Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – 6. díl

Rozhovor s Milošem Jirmáskem, profesionálním dálkovým řidičem kamionu

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – 6. díl

Jízda s osobním autem a kamionem má své konkrétní rozdíly. Které jsou nejvýraznější?

Největší rozdíly plynou z velikosti a hmotnosti obou posuzovaných skupin aut. Kamion váží o několik desítek tun víc, to si uvědomte. To znamená, že kamion má jinou brzdnou dráhu, jinak projíždí zatáčky, zrychluje mnohem a mnohem pomaleji a také výhled z vozidel je úplně jiný.


Jak přetížený nebo velmi naložený přívěs ovlivňuje jízdu?


Asi největším problémem přetíženého nebo velmi naloženého přívěsu je rychlost celé soupravy. Přetížené kamiony mohou blokovat plynulý provoz na silnici. Další větší problémy spočívají v tom, že velmi naložené vozidlo zhoršuje technický stav tahače i přívěsu, například výrazně snižuje funkci brzd a jeho ovladatelnost. Dopravci by si měli uvědomit, že přetěžovat svoje stroje se nemusí vyplatit.


Řidiči osobních aut si nejčastěji stěžují na předjíždění kamionů, na což ovšem mají právo. Co byste jim vzkázal?


Pokud jedou pomalu a předjíždí je kamion, není na tom nic ke stěžování. Pokud jedou rychle a přesto je kamion předjíždí, měli by počítat s prouděním vzduchu. Dodržuje-li řidič kamionu pravidla, není na tom přece nic k divení.


Stává se někdy, že si někteří řidiči kamionů „vybíjejí“ na silnici vztek kvůli své pomalosti, těžkopádnosti a čekáním v kolonách?


To si nemyslím. Ale lidé jsou různí a i něco podobného se může stát.


Vzpomenete si na nějakou nehodu kamionu na dálnici? Jaké jsou nejčastější příčiny těchto nehod?


Většina nehod je způsobena únavou, nepozorností a riskováním. Stejně jako při jízdě osobními auty. Příčiny nehod nejsou zase tak odlišné, berme však stále v úvahu váhu kamionu.


Jaké vlastnosti musí mít dobrý řidič kamionu?


Řidič, a nejenom kamionu, by měl být ohleduplný, pozorný a měl by mít dávku předvídavosti. Jedině tak nebude docházet k tak šíleným nehodám, o kterých neustále slyšíme z televize.


Jaká pravidla se musí zachovávat při jízdě s nadrozměrným nákladem?


S nadrozměrným nákladem se musí jet s maximální opatrností a odhadem pro průjezd zúženými místy a zatáčkami. Vozidlo musí být vybaveno odpovídajícím výstražným zařízením a třeba i doprovodem.


Co Vás na silnicích dokáže nejvíce naštvat?


Nejvíce k naštvání je špatný stav silnic a práce silničářů, kteří opravy provádí pouze v pracovních dnech a to nejlépe v dopravní špičce. Ať se pak lidé nediví, že kamiony způsobují zácpy, když se všude silnice stáčejí do jednoho pruhu a neexistují dobré objížďky.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...