Nová Toyota Land Cruiser ztělesňuje všechny vlastnosti a spolehlivost vozů kategorie off-road, které tuto modelovou řadu proslavily, ale navíc přidává nový rozměr potěšení za volantem, vnímaného prostřednictvím nové vyšší úrovně pohodlí a nové vyspělé technologie, jejíž kvality jsme právě v těžkém terénu mohli náležitě ocenit.
Nová Toyota Land Cruiser je jedním z technicky nejvyvinutějších vozů, jaké kdy automobilka Toyota uvedla na trh. Jeho vlastnosti činí jízdu na silnici i mimo ni bezpečnější, příjemnější a pohodlnější.
Nová Toyota Land Cruiser zdolá stoupání 42 stupňů a stejný svah v bočním náklonu. Přední nájezdový úhel má 32 stupňů, přechodový 20 a zadní 27 stupňů. Brodivost vozu do 70 cm.
Premiéru mají v novém Land Cruiseru dva asistenční systémy. Hill-start Assist Control (HAC), které ovládá rozjezd do kopce na kluzkém povrchu, protože dokáže rozpoznat, kdy automobil začíná sklouzávat nazpět. Technologie HAC je pouze jedním z prvků kompletní soustavy ovládání brzd Brake Control System, která také zahrnuje technologii ovládání jízdy z kopce Downhill Assist Control. Oba dva asistenční systémy jsme si na autokrosové dráze vyzkoušeli a můžeme potvrdit, že oba významně přispěly k tomu, že jsme velmi náročnou trať zdolali bez problémů.
Nová Toyota Land Cruiser je prvním vozidlem na světě, které je vybaveno soustavou ovládání rozjezdu do kopce Hill-start Assist Control (HAC). Tato soustava nejen ovládá protáčení kol při rozjezdu do kopce na kluzkém povrchu, ale dokáže i zjistit, když vozidlo začne sklouzávat vzad namísto pohybu vpřed. Při rozjezdu do prudkého nebo kluzkého svahu se může vozidlo sunout ze svahu, a tím ztěžovat rozjezd. Aby se tomuto zabránilo, soustava HAC dočasně (na dobu maximálně pěti sekund) zabrzdí všechna čtyři kola, a tak sníží možnou rychlost ve směru ze svahu.
Ovládáním otáčení každého kola zvlášť dokáže soustava HAC zabránit pohybu ze svahu a následně umožnit řidiči rozjezd vpřed, aniž by ztratil kontrolu nad vozem. To výrazně zlepšuje nejen výkonnost při rozjezdu do kopce, ale také zvyšuje důvěru řidiče ve schopnost překonání překážek. Soustava HAC je plně automatická a funguje s automatickou převodovkou nastavenou v rozsahu D, L, 2 nebo 3. Pokud nedojde k činnosti soustavy, vypíná se automaticky po třech sekundách; pokud je v činnosti, vypíná po pěti sekundách. Tato soustava se dodává pouze ve spojení s automatickou převodovkou a soustavou ovládání stability vozu Vehicle Stability Control.
Systém Downhill Assist Control (DAC) řídí brzdovou soustavu automaticky, kontroluje rychlost ve sjezdu, a tím zabraňuje, aby se vozidlo dostalo při sjezdu do smyku a mimo kontrolu řidiče. Tato soustava nabízí daleko vyšší stupeň ovládání vozu, nežli v klasické koncepci, kde hrozí potíže s udržením vozu při zablokování kol, nebo použití motorová brzdy, které nemusí být dostačující. Soustavu DAC ovládá řidič a lze ji zapnout, pokud je zařazena redukce. Tato soustava funguje při rychlostech nižších než 25 km/hod. a bez sešlápnutého plynového a brzdového pedálu. Ovládané rychlosti se pohybují mezi 5 a 7 km/hod. při jízdě vpřed a mezi 3 a 5 km/hod. při couvání.
Nově vyvinutá aktivní čidla rychlosti otáčení kol mají schopnost rozlišit velice nízké rychlosti a směr otáčení každého kola. To soustavě DAC umožňuje nastavit správnou požadovanou rychlost jak pro jízdu vpřed, tak pro couvání. Přitom jsou nastavení soustavy DAC velice přesně vyladěna na celou škálu podmínek mimo silnici. Tato soustava se dodává pouze ve spojení s automatickou převodovkou a soustavou ovládání stability vozu Vehicle Stability Control.
Uvedení nového vozu Toyota Land Cruiser je pro evropské zastoupení automobilky Toyota velice významnou událostí už proto, že byla navržena mezinárodní skupinou konstruktérů a návrhářů podle myšlenky, která vzešla z ED2, evropského návrhářského střediska automobilky Toyota ve francouzském Nice. Land Cruiser je tedy dalším modelem značky Toyota, který vychází z ED2 – vedle velice úspěšných modelů Toyota Yaris, Toyota Corolla, Avensis Verso a nového modelu Toyota Avensis.
