Značka Audi představila průkopnický pohon všech kol e-tron quattro

Audi přináší další trend do motoristického sportu. Poté, co značka se čtyřmi kruhy způsobila v 80. letech revoluci pohonem všech kol quattro v soutěžním sportu a výrazně ovlivnila tímto systémem závody cestovních vozů v 90. letech, prosadila nyní pohon všech kol také v kategorii sportovních prototypů LMP1.

Nový pohon všech kol e-tron quattro:

???????????????????????

Audi se v roce 2012

– stalo prvním výrobcem, který zvítězil se závodním vozem kategorie LMP1 vybaveným pohonem všech kol v závodě 24 h Le Mans a v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship). Prototyp R18, disponující inovativním pohonem všech kol e-tron quattro, vyhrál dosud deset závodů WEC, včetně závodů 24 h Le Mans 2012 a 2013 i titulů mistra světa WEC v uvedených letech. V roce 2014 tomu bude poprvé, co se budou na sportovní prototypy LMP1 s pohonem všech kol spoléhat také dva konkurenti Audi z řad továrních týmů v kategorii LMP1.

Vedoucí závodního oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich zdůrazňuje:

„Inovace se promění v průkopnické činy pouze tehdy, pokud je jejich realizace úspěšná a používat je začnou také jiní. Audi se to od uvedení pohonu všech kol quattro v roce 1980 opakovaně daří jako žádnému jinému výrobci.“ Také v závodech DTM bylo Audi prvním týmem, který v roce 1990 použil pohon všech kol, stejně jako v závodech cestovních vozů Super Touring od roku 1993. V uplynulých dvou letech, kdy Audi vybojovalo řadu úspěchů ve vytrvalostních závodech WEC, prokázala značka se čtyřmi kruhy, že e-tron quattro – kombinace hybridního systému a pohonu všech kol – nabízí významné přednosti.

Dosud směla značka Audi používat pohon všech kol pouze při rychlostech nad 120 km/h. Avšak čtyři poháněná kola znamenají výhody v oblasti trakce zejména v nízkých rychlostech, například když jezdec akceleruje na výjezdu z pomalé zatáčky. V letošním roce už toto pravidlo, omezující rychlost, neplatí.

Ve skořepinové konstrukci

– v úrovni přední nápravy, je uložena zcela nová jednotka elektromotoru a generátoru MGU (Motor Generator Unit), společně s diferenciálem. Systém je propojen s předními koly dvěma hnacími hřídeli. Při brzdění je kinetická energie závodního vozu přeměňována na elektrický proud, jehož prostřednictvím je roztáčen setrvačník v optimalizovaném zařízení pro přechodné uložení energie, které je umístěno v kokpitu vedle jezdce. MGU během akcelerace rekuperovanou energii opět přeměňuje a využívá ji k pohonu předních kol.

„Pro rok 2014 jsme vyvinuli od základu nový systém hybridního pohonu,“ vysvětluje Dr. Martin Mühlmeier, vedoucí technického oddělení Audi Sport. „Konkrétně je ještě lehčí a účinnější než dosud.“ V roce 2014 je jeden elektrický stroj spojený s diferenciálem přední nápravy uložen podélně. Tyto komponenty pohonu předních kol jsou navíc kompletně integrovány do skořepinové konstrukce skeletu karoserie závodního vozu R18 e-tron quattro. Rekuperovaná energie se ukládá do nově navrženého setrvačníkového systému.

Zatímco systémy quattro továrních soutěžních a závodních cestovních vozů Audi z let 1980 až 1997 používaly mechanické spojení v podobě spojovacího hřídele mezi přední a zadní nápravou, je rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v systému pohonu všech kol e-tron quattro řízeno výhradně elektronickou řídicí jednotkou. V roce 2014 se bude navíc kvůli novým požadavkům na hospodárnost používat modifikovaná strategie pro řízení motoru a systému pohonu. Pohon všech kol e-tron quattro se vyznačuje optimální účinností a hospodárností díky sofistikovanému řízení toků energie.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi konkretizuje strategii a plánuje prodej 800 000 elektromobilů v roce 2025

Audi konkretizuje strategii a plánuje...

Šéf Audi Rupert Stadler: „Přebíráme iniciativu. Posouváme elektrickou mobilitu na novou úroveň“ Finanční šéf Audi Alexander Seitz: „Urychlujeme na celém světě realizaci nových a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ester Ledecká je potřetí Královnou bílé stopy

Ester Ledecká je potřetí Královnou...

Hvězda Audi Ski Teamu byla znovu vyhlášena nejlepší českou lyžařkou a snowboardistkou Dvojnásobná olympijská vítězka má za sebou zatím nejúspěšnější sezonu Na silnicích spoléhá Ester...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - I.S.R. Racing čeká domácí závod ADAC GT Masters v Mostě

I.S.R. Racing čeká domácí závod ADAC...

I.S.R. Racing naváže na své premiérové vystoupení v ADAC GT Masters druhým podnikem, který se jako jediný z celého kalendáře jede v České republice na autodromu v Mostě. Na severu Čech...