Vysvědčení Martina Bursíka: od dopravců za populismus 1*

Otevřený dopis Sdružení ČESMAD BOHEMIA předsedovi Strany zelených Martinovi Bursíkovi

V Praze dne 10. března 2006

Vážený pane předsedo,

s narůstajícím údivem sleduji Vaše vystoupení z poslední doby na téma nákladní silniční dopravy, které chápu já i většina dopravců a řidičů kamionů jako tradiční kolorit českých předvolebních kampaní. Již Vaše vyjádření v rozhovoru pro MFD, že Vás osobně do Parlamentu dovezou kamiony na mé tváři vyvolalo úsměv. Marně přemýšlím, kterou část kamionu jste měl na mysli, protože vzhledem k Vašim vyjádřením Vás pravděpodobně do kabiny žádný řidič nepozve.

Nicméně důvodem mého otevřeného dopisu je Vaše vystoupení v předvolební debatě v Otázkách Václava Moravce dne 9. března 2006, kde jste zmínil, že jedním z hlavních volebních témat Zelených je zákaz kamionové dopravy od pátku 15,00 hod. do neděle 24,00 hod. a že železnice má 50% volných kapacit. Na Vaše vyjádření reaguji otevřeným dopisem ne proto, že bych měl strach z prosazení Vašeho záměru, ale rád bych zachoval tento typický případ předvolebního populismu pro příští generace a navíc v silniční dopravě jsme léta zvyklí si vše říkat na rovinu. Z tohoto důvodu Vás zdvořile žádám o veřejnou odpověď na následující jednoduché otázky.

Dle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v červenci loňského roku, by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3%. Co vy na to? Skutečně trváte na tom, že Váš návrh vyřeší současnou situaci, která je spíše způsobena málo kapacitní infrastrukturou v České republice?

Před přibližně třemi týdny komisař EU pro dopravu Barrot veřejně přiznal, že Dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují několik desítek let. A výsledek? V rámci EU vozí zboží v 90% silniční dopravci. Napadlo Vás někdy, že kamion nejezdí pro potěšení svého majitele, ale veze zboží pro Vaše voliče? Zeptal jste se někdy výrobců proč dávají přednost silniční dopravě?

V silniční dopravě pracuje více než 400.000 řidičů, které Vaším návrhem připravíte o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu za Vás vzkázat? Pro připomenutí jsou to též voliči.

Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet. Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nemyslíte, že Vaše opatření bude z tohoto pohledu spíše kontraproduktivní?

Nebylo by slušné všem stávajícím i budoucím investorům poctivě sdělit, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne? Očekáváte, že za těchto podmínek zachovají České republice svou dosavadní přízeň?

Dle nezávislých průzkumů využívá většina populace k nákupům velkých nákupních středisek. Pokud se nemýlím, tak k většině z nich koleje nevedou, ani nemají příliš velké skladovací prostory. Na které nádraží byste mi doporučil, abych si s rodinou o víkendu dojel na nákup?

Vážený pane předsedo, možná jsem se neubránil troše nadsázky, ale Vaše návrhy též nepůsobí seriózním dojmem a rozhodně nezohledňují ekonomickou realitu dnešní Evropy. Byl bych jen rád, abyste citlivé téma silniční dopravy jen nezneužíval k předvolebnímu boji, ale též seriózně nastínil občanům dopady Vašich naštěstí nereálných opatření.

S uctivým pozdravem

Ing. Martin Špryňar, v.r.

generální tajemník

Sdružení ČESMAD BOHEMIA

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...