Po čtyřech letech vývojových prací vstupuje vodíkové BMW iX5 Hydrogen a celý vývojový projekt do další fáze – prvních 100 vozů pilotní flotily bude nasazena v různých zemích pro předváděcí a zkušební účely.
Poslední chybějící článek skládačky bezemisní mobility a pohon budoucností se pomalu zpřítomňuje. Vodík coby všestranný zdroj energie bude hrát klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Je to i jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií. „Tento potenciál bychom měli využít k urychlení přerodu celého odvětví dopravy. Vodík je tím chybějícím, posledním zdrojem energie – jedna technologie přitom sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG.
Technologická odbornost BMW
Mimořádně účinné systémy palivových článků pro svoji pilotní flotilu BMW Group vyrábí ve svém vlastním mnichovském kompetenčním centru pro vodík. Právě tato technologie je jedním ze základních článků vozu BMW iX5 Hydrogen a generuje trvalý výkon 125 kW/170 k.
V palivovém článku probíhá chemická reakce mezi plynným vodíkem z nádrží a kyslíkem ze vzduchu. Udržování stálého přísunu obou plynů do membrány palivového článku má zásadní význam pro účinnost celého pohonného systému. Kromě technických prvků, které se nacházejí také ve vozech se spalovacími motory, jako jsou chladiče nasávaného vzduchu, vzduchové filtry, řídicí jednotky a senzory, vyvinula společnost skupina BMW pro svůj nový systém palivových článků také speciální vodíkové komponenty. Patří mezi ně například vysokorychlostní kompresor s turbínou a vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny.
BMW Group odebírá jednotlivé palivové články od společnosti Toyota Motor Corporation. Obě společnosti totiž od roku 2013 vzájemně spolupracují na systémech pohonu s palivovými články.
Krok za krokem
Systémy palivových článků jsou vyráběny ve dvou hlavních krocích, vždy článek po článku. Nejprve jsou sestaveny do sad, pak se montují, přičemž skládání je z velké části plně automatizovaný proces. Po kontrole jednotlivých komponentů je sada strojově stlačena silou pěti tun a uložena do pouzdra. Pouzdro sady se vyrábí ve slévárně lehkých kovů v továrně BMW Group v Landshutu. Roztavený hliník se tady nalije do formy ze zhutněného písku smíchaného s pryskyřicí. Přítlačná deska, která přivádí vodík a kyslík do sady palivových článků, je vyrobena z odlitků z plastů a z lehkých slitin, které jsou taktéž vyrobené v továrně v Landshutu. Přítlačná deska tvoří plyno- a vodotěsné těsnění kolem pouzdra sady. Součástí konečné montáže sady palivových článků je zkouška napětí spolu s rozsáhlým testováním chemické reakce uvnitř článků. Nakonec jsou v montážním prostoru všechny jednotlivé součásti spojeny do jednoho kompletního systému. V této fázi výroby se montují další součásti, jako například kompresor, anoda a katoda systému palivových článků, vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny a kabelový svazek.
Integrovaná pohonná jednotka využívající technologii BMW eDrive páté generace (elektromotor, převodovka a výkonová elektronika v jednom kompaktním obalu) umístěná na zadní nápravě a lithium-iontová baterie vyvinutá speciálně pro tento vůz poskytují maximální výkon 295 kW/401 k. Při ubrání plynu a brzdění slouží motor jako generátor a dodává energii zpět do baterie.
Vodík umožňuje rychlé doplňování paliva
Vodík potřebný k napájení palivového článku je uložen pod tlakem 700 barů ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku, což stačí k tomu, aby BMW iX5 Hydrogen v cyklu WLTP ujelo 504 km. Naplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty.
Databox
Maximální výkon celé hnací soustavy: 295 kW/401 k
Trvalý elektrický výkon palivových článků: 125 kW/170 k
Maximální výkon baterie (lithium-iontová): 170 kW/231 k
Maximální výkon elektromotoru: 295 kW/401 k
Kapacita vodíkových nádrží: 6 kg vodíku (v plynném stavu)
Zrychlení 0–100 km/h: < 6 s
Maximální rychlost: přes 180 km/h
Spotřeba vodíku v cyklu WLTP: 1,19 kg/100 km
Dojezd v cyklu WLTP: 504 km
Technologie FCEV přispívá k dekarbonizaci
BMW Group je první německá automobilka, která se připojila ke kampani Business Ambition for 1,5 °C vedené iniciativou Science Based Targets a zavázala se k dosažení cíle úplné klimatické neutrality v celém hodnotovém řetězci.
Dalším krokem v tomto procesu je plán snížit do roku 2030 emise CO2 na jedno vozidlo v celém jeho životním cyklu – tj. u dodavatelského řetězce, ve fázi výroby a používání – nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 2019.
V roce 2022 společnost BMW Group prodala po celém světě více než 215 000 čistě elektrických vozů, což ve srovnání s předchozím rokem představuje nárůst o téměř 108 %. V loňském roce se čistě elektrické vozy na celkovém objemu prodejů podílely necelými 9 % a v roce 2023 tento podíl vzroste na 15 %. Nejpozději do roku 2030 chce BMW Group dosáhnout stavu, kdy bude čistě elektrickým vozům patřit více než 50% podíl na celkových prodejích.
Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) má vodík jako zdroj energie v globálním měřítku v oblasti energetické transformace značný potenciál. Díky svým možnostem skladování a přepravy může být využíván v široké škále aplikací. Většina průmyslových zemí proto přijímá vodíkové strategie a podporuje je konkrétními projekty. V odvětví dopravy se vedle čistě bateriového pohonu může stát právě vodík další možností pro utváření dlouhodobě udržitelné individuální mobility.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií