Firemní autoparky se zelenají

Výrobci automobilů musí nabízet ekologičtější vozidla, pokud chtějí být v budoucnu schopni vyhovět požadavkům velmi výnosného trhu podnikových aut.

Změny ve zdanění firemních automobilů v evropských zemích budou pro podniky s vysokoemisními vozidly ve vlastním autoparku znamenat zvýšené výdaje. To by mělo povzbudit poptávku po dopravních prostředcích šetrných k životnímu prostředí.

V čele boje proti firemním autoparkům, které nadměrně znečišťují životní prostředí, stojí Velká Británie. Počínaje dubnem 2008 začnou být úlevy na dani za firemní auta stanovovány podle objemu uhlíkových emisí, kde klíčovými hodnotami budou limity oxidu uhličitého 120g/km a 165g/km. V současné době produkuje firemní auto ve Velké Británii v průměru 170-180g CO2 na 1 km. Vzhledem k tomu, že smlouvy mezi podniky a jejich zaměstnanci na soukromé užívání firemních aut se obvykle uzavírají na dobu tří let, mohli by zaměstnanci při výběru auta v příštím roce zatížit jak sebe, tak svého zaměstnavatele zvýšenou daní, rozhodnou-li se pro neekologický vůz.

Mike Woodward, partner firmy Deloitte pro poradenství pro automobilový průmysl, říká: „V roce 2002 přešel systém zdanění zaměstnanecké výhody v podobě služebních vozidel na systém zvýhodněných sazeb podle emisí a procento prodaných aut na naftový pohon se z 20 % zvýšilo na více než 60 procent. Očekáváme, že navržené změny daňových úlev týkajících se firemních aut budou mít podobný účinek a že se značně zvýší poptávka po vozidlech s emisemi pod 165 g oxidu uhličitého na kilometr. Výrobci musí reagovat na nastávající daňové změny, aby jejich automobily odpovídaly novým požadavkům správců firemních autoparků.“

„V širším časovém horizontu zareagují výrobci na situaci produkcí čistotnějších motorů na alternativní paliva,“ věří Mike Woodward. „V nejbližší době však očekáváme změny ve složení větších vozových parků, ve kterých se objeví více nízkoemisních aut. To může mít značný dopad na nabídku prodávaných vozidel.“

V České republice je v současné době motivace k obnově parku osobních vozidel za vozy s nízkými emisemi slabá. Uplatňuje se ve větší míře prakticky jen u firemních užitkových vozidel, a to sníženou sazbou silniční daně o 40 až 48 % v závislosti na tom, zda vozidlo splňuje emisní normy Euro 2, respektive Euro 3. Tato zvýhodnění však s letošním rokem končí a zůstane v platnosti pouze daňové znevýhodnění v podobě 15% přirážky pro vozidla registrovaná před rokem 1990.

Britská vláda ovšem již některá daňová opatření zavedla, když zvýšila spotřební daň u aut s vysokými emisemi oxidu uhličitého. Podniky, které budou mít ve svých autoparcích vysokoemisní vozy, proto mohou přijít o nezanedbatelnou část příjmů z dalšího prodeje těchto aut, protože jim daňové znevýhodnění sníží cenu na trhu ojetých vozidel. Zároveň je pravděpodobné, že vláda zavede opatření, která znevýhodní program vlastnictví aut zaměstnanci, což povede k návratu k systému firemních aut.

Pokud dojde k těmto změnám, Deloitte předpokládá, že se trh se služebními vozy ve Spojeném království začne měnit následovně:

  • firmy budou při výpočtu celoživotních nákladů na auta zohledňovat daně a dokládat tak rostoucí nákladovost vysokoemisních vozidel,
  • možnost uživatelů vybírat si auta bude omezená, neboť auta s velmi vysokými emisemi budou z autoparků vyřazena,
  • firmy upustí od programu vlastnictví aut zaměstnanci.
  • Christopher Macgowan, ředitel Společnosti výrobců a prodejců automobilů, uvedl:

„Výrobci aut už několik let vyrábějí stále ekologičtější vozidla a celé odvětví reaguje na nové potřeby pozitivně – stačí se jen podívat na nové technologie, které přicházejí na trh, a pokrok je jasně vidět.“

„Výrobci budou muset v krátké době vyhovět poptávce po ekologičtějších autech a také přispět k omezování emisí oxidu uhličitého. Správci autoparků budou v rámci automobilového průmyslu pravděpodobně mezi prvními, kteří budou muset čelit tlaku poptávky po autech s nízkou produkcí oxidu uhličitého, aby tak dostáli vlastním firemním záměrům v ochraně ovzduší.“

O společnosti Deloitte

Název Deloitte označuje švýcarské sdružení („Verein“) Deloitte Touche Tohmatsu, jeho členské firmy a jejich dceřiné a přidružené společnosti nebo kterýkoli z výše uvedených subjektů. Deloitte Touche Tohmatsu je organizací sdružující po celém světě členské firmy, jejichž cílem je poskytovat odborné služby a poradenství špičkové úrovně a které se při poskytování služeb klientům řídí jednotnou globální strategií uplatňovanou na místní úrovni v téměř 140 zemích světa. S možností využívat hluboký intelektuální potenciál zhruba 150 000 lidí po celém světě, Deloitte poskytuje služby ve čtyřech odborných oblastech – audit, daně, manažerské poradenství a finanční poradenské služby, přičemž mezi její klienty patří více než 80 procent největších společností na světě, jakož i velké národní podniky, veřejné instituce, významní místní klienti a úspěšně se rozvíjející globální společnosti. Výše zmíněné služby nejsou poskytovány sdružením Deloitte Touche Tohmatsu a, s ohledem na regulatorní a některé další důvody, některé členské firmy neposkytují služby ve všech čtyřech uvedených oblastech. Švýcarské sdružení Deloitte Touche Tohmatsu nenese odpovědnost za jednání či opomenutí svých členských firem a žádná z členských firem nenese odpovědnost za jednání či opomenutí jiné členské firmy. Každá z členských firem je samostatným a nezávislým právním subjektem působícím pod názvem „Deloitte”, „Deloitte & Touche“, „Deloitte Touche Tohmatsu“ nebo pod jiným podobným názvem.

Deloitte Central Europe je regionální organizací subjektů zastřešených společností Deloitte Central Europe Holdings Limited, která je členskou firmou Deloitte Touche Tohmatsu ve střední Evropě. Služby jsou poskytovány dceřinými a přidruženými společnostmi společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, které jsou samostatnými a nezávislými právními subjekty. Dceřiné a přidružené společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited se řadí mezi přední poradenské firmy ve středoevropském regionu a poskytují odborné služby prostřednictvím více než 3 400 lidí působících ve více než 30 kancelářích v 17 zemích.

V České republice poskytují služby společnosti Deloitte Advisory s.r.o., Deloitte Audit s.r.o. a Deloitte BPO G&I a.s. (společně též „Deloitte Česká republika“), které jsou přidruženými společnostmi Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Česká republika je jednou z hlavních organizací poskytujících poradenské služby v této zemi a poskytuje odborné služby v oblasti auditu, daní, manažerského poradenství a finančních poradenských služeb, a to prostřednictvím svých 625 místních i zahraničních odborníků.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...