Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-Lite). Namísto konvenčního uspořádání s jednou trubkou systém BFRC-Lite využívá konstrukci se dvěma trubkami: pouzdrem tlumiče a vnitřním válcem.
Píst tlumiče nemá žádné ventily. Namísto toho je tlumicí síla generována tím, jak vytlačovaný olej prochází samostatným tlumicím prvkem.
To umožňuje hladkou kontrolu změn tlaku v tlumiči, zlepšení odezvy a reakce tlumení, i hladký nástup tlumicí síly při zatížení.
Tlumicí síla je navíc díky rovnoměrným změnám tlaku konzistentně generována i při přechodu z roztahování na kompresi tlumiče.
Pro zajištění co nejlepšího dlouhodobého brzdného účinku, který je důležitý zejména při vysoké zátěži během závodů, jsou přední čtyřpístové radiální brzdové třmeny Nissin vybaveny písty z nového materiálu a povrchovou úpravou zlepšující odvod a rozptyl tepla, čímž je zároveň zajištěno stabilní chování brzdové páčky. Brzdové kotouče mají průměr 330 mm a tloušťku 5 mm. Zadní brzdový třmen Brembo je stejný, jako ten, jenž je použit u RC213V-S.
Technologie pro zamezení zvedání zadního kola a řízení brzdné síly v závislosti na bočním náklonu pomocí ABS zvyšují jistotu při vjezdu do zatáček. Systém zahrnuje dva přepínatelné režimy; režim SPORT určený pro jízdu na silnicích s vyšším brzdným účinkem a menšími podélnými náklony, a dále režim TRACK, který nabízí brzdný výkon při výrazně vyšších traťových rychlostech.
Na zadním 17palcovém ráfku je obuta pneumatika o rozměru 200/55-ZR17, která minimalizuje změny geometrie podvozku při přechodu ze silničních na okruhové pneumatiky. Přední ráfek je obut do pneumatiky o rozměru 120/70-ZR17.
Aerodynamický paket a výbava
- Kapotáž, štítek a blatník minimalizují čelní plochu a snižují aerodynamický odpor; nízká palivová nádrž přispívá ke kompaktní jízdní pozici
- Vnitřní křidélka v kapotáži odvozená od MotoGP stroje RC213V omezují zvedání předního kola při akceleraci a zlepšují stabilitu při brzdění
- 5palcový barevný TFT displej a čtyřsměrový ovladač na levé rukojeti nabízejí intuitivní ovládání jízdních systémů
- K vyššímu pohodlí přispívá inteligentní klíč Smart Key
Agresivní tvary kapotáže nejsou pouze stylistickým cvičením; hlavní důraz byl při vývoji kladen na dosažení v dané třídě špičkového aerodynamického odporu (při zalehnutí jezdce během jízdy na závodní trati), na omezení zvedání přídě při akceleraci a na zlepšení stability při brzdění.
Vrchní plocha palivové nádrže je umístěna nízko, čímž se při zalehnutí jezdce snižuje čelní plocha stroje. Štítek se sklonem 35° hladce odvádí proud vzduchu z horní části kapotáže přes jezdce a kryt sedla, který sám o sobě klade minimální možný aerodynamický odpor. Štěrbiny v horní části pravé i levé kapotáže snižují odpor při stáčení a naklánění během průjezdů zatáčkami.
Pro usnadnění řízení se na obou stranách předního blatníku nachází konvexní plocha, která proud vzduchu odvádí od předního kola a směruje jej kolem kapotáže. Chladicí vzduch pro chladič motoru i olejový chladič je pomocí aerodynamických prvků optimalizován jak s ohledem na rychlost, tak s ohledem na tlak vzduchu proudícího kolem kola.
Spodní část kapotáže je protažena do blízkosti zadního kola a vytvarována tak, aby proud vzduchu směrovala dolů. To má dva důvody: za sucha se ke kolu dostává méně vzduchu, čímž se zmenšuje aerodynamický odpor; za mokra se ke kolu dostává méně vody, čímž se zlepšuje přilnavost. Aby mohl vzduch proudit kolem nohou jezdce s minimálním odporem, jsou boky zadního vnitřního blatníku pečlivě tvarovány, zatímco jeho horní strana je vyříznuta tak, aby odváděla vzduch procházející od vozovky kolem kyvného ramene směrem nahoru a snižovala tak zdvih v prostoru zádi.
Výsledkem je u sériové verze Fireblade nejlepší hodnota koeficientu aerodynamického odporu v dané třídě – 0,270.
Pro dosažení přítlaku při okruhových rychlostech – a zároveň pro zachování co nejmenší plochy přídě – je kapotáž opatřena konstrukcí křidélek, která efektivně vytvářejí stejný přítlak, jako řešení použité v roce 2018 u MotoGP stroje RC213V. Výsledkem je omezení zvedání předního kola při akceleraci a zvýšená stabilita při brzdění a při vjezdu do zatáček.
V levém i pravém otvoru v kapotáži jsou svisle nad sebou uspořádána tři křidélka. Toto uspořádání (hluboké ve svislém směru a mělké v podélném směru) nemá žádný nepříznivý vliv na schopnost klopení a naklánění při vjezdu do zatáčky.
A jednotná vzdálenost mezi odtokovou hranou křidélek a vnitřní stěnou kapotáže omezuje oddělování proudu vzduchu, čímž je zaručena maximální přítlačná síla.
Úhel křidélek vyrovnává protilehlé přítlačné síly působící na pravou a levou stranu v důsledku úhlů vzepětí a zkosení během klopení v zatáčkách, což má za následek stabilní chování stroje. Rychlosti proudění přes vrchní stranu a pod spodní stranou křidélek se liší tak, aby se zabránilo „zachycení“ vzduchu na bocích kapotáže, což by mělo nepříznivý vliv na ovladatelnost.
Pro zajištění kompletního a intuitivního ovládání systémů modelu Fireblade slouží barevný 5palcový TFT displej s vysokým rozlišením. Displej je plně přizpůsobitelný a zobrazuje přesně ty údaje, které chce mít jezdec k dispozici. Kompaktní ovládací prvek na levé rukojeti obsahuje čtyřsměrový ovladač; jeho použití je snadné a rychlé – vrchní/spodní tlačítka slouží k nastavení parametrů jízdního režimu, zatímco levé/pravé tlačítko slouží k procházení zobrazovaných informací.
Inteligentní klíč Honda Smart Key ovládá zapalování a zámek řídítek bez nutnosti zasunout klíč do spínací skříňky. To je nejen pohodlné při každodenním použití, ale zároveň toto řešení umožňuje použití závodní hlavy vidlice, čímž uvolňuje optimální prostor pro náporový přívod vzduchu.
Příslušenství
Pro CBR1000RR-R Fireblade bude v modelovém roce 2022 k dispozici celá řada příslušenství, a to jak jednotlivě, tak ve formě paketů ‘Carbon’, ‘Racing’ a ‘Long Distance’.
- Karbonový kryt vzduchové komory
- Karbonový spodní kryt motoru
- Karbonový přední blatník
- Karbonový zadní vnitřní blatník
- Kryt zadního sedadla v barvě stroje
- Rychlořazení
- Padací protektory
- Kryt zadního ozubeného kola
- Vyšší štítek (zatmavený nebo čirý)
- Polep palivové nádrže
- Sedlo čalouněné materiálem Alcantara
- Víčko otvoru pro doplňování oleje v barvách HRC
- Polepy kol
- USB nabíjecí zásuvka
- 7litrový tankbag
- Rozložitelný vak na zadní sedlo, 15-22 l
- Plachta na motocykl do interiéru i exteriéru
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený, 4taktní, 16ventilový řadový čtyřválec, rozvod DOHC |
Zdvihový objem (cm³) | 1000 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání ´ zdvih (mm): | 81 mm x 48,5 mm |
Kompresní poměr | 13,4 : 1 |
Maximální výkon | 160 kW při 14 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 112 Nm při 12 500 ot./min. |
Úroveň hluku | Lurban – 74 dB, Lwot – 77 dB |
Olejová náplň | 4,0 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 16,1 l |
Emise CO2 dle WMTC | 153 g/km |
Spotřeba paliva | 6,6 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12-6 Ah YTZ7S |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová hydraulická spojka |
Typ převodovky | Manuální, 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Zdvojený páteřový hliníkový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 100 x 745 x 1 140 mm |
Rozvor kol | 1 460 mm |
Záklon rejdového čepu | 24o |
Závlek | 102 mm |
Výška sedla | 830 mm |
Světlá výška | 115 mm |
Pohotovostní hmotnost | 201 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 43mm teleskopická vidlice SHOWA BPF s nastavením předpětí, komprese a odskoku, zdvih 120 mm |
Typ vzadu | Kyvné rameno SHOWA BFRC-Lite Pro-Link s 10stupňovým nastavením předpětí, plynulým nastavením komprese a tlumení v odskoku, zdvih 137 mm. |
KOLA | |
Velikost ráfku přední | 17 palců x 3,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 palců x 6,0 |
Pneumatika vpředu | 120/70-ZR17 M/C (58W)
Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
Pneumatika vzadu | 200/55-ZR17 M/C (78W)
Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Vpředu | 330mm kotouč se 4pístovým radiálním třmenem Nissin |
Vzadu | 220mm kotouč s 2pístovým třmenem Brembo |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | TFT-LCD |
Zabezpečovací systém | Klíček Honda Smart |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání | Ano |
Rychlořazení | Volitelná výbava |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”