Toyota slaví 50 let v motoristickém sportu (1957 – 2007)

Pro každého výrobce automobilů je motoristický sport jednou z nejlepších forem jak vyvíjet a testovat nový design a technologie vozů, které si nakonec najdou cestu až do sériové produkce.

Toyota si v posledních padesáti letech budovala v mezinárodních automobilových soutěžích stále silnější pozici.

Pro rok 2007 vyvinula Toyota svůj nový vůz pro F1 označovaný jako TF107:

Toyota slaví 50 let v motoristickém sportu (1957 – 2007)
Toyota slaví 50 let v motoristickém sportu (1957 – 2007)
Toyota slaví 50 let v motoristickém sportu (1957 – 2007)

Tato vášeň pro motoristický sport začala již v roce 1957, kdy se poprvé objevil vůz Toyota Toyopet Crown na Rallye Austrálie. V roce 2007 tak Toyota může oslavit 50 let své aktivní účasti v motoristickém sportu.

Za poslední půl století Toyota nashromáždila v soutěžích po celém světě mnoho cenných titulů a vítězství. Toyota byla jednou z prvních automobilek, která si uvědomila důležitost kategorie Formule 3, a v letech 1976 a 1977 tyto soutěže zcela ovládla. Firma rovněž stála za několika šampionáty značky Toyota, například uznávaným Toyota Atlantic Championship v Severní Americe nebo pohárem Yaris Cup v Evropě.

Dnes se Toyota pravidelně účastní soutěží v Japonsku, zejména v kategorii GT (mistr roku 2006 v kategorii týmů / řidičů). V loňském roce pak Toyota se značkou Lexus ovládla soutěže Grand American Rolex Series ve Spojených státech, kde dosáhla sedmi vítězství, včetně slavné závodu 24 hodin v Daytoně (1.-2. místo). Před několika týdny zvítězil vůz Lexus v ročníku 2007 této soutěže již podruhé. Letos se Toyota dále zúčastní jedné z nejoblíbenějších sérií závodů na světě, NASCAR Nextel Cup v U.S.A., kde nasadí tři týmy a šest soutěžních vozů. Na mezinárodním poli se Toyota v neposlední řadě zúčastní závodů Formule 1. Bude se jednat již o šestou sezónu této značky.

Z úspěchů Toyoty v mezinárodních automobilových soutěžích můžeme jmenovat dva tituly IMSA GTP ve Spojených státech (1992-1993) s celkově 26 vyhranými závody, včetně hlavních tradičních soutěží Sebring 12 hodin a Daytona 24 hodin, nebo dvojitý titul pro řidiče-výrobce ve světové soutěži vozů CART (nyní ChampCar) s Cristianem da Mattou.

Toyota dosáhla velkého úspěchu i na závodech Indy 500 ve Spojených státech, jedné z nejprestižnějších světových soutěží. Na 400 000 diváků si v roce 2003 mohlo vychutnat hned dvojí úspěch týmu Penske – vítězství pro Gila de Ferrana, za kterým následoval Helio Castroneves. Toyota umístila celkem šest svých řidičů do desítky nejlepších, z toho čtyři bodovali mezi pěti nejlepšími, a tak Toyota na konci sezóny získala titul IRL (Indy Racing League).

Toyota skutečně zazářila v soutěžích rallye, kde získala tři světové tituly mezi výrobci (1993-94-99), čtyři světové tituly pro řidiče – Carlos Sainz (1990 a 1992), Juha Kankkunen (1993) a Didier Auriol (1994), dále dva evropské tituly – Armin Schwarz (1996) a Henrik Lundgaard (2000), jeden titul z Asie/Tichomoří (1990, Carlos Sainz) a čtyři tituly z oblasti Středního východu – M. Bin Sulayem (1986-87-88-90). Celkem Toyota dosáhla 43 vítězství v rallyových soutěžích v rámci mistrovství světa a mnoha titulů v různých národních soutěžích po celém světě.

Poté, co Toyota v roce 2000 v Německu postavila první laboratoř určenou pro kategorii Formule 1 se tato firma začala připravovat na dosud největší výzvu v oblasti motorsportu. Toyota se na rozdíl od řady jiných výrobců nespokojila s pouhým získáním nebo naopak poskytnutím motoru některému ze stávajících týmů, a vytyčila si cíl zcela na vrcholu motoristického sportu. Toyota začala zcela na zelené louce a sestavila vlastní tým, který vytvořil zcela nový vůz, podvozek, převodovku a motor, a dostal se tak do prestižní společnosti automobilových výrobců jako je např. Ferrari.

Tým Toyota si okamžitě vytvořil jméno ziskem prvního bodu již v prvním závodě (Velká cena Austrálie v roce 2001). Tým Panasonic Toyota Racing doposud získal druhé pole position, šesté umístění na stupních vítězů, 1 nejrychlejší okruh, vedl 37 okruhů a celkem skóroval 145 bodů. Firma si nicméně uvědomuje, že k etablování v soutěžích Formule 1 nestačí pouhých pár let.

Ve své šesté sezóně v závodech Formule 1 Toyota plánuje soustavně získávat další body. Pro rok 2007 vyvinula Toyota svůj nový vůz pro F1 označovaný jako TF107 jako odpověď na změny v předpisech pro soutěžní vozy Formule 1, jako např. obsah válců motoru. Tým Toyota se svými řidiči, Ralfem Schumacherem z Německa a Jarnem Trullim z Itálie, se chystá na své první vítězství v závodech F1.

Technické specifikace TF107

Karoserie Výlisek z uhlíkových vláken, voštinová konstrukce
Palivová nádrž Bezpečnostní ATL
Zavěšení kol vpředu Uspořádání s dvojitým lichoběžníkem z uhlíkových vláken, řídicí a spojovací tyče z uhlíkových vláken
Zavěšení kol vzadu Uspořádání s dvojitým lichoběžníkem z uhlíkových vláken, táhlo a spojovací tyč z uhlíkových vláken
Tlumiče pérování Penske
Kola BBS z kované hořčíkové slitiny
Pneumatiky Bridgestone Potenza
Brzdové třmeny a hlavní brzdové válce Brembo
Brzdové obložení Hitco (karbon/karbon)
Řízení Řízení Toyota s posilovačem
Volant Volant Toyota z uhlíkových vláken s instrumentací Magneti Marelli
Sedadlo řidiče Konstrukce z uhlíkových vláken, profilované podle řidiče
Zadržovací systém řidiče Takata
Systém HANS řidiče konstrukce Toyota
Elektronické systémy Toyota / Magneti Marelli
Převodovka Sedmirychlostní plus zpětný chod
Rozvor náprav 3090 mm
Celková délka 4530 mm
Celková výška 950 mm
Celková šířka 1800 mm
Celková hmotnost 600 kg včetně řidiče a kamery

Jednou z největších událostí F1 v sezóně 2007 bude zcela jistě návrat Velké ceny Japonska na závodní okruh Fuji. Toyota tento okruh zakoupila v říjnu roku 2000 a v souladu s nejnovějšími standardy FIA jej upravil architekt Hermann Tilke.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Designovým autem roku se stala Toyota Prius

Designovým autem roku se stala Toyota Prius

Nová Toyota Prius zvítězila v kategorii designu soutěže World Car 2024 na mezinárodním autosalonu v New Yorku. Na dalších místech skončil Ford Bronco a Ferrari Purosangue. Vítěze vybírala...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvíc patentů ze všech automobilek zaregistrovala zase Toyota

Nejvíc patentů ze všech automobilek...

Automobilka Toyota se už podesáté umístila na prvním místě v automobilovém průmyslu v žebříčku největšího počtu podaných patentů, který zveřejnila Asociace vlastníků duševního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem

Toyota začala vyvíjet generátor vodíku...

Toyota začala pracovat na vývoji ekologického generátoru vodíku, který bude schopný vyrábět až 100 kg tohoto paliva za hodinu. To je 12krát víc než doposud. Automobilka kvůli tomu uzavřela...