Z devíti modelů BMW řady 3 nám poskytl výhradní dovozce BMW první z této řady na redakční test – sedan BMW 316i s benzinovým motorem o výkonu 105 k. BMW 316i se prodalo v ČR za 7 měsíců tohoto roku 26 z celkově prodaných 148 aut BMW řady 3, což je 18 % z devíti modelů řady 3.
Již při přebírání vozu na mě zapůsobil příjemně předek karoserie tohoto vozu se svým typickým vzhledem masky, která v průběhu desítek let i přes úpravy je nezaměnitelným poznávacím znakem vozů BMW. Pro novou řadu modelů BMW jsou charakteristické nové dvojité přední světlomety ve spodní části kryté dvojitým vybráním. Světlomety jsou kryté společnými skly a na ně navazují směrová přední světla. Firemní „ledvinky“, pro BMW již desítky let charakteristické, jsou začleněny do kapoty. Na ně organicky navazují zvýrazněné prolisy kapoty. Proti předcházejícím modelům jsou celkové linky karoserie oblejší a celková silueta o málo s většími vnějšími rozměry s předním krátkým převisem a mírně zdviženou zádí působí velmi elegantně a dodává vozu sportovní vzhled. Dosažená hodnota odporu vzduchu 0,27, svědčící o vynikající práci designerů, kladně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu i jeho průměrnou spotřebu.
Po usednutí za volant mě zaujala nově ztvárněná palubní deska, která je nejen elegantní, ale vysoce funkční: všechny sdělovače jsou pro řidiče dobře čitelné a ovládače dosažitelné tak, aby neodváděly pozornost řidiče od sledování dopravní situace. Ukazatel okamžité spotřeby benzinu není začleněn jako u většiny vozů jiných značek do palubního počítače, ale je umístěn v dolní polovině otáčkoměru, což umožňuje jeho dobrou sledovatelnost a porovnatelnost okamžité spotřeby s počtem otáček motoru. Vnitřní prostor plně dostačuje pro pohodlné cestování pěti osob a přední sedadla umožňují samozřejmě i výškové seřízení.
Čtyřválcový benzinový motor 316i obsahu 1,9 l dosahuje nejvyšší výkon 105 k při 5 000 ot/min a největší točivý moment 165 Nm již při 2 500 ot/min. Nejvyšší otáčky motoru jsou na hranici 6 000 ot/min. Výrobce udává nejvyšší rychlost 194 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km za 13,6 sekund. Po nastartování mě motor připomněl, že sedím v BMW: chod tichého motoru je velmi kultivovaný hlubšího tónu sportovního charakteru přicházející spíše zespodu a zezadu než z motorového prostoru. Je až kupodivu, že tento motor nejmenšího výkonu z benzinových motorů BMW, umožňuje s vozem o pohotovostní hmotnosti téměř 1300 kg sportovní jízdu, samozřejmě při využívání vyšších otáček a častějším řazení. Při normální cestovní rychlosti jsem využíval rozmezí od 2 000 do 3 300 ot/min, to znamená na pětku od rychlosti cca 75 km do 130 km/hod. Při potřebě předjetí na dálnici se čtyřka ochotně vytočila do 4 300 ot/min a motor jako by vybízel k dalšímu přidání, kdyby na našich dálnicích nebyla omezena rychlost na 130 km/hod. Dokonce i při trojce mi ukázal tachometr rychlost 130 km/hod. a otáčky ještě nedosáhly ani 6 000.
Zajímavá je nesporně spotřeba, kterou jsem docílil během testu. Z celkově ujetých kilometrů jsem ujel asi třetinu po dálnici, třetinu po městě a třetinu mimo město. Celkově lze říci, že jsem jezdil svižně, ale převážně s ohledem na hospodárnost – výsledná průměrná spotřeba 7,7 l na 100 km je nižší než jsem očekával. Podotýkám, že mnou docílená spotřeba se téměř kryla s průměrnou spotřebou vykázanou palubním počítačem. Nedoporučuji často sledovat ukazatel okamžité spotřeby paliva z důvodů nutnosti raději se věnovat dostatečně sledování provozu na silnici, ale někdy je dobře si zkontrolovat, zda nejezdíme s těžkou nohou na plynu. Stejně vysokou rychlostí totiž je možno jet se spotřebou 6 l anebo téměř 8 l. Nejde o to, že třeba na benzin máme, ale o to, že menší spotřeba je ekologičtější, k motoru taktéž víc ohleduplná a mimoto nám možná udělá i větší radost z toho, že máme lehkou nohu – že to zkrátka umíme.
Můj požitek z jízdy nesporně ovlivnily účinné brzdy s ABS spolu s CBS + T, lehké a přesné řazení s krátkými drahami, účinný posilovač řízení a v neposlední řadě celkové velmi dobré řešení nejen pérování, ale celého podvozku. Typickou přetáčivost automobilů se zadním náhonem ošetřila při jízdě propracovaná elektronika a vůz se choval ve výsledku téměř neutrálně.
Již základní vybavení sedanu BMW 316i je bohaté. Mimo jiné i s bočními airbagy, ABS s CBT+T, přirozeně s posilovačem řízení, výškově nastavitelným volantem, s elektrickým ovládáním předních oken a zpětných zrcátek, radiem atd. V současné době je cena se základním vybavením 838 000 Kč, s automatickou převodovkou 901 200 Kč. Jinak je možné volit příplatkovou výbavu celkem v ceníku uvedených 28 položkách.
Celkové dílenské zpracování vozu je na vysoké kvalitativní úrovni, za ně a technicky vyspělého a bezpečného konstrukčního řešení vozu včetně odpovídající bohaté výbavy musíme zaplatit vyšší cenu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií