Kromě emisí je u dieselů třeba věnovat zvýšenou pozornost filtru pevných částic

Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje.

V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů

– odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter)

– je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

Provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček vysvětluje:

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit. Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru.“

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka

Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.

V této souvislosti Petr Vaněček z AAA Auto také varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF:

„Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný. Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití připomíná Petr Vaněček:

„Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě. Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití.“

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai IONIQ Electric je nejčistším evropským vozem

Hyundai IONIQ Electric je nejčistším...

ADAC EcoTest hodnotí Hyundai IONIQ Electric jako nejčistější automobil Hyundai KONA Electric a elektricky poháněný Hyundai NEXO s palivovým článkem patří rovněž mezi lídry Výsledky testů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Premiéra na veletrhu f.re.e v Mnichově: T2 sestavený ze 400 000 kostek LEGO

Premiéra na veletrhu f.re.e v Mnichově:...

T2 z kostek LEGO® má délku více než 5 metrů a hmotnost 700 kilogramů Prezentace na veletrhu cestovního ruchu f.re.e v Mnichově Dva zkušení stavitelé modelů LEGO® sestavili ze 400 000 kostek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA: Výjimečná premiéra na oslavu prvního výročí nové značky

CUPRA: Výjimečná premiéra na oslavu...

CUPRA představí světu koncepční vůz 22. února, jeden rok po uvedení nové značky Nové vozidlo zřetelně ukazuje směr a vizi dalšího vývoje značky z hlediska designu i techniky Exkluzivní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Odborná porota předala Hyundai ocenění SAFETYBEST za systém ROA

Odborná porota předala Hyundai ocenění...

Evropská porota udělila značce Hyundai ocenění SAFETYBEST v rámci slavnostního vyhlášení výsledků prestižní ankety AUTOBEST Průkopnický asistent ROA (Rear Occupant Alert) nabízí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejnovější univerzální pneumatiky Goodyear: nové Eagle F1 Asymmetric 5 nabízejí pohodlí při jízdě, skvělé brzdné vlastnosti za mokra a vynikající ovladatelnost na suché vozovce

Nejnovější univerzální pneumatiky...

Nástupce oblíbených a vysoce hodnocených pneumatik řady Eagle F1 Asymmetric 3 Nové technologie umožnily významné zvýšení brzdného výkonu na mokrém povrchu a ovladatelnosti na suché vozovce, a...