Zvýšení zájmu o alternativní pohony motorových vozidel

O nalezení alternativy v této oblasti nemůže zůstat ani největší odborná motoristická akce ve střední Evropě – AUTOTEC 2006.

Také proto se poslední letošní PressClub – setkání a diskuse odborníků s novináři, před zahájením letošního AUTOTECU zaměřil právě na diskusi o alternativních pohonech pro motorová vozidla. Navíc AUTOTEC 2006 nabídne v rámci doprovodného programu mezinárodní konferenci na toto téma. Konference ROAD TRANSPORT & ENVIRONMENT – SILNIČNÍ DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ se koná v úterý 6. 6. 2006 v Kongresovém centrum, sál B, sál C od 9 do 17 hodin.

S ohledem na růst spotřeby motorových paliv a na velikost světových ložisek ropy se odhaduje, že těžba ropy bude vrcholit přibližně v roce 2020 a v dalších letech bude trvale klesat. Budoucí útlum těžby ropy vede ke snahám o snižování spotřeby motorových paliv vyráběných z ropy a  o přechod na alternativní motorová paliva. V případě zemního plynu se očekává, že prokázané a pravděpodobné světové zásoby zemního plynu budou mít životnost 140 až 160 let. Nedávným podpisem dohody o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě se také Česká republika zařadila k zemím, které se zcela vážně starají o to, jak postupně nahrazovat ropné produkty v jejich dosud nezastupitelné roli pohonné jednotky automobilů.

Mnohem závažnějším problémem, než je výhledový nedostatek pohonných hmot, je snaha vyhnout se závislosti na jejích dodávkách, pocházejících převážně z nestabilních oblastí světa, protože krize v těchto regionech opakovaně a především nevratně vyhánějí cenu pohonných hmot vzhůru.

Ke snižování spotřeby paliv ropného původu – nafty a benzinu, v automobilové dopravě může přispět další vývoj pohonných jednotek směřující ke zvýšení jejich účinnosti, využití alternativních paliv a zefektivnění provozu automobilů. Vývoj pohonných jednotek automobilů bude v příštích letech postupovat pravděpodobně následujícími směry:

  • zvyšování celkové účinnosti pístových spalovacích motorů,
  • uplatnění nových koncepcí pohonů automobilů – hybridních pohonů s rekuperací energie a akumulací elektrické energie v akumulátorech nebo v superkondenzátorech,
  • snižování energetických nároků na jízdu automobilu snižováním jízdních odporů, zejména cestou snížení hmotnosti automobilu,
  • využití alternativního paliva zemní plyn, případně paliv vyráběných ze zemního plynu,
  • využití alternativních paliv biologického původu (estery rostlinných olejů, etylalkohol),
  • využitím energie z  jaderných, vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

Alternativní paliva

Snížení spotřeby automobilových benzinů a nafty je možné docílit jejich náhradou netradičními palivy buď fosilního původu, tj. zemním plynem a palivy vyráběnými ze zemního plynu, nebo biologického původu (estery rostlinných olejů, etanol), případně palivy získávanými s využitím obnovitelných energií z vodních a větrných elektráren (elektrická energie, vodík vyráběný elektrolýzou vody).

ZEMNÍ PLYN

  • CNG stlačený 20 -35 MPa
  • LNG zkapalněný teplota – 160 oC, tlak

    VODÍK

    • CH2 stlačený 35 MPa
    • LH2 zkapalněný teplota -250 oC, tlak

      BIOETANOL

      • Palivo E 95 = 95 % ethanol + 5% přísady
      • Palivo E 85 = 85 % ethanol + 15 % benzin
      • Palivo E 15 = 15% ethanol + 85 % benzin
      • Palivo E 10 = 10% ethanol + 90 % benzin
      • Palivo E 5 = 5 % ethanol + 95 % benzin
      • Přísada do benzinů ETBE etyltercbutyléter

      ESTERY ROSTLINNÝCH OLEJŮ

      • FAME (fatty acids methyl ester), např. MEŘO (metylester řepkového oleje)
      • Bionafta 100 % MEŘO (ČSN EN 14 214)
      • Směsné motorové nafty např. SMN 30 >30 % MEŘO, Motorová nafta s max. 5 % MEŘO (ČSN EN 590)

      UPLATNĚNÍ ALTERNATIVNÍCH MOTOROVÝCH PALIV V ČESKÉ REPUBLICE

      Spotřeba motorových paliv v dopravě v České republice v roce 2005 v tis. tunách

      Motorová nafta 3 700
      Automobilové benziny 2 100
      LPG 200
      Zemní plyn 2
      MEŘO ve SMN 4
      Bioetanol 0

      Požadavky směrnice EU 2003/30/ES na podíl alternativních paliv v % v dopravě

      Rok Biopaliva Zemní plyn Vodík
      2005 2
      2010 6 2
      2015 7 5 2
      2020 8 10 5

      Na základě příslušných usnesení vlády ČR má být od roku 2007 přidáván v množství přibližně 5 % bioetanol do benzinu a MEŘO do motorové nafty. Do budoucna nelze vyloučit ani výrobu paliv s vysokým obsahem bioetanolu – E 85 pro zážehové motory, případně E 95 pro vznětové motory.

      Podle dohody uzavřené mezi Ministerstvem obchodu ČR, RWE Transgas, a.s. a plynárenskými společnostmi má k rozšíření pohonu automobilových motorů zemním plynem přispět také výstavba nových plnicích stanic na CNG. Současný počet 13 veřejných plnicích stanic by se měl do roku 2020 zvýšit na 100.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...