Zpráva Ulricha Herrmanna, iniciátora a organizátora Retro Classics ve Stuttgartu

Letošní březnové Retro Classics 2011 v osmi veletržních halách s vlastními tématy / speciální přehlídka Dino / zaostřeno na Wankelův motor, custom bikes a předválečná auta a skvostní klasikové a vzácné závodní vozy.

Retro Classics se bude i v jedenáctém roce svého konání 2011 držet osvědčené koncepce „tematických hal“ a představí veřejnosti slavné a méně slavné klasiky automobilové historie.

V minulých letech se stuttgartská přehlídka vozidel vyvinula v jednu z vrcholných událostí a termínů mezinárodního dění kolem veteránů, které si žádný fanoušek nenechá ujít. Omezené prostory na dřívějším výstavišti na Killesbergu jsou již dlouho minulostí. Dnes zaujímá Retro Classics na novém výstavišti plochu 100.000 metrů čtverečních. V každé z osmi veletržních hal, což je stejný počet jako loni, je kladen důraz na něco jiného. Pro každého milovníka veteránů a každého nadšence motorismu je v nabídce něco mimořádného – od předválečného automobilu přes stále mladé youngtimery, od legendárních závodních vozů až po klasiky budoucnosti.

Aukce Lankes a předválečná auta ve východním vstupu

Ve východním vstupu přivítají návštěvníky dvě mimořádné lahůdky. Zaprvé bude aukční dům Lankes v atriu vystavovat vzácná vozidla, vše, co se týká automobilů, příslušenství a doplňky, které budou v pátek a v sobotu draženy na tamním aukčním pódiu. Svou první aukci na Retro Classics uspořádal Lankes letos v březnu. Podle vlastních údajů skončilo mezi milovníky a sběrateli 35 procent jeho nabídky. Zadruhé se zde, na takzvaném „Prewar-Plaza“, představí vzácná předválečná vozidla včetně příslušenství, jako jsou figury na chladiči.

Kromě jiných vrcholných událostí poskytne hala 1 o velikosti 20.000 metrů čtverečních přístřeší velkým výrobcům automobilů a dodavatelům, jako jsou BMW, Opel, Jaguar, Ashton Martin a Ferrari, a také prvotřídním mezinárodním prodejcům a světově uznávaným restaurátorům, jako firmy Klaus Kienle a Horch Classic GmbH (Joachim Appel). Působivými prezentacemi bude zastoupena i společnost Daimler AG včetně Mercedes Classic Centra, Meilenwerk v Böblingenu nebo Schwabengarage, stejně jako různá tradiční oddělení, například firmy Bosch. Absolutní rarity nabídne půvabné setkání „Horch meets Ferrari“ ve velké hale veletrhu.

Vzrůstající zájem o „Neo Classics“

Další vedoucí obchodní a restaurátorské firmy postaví své stánky v halách 1 a 3. Závažným tématem této haly bude navíc „Neo Classics“, které se těší vzrůstající oblibě. Podle ankety provedené mezi návštěvníky Retro Classics 2010 se o tuto oblast zajímá minimálně jedenáct procent dotázaných. „Po přestěhování na nové stuttgartské výstaviště v roce 2008 jsme pod zastřešením Retro Classics založili dvě důležité dílčí oblasti jako samostatné segmenty veletrhu“, říká organizátor stuttgartského veletrhu veteránů Ulrich Herrmann. Obě tyto oblasti budou v roce 2011 dále rozšiřovány. Jednak jde o oblast „Neo Classics“, potvrzuje Herrmann, „k níž patří moderní luxusní limuzíny, vozidla z manufaktur a sportovní vozy, které jsou již dnes díky nízkému počtu kusů považovány za klasiky“. Je jasné, že zde budou hrát roli značky Lotus, Maserati, Lamborghini nebo Ferrari či pregnantní jednotlivé kusy od firem Relux, Lorinser nebo Pagani.

Motoristická hala 4 se speciální přehlídkou „custom bike“

Hala motoristického sportu, která měla svou premiéru na jaře 2009, si rázem získala srdce návštěvníků veletrhu. Veletržní hala 4 bude proto jako mimořádná špičková událost pod názvem „Mythos Solitude“ opět speciálně věnována motorismu. Na ploše 10.000 metrů čtverečních najdou fanoušci všechny myslitelné sportovní vozy, klasické motocykly i organizátory, kteří se specializovali na rallye veteránů.

Ústřední roli zde samozřejmě sehraje celosvětová promoční akce „Automobilové léto 2011“ s hlavním regionálním tématem „Solitude Revival“. V úseku dvoukolých vozidel, kterým bude věnována zdvojnásobená plocha 4000 metrů čtverečních, se mimo jiné představí Hockenheimring i BMW a mnoho dalších značek. V hale 4 bude poprvé na Retro Classic prezentovat svá umělecká díla vybraný počet specializovaných motocyklových dílen, takzvaných „customizerů“. Manufaktury na custom bike z celého Německa ukážou nejen své kreace motocyklů, ale budou též odpovídat na dotazy veřejnosti. Navíc budou publiku na předváděcím pódiu custom bike každý den představeny jednotlivé motocykly, historie motorek, výrobci a majitelé. V soboru 12. března se v hale 4 uskuteční speciální vrcholná událost – „Retro Classics Bike Night“ s živou hudbou. Custom bike je širší pojem pro motocykl, který byl zhotoven či přebudován speciálně podle přání zákazníka. Existují různé druhy customizingu, přestavba sériových motocyklů, většinou na bázi motorek Harley-Davidson, nebo kompletní montáž s koupenými či vlastními zhotovenými součástmi. Další variantou customizingu je old style, motocykl postavený z částí moderního příslušenství, který je napodobeninou motorek ze 40. a 50. let.

Speciální přehlídka vozidel „Dino“

Zlatým hřebem bude zcela určitě exkluzivní „Dino-Show“ v „Hale závodního sportu“ 4. Když se 26. března 1932 jako syn Enza a Laury Ferrariových narodil Alfredo Ferrari, nikdo netušil, že to bude znamenat vznik legendy „Dino“. „Dino“ Ferrari studoval inženýrství v Modeně a napsal svou diplomovou práci o stavbě sportovních vozů. S šéfkonstruktérem Vittoriem Janem plánoval pro Ferrari neobvyklou koncepci šestiválcového motoru. Než Alfredo „Dino“ Ferrari zemřel roku 1956 ve věku 24 let na selhání ledvin, vyslal modelovou řadu V6 na úspěšnou cestu. Slavný model 156 vyjel poprvé v listopadu 1956, pět měsíců po Dinově smrti. Aby syn nikdy neupadnul v zapomnění, pojmenoval Enzo Ferrari všechny modely, do nichž byly zabudovány šestiválcové motory, „Dino“. Modely Fiat a Lancia se stejným šestiválcem se také jmenují Dino, zatímco Ferrari z něj ve vzpomínce na svého syna udělal vlastní značku auta. Existovaly vlastní dílenské cedule a světelné reklamy a k prodeji a údržbě modelu Dino 246 byly autorizováni jen vybraní obchodníci.

„125 let značky Bosch“ a Solitude Revival na Automobilovém létě 2011

Speciální přehlídka k výročí „125 let značky Bosch“ pod zastřešením „Automobilového léta 2011“ k uctění 125 let automobilu bude představovat zvláštní lahůdku v hale motoristického sportu 4. V centru pozornosti bude závodní sport, například zastoupený historickými a současnými vozidly mistrovství Německa cestovních automobilů DTM. Důležité místo zaujme i prezentace „Solitude Revival“, kdy na obyvatele Bádenska-Württemberska a jejich hosty bude příští rok během „Automobilového léta“ čekat skvělá podívaná. Organizátoři Solitude Revivals, prestižní akce Automobilového léta, probudí ve dnech 22. až 24. července 2011 po 46-letém spánku Šípkové Růženky nejen legendární okruh Solitude, ale budou u příležitosti 125. výročí automobilu prezentovat i více než 600 vozidel na okruhu v Glemswaldu u Stuttgartu, který má délku 12,7 km. Bude se jednat o třídenní festival zcela ve znamení motorů a karosérií v zemi, která je kolébkou automobilu, a to na historickém místě vůbec první soutěže vozidel v Bádensku-Württembersku.

Rarity s Wankelovým motorem v hale 5

Unikátní seskupení vzácných vozidel s Wankelovým motorem v hale 5 bude více než jen pastva pro oči. Soukromá sbírka Frey z Augsburgu ukáže několik vybraných vozidel, motocykly i čluny poháněné tímto motorem. Wankelův motor je motor s rotačním pístem, který byl pojmenován po svém objeviteli Felixi Wankelovi. Existuje ve dvou verzích: Wankelův motor s rotujícím pístem (DKM 54) a Wankelův motor s krouživým pístem (KKM 57). Číslice znamená rok vzniku. U Wankelova motoru se energie uvolněná spalováním přeměňuje přímo na otáčivý pohyb, bez okliky v podobě zdvihového pohybu.

Ekonomického významu však dosáhl jen Wankelův motor s krouživým pístem, dnes všeobecně označovaný jako Wankelův motor, který vyvinul Hanns Dieter Paschke. Wankelovým motorem KKM 250 bylo poprvé poháněno auto NSU Prinz III v roce 1960. 19. ledna téhož roku byl tento motor poprvé předveden veřejnosti v provozu při akci Spolku německých inženýrů v Německém muzeu v Mnichově. V roce 1963 byl veřejnosti na IAA prezentován NSU Wankel Spider a Mazda vystavila na motorové show v Tokiu testovací vůz s dvoupístovým motorem. V říjnu 1964 se NSU Wankel Spider začal vyrábět sériově. V květnu 1967 začala Mazda sériově vyrábět Cosmo Sport a jako první vyrobila auto s dvoupístovým motorem. Od dubna 2003 do března 2006 vyrobila Mazda 148.317 kusů RX-8. V roce 2007 předvedla na Tokyo Motor Show Premacy Hydrogen RE Hybrid. Zde se představí zlepšený Wankelův motor Renesis-16X.

Soustředění youngtimerů ve veletržní hale 5 / kluby v „Hale zemí“ 7

Nezbytná součást Retro Classics je v hale 5 věnována stále závažnějšímu tématu youngtimerů – tedy aut, která musejí být v závislosti na typu stará minimálně 20 až 25 let. V březnu 2010 se speciálně o tento segment zajímala více než polovina dotázaných návštěvníků. Stuttgartský veletrh představí samostatnou přehlídku youngtimerů se všemi různými aspekty a zvláštnostmi. „Youngtimerům poskytneme celou veletržní halu s plochou 10.000 metrů čtverečních“, říká Herrmann, „přičemž ústřední část budou kromě značek Mercedes, Porsche a VW zaujímat i modely jiných klubů“. Zatímco v hale 5 bude poskytnuta dostatečná plocha youngtimerům, bude v hale 7, „Hale zemí“, možné narazit na kluby veteránů od A do Z a na cenné kousky z Itálie, Velké Británie a Francie.

Prodejní burza vozidel pro soukromé osoby a obchodníky v hale 6

Další zlatý hřeb nabídne hala 6, kde se po velkolepém úspěchu letos v březnu potřetí zopakuje tatáž akce. Tehdy změnilo zhruba 250 vozidel v premiéře svého majitele. Zde se opět rozvine dynamický trh s více než 350 vozidly, jejichž rok výroby nesmí být mladší než 1984. Po všechny tři dny veletrhu tu bude lákadlem již léta oblíbená prodejní burza vozidel pro soukromé prodejce a obchodníky, na níž je možné nabízet či koupit vozidlo. Poplatky za celou dobu trvání veletrhu jsou 180 euro za vozidlo, za dvoukolové vozidlo 75 euro.

Ve stejné hale si přijdou na své příznivci automobilových modelů „Automania“.

Omnibusy, nákladní vozidla a traktory v hale 8

Nové výstaviště poskytne veletrhu Retro Classics dostatek místa, aby do portfolia zahrnul další speciální témata. Sem patří již čtvrtá přehlídka historických zemědělských strojů a traktorů, kterou návštěvníci mohou obdivovat v hale 8 užitkových vozidel na ploše téměř 2500 metrů čtverečních. Tato speciální hala bude na dalších 7500 metrech čtverečních doplněna velkým počtem omnibusů, nákladních vozidel, tahačů a hasičských vozů. Část, kde jsou historické zemědělské stroje a traktory, bude rozdělena do tří úseků. Kromě téměř stovky vybraných klubů traktorů z Bádenska-Württemberska, Bavorska a Porýní-Falcka jsou pozvány současné manufakturní závody jako Fendt, John Deere, McCormick nebo Massey-Ferguson, zastoupené svými tradičními odděleními, a také obchod s traktory včetně důležitého úseku příslušenství a náhradních dílů.

Speciální přehlídka legendárních tahačů Kaelble

Vedle toho bude zastoupeno Sdružení užitkových vozidel-veteránů (Nutzfahrzeug-Veteranen-Gemeinschaft – NVG, http://www.n-v-g.de/ ) s historickými tahači a vyklápěčkami. Přínosem k „Automobilovému létu 2011“ bude speciální přehlídka s legendárními vozidly firmy Kaelble o velikosti téměř 900 metrů čtverečních. Tato firma z württemberského Backnangu byla známým výrobcem stavebních strojů, motorových a užitkových vozidel i tahačů pro silniční podvalníky, korbové sklápěče a buldozery. Veletržní hala bude doplněna řadou historických hasičských vozidel i klasickými omnibusy, které byly k vidění na bývalém výstavišti v „Auwärterově hale“. Konrad Auwärter z dynastie Neoplan představí v rámci Retro Classics již poosmé zhruba dva tucty mohutných svědků historie výroby automobilů. Dále zde budou různá klasická vozidla typu Kässbohrer / Setra, Mercedes-Benz, Saurer, Steyr, Büssing a samozřejmě Neoplan. Tato vozidla pocházejí nejen z Německa, ale i z východní Francie, Rakouska a Švýcarska.

Příslušenství a mezinárodní burza náhradních dílů v hale 9

V hale 9 si přijdou na své sběratelé, amatérští opraváři a znalci, kteří na mezinárodní burze náhradních dílů hledají příslušenství a originální součásti. Pod zastřešením burzy náhradních dílů se sejde několik stovek obchodníků, kteří budou po všechny dny konání veletrhu nabízet své cennosti. Zakoupené součástky je možné dát během otevírací doby do úschovy v šatně.

Ulrich Herrmann: Vyřčené slovo platí!

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...