Revoluční studie ultrakompaktního vozu Toyota iQ byla představena na Autosalonu ve Frankfurtu

Malý – ale přesto prostorný, s výborně obestavěným prostorem, šetrný k životnímu prostředí, určený pro moderní obyvatele evropských měst

Studie iQ byla vytvořena v evropském návrhářském centru ED2 firmy Toyota na jihu Francie. Návrháři se opírali o filozofii designu „Vibrant Clarity“. Ta je moderním designérským jazykem vyjadřujícím inteligenci a energii při zachování srozumitelného účelu a funkce.

Revoluční studie ultrakompaktního vozu Toyota iQ byla představena na Autosalonu ve Frankfurtu
Revoluční studie ultrakompaktního vozu Toyota iQ byla představena na Autosalonu ve Frankfurtu
Revoluční studie ultrakompaktního vozu Toyota iQ byla představena na Autosalonu ve Frankfurtu

Wahei Hirai odpovědný za design ve společnosti Toyota Motor Corporation, k tomu říká: „Studie vozu iQ je navržena tak, aby odrážela a podporovala životní styl svého majitele. V prostředí města se lidé chtějí vyjádřit prostřednictvím dynamického a energického designu, ale zároveň nelze ignorovat ani racionální hlediska, jakými jsou rozměry, funkčnost a emise CO2. Při vývoji studie iQ bylo zcela zásadní tyto protichůdné cíle vhodně spojit. Takový způsob myšlení označujeme jako ‘J-faktor ’ – filozofii, která je srdcem všech našich aktivit.“

Studie vozu iQ s délkou 298 cm je ztělesněním radikální změny v konstrukci a designu vozů. Staví se čelem současným omezením ultra-kompaktních vozů do města, když dokáže nabídnout prostorný interiér 3+1, resp. tři cestující i se zavazadly. Poskytuje tak jedinečnou mnohostrannost na minimální obestavěné ploše.

Odhalení vývojové studie iQ zároveň dokládá zasazení firmy Toyota o snižování emisí automobilů díky inovacím v jejich návrhu. Stále větší dopravní zatížení ve městech a rostoucí obavy lidí z emisí výfukových plynů stojí proti studii iQ, která nabízí skokovou změnu v kompaktní konstrukci vozů umožňujících další rozvoj do budoucna.

Všechny aspekty vývojové studie vozu byly pojaty tak, aby prezentovaly smělost a živost, čímž popírají velikost tohoto automobilu. Vůz tak vyzařuje energii a charakter, vyčnívá z davu a zdůrazňuje svůj vysoce moderní naturel v městském prostředí.

Při vlastním návrhu v rámci designérské filozofie Toyota „Vibrant Clarity“ se kladl důraz na tři hlavní zásady:

Dokonalá nevyváženost proporcí

Vnější vzhled vozu je jednoduchý a zároveň odvážný, s robustním postojem zdůrazněným šířkou vozu v poměru s jeho krátkou délkou. Při pohledu z boku zaujme dynamický postoj daný velmi krátkými převisy a koncepcí „cab-forward“ (tedy interiérem předsunutým až k přední nápravě), při maximálním využití prostoru ve vnitřku vozidla. Sebejistý charakter předku ve srovnání s malou ale pevnou konstrukcí dávají vozu ikonickou hodnotu.

Skladba integrovaných komponent

Vyjádřením struktury vozu je důležité zachovat jednoduchost designu, ale současně vyzařovat jeho energičnost a jasně komunikovat koncepci vozu. Prvky použité kolem 17palcových pneumatik tvoří součást minimalizovaných předních a zadních převisů, což je synergie napovídající o síle i živosti vozu.

Základní geometrické uspořádání přístrojového panelu dává vzniknout otevřenému a širokému prostoru. Středová konzole tvarem připomíná mořskou rybu manta a společně s jednoduchou a plynulou konstrukcí obalující přístroje vytváří ústřední bod v centru pozornosti řidiče. Výdechy klimatizace jsou postaveny na válcovitém tvaru odpovídajícím jejich funkci. Všechny komponenty společně působí harmonickým dojmem a samy o sobě vzbuzují nové emoce.

Volná forma geometrie

Vnější povrchy vývojové studie iQ jsou téměř matematicky čisté a přesné, ale současně vyjadřují i pohyb a emoce, díky nimž je návrh čerstvý a nehrozí mu rychlé zastarávání. Charakteristické křivky oken mají hladký průběh a působí harmonicky s ostatními povrchy.

V interiéru lze pozorovat volné křivky středové konzole ve tvaru manty, které se odráží i v panelu dveří. Jemné a příjemné materiály lákají k doteku a samy o sobě jsou vyjádřením estetiky spojené s funkčností.

