Kampaň, která je součástí celoevropské iniciativy ecodrive.org, u nás probíhala od dubna loňského roku a jejím smyslem bylo motivovat české řidiče k technice jízdy s nižší spotřebou paliva a doprovodnými emisemi škodlivin, zejména oxidu uhličitého.
Na trať délky 130 kilometrů vyrazilo více než padesát posádek tvořených jednak úspěšnými účastníky doprovodné soutěže kampaně, která probíhala na stránkách www.uspornajizda.cz, a dále pak pozvanými zástupci partnerů kampaně. Závodu se tak mj. zúčastnily i dva vozy Škoda Fabia nové řady GreenLine zastupující jednoho z hlavních partnerů celé kampaně společnost Škoda Auto.
Soutěžící byli hodnoceni ve dvou kategoriích. Dle dosažené spotřeby paliva na trati oproti tzv. kombinované spotřebě deklarované u vozu výrobcem a dále pak dle emisí oxidu uhličitého v přepočtu na ujetý kilometr, které byly stanoveny z naměřené spotřeby výpočtem.
V prvním hodnoceném kritériu – skutečná versus normovaná spotřeba – se na 1. místě se umístil Tomáš Matějka s vozem Opel Astra 1,7 TD, který trasu zajel se spotřebou 3,2 l nafty na 100 km, což představovalo pouhých 43 % normované spotřeby tohoto vozu.
Na druhém místě skončil Radek Fučík s vozem Renault Laguna 1,8 (4,1 l benzinu na 100 km představující 51 % normované spotřeby).
Třetí pak Jiří Zlámal s vozem VW Polo 1,0 MPI (3,2 l benzinu na 100 km, 53 % normované hodnoty).
V druhém hodnoceném kritériu – vyprodukované emise CO2 v gramech na ujetý kilometr – dosáhl nejlepšího výsledku nový model Škoda Fabia Combi 1,4 GreenLine pilotovaný matadorem úsporné jízdy Michalem Šimůnkem. Vůz dosáhl absolutně nejnižší spotřeby paliva, a to ve výši pouhých 2,4 litru nafty na 100 km, což současně znamenalo suverénně nejnižší produkci emisí CO2 ve výši 64 g/km.
Na 2. místě se umístil Radek Kalous s vozem Audi A2, 12TDI (72 g/km) a na třetím pak opět Jiří Zlámal s vozem VW Polo 1,0 MPI (74 g/km).
Dosažené výsledky tak potvrdily, jak velký potenciál je skryt k technice jízdy upřednostňující nižší spotřebu pohonných hmot. A nebylo to na úkor rychlosti – všichni soutěžící absolvovali závod s průměrnou rychlostí vyšší než 55 km/hodinu. Přidá-li se pak k tomu vůz mající ve vínku nižší spotřebu paliva již od výrobce, lze dosáhnout spotřeby paliva a doprovodných emisí CO2 významně nižších, než je dnes obvyklé. A právě to je klíčem k úspěchu ve snaze snižovat energetickou potažmo emisní náročnost automobilové dopravy. Preference úsporných vozidel, která nutně nemusí být malá anebo nepraktická, a důsledné dodržování pravidel ekonomické jízdy, aniž by to bylo na úkor plynulosti dopravního provozu.
S detailními výsledky je možné se seznámit na internetových stránkách www.uspornajizda.cz a také www.economyrun.cz.
Kampaň „Hledáme řidiče třídy A“ a její slavnostní ukončení podpořily: Škoda Auto, a.s., Autoklub Škoda Mladá Boleslav, Shell Czech Republic, a.s., ÚAMK, Barum Continental spol. s r.o., LeasePlan Česká republika s.r.o., Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo životního prostředí ČR, hlavní město Praha a Scania Czech Republic s.r.o.
Zvláštní poděkování za podporu při organizací finálového závodu patří: Autoklubu Škoda MB, odboru Podnikové komunikace a Servisních služeb Škody Auto, dále ÚAMK, společnosti SANEX (ceny pro soutěžící a zajištění asistenční služby) a ADAMOV-SYSTEMS (zapůjčení čerpacích stojanů).
První fáze kampaně „Hledáme řidiče třídy A“, která byla zaměřena primárně na řidiče osobních vozů, touto akcí končí.
V letošním roce se pozornost přesune na dopravní společnosti, kde problematika hospodárného užití pohonných hmot a omezování škodlivých emisí hraje ještě významnější roli. Oficiální vyhlášení druhé fáze kampaně, realizované pod heslem „Hledáme dopravní společnost třídy A“, proběhne v rámci červnového veletrhu AutoTec v Brně. Podrobnosti k tomu budou oznámeny v průběhu května na internetových stránkách www.uspornajizda.cz.