Už na pohled vypadá sportovní VW Lupo GTI pořádně dravě. Velká patnáctipalcová kola, rozšířené blatníky, boční prahy, zaoblené nárazníky s třemi vstupy přívodu vzduchu podtrhují dynamický výraz přední části, přičemž zádi dominují střešní spoiler a zdvojená výfuková koncovka.
Verze GTI prošla také pořádnou odtučňovací kůrou, blatníky, dveře a kapota motoru jsou jako u „litrového“ Lupa z hliníku. Tím se hmotnost podařilo snížit na 978 kg. Naproti tomu na výbavě se nešetřilo – systémy ABS i ESP, elektricky ovládaná okna i zrcátka, xenonové světlomety. Pouze boční airbagy jsou na přání.
Sportovnímu charakteru je přizpůsoben rovněž interiér – červené bezpečnostní pásy, výškově stavitelné sportovní sedadlo vpředu a chromované rámečky rychloměru, otáčkoměru a analogových hodin. Křiklavý interiér se nemusí líbit každému, což však v žádném případě neplatí o zážehovém čtyřválci 1.6 16V, který má výkon 92 kW (125 k) při 6500 otáčkách za minutu. Při 3000 ot./min dosahuje největšího točivého momentu 152 N.m. S novou pětistupňovou sportovní převodovkou zvládne sprint na 100 km/h za 8,3 sekundy a největší rychlost končí na 205 km/h. Kupodivu i s těmito hodnotami se kombinovaná spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů.
Stejně jako pohonná jednotka přesvědčuje o svých kvalitách také skvělý podvozek s tvrdším pérováním, ale ne zas tak tvrdým, aby tím utrpěla komfortní jízda. S přesným posilovačem řízení přímo „prahne“ po silnicích plných zatáček.
Se závodní verzí VW Lupo už čtvrtou sezonu soutěží mladí adepti automobilového sportu ve věku 17 až 24 let v seriálu ADAC VW Lupo Cup, který pro ně pořádá přímo automobilka VW. Tyto vozy mají stejný výkon 92 kW, přičemž točivý moment dosahuje hodnoty 140 N.m. Vzhledem k tomu, že jde o zcela identické vozy, připravované a provozované firmou Abt Motorsport, a jezdce, kteří mají zkušenosti nanejvýš s motokárami, tak jde o ideální řidičskou průpravu nastupující závodnické generace.