Vzpomínka na minulost: Oldsmobile Curved Dash

S jednoválcem 1,5 litru s výkonem pět koní dosahoval rychlost 30 km/h.

S jakými automobily, nebo spíš kočáry na benzin, se jezdilo před sto lety nám při dvou veteránských akcích představil letos Franz Hofer z Rakouska se svým Oldsmobilem Curved Dash.

Vzpomínka na minulost: Oldsmobile Curved Dash
Vzpomínka na minulost: Oldsmobile Curved Dash
Vzpomínka na minulost: Oldsmobile Curved Dash


Když Ransom Eli Olds vyrobil svůj vozík Curved Dash jistě netušil, co tím způsobí. Během krátké doby se dočkal takové obliby, o níž se mu ani nesnilo. V době, kdy na přelomu století sestrojil tento automobil, měl za sebou již zkušenosti s parními tříkolkami, experimentoval s benzinovými motory a v roce 1897 postavil motorový vozík. Curved Dash z roku 1902 zaznamenal takový úspěch, že se stal nejprodávanějším automobilem počátku dvacátého století a představoval odrazový můstek k další produkci. Velice prostý a relativně levný dvoumístný model, byl jedním z úspěšných pokusů sériové výroby.


Vozidlo, které se řídilo pákou poháněl jednoválec objemu 1,5 litru o výkonu pěti koní. Motory byly objednávány u Henryho Lelanda, který tím získal možnost proniknout do automobilového sektoru. Postupně zvyšoval výkon až na deset koní, který však Olds nechtěl použít, neboť se mu zdál příliš silný.


Dosahoval rychlosti 30 km/h a kupodivu zvládal i větší kopce a díky výšce jej nezastavily ani špatné silnice. Nejlepší reklamou byla pak dálková jízda z Detroitu do New Yorku. Tisíc tři sta kilometrů urazil na sedm a půl dne.


Po ukončení výroby v roce 1905 opustil Ransom Olds firmu kvůli neshodám se společníky, a přestože už nechtěl automobily dále stavět, tak se nakonec nechal přemluvit a založil firmu Reo.


Slavnou automobilku Oldsmobile bohužel potkal vloni stejný osud, jako dávno předtím značky Packard, Plymouth, Hudson či Studebaker. Po 107 letech se z automobilového světa vytratila.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...