Vstříc třetímu tisíciletí

Honda počátkem září 1999 předvedla novinky v jedné stopě pro rok 2000. Jako dějiště prezentace pro více než stovku novinářů z celého světa si zvolila vskutku originální místo: gigantický zábavný park Futuroscope u Poitiers, ležící přibližně 250 km jihozápadně od Paříže. Ten, stejně jako stroje Honda, láká nejmodernějšími technologiemi a technikou.

Již při letmém pohledu na pětici představených motocyklů Honda musí být každému jasné, kdo udává směr do třetího tisíciletí. Ve skutečnosti se jedná o zcela nové nebo zásadně přepracované modely, které v příštím roce zaujmou stěžejní místa ve výrobním programu Hondy. Již nyní však potvrdily dlouhodobé trendy v motocyklové produkci značky Honda – nejnovější technologie, spolehlivost, bezpečnost a hlavně zábava.


Vstříc třetímu tisíciletí

Snad právě proto na pomyslném nebi zazářila hvězda v podobě nekapotovaného cestovního motocyklu X-Eleven. Za základ tomuto stroji posloužil supersportovní CBR 1100 XX Super Blackbird, rozhodně však nejde pouze o jeho „svléknutou“ verzi. Naopak, jedná se o výrazně inovovaný motocykl stále populárnějších kategorií naked bike a streetfinger a současně o jednoznačně nejsilnější stroj dané třídy. X-Eleven používá mírně upravený motor ze Super Blackbirdu včetně systému vstřikování paliva PGM-FI. Agregát byl přepracován kvůli zvýšení výkonu ve středních otáčkách, což je pro tento typ motocyklu zásadní. Potvrzením této skutečnosti je točivý moment vrcholící na 116 N.m dosahovanými při 7000/min. Úpravy prodělal rovněž dvojitý páteřový rám z hliníkové slitiny, který má zcela nově centrálně uchycenou zadní kyvnou vidlici. Odpružení zadního kola zajišťuje systém Monoshock, který se již osvědčil u modelu Hornet. Přístroje využívají pokrokový New Edge Design a slouží zároveň jako malý ochranný štít před proudícím vzduchem. Všechny verze pro Evropu jsou vybaveny třícestným katalyzátorem. Standardem se pro Hondu stává brzdový systém Dual CBS. To vše s příznivou hmotností bez náplní 222 kg.

Do stejné kategorie jako typ X-Eleven patří též cestovní stroj CB 600 F Hornet, který rovněž prošel renovací, a navíc přibyla přioděná verze s označením Hornet-S, opatřená polokapotáží, která posouvá tento motocykl trochu blíže ke sportovním strojů. Přední šestnáctipalcové kolo nahradila na obou verzích pneumatika o rozměru 17“. Motor získal díky pozměněnému programu řídící jednotky zapalování a modifikovanému airboxu dva koně navíc a rovněž se zvýšil točivý moment.


Novinkou kategorie terénních motocyklů je typ XR 650 A. Toto sportovní enduro s hmotností bez náplní pouhých 122 kg má unikátní kolébkový rám z hliníkové slitiny zaručující zvýšenou tuhost a životnost. Stroj pohání zcela nový kompaktní kapalinou chlazený krátkozdvihový motor pracující se čtyřventilovou technikou SOHC, protiběžným vyvažováním hřídelem redukujícím primární vibrace a karburátorem s průměrem difuzoru 40 mm. Spouštění motoru je usnadněno samočinným dekompresorem a širším převodovým poměrem na startovací páku, aby „našlápnutí“ nebylo fyzicky příliš náročné.


Za pozornost stojí také zdvihy kol – vpředu 285 mm a vzadu dokonce 308 mm, čemuž odpovídá výška sedla nad zemí 935 mm.


Vstříc třetímu tisíciletí

Ne jeden, ne dva, ale hned tři hlavní světlomety vás upoutají při pohledu na pátou, radikálně přepracovanou generaci supersportovního motocyklu CBR 900 RR Fireblade. Tou učinil Fireblade největší skok vpřed od svého vzniku. Klady svých předchůdců, tedy vysoký výkon motoru, skvělé jízdní vlastnosti a kompaktní stavbu, tato verze posunula ještě o značný kus vpřed a stejně tak i kritéria třídy Supesport. Za pozornost stojí hlavně nejnižší poměr hmotnosti (bez náplní 170 kg) k výkonu (112 kW při 11 000/min) a nejostřejší akcelerace mezi supersporty „litrové“ třídy. Z nepřeberné řady technických lahůdek nové „devítistovky“ jmenujme například titanové výfukové potrubí, variabilní systém sání a výfuku H-VIX či zadní kývnou vidlici převzatou ze závodního speciálu NSR 500. Motor se stal nosným prvkem konstrukce, přičemž má vetší vrtání a kratší zdvih (74,0 x 54,0 mm), vyšší kompresní poměr 11,3 : 1, kované písty a o pětinu lehčí váčkové hřídele. Nové jsou též brzdy, vpředu opatřené kotouči o průměru 330 mm se čtyřpístovými třmeny.

Pětici novinek uzavírá superbike VTR 1000 SP-1 mající kořeny ve VTR 1000 F. Jedná se o stroj, s kterým lze prakticky hned vyrazit na závodní okruh. Osobní účast továrních pilotů Hondy Aarona Slighta a Colina Edwardse při vývoji navíc zajišťují i výkonný potenciál pro mistrovství světa třídy Superbike. Například kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má téměř 90% všech dílů zcela nových, zdvih zkrácený z 66,0 na 63,6 mm, a navíc je opatřen duálním elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Nový je též přívod vzduchu do komory sání, který se děje otvorem v masce mezi světlomety, jakož i přední vidlice a hlava řízení převzaté ze závodních speciálů. Kdo by na přístrojovém panelu hledal klasické analogové ukazatele, hledal by marně. Nahradily je totiž lehké a kompaktní displeje z tekutých krystalů. Brzdy se závodními třmeny mají vpředu dva kotouče o průměru 320 mm, vzadu je jeden kotouč o průměru 220 mm.

Honda magazín 4/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda představuje nejsofistikovanější vůz HR-V v moderním stylu a s nejnovějšími technologiemi

Honda představuje nejsofistikovanější...

Vylepšení karoserie dodávají malému SUV značky Honda elegantní nový vzhled Vylepšený potahový materiál a tvarově přepracovaná sedadla přinášejí vyšší kvalitu i pohodlí Od uvedení na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mise splněna! Jenson Button získal pro tým Honda pátý a poslední naplánovaný jednokolový traťový rekord v rámci výzvy Civic Type R Challenge 2018

Mise splněna! Jenson Button získal pro...

Jenson Button uzavřel výzvu Honda Type R Challenge 2018 s pátým rekordem na závodním okruhu Hungaroring Nový rekord ve voze s pohonem přední nápravy na okruhu GP Hungaroring v čase 2 minuty...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové CR-V 1.5 VTEC TURBO – oznámení ceny

Nové CR-V 1.5 VTEC TURBO – oznámení ceny

Od uvedení první generace modelu v roce 1995 se stala Honda CR-V světově nejlépe prodávaným SUV. Nový model zvyšuje laťku v oblasti kvality interiéru, propracovanosti, prostornosti a to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Do řady vznětových motorů i-DTEC byla pro vůz Honda Civic nově zařazena účinná devítistupňová automatická převodovka

Do řady vznětových motorů i-DTEC byla...

Vysoce účinný 1,6litrový motor i-DTEC a automatická devítistupňová převodovka zajišťují atraktivní poměr výkonu a spotřeby: 120 k při průměrné spotřebě 4,1 l / 100 km Je to poprvé, kdy...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jezdec Tiago Monteiro vytvořil s vozem Honda Civic Type R nový okruhový rekord na portugalském závodním okruhu Estoril

Jezdec Tiago Monteiro vytvořil s vozem...

Jezdec Honda WTCR Tiago Monteiro vytvořil nový rekord vozu s pohonem přední nápravy na okruhu Estoril v čase 2 minuty 1,84 sekundy na kolo Tiago Monteiro vytvořil nový rekord se sériovým vozem a se...