Zajímavý článek z Tokia, že společnost Mazda se vrací zpět k dieselům v Japonsku

Třináct let poté, co primátor Tokia pohřbil zájem Japonců o dieselové automobily tím, že mnohé z nich vykázal z města, zažívají automobily s dieselovými motory návrat na japonský trh.

Je to především důsledek toho, že jejich výrobci zavedli inovace, které podstatně zlepšily jejich obraz čadivých umouněnců.

Společnost Mazda Motor Corp.

– (7261) sází velké peníze na čistější diesely a tím vytváří výzvy vůči importovaným a hybridním automobilům v době, kdy vládní pobídky podněcují poptávku po hospodárných vozidlech.

Nová vozidla konkurují sportovním užitkovým vozidlům společnosti Nissan Motor Co. (7201) a společnosti Mitsubishi Motor Corp. (7211) jakož i modelům importovaným společnostmi Bayerische Motoren Werke AG a Daimler AG z Evropy, kde polovina nových vozidel je osazena vznětovými motory a většina výrobců automobilů – včetně těch japonských – nabízí diesely.

Zdokonalené filtry, turbodmychadla a vstřikování paliva pomohly vytvořit tišší a čistější motory oproti těm z roku 1999, kdy primátor Shintaro Ishihara mával před novináři lahví s černými sazemi na podporu své kampaně k vykázání vozidel se vznětovými motory z ulic Tokia.

Vzpomínám si na auto s naftovým motorem, které jsem používal v autoškole před 22 léty – hřmotné, špinavé auto, které strašně čoudilo a produkovalo saze,” řekl Atsuo Ito 39letý reklamní ředitel, který si koupil nový terénní automobil Mazda Diesel CX-5. “Tento můj nový Diesel CX-5 je tichý, čistý a co je nejdůležitější, snížil moje výdaje za palivo o polovinu.”

Silná poptávka

Tento rok národní vláda zavedla dotace ve výši 180 000 jenů (cca 45 000 Kč) na automobily se vznětovými motory. Podle jejího záměru by v roce 2020 mělo 5 procent nových vozidel používat tuto techniku, přičemž v posledním roce to bylo jen 0.4 procenta. Od října do konce prosince 2012 se podle Svazu japonských prodejců automobilů prodej dieselů v Japonsku v porovnání s minulým rokem ztrojnásobil, a to na 31.425 jednotek.

“Názor mladých lidí na automobily s naftovým motorem je v porovnání s názorem starší generace ovlivněné Ishiharou, úplně jiný,” řekl Yoshiaki Kawano, analytik IHS Automotive v Tokiu. “Jejich dojem je ten, že tato vozidla jsou ohleduplná k životnímu prostředí a že jsou v Evropě velice populární.”

Společnost Mazda oznámila

– že 80 procent objednávek na její sportovní a užitkové vozidlo CX-5 a na sedan Mazda6 v Japonsku je na jejich osazení dieselovým motorem, i když jsou asi o 20 procent dražší než srovnatelné verze s benzínovým motorem.

Diesel CX-5 ujede na jeden litr nafty vzdálenost 18,6 kilometrů (43,7 mil na jeden galon podle japonských norem), a to je podle společnosti Mazda o 16 procent více než srovnatelná verze s benzínovým motorem. Diesel CX-5 tedy spotřebuje 5,4 litru nafty na 100 km.

“Byli jsme takovou silnou poptávkou velice překvapeni,” řekl minulý měsíc prezident Mazdy Takashi Yamanouchi. „Zákazníci nabyli přesvědčení, že je diesel pro ně to nejlepší řešení.“

Podle LMC Automotive se očekává, že celosvětový prodej automobilů se vznětovými motory se v letech 2010 až 2018 zvýší o 66 procent na 22 miliónů, což představuje něco kolem 18 procent celkových dodávek vozidel v roce 2018. Růst se očekává především v Severní Americe, východní Evropě a v Asii, přičemž v západní Evropě podíl dieselů poklesne v důsledku regulačních norem a nasycení trhu v některých zemích, řekl výzkumník.

Americká renesance

Vznětové motory mohou být účinnější, protože spalování paliva probíhá za vyšších teplot než u benzínových motorů. Ale na druhé straně vyšší hustota energie znamená, že motor může také emitovat více sazí. V minulých létech výrobci automobilů proto vylepšili katalyzátory tak, aby spalovaly saze, a dále přidali filtry k odchytu více emisí.

Opětné oživení vznětových motorů v Japonsku může pomoci národním výrobcům vozidel prorazit na trh USA. Společnost LMC Automotive očekává, že zde dojde k minimálně trojnásobnému zrychlení prodejů dieselů ze 408.344 vozidel v minulém roce na 1,3 miliónů vozidel v roce 2018, a to proto, že vydání přísnějších federálních norem o účinnosti paliva se plánuje až na rok 2017.