Vývojová studie iQ celkově působí moderním energickým dojmem, připravená čelit prostředí měst v blízké budoucnosti. Pocit vibrující městské kultury se dále odráží v jedinečné barvě laku; perlově bílá s třpytivými zrníčky nachové barvy ukazujícími na tmavší zpracování v interiéru. Pocit je dále umocněn povrchovou úpravou volantu z umělé hadí kůže, nachových detailů v interiéru vozu a nachově zbarvených prvků vyskytujících se různě na sedadlech, panelech dveří a na přístrojové desce.

Kompaktní a bez kompromisů

Vývojová studie iQ se ukazuje jako nejmenší čtyřmístná studie osobního vozu na světě, a takto se i úspěšně prezentuje. S délkou necelé tři metry (2 980 mm) je o 425 mm kratší než Toyota Aygo. V porovnání s modelem Toyota Yaris je kratší o více než 770 mm. Ovšem svojí šířkou a výškou (1680 mm x 1480 mm) je vůz srovnatelný s modelem Yaris – ultra-kompaktní vnější rozměry tedy umně skrývají velký vnitřní prostor.

Studie iQ je zároveň mnohostranná a praktická. Uveze tři dospělé cestující s jedním dítětem, alternativně lze čtvrté sedadlo využít pro zavazadla. Pro tyto účely byla použita chytrá radikální koncepce sedadel 3 + 1. Přístrojová deska ubíhá daleko od spolucestujícího vpředu, a tak jeho sedadlo dostalo další prostor k posunu.

Řidič a jeden spolucestující běžně sedí vpředu vedle sebe. Je-li třeba převážet třetí dospělou osobu nebo dospělou osobu s dítětem, sedadlo spolucestujícího vpředu lze posunout více dopředu, a tak vytvořit snazší přístup do prostoru v zadní části vozu.

Prostor pro posádku byl maximálně zvětšen i bohatým využitím různých chytrých řešení pro úsporu místa a technickou miniaturizací. Prostor v oblasti středové konzoly uvolnila ultra-kompaktní jednotka topení a ventilace, a tak umožnila použít jedinečný tvar přístrojové desky.

V horní části přístrojové desky je usazena kaplička přístrojů, tmavá a tajemná díky křivkám ryby manta; ocas září chromově stříbrnou barvou a pokračuje směrem dolů, kde se podílí na čistém ztvárnění středové konzoly. O prostředí v interiéru informuje jeden centrální kruhový ukazatel s údaji o teplotě a větrání, vhodně umístěný v zorném poli řidiče.

Ukazatel rychlosti, otáček motoru a stavu paliva s prostorovým zobrazením je umístěn nad volantem, zatímco ovládací prvky audia a navigace najdeme na samotném volantu. Technicky vyspělým řešením navigace GPS ve městě je samostatný displej „head-up“ (s projekcí na přední sklo), schopný zobrazovat trasu v zorném poli řidiče, nepřekážející v případě, že je vypnutý.

Panoramatické střešní okno zaručuje spoustu světla a v cestujících vzbuzuje pocit, že nejsou v běžném prostoru pro posádku. V noci působí tmavý interiér až tajemně – a tak ještě zdůrazňuje vysoce moderní zpracování interiéru této vývojové studie.

I přes ultra-kompaktní rozměry vozu nebylo třeba slevovat z bezpečnostních parametrů pro jízdu v městském prostředí. Bezpečnost je naopak jádrem celé strategie této koncepce. Pevný prostor pro cestující tvoří bezpečnou schránku s optimálním pohlcováním energie nárazu.

Toyota odhalením své studie iQ představuje nový inteligentní návrh a balíček technologií – radikální řešení pro přepravu osob ve městě. Vývojová studie iQ je vrcholně kultivovanou odpovědí na možnosti městské dopravy nabízející revoluční balení a chytrý design s minimálními dopady na životní prostředí.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Designovým autem roku se stala Toyota Prius

Designovým autem roku se stala Toyota Prius

Nová Toyota Prius zvítězila v kategorii designu soutěže World Car 2024 na mezinárodním autosalonu v New Yorku. Na dalších místech skončil Ford Bronco a Ferrari Purosangue. Vítěze vybírala...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvíc patentů ze všech automobilek zaregistrovala zase Toyota

Nejvíc patentů ze všech automobilek...

Automobilka Toyota se už podesáté umístila na prvním místě v automobilovém průmyslu v žebříčku největšího počtu podaných patentů, který zveřejnila Asociace vlastníků duševního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem

Toyota začala vyvíjet generátor vodíku...

Toyota začala pracovat na vývoji ekologického generátoru vodíku, který bude schopný vyrábět až 100 kg tohoto paliva za hodinu. To je 12krát víc než doposud. Automobilka kvůli tomu uzavřela...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Corolla oceněna jako nejlepší kombík a rodinný vůz

Toyota Corolla oceněna jako nejlepší...

Toyota Corolla coby nejoblíbenější vůz segmentu C na světě byl dvakrát oceněn v prestižní anketě What Car 2024 Awards. Vůz získal dvě ocenění – verze hatchback byla zvolena Rodinným autem...