Značka Audi s novou technikou dosáhla o víkendu rekordního vítězství v Le Mans

Všechny tři vozy Audi R15 TDI s turbodmychadlem VTG na prvních třech místech a mimoto dosáhly nový rekord v ujeté vzdálenosti díky hospodárnosti a spolehlivosti.

Značka Audi podeváté zvítězila v legendárním závodě 24 h Le Mans, a tím se v historických statistikách dotáhla na značku Ferrari. Pouze Porsche má na svém kontě více vítězství v klasickém francouzském vytrvalostním závodě.

Značka Audi s novou technikou dosáhla o víkendu rekordního vítězství v Le Mans
Značka Audi s novou technikou dosáhla o víkendu rekordního vítězství v Le Mans
Značka Audi s novou technikou dosáhla o víkendu rekordního vítězství v Le Mans

V letošním 78. ročníku slavného závodu byly opět rozhodujícími faktory hospodárnost a spolehlivost, v nichž speciálně vyniká značka Audi, která se těší pověsti výrobce velmi hospodárných automobilů.

Tři vozy Audi R15 TDI nasazené týmem Audi Sport Team Joest ujely celý závod bez nejmenších technických problémů a v nejrychlejším závodě 24 h Le Mans všech dob obsadily první tři místa. Po letech 2000, 2002 a 2004 je to již počtvrté, co se značce Audi podařilo v Le Mans obsadit všechny stupně vítězů.

„Všichni zaměstnanci značky Audi mohou být hrdí na tento historický triumf. Spolehlivost, hospodárnost a trvale udržitelný rozvoj jsou v současnosti mimořádně důležitými tématy pro automobilové výrobce. A jsou to přesně ty oblasti, v nichž jsme tento víkend demonstrovali svou převahu,“ poznamenal Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti Audi AG, který sledoval vzrušující závod přímo na francouzské trati. „Byl to jeden z nejnapínavějších závodů v historii Le Mans. Je to počtvrté, co značka Audi obsadila v Le Mans všechna tři místa na stupních vítězů a bezpochyby je to nejcennější vítězství, jakého dosáhla po největší bitvě v historii naší účasti v tomto závodě. Velmi si vážím výkonu našeho týmu, který vložil do závodu neuvěřitelné úsilí, a tímto jim za jejich úspěch děkuji. Peugeot byl skvělým soupeřem, který nás donutil vydat ze sebe všechno. Francouzský tým si za to zasluhuje náš respekt.“

„Po třetím místě v loňském roce jsme chtěli letos přivést z Le Mans do Ingolstadtu a Neckarsulmu opět vítěznou trofej a tohoto cíle se nám podařilo dosáhnout působivým způsobem,“ prohlásil Dr. Wolfgang Ullrich, vedoucí oddělení Audi Motorsport. „Jsem velmi hrdý na náš tým a srdečně děkuji celému týmu a každému, kdo se podílel na tomto úspěchu.“

Celkově devátý triumf značky v Le Mans umožnilo nové technické řešení, které tým Audi Sport vyvíjel v přísném utajení v průběhu posledních tří let. Tajemstvím úspěchu je motor V10 TDI závodního vozu Audi R15 TDI přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbine Geometry), který dosahuje nejvyššího výkonu 440 kW.

Turbodmychadla VTG jsou standardní součástí sériově vyráběných motorů Audi TDI. Jejich nasazení v Le Mans přineslo inženýrům značky Audi cenné zkušenosti pro další vývoj techniky přeplňování pro menší a velmi úsporné přeplňované motory, které se budou používat v budoucnosti. „V Le Mans se musíme potýkat s teplotami přesahujícími 1000 °C, které se u dosud vyráběných sériových motorů nevyskytují,“ vysvětluje Ulrich Baretzky, vedoucí vývoje motorů u Audi Sport. „Kvůli downsizingu se však do této oblasti provozních teplot dostanou i sériově vyráběné motory. VTG je tedy dalším příkladem, jak u Audi funguje přenos technického know-how mezi motoristickým sportem a sériovou výrobou.“

V roce 2010 byly nároky na vznětové motory mimořádně vysoké kvůli novým restrikcím v závodních předpisech. „Dosažení vyššího výkonu bez ztráty spolehlivosti bylo obrovskou výzvou, s níž si náš tým poradil vynikajícím způsobem,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport, po závodě. „V letošním závodě jsme nevyužili celý potenciál motoru V10 TDI, abychom si mohli být jisti absolutní spolehlivostí. Z toho důvodu nám bylo již před závodem zcela jasné, že nebudeme mít nejrychlejší vůz. Místo toho jsme vsadili na maximální spolehlivost a hospodárnost. Vývojovým cílem pro R15 plus bylo snížení spotřeby o 20 procent. Tohoto cíle jsme dosáhli. V uplynulých měsících jsme na tom velmi tvrdě pracovali. Díky tomu je pro nás tento úspěch, k němuž přispěl také perfektní výkon celého týmu, ještě větším zadostiučiněním.“

Jezdci Timo Bernhard (Německo), Romain Dumas (Francie) a Mike Rockenfeller (Německo)

– ujeli s vítězným Audi R15 TDI celkově 397 kol za 24 hodin. To znamená, že s ujetou vzdáleností 5410 kilometrů překonala tato trojice rekord, který v roce 1971 stanovili jezdci Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep za volantem Porsche 917. Starý rekord byl považován za nepřekonatelný, protože rovinka Hunaudieres neměla tehdy žádné šikany. Je to další ukázka vynikajících vlastností techniky Audi TDI.

Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller odjeli celý závod bez jediné chyby, což jim přineslo jejich první vítězství v Le Mans a již zmíněný nový historický rekord. Kromě pomalé ztráty tlaku v pneumatice krátce před koncem závodu a upadlého zpětného zrcátka na pravé straně probíhal celý závod pro vítěznou posádku bez sebemenších problémů.

Druhé místo obsadili Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer,

– na jejichž vozu R15 TDI musela být dvakrát měněna přední část karoserie po kontaktech s bariérami na trati.

Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish,

– vítězové z roku 2008, byli v úvodní fázi závodu nejlépe umístěným týmem Audi, ale pak je postihla velká smůla. Tom Kristensen, rekordní vítěz závodu v Le Mans, se musel v sobotu v noci vyhnout pomalému vozu kategorie GT2 a v důsledku toho skončil v bariéře u zatáčky Porsche. Capello, Kristensen a McNish se však po rychlé opravě propracovali rychlými časy na kolo zpátky mezi vedoucí skupinku a na konci se dostali na stupně vítězů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...