Vyvrcholení národní kampaně „Hledáme řidiče třídy A“

V sobotu 26. dubna proběhlo v Mladé Boleslavi a jejím okolí vyvrcholení kampaně „Hledáme řidiče třídy A“.

Kampaň, která je součástí celoevropské iniciativy ecodrive.org, u nás probíhala od dubna loňského roku a jejím smyslem bylo motivovat české řidiče k technice jízdy s nižší spotřebou paliva a doprovodnými emisemi škodlivin, zejména oxidu uhličitého.

Na trať délky 130 kilometrů vyrazilo více než padesát posádek tvořených jednak úspěšnými účastníky doprovodné soutěže kampaně, která probíhala na stránkách www.uspornajizda.cz, a dále pak pozvanými zástupci partnerů kampaně. Závodu se tak mj. zúčastnily i dva vozy Škoda Fabia nové řady GreenLine zastupující jednoho z hlavních partnerů celé kampaně společnost Škoda Auto.

Soutěžící byli hodnoceni ve dvou kategoriích. Dle dosažené spotřeby paliva na trati oproti tzv. kombinované spotřebě deklarované u vozu výrobcem a dále pak dle emisí oxidu uhličitého v přepočtu na ujetý kilometr, které byly stanoveny z naměřené spotřeby výpočtem.

V prvním hodnoceném kritériu – skutečná versus normovaná spotřeba – se na 1. místě se umístil Tomáš Matějka s vozem Opel Astra 1,7 TD, který trasu zajel se spotřebou 3,2 l nafty na 100 km, což představovalo pouhých 43 % normované spotřeby tohoto vozu.

Na druhém místě skončil Radek Fučík s vozem Renault Laguna 1,8 (4,1 l benzinu na 100 km představující 51 % normované spotřeby).

Třetí pak Jiří Zlámal s vozem VW Polo 1,0 MPI (3,2 l benzinu na 100 km, 53 % normované hodnoty).

V druhém hodnoceném kritériu – vyprodukované emise CO2 v gramech na ujetý kilometr – dosáhl nejlepšího výsledku nový model Škoda Fabia Combi 1,4 GreenLine pilotovaný matadorem úsporné jízdy Michalem Šimůnkem. Vůz dosáhl absolutně nejnižší spotřeby paliva, a to ve výši pouhých 2,4 litru nafty na 100 km, což současně znamenalo suverénně nejnižší produkci emisí CO2 ve výši 64 g/km.

Na 2. místě se umístil Radek Kalous s vozem Audi A2, 12TDI (72 g/km) a na třetím pak opět Jiří Zlámal s vozem VW Polo 1,0 MPI (74 g/km).

Dosažené výsledky tak potvrdily, jak velký potenciál je skryt k technice jízdy upřednostňující nižší spotřebu pohonných hmot. A nebylo to na úkor rychlosti – všichni soutěžící absolvovali závod s průměrnou rychlostí vyšší než 55 km/hodinu. Přidá-li se pak k tomu vůz mající ve vínku nižší spotřebu paliva již od výrobce, lze dosáhnout spotřeby paliva a doprovodných emisí CO2 významně nižších, než je dnes obvyklé. A právě to je klíčem k úspěchu ve snaze snižovat energetickou potažmo emisní náročnost automobilové dopravy. Preference úsporných vozidel, která nutně nemusí být malá anebo nepraktická, a důsledné dodržování pravidel ekonomické jízdy, aniž by to bylo na úkor plynulosti dopravního provozu.

S detailními výsledky je možné se seznámit na internetových stránkách www.uspornajizda.cz a také www.economyrun.cz.

Kampaň „Hledáme řidiče třídy A“ a její slavnostní ukončení podpořily: Škoda Auto, a.s., Autoklub Škoda Mladá Boleslav, Shell Czech Republic, a.s., ÚAMK, Barum Continental spol. s r.o., LeasePlan Česká republika s.r.o., Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo životního prostředí ČR, hlavní město Praha a Scania Czech Republic s.r.o.

Zvláštní poděkování za podporu při organizací finálového závodu patří: Autoklubu Škoda MB, odboru Podnikové komunikace a Servisních služeb Škody Auto, dále ÚAMK, společnosti SANEX (ceny pro soutěžící a zajištění asistenční služby) a ADAMOV-SYSTEMS (zapůjčení čerpacích stojanů).

První fáze kampaně „Hledáme řidiče třídy A“, která byla zaměřena primárně na řidiče osobních vozů, touto akcí končí.

V letošním roce se pozornost přesune na dopravní společnosti, kde problematika hospodárného užití pohonných hmot a omezování škodlivých emisí hraje ještě významnější roli. Oficiální vyhlášení druhé fáze kampaně, realizované pod heslem „Hledáme dopravní společnost třídy A“, proběhne v rámci červnového veletrhu AutoTec v Brně. Podrobnosti k tomu budou oznámeny v průběhu května na internetových stránkách www.uspornajizda.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi Concept C: Elektrický roadster, který přepisuje budoucnost sportovních vozů

Audi Concept C: Elektrický roadster,...

V Miláně debutoval koncept, který ukazuje směr značky Audi. Elegantní, odvážný a napěchovaný emocemi – takový je zcela elektrický roadster Concept C. Čistota, emoce, technická dokonalost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...