Z porovnání srovnatelných údajů*o souhrnných registracích ojetých motorových vozidel (osobní + malé užitkové + nákladní + autobusy + motocykly a mopedy) za 1. pololetí roku 2005 a 2004 vyplynulo, že do ČR bylo za 1. pololetí 2005 dovezeno 80 905 ojetých motorových vozidel. Z tohoto počtu bylo na náhradní díly 10 904 a 70 001 ks bylo zaregistrováno do provozu, což je o 28,3 % (o 15 442 ks) více než v 1. pololetí 2004. Průměrný věk těchto ojetých osobních automobilů činil téměř 7 roků.
Počet registrací ojetých osobních automobilů z dovozu podle roků:
- 1993 – 74 722
- 1994 – 98 609
- 1995 – 89 229
- 1996 – 110 952
- 1997 – 107 839
- 1998 – 96 030
- 1999 – 116 318
- 2000 – 65 992
- 2001 – 75 345
- 2002 – 93 066
- 2003 – 115 894
- 2004 – 121 852
- 2005 – 130 000 (odhad)
Od počátku roku 1993 do konce června 2005 bylo v ČR uvedeno do provozu (tedy zaregistrováno) téměř 1 236 000 ojetých osobních automobilů z dovozu. Lze tedy odhadnout, že pokud bude zachován trend uplynulých let (zhruba 52 % dovozů je realizováno v 1. pololetí) bude toto číslo za rok 2005 na hodnotě 130 000 ks, tedy že letošní dovoz ojetých osobních automobilů bude v historii ČR zřejmě nejvyšší.
K tomu nutno doplnit, že mimo ojetých osobních automobilů uvedených do provozu v ČR (zaregistrovaných) bylo od roku 1993 konce roku 2004 do ČR dovezeno odhadem dalších cca 325 000 ojetých osobních automobilů, které neprošly schvalovacím procesem. To vyplývá z dříve možného porovnání mezi skutečným dovozem a počtem registrací, kdy se jednalo o cca 15 až 20 % z celkových dovozů ojetin.
K nárůstu registrací došlo i u ojetých malých užitkových vozidel (kat. N1) z dovozu a to o 17 % (za 1. pololetí 2005 zaregistrováno 3 603 ks v průměrném věku téměř 5 let).
U ojetých nákladních automobilů (kat. N2 a N3) z dovozu byl rovněž zaznamenán nárůst registrací a to o 25 % (za 1. pololetí 2005 zaregistrováno celkem 1 802 ks v průměrném věku necelé 4 roky). Registrace ojetých autobusů (kat. M2 a M3) z dovozu se zvýšily o více než 35 %, v ČR bylo v 1. pololetí 2005 zaregistrováno 65 ks ojetých autobusů z dovozu a jejich průměrný věk byl na hranici 5 let (4,84 roku).
Největší nárůst registrací ojetých vozidel z dovozu byl zaznamenán v kategorii „ojeté motocykly a mopedy“. V ČR bylo za 1. pololetí 2005 zaregistrováno 5 434 ks ojetých motocyklů (včetně mopedů), což představuje zvýšení registrací o více než 45 %.
Pokud bude zachován trend podchycený v posledních třech letech (zhruba 56 % dovozů je realizováno v 1. pololetí) tak letošní počet registrací ojetých motocyklů a mopedů z dovozu bude, stejně jako u osobních automobilů, zřejmě též nejvyšší.
Dovoz ojetých vozidel negativně ovlivňuje průměrné stáří vozového parku v České republice, resp. přispívá ke konzervaci jeho relativně vysoké hodnoty. U osobních automobilů byl průměrný věk k 31.12.2004 na úrovni 13,5 roku, přičemž více než třetina osobních automobilů byla ve věku 15 let a vyšším. Podrobnější rozbor problematiky obnovy vozového parku osobních automobilů bude uveden v samostatné tiskové informaci.