Značka Audi představila průkopnický pohon všech kol e-tron quattro

Audi přináší další trend do motoristického sportu. Poté, co značka se čtyřmi kruhy způsobila v 80. letech revoluci pohonem všech kol quattro v soutěžním sportu a výrazně ovlivnila tímto systémem závody cestovních vozů v 90. letech, prosadila nyní pohon všech kol také v kategorii sportovních prototypů LMP1.

Nový pohon všech kol e-tron quattro:

???????????????????????

Audi se v roce 2012

– stalo prvním výrobcem, který zvítězil se závodním vozem kategorie LMP1 vybaveným pohonem všech kol v závodě 24 h Le Mans a v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship). Prototyp R18, disponující inovativním pohonem všech kol e-tron quattro, vyhrál dosud deset závodů WEC, včetně závodů 24 h Le Mans 2012 a 2013 i titulů mistra světa WEC v uvedených letech. V roce 2014 tomu bude poprvé, co se budou na sportovní prototypy LMP1 s pohonem všech kol spoléhat také dva konkurenti Audi z řad továrních týmů v kategorii LMP1.

Vedoucí závodního oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich zdůrazňuje:

„Inovace se promění v průkopnické činy pouze tehdy, pokud je jejich realizace úspěšná a používat je začnou také jiní. Audi se to od uvedení pohonu všech kol quattro v roce 1980 opakovaně daří jako žádnému jinému výrobci.“ Také v závodech DTM bylo Audi prvním týmem, který v roce 1990 použil pohon všech kol, stejně jako v závodech cestovních vozů Super Touring od roku 1993. V uplynulých dvou letech, kdy Audi vybojovalo řadu úspěchů ve vytrvalostních závodech WEC, prokázala značka se čtyřmi kruhy, že e-tron quattro – kombinace hybridního systému a pohonu všech kol – nabízí významné přednosti.

Dosud směla značka Audi používat pohon všech kol pouze při rychlostech nad 120 km/h. Avšak čtyři poháněná kola znamenají výhody v oblasti trakce zejména v nízkých rychlostech, například když jezdec akceleruje na výjezdu z pomalé zatáčky. V letošním roce už toto pravidlo, omezující rychlost, neplatí.

Ve skořepinové konstrukci

– v úrovni přední nápravy, je uložena zcela nová jednotka elektromotoru a generátoru MGU (Motor Generator Unit), společně s diferenciálem. Systém je propojen s předními koly dvěma hnacími hřídeli. Při brzdění je kinetická energie závodního vozu přeměňována na elektrický proud, jehož prostřednictvím je roztáčen setrvačník v optimalizovaném zařízení pro přechodné uložení energie, které je umístěno v kokpitu vedle jezdce. MGU během akcelerace rekuperovanou energii opět přeměňuje a využívá ji k pohonu předních kol.

„Pro rok 2014 jsme vyvinuli od základu nový systém hybridního pohonu,“ vysvětluje Dr. Martin Mühlmeier, vedoucí technického oddělení Audi Sport. „Konkrétně je ještě lehčí a účinnější než dosud.“ V roce 2014 je jeden elektrický stroj spojený s diferenciálem přední nápravy uložen podélně. Tyto komponenty pohonu předních kol jsou navíc kompletně integrovány do skořepinové konstrukce skeletu karoserie závodního vozu R18 e-tron quattro. Rekuperovaná energie se ukládá do nově navrženého setrvačníkového systému.

Zatímco systémy quattro továrních soutěžních a závodních cestovních vozů Audi z let 1980 až 1997 používaly mechanické spojení v podobě spojovacího hřídele mezi přední a zadní nápravou, je rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v systému pohonu všech kol e-tron quattro řízeno výhradně elektronickou řídicí jednotkou. V roce 2014 se bude navíc kvůli novým požadavkům na hospodárnost používat modifikovaná strategie pro řízení motoru a systému pohonu. Pohon všech kol e-tron quattro se vyznačuje optimální účinností a hospodárností díky sofistikovanému řízení toků energie.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hlavními hvězdami SOUNDRTRACKu Poděbrady, který proběhne od  24. do 27.srpna opět s podporou premiové značky Audi, budou oskarový skladatel Nicola Piovani, skupina LUCIE a Jan P. Muchow

Hlavními hvězdami SOUNDRTRACKu...

Na festivalu nebude chybět ani značka Audi, která je oficiálním partnerem  jedinečného festivalu SOUNDTRACK Poděbrady. (foto z nultého ročníku festivalu v roce 1916) Letošní srpnový...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Uplynulý víkend přinesl značce Audi několik významných úspěchů v motoristickém sportu a nechyběly u toho ani české barvy

Uplynulý víkend přinesl značce Audi...

V legendárním závodě 24 h Spa, nejprestižnějším podniku vozů GT3, vybojoval Audi Sport Team Saintéloc již čtvrté vítězství pro značku Audi na tomto belgickém okruhu. V náročném...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi uvádí na český trh dva nové modely RS: kompaktní TT RS a RS 3 uchvátí ohromujícím zvukem a nespoutanou sílou přeplňovaného pětiválce

Audi uvádí na český trh dva nové...

Nový model RS 3 nabízí nově volbu provedení karoserie sedan nebo sportback: RS s cenami již od 1 469 900 Kč (RS 3 Sportback), resp. 1 843 900 Kč (Audi TT RS Coupé). Obě novinky pro fanoušky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Maskované Audi A8 překvapivým hostem světové premiéry filmu „Spider-Man: Homecoming“

Maskované Audi A8 překvapivým hostem...

Oficiální představení Audi A8 dne 11. července na akci Audi Summit v Barceloně. Na světovou premiéru filmu „Spider-Man: Homecoming“ do Los Angeles kromě mnoha hollywoodských hvězd také nové...