Zimní přezouvání: podcenit se nevyplácí

Chcete jezdit bezpečně – řiďte se zásadou: jakmile teploty začnou klesat pod 7 stupňů C, pak přezujte letní pneumatiky na zimní!

Značná část motoristů si stále myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný luxus nebo dokonce že se pneumatikářské firmy snaží vytahat peníze z jejich kapes. Jiným je zase líto investovat do zimního obutí jenom kvůli jednomu týdnu dovolené na horách. Jak je to tedy se zimními plášti doopravdy?


V první řadě zimní pneumatiky nejsou určené pouze pro jízdu na sněhu a na ledu jak by se někdo mohl domnívat. Už při teplotách okolo 7 °C vykazují zimní pneumatiky na suchém asfaltu výrazně kratší brzdnou dráhu než letní a s klesající teplotou se rozdíl ještě prohlubuje a může činit až 30 %. Tajemství se skrývá v měkčí směsi zimních plášťů.


Výkon pneumatiky, tedy schopnost akcelerovat, brzdit a držet směr vozu, přímo závisí na přilnavosti pneumatiky k vozovce. Při nízkých teplotách směs letní pneumatiky tvrdne, ztrácí svojí pružnost a tím podstatně klesá adhezní schopnost pneumatiky, zatímco zimní směs je na své optimální teplotě. Naopak při letních teplotách je zimní směs příliš měkká a pneumatiky by se velmi rychle opotřebovaly.


Vedle složení směsy je pro správnou funkci důležitý i samotný vzorek. Hloubka dezénu a tvar lamel mají vliv na schopnost odvádět vodu zpod pneumatiky a odolávat aquaplaningu což je velmi důležité v zimním období, kdy jsou silnice mokré a často pokryté roztátým sněhem. Hloubka dezénu zimních pneumatik by neměla klesnout pod 4 mm. Při nižších hodnotách lamely výrazně ztrácejí svou účinnost.


Ne tedy až nějaké datum v kalendáři nebo bílá závěj na střeše zaparkovaných automobilů, ale právě moment, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod 7 oC, je tím správným okamžikem pro přezutí z letních na zimní pneumatiky! I na „pouze“ vlhkých vozovkách a za deště jsou totiž v tomto období zimní pneumatiky lepší než letní.


Z pohledu bezpečnosti silničního provozu není možné o smysluplnosti zimních plášťů pochybovat. Neobstojí ani argument, že přezouvání pneumatik je drahé, protože o dobu, po kterou se jezdí na zimních pneumatikách, se prodlužuje životnost pneumatik letních. Naopak letní pláště trpí v zimě takovým způsobem, že je po sezóně můžeme v podstatě odepsat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....