Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu

S novou automatickou převodovkou umožňující i sekvenční řazení bez spojky.

   Nové modely roku 2003 byly vylepšeny po stránce bezpečnosti, úspornosti, stylu, komfortu i úrovně vybavení.

Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu
Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu
Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu

Toyota Yaris považovaná za jeden z nejbezpečnějších malých vozů v Evropě, byla navíc vybavena karosérií se zdokonalenou strukturou a doplněna o volitelné postranní airbagy. Zadní sedadla jsou standardně opatřena třemi tříbodovými bezpečnostními pásy. Základní výbava Toyoty Yaris obsahuje systémy ABS a EBD.

Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu
Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu
Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu

Dílčí úpravy designu Yarise rozhodně přispěly k jeho atraktivnosti. Byl upraven přední nárazník, mřížky chladiče, čelní světlomety jsou nyní na celém vnitřním povrchu chromovány a dostaly tvar vystupující kapky, která se táhne až k nárazníku.. Nový je i zadní nárazník a řešení zadních světel. Při pohledu na Yarise mě napadne jeho přirovnání ke štěněti – a štěně je zpravidla milé a přítulné. Štěně si chceme pohladit – do Yarise si chceme sednout – a tady už to přirovnání tak úplně nesedí – pro řidiče a spolujezdce je tam opravdu dostatek místa, stejně tak pro cestující na zadních sedadlech. Pokud však přední sedadla posuneme více dozadu, je místa na nohy cestujících vzadu přirozeně méně. Za zmínku stojí možnost posunu zadních sedadel a zejména pak možnost úpravy sklonu opěradel zadních sedadel pro zaujetí pohodlnější polohy cestujících. V interiéru vozu je praktických 18 úložných schránek a další odkládací prostory. pro Zavazadlový prostor je menší, bez zvětšení karoserie by ani větší být nemohl. Má objem 205 litrů, sklopením sedadel se zvětší na 437 litrů a jejich složením na 950 litrů.

Při pohledu na Yarise mně ihned napadla myšlenka, jak lehce se mi bude s tímto vozem parkovat a pohybovat se ve městě. A i zaparkovat bych ho mohl jako druhý vůz ve své garáži. Vždyť Yaris je dlouhý jen 378 cm, široký 166 cm a vysoký 149 cm.

Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu
Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu

Útulný interiér Yarise nelze jinak než pochválit: esteticky řešený a barevně líbivý. Pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením všestranně seřiditelná, řidičovo sedadlo i s výškovým nastavením. To spolu s nastavitelnou polohou volantu mně umožnilo zaujmout optimální pozici pro pohodlné a bezpečné vedení vozu. K tomu přispělo i ergonomické rozmístění sdělovačů a ovládačů. Zprvu jsem neměl velkou důvěru na umístění centrálního digitálního displeje uprostřed před předním oknem na palubní desce – ale brzo jsem si zvykl a jejich sledování mně nedělalo potíže. Pouze ve dne při slunečním počasí a zapnutých světlech je čitelnost sdělovačů mírně snížená.

Nová Toyota Yaris s motorem objemu 1,0 litru v redakčním testu

Inovovaný benzinový čtyřválcový šestnáctiventilový motor objem 1,0 litru s inteligentním systémem proměnného časování ventilů VVT-i, který maximalizuje účinnost motoru a současně snižuje spotřebu a emise výfukových plynů, dosahuje výkon 48 kW při 6000 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 90 Nm při 4100 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje Yaris s tímto motorem nejvyšší rychlost 155 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,6 sekundy a má kombinovanou spotřebu 5,4 l na 100 km. Během testu jsem tuto spotřebu nepřekročil a to jsem jezdil obsazen čtyřmi osobami a se zavazadly. Nelze se nezmínit o mimořádně tichém motoru a to nejen v interiéru vozu, ale i vně vozu. Při jízdě pak nízkou hladinu hluku v interiéru významně ovlivňuje velmi dobré odhlučnění nejen motoru, ale i podvozku.

K malé spotřebě nesporně přispěla i automaticky řazená pětistupňová převodovka, která je úspornější v automatickém provozu než standardní pětirychlostní manuální převodovka. Řazení probíhalo plynule bez rázů a umožňovalo mně plně se věnovat provozní situaci a také snižovalo mou únavu a tím i zvyšovalo bezpečnost jízdy. Snad proto jsem málo využíval možnost manuálního řazení, které je však bez spojky pohodlné a v případě potřeby při nutnosti rychlejšího předjetí nebo brždění motorem je rozhodně pro řidiče přínosem. Velmi kladně hodnotím zobrazování zařazené rychlosti na displeji: tato informace byla pro mě důležitá, abych se sžil s automatickým řazením rychlostí a naučil se i prací s plynem přímo ovlivňovat moment řazení.


Konstrukčně velmi dobře propracovaný podvozek Yarise mně umožňoval spolu s živým motorem, s dobrou akcelerací i v nižších otáčkách, dosahovat vyšších průměrných rychlostí a projíždět i ostřejší zatáčky rychleji a bezpečně. Yaris má dobrou stabilitu a velmi dobře drží stopu.


Cena Toyoty Yaris v pětidveřovém provedení s motorem 1,0 a s automatickou pětirychlostní převodovkou je 364 900 Kč. Tato základní cena obsahuje bohaté vybavení: systémy ABS+EBD, airbagy řidiče i spolujezdce, elektricky ovládaná přední okna, posilovač řízení, centrální zamykání dveří, imobilizér, rádio s RDS+CD, 4 reproduktory i palubní počítač. Na Yaris je poskytována tříletá záruka a na prorezavění 12 let.


Toyota Yaris je dodáván s třídveřovou nebo  pětidvéřovou karoserií s benzinovými šestnáctiventilovými motory 1,0 l (48 kW), dále 1,3 l (64 kW) a 1,5 l (77 kW) a naftovým motorem 1,4 l D-4D (55 kW). Ten s vstřikováním Common Rail má velmi nízkou kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Tento nový motor využívá speciálně vyvinuté turbodmychadlo značky Toyota s mezistupňovým chladičem typu vzduch-vzduch, motor je považován za nejúspornější ze všech vozidel značky Toyota.


V automobilce ve Vallenciennes, kde se modely Yaris vyrábějí od ledna 2001, sjela 3. ledna 2003 z výrobního pásu 200 000. Toyota Yaris. V listopadu loňského roku byla výrobní kapacita zvýšena na 184 000 kusů a v současné době je každou minutu vyroben jeden vůz řady Yaris.


I na našem trhu se Yaris těší značné oblibě, jen za 1. pololetí letošního roku jej zakoupilo 930 zákazníků.






KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Toyota Yaris hot hatch, i-TRIL concept a Lexus LC 500, LS 500h – Ženeva 2017

VIDEO – Toyota Yaris hot hatch,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Toyota a Lexus přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Corolla 1.6 Valvematic 2017

Toyota Corolla 1.6 Valvematic 2017

Jsou dnes auta lepší než před dvaceti lety? Co taková Toyota Corolla 1.6 Valvematic?

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GT86 2017

Toyota GT86 2017

Jako jedni z prvních jsme mohli otestovat novou Toyotu GT86. A bez zbytečných řečí musíme říct, že je ještě lepší, než jsme čekali. Ale má přeci jen jeden problém. O něm ale až na konci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejpraktičtějším užitkovým vozem roku 2016 je Citroën JUMPY, Peugeot EXPERT a Toyota PROACE

Nejpraktičtějším užitkovým vozem...

V rámci výstavy Transport Expo byly ve středu 23. 11. 2016 vyhlášeny výsledky ankety o „Nejpraktičtější užitkový vůz roku 2016“ : Citroën Jumpy, Peugeot Expert i Toyota Proace:  Cílem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – novinky Toyota na světovém autosalonu v Paříži 2016

VIDEO – novinky Toyota na světovém...

Video novinky ze stáje Toyota z právě probíhajícího autosalonu v Paříži.