Značka Audi představila průkopnický pohon všech kol e-tron quattro

Audi přináší další trend do motoristického sportu. Poté, co značka se čtyřmi kruhy způsobila v 80. letech revoluci pohonem všech kol quattro v soutěžním sportu a výrazně ovlivnila tímto systémem závody cestovních vozů v 90. letech, prosadila nyní pohon všech kol také v kategorii sportovních prototypů LMP1.

Nový pohon všech kol e-tron quattro:

???????????????????????

Audi se v roce 2012

– stalo prvním výrobcem, který zvítězil se závodním vozem kategorie LMP1 vybaveným pohonem všech kol v závodě 24 h Le Mans a v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship). Prototyp R18, disponující inovativním pohonem všech kol e-tron quattro, vyhrál dosud deset závodů WEC, včetně závodů 24 h Le Mans 2012 a 2013 i titulů mistra světa WEC v uvedených letech. V roce 2014 tomu bude poprvé, co se budou na sportovní prototypy LMP1 s pohonem všech kol spoléhat také dva konkurenti Audi z řad továrních týmů v kategorii LMP1.

Vedoucí závodního oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich zdůrazňuje:

„Inovace se promění v průkopnické činy pouze tehdy, pokud je jejich realizace úspěšná a používat je začnou také jiní. Audi se to od uvedení pohonu všech kol quattro v roce 1980 opakovaně daří jako žádnému jinému výrobci.“ Také v závodech DTM bylo Audi prvním týmem, který v roce 1990 použil pohon všech kol, stejně jako v závodech cestovních vozů Super Touring od roku 1993. V uplynulých dvou letech, kdy Audi vybojovalo řadu úspěchů ve vytrvalostních závodech WEC, prokázala značka se čtyřmi kruhy, že e-tron quattro – kombinace hybridního systému a pohonu všech kol – nabízí významné přednosti.

Dosud směla značka Audi používat pohon všech kol pouze při rychlostech nad 120 km/h. Avšak čtyři poháněná kola znamenají výhody v oblasti trakce zejména v nízkých rychlostech, například když jezdec akceleruje na výjezdu z pomalé zatáčky. V letošním roce už toto pravidlo, omezující rychlost, neplatí.

Ve skořepinové konstrukci

– v úrovni přední nápravy, je uložena zcela nová jednotka elektromotoru a generátoru MGU (Motor Generator Unit), společně s diferenciálem. Systém je propojen s předními koly dvěma hnacími hřídeli. Při brzdění je kinetická energie závodního vozu přeměňována na elektrický proud, jehož prostřednictvím je roztáčen setrvačník v optimalizovaném zařízení pro přechodné uložení energie, které je umístěno v kokpitu vedle jezdce. MGU během akcelerace rekuperovanou energii opět přeměňuje a využívá ji k pohonu předních kol.

„Pro rok 2014 jsme vyvinuli od základu nový systém hybridního pohonu,“ vysvětluje Dr. Martin Mühlmeier, vedoucí technického oddělení Audi Sport. „Konkrétně je ještě lehčí a účinnější než dosud.“ V roce 2014 je jeden elektrický stroj spojený s diferenciálem přední nápravy uložen podélně. Tyto komponenty pohonu předních kol jsou navíc kompletně integrovány do skořepinové konstrukce skeletu karoserie závodního vozu R18 e-tron quattro. Rekuperovaná energie se ukládá do nově navrženého setrvačníkového systému.

Zatímco systémy quattro továrních soutěžních a závodních cestovních vozů Audi z let 1980 až 1997 používaly mechanické spojení v podobě spojovacího hřídele mezi přední a zadní nápravou, je rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v systému pohonu všech kol e-tron quattro řízeno výhradně elektronickou řídicí jednotkou. V roce 2014 se bude navíc kvůli novým požadavkům na hospodárnost používat modifikovaná strategie pro řízení motoru a systému pohonu. Pohon všech kol e-tron quattro se vyznačuje optimální účinností a hospodárností díky sofistikovanému řízení toků energie.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...