Srovnání produkce CO2 během životního cyklu modelů RX 450h a RX 350 (výroba – 10 let užívání – recyklace)
Hybrid je ekologičtější po 6600 kilometrech! Právě po tomto počtu ujetých kilometrů se vyrovnává množství oxidu uhličitého (CO2) hybridního vozu Lexus RX 450h a konvenčně poháněného modelu Lexus RX 350, které vznikne během výroby a provozu těchto vozů. Od tohoto okamžiku je hybridní model navzdory mýtům výrazně ohleduplnější vůči životnímu prostředí.
Ekologické přínosy vozů s hybridním pohonem jsou patrné na první pohled. S nižší spotřebou paliva totiž úzce souvisí menší zatížení životního prostředí škodlivými emisemi a to zejména ve městech, kde je tento efekt nejvítanější. Mnozí kritici hybridních automobilů ovšem namítají, že proti jejich ekologickému provozu stojí mnohem náročnější výroba a následná recyklace na konci životnosti. Ve výsledném součtu má být celková ekologická bilance hybridních automobilů údajně horší než u automobilů s klasickým pohonem. Je tomu ale skutečně tak?
Je jasné, že výroba hybridních modelů je energeticky náročnější než u konvenčních modelů. Je však toto navýšení tak významné, aby ovlivnilo výsledek vycházející z celého životního cyklu automobilu? Výpočet množství emisí CO2 souvisejících s výrobou není snadný, neboť výsledek výrazně ovlivňuje nejen množství zpracovaného materiálu a použitých dílů, ale například i způsob výroby energie pro daný výrobní závod a energetická náročnost používaných výrobních procesů. Ve všech závodech Lexus se díky řadě ekologických opatření velmi úspěšně daří neustále snižovat emise CO2 v oblasti výroby a to jak u konvenčních, tak i u hybridních modelů Lexus. V každém případě má výrobní proces na celkových emisích během životnosti konkrétního automobilu výrazně menšinový podíl a dalším emisím CO2 z údržby a finální likvidace opotřebovaného vozu lze přisoudit téměř „stopový“ charakter. Naprostá většina emisí CO2 od zrodu vozidla až po jeho likvidaci vzniká totiž během provozu.
Výrazné snížení spotřeby paliva v řádu desítek procent se tedy v celkové ekologické bilanci modelu s hybridním pohonem projeví v mnohem větší míře než případný mírný nárůst emisí CO2 během jeho výroby a likvidace, což ilustruje následující modelový výpočet na základě kombinované spotřeby EU.
Během výroby hybridního modelu Lexus RX 450h vznikne cca o 10 % více CO2 než v případě konvenčního provedení RX 350. Hybridní model ovšem tuto ztrátu vymaže svou hospodárností již po ujetí přibližně 6600 kilometrů. Budeme-li uvažovat desetiletý provoz se 150 tisíci ujetými kilometry, pak se po likvidaci hybridního modelu objeví v jeho bilanci snížení emisí CO2 za celou dobu životnosti o plných 32 %, tedy téměř o jednu třetinu. A to je dostatečně výmluvné.
Další 3. díl seriálu (Výroba hybridních modelů Lexus) – uvedeme za cca 14 dní.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.






