Za rok 2004 bylo v ČR poprvé registrováno 309 798 nových a ojetých dovezených motorových vozidel včetně autobusů a motocyklů

Z toho 170 987 ks (55 %) nových a 138 811 ks (45 %) dovezených ojetých.

Registrace motorových vozidel byly oproti roku 2003 nižší o 3 749 vozidel (to je o 1,2 %). U nových došlo k poklesu o 5,1 % 9 168 vozidel, naopak u ojetých se první registrace zvýšily o 4,1 % – 5 419 vozidel.

Osobní automobily


V průběhu roku 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 123 579 ks nových osobních automobilů. Oproti roku 2003 je to méně o 14,6 % – 21 270 ks.


Za rok 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 121 852 ks ojetých osobních automobilů. Jedná se v podstatě o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti roku 2003 byl tedy zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých osobních automobilů o 5,1 % – 5 958 vozů. V  souhrnu za leden až červenec 2004 byl přitom ještě evidován pokles prvních registrací ojetin z dovozu o více než 3 %. Je možno konstatovat, že vstup ČR do EU měl na dovoz ojetých vozidel do ČR významný vliv. Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl za rok 2004 hodnoty 49,6 %, přičemž však v jednotlivých měsících od června (s výjimkou prosince) přesahoval 50 %.


Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů z dovozu činil 6,81 roku (vykázaný průměrný rok výroby = 1998).


Údaje o dovozech osobních automobilů za leden až prosinec 2004 nejsou k dispozici. Lze pouze odhadnout (na základě porovnání údajů o registracích a dovozech z předchozích let), že do ČR bylo za toto období dovezeno o 15 až 20 % více ojetých osobních automobilů než činí údaj o jejich registracích (tedy cca 140 000 ks ojetých osobních automobilů).

Malá užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)


V průběhu roku 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 28 030 ks nových vozidel kat. N1, což oproti roku 2003 představuje nárůst o 52,5 %. Relativně vysoký počet prvních registrací v této kategorii vozidel byl zaznamenán v posledních dvou měsících roku 2004.


Ojetých malých užitkových vozidel bylo poprvé zaregistrováno 6 540 ks, což je o 72 ks (o 1,1 %) více než v roce 2003. Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých malých užitkových automobilů (tedy ojetých z dovozu) činí 4,9 roku (vykázaný průměrný rok výroby = 2000).

Souhrn za osobní automobily a malá užitková vozidla


V ČR bylo za rok 2004 poprvé zaregistrováno 245 431 osobních automobilů (kat. M1), podíl ojetých činil 49,6 % (za rok 2003 to bylo 44,4 %). Oproti roku 2003 došlo ke snížení počtu prvních registrací v kategorii osobních automobilů celkem (nové + ojeté) o 5,8 % (o 15 312 ks).


Malých užitkových vozidel (kat. N1) bylo zaregistrováno 34 570, podíl ojetých činil 18,9 %. Vzhledem k výraznému růstu prodejů nových vozidel kat. N1 na českém trhu v roce 2004 je zde podíl ojetých oproti roku 2003 nižší. V této kategorii došlo oproti roku 2003 k nárůstu prvních registrací celkem (nové + ojeté) o 39,1 % (o 9 720 ks).


V ČR bylo za rok 2004 poprvé zaregistrováno v souhrnu za osobní automobily a malá užitková vozidla (nová a ojetá) 280 001 vozidel, což je méně o 1,9 % – o 5 592 ks než za rok 2003.


V průběhu roku 2004 rostl podíl registrací malých užitkových vozidel na úkor osobních automobilů. Oproti roku 2002 je tento podíl za rok 2004 více než dvojnásobný a oproti roku 2003 se zvýšil o více než 7 procent.

Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)


V průběhu roku 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 7 781 ks nových a 3 189 ks ojetých nákladních vozů kategorie N2 a N3. Oproti roku 2003 je to u nových více o 24,1 % – o 1 513 ks a u ojetých více o 20,6 % – o 546 ks.


Podíl poprvé registrovaných ojetých nákladních automobilů (to je ojetých z dovozu) na celkovém počtu nových registrací v této kategorii vozidel se oproti roku 2003 prakticky nezměnil a za rok 2004 dosáhl 29,1 % (za rok 2003 to bylo 29,6 %). Průměrný věk dovezených ojetých nákladních automobilů činil 4,5 roku, tedy vykázaný průměrný rok výroby 2000,5.

Autobusy


V průběhu roku 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 1 270 ks nových a 88 ks ojetých autobusů (kategorie M2 a M3). Ve srovnání s rokem 2003 se první registrace nových autobusů zvýšily o 36,4 %, naopak u ojetých (z dovozu) se o 27,87 % snížily. Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých autobusů z dovozu činí 5,10 roku, tedy vykázaný průměrný rok výroby 1999,9.


Motocykly

Za leden až prosinec 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 17 469 motocyklů a mopedů (kat. L), z toho 10 327 ks nových a 7 142 ojetých (z dovozu). V souhrnu (nové + ojeté) to je o 2,9 % méně než za rok 2003. Registrace nových přitom vzrostly o 6,2 % (+ 602 ks) a registrace ojetých poklesly o 13,6 % (o 1 123 ks). Podíl ojetých se rovnal 40,9 % (v roce 2003 to bylo 45,9 %) a průměrný věk ojetých motocyklů a mopedů činil 6,7 roku,. tedy vykázaný průměrný rok výroby 1998,3.

Údaje o prodejích vozidel na českém trhu za rok 2004 dle značek a jednotlivých modelů budou sděleny na tiskové konferenci Svazu dovozců automobilů 12. ledna 2005 a již ráno ve čtvrtek 13. ledna je najdete v našem deníku Periskop.


Všechny údaje poskytlo Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...