Stefan Verhoef, výrobkový manažer oddělení autopříslušenství společnosti DENSO, vysvětluje význam včasné výměny lambda sondy:
Každý automobilový mechanik, který bere svou práci vážně, ví, že pravidelná údržba je to hlavní, ale kolik jich ví, že to platí i pro lambda sondy? Konec konců, proč byste také lambda sondu měnili, když se stále ještě zdá, že je její činnost perfektní.
Skutečností je, že stárnoucí lambda sondy zhoršují výkon motoru, zvyšují spotřebu paliva a mohou způsobit předčasné opotřebení katalyzátoru. A proto je pro udržení co nejlepšího výkonu motoru její včasná výměna mimořádně důležitá.
Podívejme se na tuto záležitost poněkud podrobněji. Lambda sondy jsou mimořádně důležité především proto, že umožňují, aby mohla elektronická řídící jednotka (ECU) stanovit správný poměr směsi palivo/vzduch. Je to také jediný snímač, který zajišťuje zpětnou vazbu o účinnosti motoru a katalyzátoru. Jestliže se některý ze snímačů porouchá, může ECU jeho vyřazení korigovat na základě úpravy hodnoty lambda sondy.
Stárnoucí lambda sonda
Stárnoucí lambda sonda má tendenci indikovat chudší směs. V reakci na to ECU směs obohacuje s tím, že se ve výfukových plynech zvýší emise kysličníku uhelnatého a uhlovodíků a zvýší se spotřeba paliva. Kromě toho bohatší směs nadměrně zahřívá katalyzátor a spaluje ho daleko rychleji než normálně. Avšak jestliže informace lambda sondy chybí, neexistuje žádná možnost ji nějak zjistit a ECU upraví vykalkulovaný poměr směsi palivo/vzduch na základě chybné informace.
Měřením množství zbytkového kyslíku ve výfukových plynech je lambda sonda základním prvkem pro optimalizaci poměru směsi palivo/vzduch. Je tak citlivá, že dokonce i tu nejmenší odchylku od perfektního (stechiometrického) poměru – to je ideálního stavu spalování, kdy dochází k úplnému spálení paliva – indikuje jako bohatou nebo chudou směs. ECU pak použije tuto informaci k přepnutí mezi bohatou a chudou směsí, takže třícestný katalyzátor může vykonávat svou činnost. Čím je kratší doba pro výkon výše uvedeného, tím je reakce systému rychlejší.
Pochopení stechiometrického) poměru
Pro benzínové motory je ideální stechiometrický, neboli „čistý“ poměr kolem 14,7 ku 1 (to se rovná lambda 1,00). To znamená, že na každý gram paliva se potřebuje 14,7 gramů vzduchu. Palivová směs se však za jízdy od ideálního poměru trochu liší a to je důvodem pro její monitorování a úpravu. Někdy může být směs „chudá“ (poměr palivo/vzduch je větší než 14,7) a někdy zase „bohatá“ poměr palivo/vzduch je nižší než 14,7)“
Jak často by se měla lambda sonda měnit?
Společnost DENSO doporučuje provádět výměnu lambda sondy podle instrukcí výrobce vozidla. Nicméně je třeba je kontrolovat na správné fungování a účinek při každé kontrole vozidla. U starého motoru nebo u motoru vykazujícího nadměrnou spotřebu oleje se ovšem doporučuje provádět výměnu lambda sondy v kratších intervalech.
Problémem je to, že stará nebo zanesená lambda sonda má tendenci prodlužovat reakční dobu, což může zhoršit výkon systému.
Ale proč to ECU nehlásí indikací diagnostických poruchových kódů (DTC)? Pamatujte si prosím, že lambda sonda je jediným snímačem zajištujícím zpětnou vazbu o směsi palivo/vzduch. A proto je velice těžké poznat stárnutí tohoto snímače bez rizika indikace falešného alarmu. Ani lambda sonda umístěná za katalyzátorem nemůže pomoci, protože dobře fungující katalyzátor utlumí přepnutí bohatá/chudá výfukových plynů a obě součástky se zdají přitom být stejně staré.