Před 75 lety koncem roku 1938 byla u Audi zahájena éra nárazových zkoušek

Inženýři DKW. jedné ze čtyř minulých značek Audi

– nechali poprvé ve jménu bezpečnosti sjet ze svahu malý vůz F7, aby se cíleně převrátil. Od této první nárazové zkoušky u DKW, poutá značka Audi na sebe pravidelně pozornost uváděním nových prvků bezpečnostní výbavy.

Malý vůz DKW F7 sjel z kopce v Golmu u Postupimi. Inženýři nechali vůz převrátit pomocí rampy, aby dokázali vysokou úroveň bezpečnosti a stability tohoto automobilu. Před zraky udivených diváků a objektivem kamery se malý vůz několikrát převrátil a nakonec se zastavil s běžícím motorem a téměř nepoškozenou karoserií. Tato událost znamenala začátek nárazových testů u Audi a stála u zrodu dalších inovací v oblasti bezpečnosti automobilů.

Mezi milníky patří mimo jiné vývoj deformačních zón, které snižují riziko poranění pro řidiče a cestující. Například již NSU Prinz z roku 1958 dokázal pohltit při čelní kolizi svou deformační zónou nemalou část nárazové energie. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.

První hala Audi pro nárazové zkoušky

– byla slavnostně otevřena pro ještě lepší opakovatelnost výsledků nárazových zkoušek v roce 1970 v Ingolstadtu. Po mnoha úpravách tato budova sloužídodnes. Postupem času se zpřesňovaly metody měření a do výzkumu pasivní bezpečnosti byla zařazena kamerová technika. To umožnilo ještě lépe analyzovat slabiny vyvíjených vozidel. Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension). Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 výrazně snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.

Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod.Audi založilo již v roce 1998 vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit), které se od té doby neustále rozrůstá. Ve spolupráci s lékaři z univerzity v Řeznu vyhodnocuje AARU data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů.

Počet modelů Audi neustále roste. Mnoho let se zvyšuje také složitost konstrukce skeletu karoserie. Vývoj nových modelů se proto již neobejde ani bez simulací nárazových zkoušek. V současnosti lze ve virtuální realitě napodobit téměř libovolnou nehodu, od střetu s chodcem, přes čelní kolize až po boční nárazy. Jen této oblasti se u Audi věnuje více než 200 specialistů, kteří každý měsíc realizují cca 20 000 simulací nárazů – a to často až dva roky před vznikem prvního prototypu.

Modely Audi patří mezi nejbezpečnější automobily na světě. Značka se čtyřmi kruhy nabízí rozsáhlý soubor prvků aktivní a pasivní bezpečnosti také v kompaktní třídě. Například Audi A3 je vybaven asistentem pro jízdu v jízdním pruhu active lane assist, brzdovým asistentem pro prevenci následných kolizí nebo systémem pre sense front. Tento systém dokáže aktivním brzděním výrazně snížit nárazovou rychlost při nehodě, a tím i intenzitu nárazu, nebo nárazu v nižších rychlostech dokonce zcela zabránit. Model Audi A3 obdržel v roce 2012 hned čtyři ocenění „Euro NCAP advanced“, mimo jiné i za uvedené aktivní bezpečnostní systémy.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový vrcholný model rodiny Q: Audi Q8 zná českou cenu

Nový vrcholný model rodiny Q: Audi Q8...

Luxusně vybavené SUV ve stylu kupé pro podnikání i volný čas Audi Q8 50 TDI v České republice od 1 945 900 Kč; uvedení na trh v srpnu Atraktivní balíčky výbav Gravity a Technology Audi Q8...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi konkretizuje strategii a plánuje prodej 800 000 elektromobilů v roce 2025

Audi konkretizuje strategii a plánuje...

Šéf Audi Rupert Stadler: „Přebíráme iniciativu. Posouváme elektrickou mobilitu na novou úroveň“ Finanční šéf Audi Alexander Seitz: „Urychlujeme na celém světě realizaci nových a...