Vyjádření Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) ke zprávě ČOI a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka

Ing. Jan Mládek, CSc., ministr průmyslu a obchodu, Praha1, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, 110 15 Praha 1

V Praze dne 18.ledna 2016

Vážený pane ministře,

Reaguji tímto na Vaše prohlášení ze dne 16.ledna 2016, týkající se problematiky stáčení tachometrů a dovolil bych si Vás v této souvislosti požádat o odpovědi na několik otázek (níže v textu). Ve výše uvedeném prohlášení totiž sdělujete, že: „Z kontrol inspektorů ČOI opět vyplývá, že podvodníci stáčející tachometry jsou nepoučitelní a dělají to ve velkém měřítku. Budu trvat na tom, aby se stáčení tachometrů stalo trestným činem. Trestná by ale samozřejmě měla být i samotná nabídka takového jednání“

Vážený pane ministře, dovoluji si Vám sdělit, že dle našeho názoru takovým prohlášením poškozujete trh s ojetými vozy jako celek a vzbuzujete ve veřejnosti dojem, že celý trh s ojetými vozy je pokřivený a nákup ojetého vozu je velkým rizikem. Není to pravda. Nejen APPAA, ale i největší české autobazary již několik let důrazně požadují zavedení trestnosti stáčení tachometrů a přístup k informacím o vozidlech, aby bylo možné každý vůz řádně prověřit a ochránit tak zákazníka před podvodníky, kteří si na stáčení tachometrů postavili byznys. Žádali jsme o to několikrát nejen Vás a vaše ministerstvo, ale i Ministerstvo dopravy, a to včetně našeho návrhu znění příslušného paragrafu.

V této souvislosti si zároveň dovoluji připomenout, že jste podobná prohlášení pronesl již několikrát. Například 23.dubna 2014, tedy téměř před dvěma lety, kdy jste řekl, že: „Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží – ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu.“ V květnu 2014 jste dokonce informoval média o vytvoření jakési pracovní komise, která měla za úkol problematiku řešit. V červnu 2014 jste zase prohlásil, že“ „Jedním z řešení, jak omezit stáčení tachometrů, by mohlo být vytvoření bezplatné, veřejně dostupné, anonymizované databáze, která by umožňovala spotřebitelům, ale i prodejcům zjistit údaj o skutečném počtu najetých kilometrů 
u konkrétního vozidla.“ .

Otázka č. 1:

Kde skončila snaha o vytvoření takové databáze? Proč ještě není dostupná?

Další z Vašich mediálních aktivit na téma stočených tachometrů proběhla 30.března 2015, kdy jste v médiích řekl, že:“ Závěry kontrolní akce jasně ukazují, že v oblasti prodeje automobilů se stále ve velkém podvádí. Proto jsem tuto problematiku vloni otevřel a proto se zasazuji o to, aby se přetáčení tachometrů stalo trestným činem, stejně jako je tomu například v Německu nebo Spojených státech. Není možné, aby naše země byla vrakovištěm Evropy a podvodníci ohrožovali naše občany prodejem technicky nebezpečných aut.“

Za takové prohlášení nelze než poděkovat. Ale celkový výsledek aktivit MPO po více než dvou letech? Naprosto žádný. Do Novely 56/2001Sb. se trestnost stáčení tachometrů nedostala, i když to návrh novely obsahoval a naše asociace i velké autobazary trvaly na tom, aby takové ustanovení v Novele rozhodně bylo. Zůstalo tedy je u slov a tiskových sdělení o podvodnících v autobazarech a o aktivitách ČOI, která uděluje pokuty.

Otázka č. 2:

Jaké konkrétní kroky vaše ministerstvo učinilo, aby se trestnost stáčení do zákona konečně dostala a proč tomu tak doposud není?

Postup ČOI, resp. Ministerstva průmyslu a obchodu je z našeho pohledu naprosto nedostatečný a vzbuzuje dojem, že jde pouze o snahu zviditelnit se v mediálním prostoru. Faktický dopad několika nízkých pokut na potlačení stáčení tachometrů je totiž naprosto nulový. Takovýmto sdělením je pouze ovlivňováno veřejné mínění. Veřejnost se totiž na základě informace o tom, že se v autobazarech ve „velkém podvádí“, může domnívat, že mezi autobazary není žádný rozdíl a že všechny podvádějí. Proti takové interpretaci aktivit ČOI a MPO se však APPAA důrazně ohrazuje a důrazně trvá na tom, aby ČOI zveřejňovala seznam těch prodejců, kterých se provinění týká. Drtivá většina autobazarů totiž proti stáčení tachometrů bojuje a investuje do prověřování vozidel desítky milionů korun. Tito poctiví obchodníci se takovým prohlášením ČOI a MPO cítí oprávněně poškozeni a považují jej ze strany MPO, resp. ČOI za nekorektní a šikanující.

Otázka č. 3:

Prosím o vysvětlení, proč ČOI využívá pro kontrolu stáčení tachometrů soudní znalce? Proč nevyužívá veřejně dostupné zdroje, které má k dispozici každý občan a podnikatel v této zemi, případně databázi, o které jste v červnu 2014 mluvil?

V odpovědi berte prosím v úvahu, že v okamžiku výkupu vozu není autobazar jeho majitelem a nemůže tedy požádat o informace nejen autorizovaný servis, importéra nebo server Ministerstva dopravy se službou www.kontrolatachometru.cz, ale ani služby soudního znalce. Je odkázán pouze na veřejně dostupné informace o vozidlech. A ty jsou v České republice, na rozdíl od okolních zemí, v podstatě nedostupné a stávají se předmětem byznysu. Byznysu možná většího než je samotné stáčení tachometrů. Lze se proto oprávněně domnívat, že je v zájmu komerčních poskytovatelů takových informací, aby byla veřejnost neustále „strašena“ tím, že koupě ojetého vozu je velice riskantní záležitost a aby informace o vozidle nebyly veřejně dostupné.

Protože na serveru www.e15.cz bylo uvedeno, že podle Vás „… jde o meziresortní záležitost, což je kromě lobbismu hlavní důvod, proč všechny iniciativy v tomto směru zatím padaly pod stůl“ , dovolím si Vás požádat o odpověď na další otázku.

Otázka č. 4:

O jakém lobbismu jste v této souvislosti mluvil, resp. kdo konkrétně lobbuje za to, aby stáčení tachometrů nebylo trestným činem a aby informace o vozidlech nebyly veřejně přístupné?

Otázka č. 5:

Vzhledem k výše uvedenému si Vás zároveň dovoluji požádat o sdělení, jaké konkrétní kroky, a v jakém časovém horizontu, bude vaše ministerstvo nadále činit k tomu, aby trestnost stáčení tachometrů nabyla reálné podoby a aby se pouze neobjevovala v mediálních prohlášeních politiků jakou součást jejich populistických aktivit.

Vážený pane ministře, touto cestou si Vám zároveň dovoluji opětovně nabídnout veškerou součinnost, kterou by vaše ministerstvo při zpracovávání agendy spojené s touto problematikou mohlo potřebovat.

Těším se na Vaši brzkou odpověď a případnou spolupráci.

S pozdravem

Petr Přikryl, Předseda APPAA ČR z.s., prikryl@appaa.cz

Kostelecká 879/59, 196 00 Praha 9

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...