“Čisté automobily se vznětovými motory a malá nákladní vozidla se v současné Americe nachází v raném stadiu renesance,” řekl Allen Schaeffer, výkonný ředitel Diesel Technology Forum, to je průmyslového uskupení, jehož členy jsou i výrobci automobilů a jejich součástek.

Největší závazek

Automobil se vznětovým motorem Mazda6 bude uveden na trh USA již v roce 2013. Tím se stane společnost Mazda prvním výrobcem automobilů v Asii, který bude prodávat osobní automobil s tímto typem motoru na americkém trhu, kde udávají krok jejich evropští výrobci, jako je například Volkswagen AG (VOW).

“Bude-li Mazda6 levnější než Passat (PSAT) TDI a úspora paliva při jejím provozu bude významná, pak by se mohla stát hitem,” řekl Mike Omotoso, starší manažer celosvětového výzkumu hnacích systémů ve společnosti LMC Automotive v Troy, Michigan.

Společnost Mazda, která tento rok završila 45. rok výroby motorů s rotujícími písty, přejímá mezi svými japonskými rivaly největší závazek vůči dieselům. Zvýšila reklamu a zdvojuje vozidla CX-5 a Mazdu6 se svým systémem SkyActiv, zastřešujícím termínem pro technologie napomáhající jí vyhovět požadavkům stále se zpřísňujících emisních norem, jako jsou například lehčí karosérie vozidel.

Společnost “investovala značené částky do komerční televizní reklamy a do normální reklamy za účelem zvýšení povědomí lidí a změny náhledu veřejnosti,” řekl Masahiro Fukuda, analytik společnosti Fourin Inc. v Nagoya, Japonsko.

V prvním roce na trhu očekává společnost Mazda celosvětově prodej modernizovaných modelů ve výši 240.000 vozidel Mazda6 a 190.000 vozidel CX-5. Separátní předpovědi o prodeji dieselových vozidel společnost se sídlem v Hirošimě bohužel nevydává.

Historie výroby vozidel se vznětovým motorem v Japonsku a zákaz jejich provozu v Tokiu

Prodej vozidel se vznětovým motorem v Japonsku vyvrcholil v roce 1980 a podle ministerstva dopravy činil v té době 6 procent z celkových dodávek nových automobilů. V roce 2003 Tokio začalo na majitelích dieselových vozidel požadovat instalaci čističů výfukových plynů a těm, kteří tak neučinili, zakázalo provoz jejich automobilů ve městě.

Zatímco v roce 2001 vyráběly japonské automobilky 24 modelů dieselových vozidel, koncem roku 2007 se již doma nevyráběl žádný z nich.

První japonskou automobilkou, která je znovu uvedla na trh osobních automobilů, byla společnost Nissan, a to svým SUV X-Trail v roce 2008. Potom následovala společnost Mitsubishi s dieselovou verzí svého automobilu Pajero. V roce 2011 to byla jediná dvě dieselová vozidla vyráběná tuzemskými automobilkami pro jejich domácí trh.

Společnost Toyota, světový průkopník v hybridních automobilech, se v roce 2011 dohodla na používání vznětových motorů dodaných BMW, a to od roku 2014 tak, aby mohla rozšířit řadu svých automobilů prodávaných v Evropě. Tato automobilka dosud nenabízí žádný automobil se vznětovým motorem na japonském trhu.

Jiný pach

Společnost BMW, která tento roku ukončila dvacetileté přerušení dovozu dieselových vozidel do Japonska, oznamuje, že začne do země dovážet šest modelů. V roce 2010 to byla automobilka Mercedes, která jako první zahraniční výrobce automobilů uvedla znovu na japonský trh automobily se vznětovými motory a v současnosti konstatuje, že má na tomto trhu již tři vozidla tohoto typu.

Ishihara, který rezignoval na primátora Tokia v říjnu a uchází se v národních volbách konaných 16. prosince o místo poslance dolní komory, změnil po návštěvě Evropy svůj názor na dieselová vozidla:

“Viděl jsem, že na silnicích jezdila vozidla, která byla téměř všechna poháněna naftovými motory, ale pach jejich výfukových plynů byl úplně jiný než těch, která jezdila v Japonsku,” řekl bývalý primátor na tiskové konferenci v březnu. “Automobily se vznětovými motory se do Japonska opět vrátí, a to je jen dobře.”

Ma Jie, Tokio a Yuki Hagiwara, Tokio (12. prosinec 2012)

Více o dieselových motorech, jejich významu, servisu, opravách a náhradních dílů a další zajímavosti na :

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...