Také proto se poslední letošní PressClub – setkání a diskuse odborníků s novináři, před zahájením letošního AUTOTECU zaměřil právě na diskusi o alternativních pohonech pro motorová vozidla. Navíc AUTOTEC 2006 nabídne v rámci doprovodného programu mezinárodní konferenci na toto téma. Konference ROAD TRANSPORT & ENVIRONMENT – SILNIČNÍ DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ se koná v úterý 6. 6. 2006 v Kongresovém centrum, sál B, sál C od 9 do 17 hodin.
S ohledem na růst spotřeby motorových paliv a na velikost světových ložisek ropy se odhaduje, že těžba ropy bude vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat. Budoucí útlum těžby ropy vede ke snahám o snižování spotřeby motorových paliv vyráběných z ropy a o přechod na alternativní motorová paliva. V případě zemního plynu se očekává, že prokázané a pravděpodobné světové zásoby zemního plynu budou mít životnost 140 až 160 let. Nedávným podpisem dohody o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě se také Česká republika zařadila k zemím, které se zcela vážně starají o to, jak postupně nahrazovat ropné produkty v jejich dosud nezastupitelné roli pohonné jednotky automobilů.
Mnohem závažnějším problémem, než je výhledový nedostatek pohonných hmot, je snaha vyhnout se závislosti na jejích dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.
Ke snižování spotřeby paliv ropného původu – nafty a benzinu, v automobilové dopravě může přispět další vývoj pohonných jednotek směřující ke zvýšení jejich účinnosti, využití alternativních paliv a zefektivnění provozu automobilů. Vývoj pohonných jednotek automobilů bude v příštích letech postupovat pravděpodobně následujícími směry:
- zvyšování celkové účinnosti pístových spalovacích motorů,
- uplatnění nových koncepcí pohonů automobilů – hybridních pohonů s rekuperací energie a akumulací elektrické energie v akumulátorech nebo v superkondenzátorech,
- snižování energetických nároků na jízdu automobilu snižováním jízdních odporů, zejména cestou snížení hmotnosti automobilu,
- využití alternativního paliva zemní plyn, případně paliv vyráběných ze zemního plynu,
- využití alternativních paliv biologického původu (estery rostlinných olejů, etylalkohol),
- využitím energie z jaderných, vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).
Alternativní paliva
Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tj. zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologického původu (estery rostlinných olejů, etanol), případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).
ZEMNÍ PLYN
- CNG stlačený 20 -35 MPa
- LNG zkapalněný teplota – 160 oC, tlak
VODÍK
- CH2 stlačený 35 MPa
- LH2 zkapalněný teplota -250 oC, tlak
BIOETANOL
- Palivo E 95 = 95 % ethanol + 5% přísady
- Palivo E 85 = 85 % ethanol + 15 % benzin
- Palivo E 15 = 15% ethanol + 85 % benzin
- Palivo E 10 = 10% ethanol + 90 % benzin
- Palivo E 5 = 5 % ethanol + 95 % benzin
- Přísada do benzinů ETBE etyltercbutyléter
ESTERY ROSTLINNÝCH OLEJŮ
- FAME (fatty acids methyl ester), např. MEŘO (metylester řepkového oleje)
- Bionafta 100 % MEŘO (ČSN EN 14 214)
- Směsné motorové nafty např. SMN 30 >30 % MEŘO, Motorová nafta s max. 5 % MEŘO (ČSN EN 590)
UPLATNĚNÍ ALTERNATIVNÍCH MOTOROVÝCH PALIV V ČESKÉ REPUBLICE
Spotřeba motorových paliv v dopravě v České republice v roce 2005 v tis. tunách
Motorová nafta 3 700 Automobilové benziny 2 100 LPG 200 Zemní plyn 2 MEŘO ve SMN 4 Bioetanol 0 Požadavky směrnice EU 2003/30/ES na podíl alternativních paliv v % v dopravě
Rok Biopaliva Zemní plyn Vodík 2005 2 2010 6 2 2015 7 5 2 2020 8 10 5 Na základě příslušných usnesení vlády ČR má být od roku 2007 přidáván v množství přibližně 5 % bioetanol do benzinu a MEŘO do motorové nafty. Do budoucna nelze vyloučit ani výrobu paliv s vysokým obsahem bioetanolu – E 85 pro zážehové motory, případně E 95 pro vznětové motory.
Podle dohody uzavřené mezi Ministerstvem obchodu ČR, RWE Transgas, a.s. a plynárenskými společnostmi má k rozšíření pohonu automobilových motorů zemním plynem přispět také výstavba nových plnicích stanic na CNG. Současný počet 13 veřejných plnicích stanic by se měl do roku 2020 zvýšit na 100.