Nová Toyota Land Cruiser se vyrábí jak v třídveřovém, tak i v pětidveřovém provedení, přičemž pětidveřová verze pojme pohodlně sedm lidí, kterým dopřeje plné bezpečí a pohodlí. Všechny tři řady sedadel směřují po směru jízdy a všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy a nastavitelnými opěrkami hlavy.
Nová Toyota Land Cruiser se dodává s výběrem ze dvou typů motorů, z nichž oba nabízejí rovnováhu mezi výkonem a úsporným provozem a stávají se tak nejúčelnějšími pohonnými jednotkami ve své třídě: poslední vývojový model stávajícího třílitrového čtyřválcového turbodieselového motoru s vysokotlakým vstřikováním D-4D Common rail, nebo zcela nový čtyřlitrový benzinový motor V6 – nejsilnější motor, jaký kdy byl doposud montován do modelu Land Cruiser (k dodání od března 2003).
Nový dieselový motor D-4D common rail dosahuje výkonu 120 kW (163 k) při 3 400 ot./min. a má vysoký krouticí moment 343 Nm v rozsahu otáček motoru mezi 1 600 a 3 200 ot./min. Tato vynikající hodnota krouticího momentu při nízkých otáčkách je rekordní v této třídě a jedinečně se osvědčuje při jízdě mimo silnici nebo při tažení jiného vozidla. Vůz (při manuálním řazení) zrychlí z 0 na 100 km/hod. za 12,7 sekundy a dosahuje na silnici maximální rychlost 165 km/hod. Kombinovanou spotřebu uvádí výrobce u pětidvéřové verze s mechanickou převodovkou 9,5 l/100 km (s automatickou převodovkou 10,4 l/100 km).
Zcela nový benzinový motor V6 dodává vozu Land Cruiser vynikající výkon osobního vozu se zrychlením z 0 na 100 km/hod. za 9,5 sekundy. Tento motor z lehké slitiny dosahuje výkonu 183 kW (249 k) při 5 200 ot./min. a má krouticí moment 380 Nm při 3 800 ot./min. Kombinovanou spotřebu uvádí výrobce u pětidvéřové verze s automatickou převodovkou 13,6 l/100 km.
Nová Toyota Land Cruiser se dodává s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Manuální převodová skříň je převzata z předchozího modelu se zlepšenou synchronizací. Automatická převodovka je čtyřstupňová, s elektronickým ovládáním točivého momentu motoru, které dočasně snižuje výkon motoru při změně převodového stupně, aby se zmírnily rázy po zařazení. Tlačítko „rozjezdu na druhý stupeň“ automaticky zařadí Land Cruiseru druhý rychlostní stupeň při rozjezdu ze zastavení na kluzkém povrchu, jako například sníh nebo led.
Řízení s proměnlivým převodovým poměrem dodává vozu maximální stabilitu a přesnost. Převodový poměr se mění změnou rozteče zubů na hřebeni. Převodový poměr je nižší kolem střední polohy řízení a vyšší na jeho okrajích. Výsledkem je větší záběr v koncových polohách, což snižuje nutnost otáčení volantem při manévrování v nízkých rychlostech, a přitom zaručuje přesnou odezvu kolem střední polohy řízení, což odpovídá potřebám jízdy ve vyšších rychlostech na dálnici.
Sloupek volantu je nastavitelný co do délky i úhlu a umožňuje tak všem řidičům nalézt si své optimální nastavení. Tlumící mechanismus tlumení nárazů snižuje energii nárazu a celý sloupek volantu je konstruován tak, aby se v případě nehody rozlomil a neohrozil tak řidiče.
Cena (včetně DPH) nové Toyoty Land Cruiser ve třídveřovém provedení s 5 místy s novým naftovým motorem 3,0 litru o výkonu 120 kW a manuální pětistupňovou převodovkou je 1 239 000 Kč. V pětidveřovém provedení podle stupně výbavy od 1 299 000 Kč, se čtyřrychlostní automatickou převodovkou 1 494 000 Kč. S osmi sedadly 1 549 000 Kč, s automatickou převodovkou 1 609 000 Kč (od března pak s bohatší výbavou za 1 719 000 Kč).
Nová Toyota Land Cruiser s novým benzinovým šestiválcovým motorem 4,0 litru s výkonem 183 kW bude dodávána pouze v pětidveřovém provedení s osmi sedadly a automatickou převodovkou v nejbohatší výbavě. Cena dosud není stanovena.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií