Honda jako první na světe vyvinula systém „Super Handling All-Wheel Drive“

Bude představen tento podzim ve vozech Acura RL a Legend

Firma Honda Motor Co., Ltd. oznámila začátkem dubna 2004 ukončení vývoje nového systému pohonu všech čtyř kol: „Super Handling All-Wheel-Drive“ nazvaný SH-AWD, který zajišťuje mimořádnou schopnost zatáčení vozu odpovídající přesně pokynům řidiče a vynikající stabilitu vozidla. Jako první na světě kombinuje systém SH-AWD řízení rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi levé a pravé kolo tak, aby se volně přenášely optimální hodnoty kroutícího momentu na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami. Nový systém bude v prodeji letos na podzim ve vozech Acura RL (Severní Amerika ) a Legend (Japonsko).


Na základě sledování ovládání vozu řidičem a vnějších jízdních podmínek vypočte systém SH-AWD optimální rozdělení kroutícího momentu jak mezi přední a zadní nápravu tak i mezi levá a pravá kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravou v rozmezí 30:70 až 70:30 a stranové rozdělení kroutícího momentu na zadní kola mezi poměry 100:0 až 0:100. Kroutící moment je využíván nejen k pohonu, ale také k řízení zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.


Systém SH-AWD se skládá z čidel, snímajících úhel natočení kol, boční zrychlení a ostatní informace o vozidle; dále z ECU a ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité poprvé na světě, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.


Zadní diferenciál je také vybaven zabudovaným akceleračním zařízením, rovněž prvním na světě. Během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se neotáčí dostatečně rychle, aby udrželo “krok” s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. Tento problém řeší akcelerační zařízení systému SH-AWD, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti kolům předním. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a podstatně zlepšuje ovladatelnost vozidla.


Požitek z jízdy je u vozů Honda pokládán za jeden z nejdůležitějších faktorů při jejich vývoji. Nový systém SH-AWD využívá pro určení vhodného rozdělení kroutícího momentu informace získané z reakcí řidiče. Výsledkem je vysoce neutrální pocit při řízení, vyvolávající optimální důvěru řidiče na reakci volantu a zajištění vynikající stability vozu a mimořádného pohodlí při řízení.

Řízení rozdělení kroutícího momentu


Zrychlování během zatáčení: Kroutící moment přenášený na zadní kola se může plynule měnit až na hodnotu 100% na vnější kolo a 0% na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla.


Zpomalování při zatáčení (uvolněný plynový pedál): Kroutící moment na vnější zadní kolo se volně mění od nedotáčivého k přetáčivému momentu, čímž je vždy zajišťována stabilita vozidla .


Přímá jízda: Rozdělení kroutícího momentu mezi zadní a přední kola je regulováno tak, aby bylo dosaženo k optimální přenesení výkonu v závislosti na jeho velikosti. Během prudkého zrychlování je moment předních kol snižován a naopak, při plynulé jízdě je snižován moment přenášený na zadní kola. Výsledkem je trvale stabilní řízení.

Uspořádání systému


První přímá elektromagnetická spojka na světě: Elektromagnetická cívka (elektromagnet) přitahuje magnetické těleso, které tak tlačí na vícelamelovou spojku a zajišťuje přenos kroutícího momentu.


Kompaktní spojková jednotka: Je vybavená planetovým převodovým mechanizmem za účelem zvýšení kroutícího momentu, dovoluje přenos vyšších hodnot momentu. Zabudované snímací cívky sledující vůli mezi elektromagnetickou cívkou a magnetickým tělesem. Tok proudu v elektromagnetické spojce je pak regulován tak, aby bylo dosaženo vysoce přesného řízení kroutícího momentu.


Akcelerační zařízení: Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč synchronizovaně s kardanovou hřídelí a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač, který spíná a vypíná spojky a volnoběžka.


Snímače, jednotka ECU: Snímače úhlu natočení kol, bočního zrychlení, velikosti přetáčení / nedotáčení vozu, rychlosti kol a další snímače sledují reakce řidiče, chování vozidla a jízdní podmínky tak, aby jednotka ECU systému SH-AWD mohla vypočítat ideální rozdělení kroutícího momentu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Se systémem Honda Hybrid Performance se zcela nové  CR-V dostává na novou úroveň

Se systémem Honda Hybrid Performance se...

Je to poprvé, kdy je SUV Honda v Evropě k dostání s hybridní technologií Systém Honda Hybrid Performance využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) k plynulému přechodu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Honda představí na světovém kongresu ITS v Kodani  portfolio inteligentních technologií mobility

Společnost Honda představí na...

Na globální konferenci jsou vystaveny pokročilé technologie Honda současné i příští generace Prezentace výsledků projektu nasazení vozidla na palivové články HyFIVE a rozmístění...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda představuje novou akční nabídku na své vozy: poukaz na víkendový pobyt ve vybraných 4 a 5 hvězdičkových evropských hotelech při nákupu nového CR-V, bonusy pro zákazníky při pořízení nového HR-V nebo oblíbeného modelu Jazz a řadu dalších výhod! Nabídka platí od 1.9.2018 do 31.12. 2018

Honda představuje novou akční nabídku...

Podrobnosti  jednotlivých výhod naleznete zde: Nové CR-V, MR 2019 – motorizace 1.5T – všechny výbavy Dárek pro první zákazníky – poukaz na víkendový pobyt ve vybraných 4 a 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Honda dále vylepšuje potenciál svého převratného  hybridního supersportovního modelu NSX

Společnost Honda dále vylepšuje...

Dynamické ovládání vozu se zlepšilo díky vylepšením podvozku, nové specifikaci pneumatik a vyladění hnací jednotky Sport Hybrid Inovovaný design exteriéru včetně nové barvy Thermal Orange...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda představuje nejsofistikovanější vůz HR-V v moderním stylu a s nejnovějšími technologiemi

Honda představuje nejsofistikovanější...

Vylepšení karoserie dodávají malému SUV značky Honda elegantní nový vzhled Vylepšený potahový materiál a tvarově přepracovaná sedadla přinášejí vyšší kvalitu i pohodlí Od uvedení na...