Zimní přezouvání: podcenit se nevyplácí

Chcete jezdit bezpečně – řiďte se zásadou: jakmile teploty začnou klesat pod 7 stupňů C, pak přezujte letní pneumatiky na zimní!

Značná část motoristů si stále myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný luxus nebo dokonce že se pneumatikářské firmy snaží vytahat peníze z jejich kapes. Jiným je zase líto investovat do zimního obutí jenom kvůli jednomu týdnu dovolené na horách. Jak je to tedy se zimními plášti doopravdy?


V první řadě zimní pneumatiky nejsou určené pouze pro jízdu na sněhu a na ledu jak by se někdo mohl domnívat. Už při teplotách okolo 7 °C vykazují zimní pneumatiky na suchém asfaltu výrazně kratší brzdnou dráhu než letní a s klesající teplotou se rozdíl ještě prohlubuje a může činit až 30 %. Tajemství se skrývá v měkčí směsi zimních plášťů.


Výkon pneumatiky, tedy schopnost akcelerovat, brzdit a držet směr vozu, přímo závisí na přilnavosti pneumatiky k vozovce. Při nízkých teplotách směs letní pneumatiky tvrdne, ztrácí svojí pružnost a tím podstatně klesá adhezní schopnost pneumatiky, zatímco zimní směs je na své optimální teplotě. Naopak při letních teplotách je zimní směs příliš měkká a pneumatiky by se velmi rychle opotřebovaly.


Vedle složení směsy je pro správnou funkci důležitý i samotný vzorek. Hloubka dezénu a tvar lamel mají vliv na schopnost odvádět vodu zpod pneumatiky a odolávat aquaplaningu což je velmi důležité v zimním období, kdy jsou silnice mokré a často pokryté roztátým sněhem. Hloubka dezénu zimních pneumatik by neměla klesnout pod 4 mm. Při nižších hodnotách lamely výrazně ztrácejí svou účinnost.


Ne tedy až nějaké datum v kalendáři nebo bílá závěj na střeše zaparkovaných automobilů, ale právě moment, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod 7 oC, je tím správným okamžikem pro přezutí z letních na zimní pneumatiky! I na „pouze“ vlhkých vozovkách a za deště jsou totiž v tomto období zimní pneumatiky lepší než letní.


Z pohledu bezpečnosti silničního provozu není možné o smysluplnosti zimních plášťů pochybovat. Neobstojí ani argument, že přezouvání pneumatik je drahé, protože o dobu, po kterou se jezdí na zimních pneumatikách, se prodlužuje životnost pneumatik letních. Naopak letní pláště trpí v zimě takovým způsobem, že je po sezóně můžeme v podstatě odepsat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...