Pohon na všechny kola je na vzestupu: v úspěšném roce 2005 bylo přibližně každé čtvrté vozidlo z celkového počtu 1,13 miliónu aut značky BMW prodaných po celém světě vybaveno inteligentním systémem pohonu všech kol xDrive. Tyto prodejní úspěchy jsou důsledkem atraktivní řady modelů a jedinečné funkčnosti systému pohonu všech čtyř kol vyvinutého firmou BMW. Systém xDrive firmy BMW vždy rozděluje výkon tam, kde je ho třeba. V roce 2006 lze v případě modelů firmy BMW vybavených systémem xDrive očekávat další pronikání na trh. To je částečně dáno úspěšnými modely BMW X5 a X3 i verzemi sedan a touring BMW řady 5 a 3 vybavených systémem xDrive. S 21 modely ve čtyřech modelových řadách je nyní rozmanitost větší než kdykoliv předtím během dvacetileté historie pohonu na všechna kola u firmy BMW. Firma BMW oznámila na rok 2008 uvedení nové, zcela odlišné řady v úpravě coupé, sportovního charakteru se zvýšeným posazením a inteligentním systémem pohonu všech kol xDrive.
Zvýšená jízdní dynamika a optimální přenos síly mezi koly a vozovkou za všech podmínek.
V případě systému xDrive firmy BMW je přenos výkonu řízen elektronicky řízenou lamelovou spojkou prostřednictvím jednotky pro přenos výkonu. To umožňuje distribuci hnacího výkonu mezi přední a zadní nápravou proměnným způsobem tak, aby byl k dispozici vždy tam, kde jej lze přeměnit na hnací sílu nejúčinněji. Řídicí jednotka systému pohonu všech kol je prostřednictvím interních rozhraní spojena se systémem regulace podvozku DSC (Dynamic Stability Control). Systém xDrive včas identifikuje na základě dat poskytovaných systémem DSC jakoukoliv tendenci k přetáčivosti nebo nedotáčivosti a vyrovná ji příslušnou změnou distribuce výkonu. To vede k aktivnímu ovlivňování jízdní odezvy, což je v rámci konkurence jedinečnou charakteristikou. Počínaje distribucí mezi přední a zadní nápravou v poměru 40:60, který je v normálních jízdních situacích převládající, lze distribuci výkonu měnit na spojitě se měnící úrovně. Poměr přenosu výkonu se může měnit od 50:50 do 0:100 procent podle požadavků jízdní dynamiky. Tím systém xDrive jedinečným způsobem zvyšuje směrovou stabilitu a jízdní dynamiku při rychlém projíždění zatáček.
Inteligentní, s rychlou odezvou a proměnlivý.
Systém xDrive firmy BMW zajišťuje maximální přenos síly z kola na vozovku i bezpečnou a rychlou akceleraci na vozovkách bez asfaltu i na sněhu a ledu. Prokluzování jednotlivých kol je potlačeno rychlou a proměnlivou změnou distribuce výkonu mezi přední a zadní nápravou. Především za extrémních záběrových podmínek účinkuje systém xDrive značně rychleji a účinněji. Jestliže například vyjíždíte ze zasněženého parkoviště na volnou silnici a na povrchu s možností záběru jsou umístěna pouze přední kola, systém xDrive reaguje okamžitě a účinně. Za pouhou jednu desetinu sekundy dojde k přenesení téměř 100 procent výkonu poskytovaného motorem na přední nápravu. Jinak běžné použití brzdy pro zadní nápravu, které způsobuje ztrátu výkonu, je tak zbytečné.
Firma BMW má zkušenosti s pohonem na všechna kola již od roku 1985.
Univerzální vlastnosti pohonu na čtyři kola od firmy BMW mají dlouhou tradici. Prvním modelem této značky s pohonem na všechna kola byl v roce 1985 model BMW 325ix, který poskytl působivý přenos síly z kol na vozovku i vzrušující jízdní dynamiku na asfaltu. V roce 1991 následoval model BMW 525ix, u kterého bylo poprvé využito proměnné distribuce točivého momentu pohonu mezi přední a zadní nápravu. Zkušenosti s pohonem na všechna kola nasbírané od té doby potom značně pomohly při prosazování se značky BMW na trhu vozidel SAV. Již od počátku byly modely BMW X5 (od roku 1999) a BMW X3 (od roku 2003) díky úspěšnému spojení vysokého potenciálu pro jízdu v terénu a dynamické jízdní odezvy při jízdě po silnici ve svých třídách považovány za měřítko. Od té doby došlo k dalšímu rozšíření modelů typu sedan a touring řady BMW 3 s pohonem na všechna kola. Od roku 2000 jsou nabízeny modely BMW 330ix, BMW 325ix a BMW 330dx se systémem pohonu všech kol, který byl poprvé nabídnut u řady BMW X5. Konečně, v roce 2003 firma BMW uvedla inteligentní systém pohonu všech kol xDrive, který byl použit jak u řady BMW X5, tak u řady BMW X3. Firma BMW nyní nabízí 21 modelů ve čtyřech modelových řadách s inteligentním systémem pohonu všech kol xDrive.
Modely BMW X5 a BMW X3 dosáhly v Německu v roce 2005 podílu na trhu 18,5 % v rámci svého segmentu. To znamená, že firma BMW byla nejúspěšnější značkou v kategorii vozidel pro jízdu v terénu – off-road. Verze s pohonem na všechna kola dosáhly na některých trzích jasně dominantního postavení také v kategorii sedan a touring. Prodejní úspěch systému xDrive je obzvláště vysoký v alpských zemích: v Rakousku, Itálii a Švýcarsku. V těchto zemích bylo v roce 2005 přes 65 % modelů BMW 530i, BMW 525i a BMW 530d prodáno ve verzi s pohonem na všechna kola. Absolutně špičkovým modelem je BMW 530d Touring: v Rakousku se prodává v osmdesáti procentech případů se systémem xDrive jako BMW 530xd Touring.
Ve Švýcarsku model BMW 330i dosáhl podobného podílu s pohonem na všechna kola: ve čtyřech z pěti objednávek připadla volba na model 330xi.Celkově bylo u modelů BMW 330xi, BMW 325xi a BMW 330xd dosaženo ve Švýcarsku interního tržního podílu více než 60 %. Nikdo, kdo zná modely s pohonem na všechna kola a tyto země v srdci Evropy nebude těmito čísly překvapen. Spousta sněhu, příkré horské průsmyky, klikatící se silnice – to jsou pro inteligentní systém pohonu všech kol xDrive firmy BMW ideální podmínky k tomu, aby 365 dní v roce mohl ukazovat své přednosti.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií