VZP ČR pomůže zmírnit následky dopravních nehod

Největší česká zdravotní pojišťovna podepsala Evropskou chartu bezpečnosti silničního provozu.

Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR se dnes jako první zdravotní instituce ve střední a východní Evropě připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu svým projektem prevence a řešení následků dopravních nehod. VZP ČR se tak stala dvacátým druhým českým subjektem, který se k dlouhodobé kampani Evropské komise zaměřené na zvýšení bezpečnosti silničního provozu rozhodl přihlásit.

Osvětová kampaň Všeobecné zdravotní pojišťovny pro 6,5 milionu obyvatel ČR (kteří jsou u ní pojištěni) má přispět ke snížení počtu zbytečných úmrtí, zranění a trvalých následků tragédií za volantem. K nim často negativně přispěje špatný zdravotní stav či psychická indispozice řidiče, případně jiného účastníka silničního provozu.

„Stres, psychické napětí či panika ze složité dopravní situace jsou vedle nedodržování dopravních předpisů, zhoršených klimatických podmínek, či chvilkové nepozornosti řidiče, další častou příčinou nehod na silnicích. Stejně tak přecenění zdravotního stavu řidiče mívá tragické následky – jindy zvládnutelné zdravotní obtíže se zejména při rychlé jízdě nebo v silném provozu stávají fatální událostí. VZP ČR by proto chtěla právě v této zatím poněkud opomíjené oblasti přispět k větší informovanosti veřejnosti, a pomoci jak při předcházení nehodám, tak při řešení jejich následků,“ vysvětluje zapojení největší zdravotní pojišťovny její ředitel Pavel Horák.

Léčení (často velmi devastujících a komplikovaných) zranění z dopravních nehod stojí zdravotní pojišťovnu ročně řádově stamiliony korun. Tyto peníze, nebo alespoň jejích část, by přitom mohly být využity na léčení závažných, zhoubných nebo genetických onemocnění, jejichž výskytu nelze předcházet tak snadno, jako dopravním nehodám.

„Při hodnocení nehodovosti na silnicích se počítají především ztráty na lidských životech, které jsou nevyčíslitelné, a ztráty na majetku, které bývají značné. Jsou zde však i další, více či méně skryté, náklady, a to za léčbu zranění a psychických následků. Léčení oběti dopravní nehody může v komplikovanějším případě stát i přes milion korun. Velmi nákladná je ale i léčba narušené psychiky, kdy posttraumatické obtíže znemožňují účastníkovi nehody normální zapojení zpět do života. Celé společnosti tak přirozeně vznikají další ztráty,“ vyjmenovává Pavel Horák, ředitel VZP ČR.

Posttraumatické následky nehod se nevyhýbají ani obětem, ani jejich viníkům. Nechutenství, fobie, neschopnost pohybu na veřejnosti, problémy v soukromí i v zaměstnání – to jsou podle odborníků nejčastější psychické následky dopravních nehod, často dlouhodobého charakteru. VZP ČR se proto svou osvětovou kampaní, zahrnující speciální webové stránky, on-line poradnu nebo třeba školení v první pomoci, zaměří nejen na prevenci nehod, ale také na pomoc při překonávání jejich následků.

Projekt VZP je rozložen do tří let. V pilotním roce 2008 bude prioritou vytvoření specializovaného internetového serveru, který bude řešit jak prevenci nehodovosti, tak zvládání nehod na místě a poskytování rad pro účastníky nehod, včetně možnosti komunikace s psychologem. Na webu budou k dohledání například rady jak zvládat stres, kdy usedat za volant a kdy raději ne apod. K dispozici bude evidence problémových a nebezpečných míst, zásady první pomoci a on-line ordinace lékaře, která bude sloužit pro řešení psychických traumat z nehod. Specializované stránky budou oživovat také reakce čtenářů, kteří se budou podílet na evidenci problémových míst, zapojí se do diskusí o poskytování první pomoci, o stavu naší silniční sítě a do dalších diskusních fór.

„Součástí projektu je také vzdělávání našich zaměstnanců. Cílem je dosáhnout toho, aby sami zaměstnanci největší zdravotní pojišťovny v ČR byli schopni účinně poskytnout první pomoc. Prostřednictvím časopisu VZP ČR a internetových stránek pak získá tyto informace a návody i široká veřejnost,“ uzavírá ředitel VZP Horák.

České republice se vloni stalo více než 22 tisíc dopravních nehod, které si vyžádaly 1063 lidských životů. Jedním z rozhodujících faktorů při těchto nehodách bývá zdravotní či psychický stav řidiče či jiných účastníků nehody. Podle zdrojů Evropské komise trpí více než polovina účastníků těchto nehod následnými psychickými problémy, o fyzických následcích nemluvě.

Jana Víšková, ředitelka vnějších vztahů VZP ČR

Evropská charta bezpečnosti silničního provozu

Evropskou chartu bezpečnosti silničního provozu iniciovalo rozhodnutí Evropské komise z dubna roku 2004. Charta vznikla jako součást dlouhodobé kampaně orgánů Evropské unie zaměřené na oblast bezpečnosti silničního provozu. Prioritním cílem Charty je působením v oblasti prevence dopravních nehod snížit počet obětí dopravních nehod na polovinu stavu z roku 2003 (50 000 mrtvých občanů EU následkem dopravních nehod). K dnešnímu dni podepsalo Evropskou chartu bezpečnosti silničního provozu více než 850 signatářů včetně 22 subjektů z ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První u nehody – dokážete pomoci ve stresu?

První u nehody – dokážete pomoci ve...

Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli laiků záchranářů. Vliv...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...