1.5 TSI evo2: Globální motor pro vozy Volkswagen nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise

  • Nový high-tech agregát kombinuje velmi úsporný provoz s vysokými výkony
  • Zdokonalený základní motor pro mnoho modelů značky Volkswagen s výkonem 110 kW (150 k) je již k dispozici v modelech T-Roc1 a T-Roc Cabriolet2
  • Nový agregát je koncipován i pro paliva obsahující složky z obnovitelných zdrojů
  • Kompaktní motory TSI jsou vyráběny na celém světě

Volkswagen zdokonalil svůj nejprodávanější zážehový motor, 1.5 TSI, a nyní pro první modely v Evropě zavádí do nabídky jeho nejnovější generaci s označením TSI evo2, která nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise CO2. Velmi moderní čtyřválec kompaktní konstrukce bude zpočátku k dispozici ve verzi o výkonu 110 kW (150 k). Později budou následovat další varianty jednotky 1.5 TSI evo2. Jako první se s novým agregátem dodávají modely T-Roc a T-Roc Cabriolet. Do konce roku se TSI evo2 postupně objeví i pod kapotou dalších modelů.

„Jednotka 1.5 TSI je nosným pilířem palety motorů pro vozy značky Volkswagen, protože na celém světě pohání mnoho vozů od modelu T-Cross3 až po Passat Variant4. Průběžným vývojem jsme kompaktní čtyřválec zdokonalili. Výsledkem je další výrazné snížení spotřeby paliva ve spojení s velmi dynamickou charakteristikou a rychlými reakcemi,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za oblast technického vývoje. „Zvláštní pozornost zasluhují především nejnovější evoluční verze systému deaktivace válců ACTplus, soustavy dodatečného čištění výfukových plynů, uložené v blízkosti motoru, a moderního spalovacího procesu TSI Evo.“

Přehled novinek v konstrukci motoru EA 211 evo2. U nejnovějšího evolučního stupně jednotky 1.5 TSI uložili vývojáři trojčinný katalyzátor a filtr pevných částic pro zážehové motory do jednoho modulu v blízkosti motoru. Tím se podařilo zvýšit účinnost čištění výfukových plynů. Současně se snížilo množství ušlechtilých kovů potřebné k výrobě katalyzátoru, což rovněž přispívá k trvalé udržitelnosti. Volkswagen tím současně vytváří nezbytné základy pro splnění budoucích emisních norem.

Zásadním technickým modulem pro snížení spotřeby paliva motoru 1,5 litru evo2 je zdokonalený systém deaktivace válců ACTplus, na jehož vývoji spolupracovala vývojová centra ve Wolfsburgu a Salzgitteru. Vývojáři se u nového systému zaměřili na další vylepšení procesu deaktivace a aktivace obou válců, aby byl zaručen rovnoměrný běh motoru. Spalovací proces ve dvouválcovém provozním režimu byl optimalizován a současně se podařilo rozšířit oblast provozních podmínek, v nichž lze aktivní deaktivaci válců využívat. Díky systému ACTplus neprobíhá spalování paliva ve druhém a třetím válci v oblasti nízkých a středních otáček při nízkém až středním zatížení. Přechody mezi jednotlivými provozními režimy jsou pro řidiče neznatelné. V aktivních válcích se zvýší účinnost, zatímco oba prostřední válce se pohybují téměř beze ztrát, ale při dalším přidání plynu se do procesu pohonu vozu znovu zapojí.

Kromě výfukového turbodmychadla VTG (s variabilní geometrií rozváděcích lopatek) nabízí jednotka 1.5 TSI další high-tech komponenty. Vysokotlaké vstřikování paliva vytváří tlak až 350 barů, plazmová povrchová úprava pracovních ploch válců snižuje tření a chladicí kanály v odlitcích pístů umožňují další optimalizaci spalování a zvýšení účinnosti.

Perspektivní koncept. Motory TSI evo2 jsou koncipovány pro spalování paliv, která obsahují složky z obnovitelných zdrojů – i tím je zajištěna perspektiva jejich uplatnění v budoucnosti. Navíc jsou vhodné pro různé stupně hybridizace. U plug-in hybridních pohonů jsou reálné celkové výkony až 200 kW (272 k).

Doplněk elektrifikační strategie. Volkswagen se svými strategiemi „Way to Zero“ a ACCELERATE intenzivně urychluje svou elektrifikační ofenzivu. Již v roce 2030 hodlá Volkswagen pokrýt 70 procent svého prodeje v Evropě elektricky poháněnými modely. Současně bude důležité spalovací motory nabízet s dalšími vylepšeními, a to ze dvou důvodů: Na jedné straně tak budou tyto spalovací motory připraveny na budoucí globální emisní normy, mezi něž patří Euro 7. Na druhé straně bude na mnoha trzích i nadále přetrvávat poptávka po modelech Volkswagen poháněných spalovacími motory – především v zemích, kde se bude elektromobilita prosazovat jen pozvolna kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Globální motor stanovuje měřítka již deset let. Kompaktní motory TSI z rodiny EA 211 (EA = Entwicklungsauftrag; vývojový úkol) jsou globálním bestsellerem od roku 2012. Volkswagen jich v jedenácti místech na třech kontinentech vyrábí každý rok více než čtyři miliony. Již při svém debutu v roce 2012 – tehdy ve třech objemových variantách – se tyto motory TSI mohly pochlubit mnoha konstrukčními prvky ze světa high-tech. V porovnání s předchůdci snížilo přísné uplatnění pravidel lehké konstrukce jejich hmotnost až o 21 kilogramů.

Spalovací proces TSI evo. Spalovací proces TSI evo, známý již z motoru 1,5 litru evo1, převzala i generace TSI evo2. Kromě optimalizovaného chlazení spalovacích prostorů je i v tomto případě rozhodujícím faktorem symbióza Millerova cyklu (časné uzavírání sacích ventilů v kombinaci s vysokým kompresním poměrem) a technologie přeplňování VTG (turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek). Tento další krok umožnila především možnost interního vývoje a optimalizace důležitých softwarových komponentů pro řízení motoru.

1 T-Roc 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 6,8–6,2, mimo město 4,4, kombinovaná 5,3–5,0; emise CO2 v g/km (kombinované) 120–115; třída hospodárnosti: B

2 T-Roc Cabriolet 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 7,0–6,4, mimo město 4,7, kombinovaná 5,6–5,4; emise CO2 v g/km (kombinované) 127–122; třída hospodárnosti: B–A

3 T-Cross 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 5,8, mimo město 4,6, kombinovaná 5,1; emise CO2 v g/km (kombinované) 116; třída hospodárnosti: B

4 Passat Variant 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 6,3–6,1, mimo město 4,9–4,6, kombinovaná 5,3–5,2; emise CO2 v g/km (kombinované) 122–120; třída hospodárnosti: B–A

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...