Zatímco zájem o dieselové automobily každý rok přes zimu mírně klesal, během letošní zimy se jich poprvé prodalo stejné procentní množství jako v létě, tedy okolo 31 %.
„Zdá se, že nedůvěra tuzemských motoristů vůči dieselovým motorům je definitivně překonána,“ uvedl ředitel výkupu skupiny AAA AUTO Petr Vaněček s tím, že jejich podíl na celkových prodejích stále roste. Zatímco v roce 2004 činil jen 25 %, v roce 2007 představoval už 31 %. Například ve dvou pražských autocentrech AAA AUTO je dieselovým motorem vybaveno už 40 % všech prodaných vozů, což je nejvyšší percentuální podíl z celé republiky.
Významný vliv na popularitu dieselových motorů má i zlepšení kvality nafty v posledních letech. Aditivovaná nafta už ani při teplotách okolo -20 stupňů Celsia nezamrzá. Moderním naftovým jednotkám navíc dnes už nevadí ani startování za hlubokých mrazů, které mohlo u starších typů motorů působit potíže. Moderní diesely s přímým vstřikováním se tak stávají plnohodnotnou alternativou benzínových agregátů.
Jedinou zimní nevýhodou dieselových motorů tak paradoxně zůstává jejich vyšší energetická účinnost. Ta sice umožňuje nižší spotřebu paliva oproti stejně objemným zážehovým motorům, na druhou stranu ale způsobuje pomalejší ohřev topení, což v době mrazů snižuje uživatelský komfort pro posádku. Řada automobilek tuto záležitost řeší některým ze systémů nezávislého topení.
Nejžádanější dieselové motory nesou označení TDi a najdeme je ve škodovkách a ostatních modelech koncernu VW. Na druhém místě jsou jednotky TDCi od Fordu a na třetím se stále více prosazují moderní motory HDI, které dnes společně využívají automobilky Peugeot, Citroën, Volvo a Mazda.
PhDr. Milan Smutný, tiskový mluvčí AAA AUTO