Značka Audi představila průkopnický pohon všech kol e-tron quattro

Audi přináší další trend do motoristického sportu. Poté, co značka se čtyřmi kruhy způsobila v 80. letech revoluci pohonem všech kol quattro v soutěžním sportu a výrazně ovlivnila tímto systémem závody cestovních vozů v 90. letech, prosadila nyní pohon všech kol také v kategorii sportovních prototypů LMP1.

Nový pohon všech kol e-tron quattro:

???????????????????????

Audi se v roce 2012

– stalo prvním výrobcem, který zvítězil se závodním vozem kategorie LMP1 vybaveným pohonem všech kol v závodě 24 h Le Mans a v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship). Prototyp R18, disponující inovativním pohonem všech kol e-tron quattro, vyhrál dosud deset závodů WEC, včetně závodů 24 h Le Mans 2012 a 2013 i titulů mistra světa WEC v uvedených letech. V roce 2014 tomu bude poprvé, co se budou na sportovní prototypy LMP1 s pohonem všech kol spoléhat také dva konkurenti Audi z řad továrních týmů v kategorii LMP1.

Vedoucí závodního oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich zdůrazňuje:

„Inovace se promění v průkopnické činy pouze tehdy, pokud je jejich realizace úspěšná a používat je začnou také jiní. Audi se to od uvedení pohonu všech kol quattro v roce 1980 opakovaně daří jako žádnému jinému výrobci.“ Také v závodech DTM bylo Audi prvním týmem, který v roce 1990 použil pohon všech kol, stejně jako v závodech cestovních vozů Super Touring od roku 1993. V uplynulých dvou letech, kdy Audi vybojovalo řadu úspěchů ve vytrvalostních závodech WEC, prokázala značka se čtyřmi kruhy, že e-tron quattro – kombinace hybridního systému a pohonu všech kol – nabízí významné přednosti.

Dosud směla značka Audi používat pohon všech kol pouze při rychlostech nad 120 km/h. Avšak čtyři poháněná kola znamenají výhody v oblasti trakce zejména v nízkých rychlostech, například když jezdec akceleruje na výjezdu z pomalé zatáčky. V letošním roce už toto pravidlo, omezující rychlost, neplatí.

Ve skořepinové konstrukci

– v úrovni přední nápravy, je uložena zcela nová jednotka elektromotoru a generátoru MGU (Motor Generator Unit), společně s diferenciálem. Systém je propojen s předními koly dvěma hnacími hřídeli. Při brzdění je kinetická energie závodního vozu přeměňována na elektrický proud, jehož prostřednictvím je roztáčen setrvačník v optimalizovaném zařízení pro přechodné uložení energie, které je umístěno v kokpitu vedle jezdce. MGU během akcelerace rekuperovanou energii opět přeměňuje a využívá ji k pohonu předních kol.

„Pro rok 2014 jsme vyvinuli od základu nový systém hybridního pohonu,“ vysvětluje Dr. Martin Mühlmeier, vedoucí technického oddělení Audi Sport. „Konkrétně je ještě lehčí a účinnější než dosud.“ V roce 2014 je jeden elektrický stroj spojený s diferenciálem přední nápravy uložen podélně. Tyto komponenty pohonu předních kol jsou navíc kompletně integrovány do skořepinové konstrukce skeletu karoserie závodního vozu R18 e-tron quattro. Rekuperovaná energie se ukládá do nově navrženého setrvačníkového systému.

Zatímco systémy quattro továrních soutěžních a závodních cestovních vozů Audi z let 1980 až 1997 používaly mechanické spojení v podobě spojovacího hřídele mezi přední a zadní nápravou, je rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v systému pohonu všech kol e-tron quattro řízeno výhradně elektronickou řídicí jednotkou. V roce 2014 se bude navíc kvůli novým požadavkům na hospodárnost používat modifikovaná strategie pro řízení motoru a systému pohonu. Pohon všech kol e-tron quattro se vyznačuje optimální účinností a hospodárností díky sofistikovanému řízení toků energie.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 10 pancéřovaných vozů Audi A8 L Security pro světové lídry

10 pancéřovaných vozů Audi A8 L...

Značka Audi dodala Odboru dopravy chráněných osob Ochranné služby Policie České republiky na základě vítězství ve výběrovém řízení flotilu luxusních limuzín, která zajišťovala...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový král e-tronů: Delší, ostřejší a ve všem lepší

Nový král e-tronů: Delší, ostřejší...

Před čtyřmi roky nastavil elektrickou budoucnost čtyř kruhů. Stanovil měřítka v segmentu elektricky poháněných SUV vyšší třídy. E-tron byl průkopníkem. Teď na něj navazuje nové Audi. Ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Komfortní i hbité – SUV Audi jsou mistry rychlých převleků díky technologii eAWS

Komfortní i hbité – SUV Audi jsou...

Systém se dodává pro čtyři vrcholné modely řady Q  Nastavitelné příčné zkrutné stabilizátory minimalizují boční náklon karoserie Nadšení zákazníků dokládá vysoká poptávka ...