Zimní přezouvání: podcenit se nevyplácí

Chcete jezdit bezpečně – řiďte se zásadou: jakmile teploty začnou klesat pod 7 stupňů C, pak přezujte letní pneumatiky na zimní!

Značná část motoristů si stále myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný luxus nebo dokonce že se pneumatikářské firmy snaží vytahat peníze z jejich kapes. Jiným je zase líto investovat do zimního obutí jenom kvůli jednomu týdnu dovolené na horách. Jak je to tedy se zimními plášti doopravdy?


V první řadě zimní pneumatiky nejsou určené pouze pro jízdu na sněhu a na ledu jak by se někdo mohl domnívat. Už při teplotách okolo 7 °C vykazují zimní pneumatiky na suchém asfaltu výrazně kratší brzdnou dráhu než letní a s klesající teplotou se rozdíl ještě prohlubuje a může činit až 30 %. Tajemství se skrývá v měkčí směsi zimních plášťů.


Výkon pneumatiky, tedy schopnost akcelerovat, brzdit a držet směr vozu, přímo závisí na přilnavosti pneumatiky k vozovce. Při nízkých teplotách směs letní pneumatiky tvrdne, ztrácí svojí pružnost a tím podstatně klesá adhezní schopnost pneumatiky, zatímco zimní směs je na své optimální teplotě. Naopak při letních teplotách je zimní směs příliš měkká a pneumatiky by se velmi rychle opotřebovaly.


Vedle složení směsy je pro správnou funkci důležitý i samotný vzorek. Hloubka dezénu a tvar lamel mají vliv na schopnost odvádět vodu zpod pneumatiky a odolávat aquaplaningu což je velmi důležité v zimním období, kdy jsou silnice mokré a často pokryté roztátým sněhem. Hloubka dezénu zimních pneumatik by neměla klesnout pod 4 mm. Při nižších hodnotách lamely výrazně ztrácejí svou účinnost.


Ne tedy až nějaké datum v kalendáři nebo bílá závěj na střeše zaparkovaných automobilů, ale právě moment, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod 7 oC, je tím správným okamžikem pro přezutí z letních na zimní pneumatiky! I na „pouze“ vlhkých vozovkách a za deště jsou totiž v tomto období zimní pneumatiky lepší než letní.


Z pohledu bezpečnosti silničního provozu není možné o smysluplnosti zimních plášťů pochybovat. Neobstojí ani argument, že přezouvání pneumatik je drahé, protože o dobu, po kterou se jezdí na zimních pneumatikách, se prodlužuje životnost pneumatik letních. Naopak letní pláště trpí v zimě takovým způsobem, že je po sezóně můžeme v podstatě odepsat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...