Kromě emisí je u dieselů třeba věnovat zvýšenou pozornost filtru pevných částic

Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje.

V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů

– odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter)

– je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

Provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček vysvětluje:

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit. Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru.“

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka

Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.

V této souvislosti Petr Vaněček z AAA Auto také varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF:

„Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný. Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití připomíná Petr Vaněček:

„Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě. Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití.“

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Zákonem dané pojištění musí mít každé vozidlo, které se ocitne na komunikaci. Ale jak se určuje cena za povinné ručení a jak na něm ušetřit? Proč platíte o tisíce korun více nebo naopak...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vysokovýkonné modely i30 N a i30 Fastback N zvítězily v prestižních anketách pro sportovní vozy

Vysokovýkonné modely i30 N a i30...

Hyundai i30 Fastback N, vyráběný v Nošovicích u Frýdku-Místku, obdržel titul Auto Bild Sports Car of the Year – Hyundai i30 N si odnesl stejné ocenění v loňském roce Dalšího úspěchu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ještě ostřejší: Modernizované modely Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback

Ještě ostřejší: Modernizované modely...

RS 5 Coupé* a RS 5 Sportback* s dynamickým vnějším designem Nový koncept ovládání s velkým displejem MMI touch Motor V6 Biturbo s 331 kW (450 k) a 600 N.m, 0–100 km/h za 3,9 sekundy Audi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai jezdí jinak

Hyundai jezdí jinak

Výzkum odhalil, že téměř jedna pětina majitelů vozidel s pohonem na benzin nebo naftu odmítá elektromobily, protože se obávají jízdy za nepříznivých povětrnostních podmínek, jako je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai ve Velké Británii zkoumal jízdní styly řidičů

Hyundai ve Velké Británii zkoumal...

Nový výzkum značky Hyundai odhalil, že existuje ohromujících 36 750 různých způsobů řízení, na které má vliv dokonce i druh automobilu, který vlastníme Výrobce navázal spolupráci s Dr...