Kromě emisí je u dieselů třeba věnovat zvýšenou pozornost filtru pevných částic

Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje.

V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů

– odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter)

– je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

Provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček vysvětluje:

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit. Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru.“

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka

Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.

V této souvislosti Petr Vaněček z AAA Auto také varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF:

„Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný. Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití připomíná Petr Vaněček:

„Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě. Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití.“

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová generace modelu Hyundai i30 kombi v prodeji na českém trhu

Nová generace modelu Hyundai i30 kombi v...

Nový Hyundai i30 kombi míří k českým prodejcům a zákazníci už mají možnost jej objednávat. Bestseler značky na českém trhu charakterizuje – nadčasový design, elegance a praktičnost....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost byl již pošesté za sebou vyhlášen „nejlepším motorem do jednoho litru“ v rámci hlasování odborných novinářů International Engine of the Year (Mezinárodní motor roku)

Zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost byl...

Kompaktní a výkonný tříválec tak zůstává ve své kategorii neporažen již od roku 2012. Porota vyzdvihla kombinaci výkonu, hospodárnosti a technické vyspělosti této pohonné jednotky Agregát...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Již od 1.července bude značka Peugeot v ČR přijímat objednávky na NOVÝ PEUGEOT 308 ve všech verzích – hatchback, SW, GT i GTi (velmi podrobná informace)

Již od 1.července bude značka Peugeot v...

Součástí modernizace jsou i – nový motor 1.5 BlueHDi 130 k a nová automatická převodovka EAT8 (ty budou k dispozici až později – předpokládá se na podzim 2017).  Nový Peugeot 308...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První vozy Hyundai Tucson odjíždějí k českým revírníkům

První vozy Hyundai Tucson odjíždějí k...

První vozy Hyundai Tucson určené pro společnost Lesy ČR míří ke svým novým majitelům.  Na fotografii Byung Kwon Sir – prezident HMCZ a Vladimír Vošický – generální ředitel HMCZ Na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhý elektrický vůz míří do výrobní sítě Audi

Druhý elektrický vůz míří do...

Audi rozšíří své produktové portfolio o nový model e-tron. V roce 2019 bude spuštěna výroba modelu Audi e-tron Sportback v belgickém Bruselu Tento výrobní závod tak bude zajišťovat produkci...