Nové motory pro prestižní SUV Audi Q7

První naftový dvanáctiválec v sériovém voze: z nuly na sto za 5,5 vteřiny. Dalším novým výkonným motorem je benzinový 3.6 FSI. 

Audi Q7 se šestilitrovým vidlicovým vznětovým dvanáctiválcem V12 TDI dosahuje výkony čistokrevného sportovního vozu.

Díky obrovskému výkonu 368 kW (500 k) a točivému momentu rovných 1000 Nm dokáže Audi Q7 z klidu na 100 km/h katapultovat za 5,5 sekundy a pokračovat až k mezi 250 km/h, nastavené elektronickým omezovačem.

Nové motory pro prestižní SUV Audi Q7
Nové motory pro prestižní SUV Audi Q7

Agregát V12 TDI je příbuzný s motorem závodního speciálu R10, který v seriálu závodů American Le Mans sklízí nepřetržitou řadu úspěchů – letos zatím z osmi startů osmkrát zvítězil! Podobá se mu koncepcí, ale blíží se mu i špičkovými výkony, zejména mohutným točivým momentem. K úctyhodným výkonům dvanáctiválce pomáhá i příznivý průběh točivého momentu, jehož maximum 1000 Nm je k dispozici už od 1750 otáček. Jedním z nejprogresivněji řešených prvků motoru je vstřikovací systém common rail značky Bosch, pracující s tlakem 2000 barů (dosud byla nejvyšší hodnota 1600 barů). Vynikající dynamiku spalování a efektivnost využití dokonale rozprášeného paliva, kterou tak vysoký tlak přináší, násobí i nejmodernější piezoelektrické vstřikovače. Dalšími technickými trumfy dvanáctiválcového Audi Q7 jsou nová šestistupňová automatická převodovka tiptronic stálý pohon všech čtyř kol quattro.

Novým rysem v rodině vidlicových motorů Audi je rozevření nového dvanáctiválce. Jeho úhel 60o namísto obvyklých 90o usnadňuje dokonalé vyvážení setrvačných sil a tím přispívá ke kultivovanému chodu motoru. Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho kompaktní stavby. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7. Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují nesrovnatelně rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost částicových filtrů. Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %. Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Vynikající je samozřejmě i spotřeba paliva – přes mamutí sílu motoru to je v průměru jen 11,9 l/100 km.

Model Audi Q7 V12 TDI je působivý nejen množstvím použitých inovativních technologií, ale i svým vzhledem. Nejzřetelnější změnou jsou robustní ochranné podvozkové kryty na přídi i zádi vozu. Jednodílná chromovaná maska chladiče nového Audi Q7 připomíná modely Audi S6 a S8, které se svými motory V10 FSI dosahují rovněž výkony čistokrevných sportovních vozů.

Další novinkou v motorové nabídce Audi Q7 je benzinový agregát 3.6 FSI. Také výkon tohoto šestiválce o objemu 3,6 litru je pozoruhodný – 206 kW (280 k). Audi Q7 s ním zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 225 km/h. U verze s adaptivním pneumatickým pérováním, u níž lze nastavit nižší světlost podvozku, je to díky lepší aerodynamice dokonce 230 km/h. Vynikající je také průběh točivého momentu, který zůstává na maximu v celém rozsahu od 2500 do 5000 otáček. Rovněž motor 3.6 FSI má neobvyklý úhel rozevření válců, pouhých 10,6 stupně, díky čemuž je jeho stavba velmi kompaktní. I u něj je samozřejmostí progresivní technické řešení, kromě již zmíněné technologie FSI a velmi malého úhlu rozevření válců to jsou například plynule regulovatelné vačkové hřídele s kladkovými zdvihátky a hydraulickým vymezováním vůle, hnané bezúdržbovým řetězem.

Nové Audi Q7 představuje naprostou špičku v kategorii SUV. Na silnicích vyniká dynamikou sportovního vozu a v terénu posouvá hranice schopností ve své třídě – je novým výkonným SUV od tvůrce koncepce quattro. To přesvědčivě dokazuje jeho prodejní úspěch: za prvních osm měsíců tohoto roku se ho po celém světě prodalo 26 100 kusů.

V ČR si nové Audi Q7 převzalo od ledna tohoto roku již 279 zákazníků. Z tohoto počtu bylo 234 (85 %) s naftovým motorem a 45 (15 %) s benzinovým motorem. Možnosti odpočtu DPH využilo 202 (72 %) zákazníků.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...